پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مشتری هم مقصر است
روی کاغذ، مشتری همه کاره است، سرمایه است، پشتوانه است، همیشه حق با اوست حتی منشوری به نام خود دارد، ولی این مشتری قدرتمند، در بازار ضعیفتر از تصویری است که برایش روی کاغذ کشیدهاند.
در این تصویر ایدهآل، مشتری کسی است که حق دارد سوال کند و جواب قانعکننده بشنود، حق دارد از محصولی که میخرد اطلاعات کاملی به دست بیاورد، حق دارد بداند محصول مورد نظرش چه خدمات و ضمانتهایی دارد، حق دارد بدون اینکه تحت فشار باشد کالای مورد نظرش را انتخاب کند و از خدمات پیش، در حین و پس از فروش بهره ببرد.
طبق این منشور، مشتری کسی است که یک نهاد با صرف وقت و انرژی زیاد او را جذب میکند و اگر یک لحظه از او غافل بشود، او را از دست میدهد، پس ششدانگ حواس این نهاد باید به مشتریها باشد و برای نگه داشتن آنها هرچه در چنته دارد، بیرون بریزد.
پس معلوم است ما تا چه اندازه با مفاد این منشور فاصله داریم، حتی میتوانیم بگوییم تکتک ما به عنوان مشتری، بارها مورد ظلم واقع شدهایم چون معمولا نه برایمان حق سوالکردن قائل میشوند، نه اعتراضاتمان به نتیجه دلخواه میرسد و نه خدمات پس از فروش آنطور که بزرگنماییاش میکنند، شامل حالمان میشود.
اگر مشتری به حق و حقوقش نمیرسد، شک نکنید مقصر اصلی، نهادی است که مشتری طرف حساب او قرار گرفته، همان نهادی که به هزار علت ریز و درشت حقوق مشتری را نادیده میگیرد یا رعایت این حقوق را در اولویتهایش قرار نمیدهد.
اما شک نکنید اگر در همیشه روی همین پاشنه میچرخد و مشتری اغلب، شاکی و ناراحت از یک معامله خارج میشود خودش نیز مقصر است. در علم اقتصاد، این قصور را اینگونه توضیح میدهند که چون مشتری به عنوان مصرفکننده کالا، اغلب اطلاعات دقیقی درباره کالاهای بادوام ندارد ناخودآگاه به سمت خرید کالاهای بیکیفیت میرود و استقبالش از این کالاها به سودآورشدن تولید آنها و در نتیجه تداوم توزیعشان در بازار منجر میشود.
اقتصاددانان میگویند بهترین راه خارجکردن یک کالای بیکیفیت از بازار، نخریدن آن است، پس اگر هنوز کالاهای بیکیفیت آن هم بوفور در بازار یافت میشود شک نکنید که بیشتر تقصیرها به گردن ما مشتریهاست.
البته علت روی آوردن گروه زیادی از مردم به کالاهای نامرغوب، قدرت خرید پایین آنهاست که خواسته یا ناخواسته آنها را به سمت کالاهای بیکیفیت که ارزان بودنشان بیحکمت نیست، میکشد.
اما با این حال قدرت خرید پایین نمیتواند توجیه خوبی برای حمایت از کالاهای بیکیفیت باشد، چون این معاملهای است که بیشک مشتری، بازنده اول و آخر آن است.
آوید طالبیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست