شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
ملی كردن در حقوق بین الملل
اگر بخواهیم بطور خلاصه و سریع مقاطع مهم تاریخ ملی كردن را در این قرن ذكر نمائیم باید به (ملی كردن دولت مكزیك ) درسال ۱۹۱۴، ( ملی كردن شوروی ها) در سال ۱۹۱۷، ملی كردن اسپانیائیها در سال ۱۹۳۶، (ملی كردن اروپای شرقی وغربی ) بعد از سال ۱۹۴۴ از حیث اهمیت محدود به حدود جغرافیائی معینی بوده اند، اشاره نمود. اما دسته دیگری از ملی كردن ها وجود دارد كه بعد از دهه ۵۰ میلادی یعنی از بعد ازپیدایش سازمان ملل ومطرح شدن پدیده استقلال كشورهای جهان سوم ، شروع می شود كه اهمیت فوق العاده ای پیداكرده و از خصیصه بارز این دسته از ملی كردنها، توجه آنها به اتباع كشورهای استعمارگر است و از مهمتیرن آنها می توان به ملی كردن ایران در سال ۱۹۵۱، مصر در سال ۱۹۵۶، اندونزی در سال ۱۹۵۷، كوبا در سال ۱۹۶۱، الجزایر در سال ۱۹۶۳، پرو در سال ۱۹۶۸، بولیوی در سال ۱۹۶۹، شیلی در سال ۱۹۷۰، لیبی در سالهای ۱۹۷۱- ۱۹۷۳، عراق در سالهای ۱۹۷۲-۱۹۷۳، ونزوئلا در سالهای ۱۹۷۰-۱۹۷۵، كویت در سال ۱۹۷۷ و ایران مجددا" در سال ۱۹۷۹ اشاره نمود.چنانچه به این ملی كردن های دسته دوم با دقت بیشتری نگریسته شود درخواهیم یافت كه اینها بیشتر ماقرن این تحول اساسی در روابط بین المللی است كه كشورهائیكه بعد از جنگ جهانی دوم استقلال سیاسی خود را بازیافتند، در واقع ملی كردن سرمایه های خارجی را راه نجات استقلال سیاسی خود را باز یافتند، در واقع ملی كردن سرمایه های خارجی را راه نجات استقلال اقتصادی خود دانستند و بدین ترتیب مل یكردن مكمل استقلال و حاكمیت این كشورها محسوب می شود. حقوق بین الملل جدید، ملی كردن اموال خارجیان را، همانند ملی كردن اموال اتباع ، حتی اگر اینگونه اقدامات در مغایرت صریح با نصوص قراردادهای بین المللی باشد كه آن دولت یا دولت سابقی آنرا امضاء كرده باشد، از حقوق مسلم هر كشوری می دان ۰ جنین حقی ، مستقمیا" مستنبط از: (حق حاكمیت دایمی كشورها بر كلیه منابع ثروت زیرزمینی وفعالیتهای اقتصادی ) آنهاست كه بطور مكرر و پی درپی از سال ۱۹۵۲ در قطعنامه های مجمع عمومی و برخی از ارگانهای دیگر سازمان ملل متحد و خصوصا" در پاراگراف ۱ ماده ۲ (منشور حقوق و تكالیف اقصتادی كشورها) بیان و تاكید گردیده است. صفت (دائمی ) حق حاكمیت خود مبین اینست كه كشور ذیربط توان تغییر در وضعیت حقوقی موجود در خصوص استخراج منابع زیرزمینی و اداره آن را از دست نداده است .همچنین حق ملی كردن ریشه در اصل (استقلال كشورها در نحوه اداره اقتصادی خود) دارد كه به عنوان یكی از اصول مسلم و لازم الاجراء و حتی از اصول آمره و تخلف ناپذیر یا ژوس كوژنس (snegoC SUJ) حقوق بین الملل امروزی است كه در اصول مختلف منشور ملل متحد بدان اشاره شده و مورد تایید بسیاری از حقوقدانان معروف جهان است و بالاخره حق ملی كردن ریشه در اعلامیه های حقوق بشر دارد كه امروزه از اصول لازم الاتباع در روابط بین المللی كشورهاست .از طرف دیگر، كشورهای صنعتی غرب وصاحب سرمایه ، براساس حقوق بین الملل عرفی و دیروزی یا كلاسیك ، اعمال حق ملی كردن از طرف كشورهای میزبان یا سرمایه پذیر را مغایر با اصل (حق مكتسب ) و تجاوز بدان دانسته و معتقدند كه در چنین حالتی مسئولیت بین المللی كشور اقدام كننده مطرح خواهد بود.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس دوازدهم مجلس دوازدهم مجلس ستاد انتخابات کشور رهبر انقلاب وزارت کشور رئیس جمهور دولت سیدابراهیم رئیسی
ایران تهران زلزله هواشناسی سیل شهرداری تهران پلیس سازمان هواشناسی بارش باران قتل آموزش و پرورش ازدواج
قیمت طلا قیمت دلار خودرو گاز قیمت خودرو بورس ایران خودرو بانک مرکزی هوش مصنوعی نمایشگاه نفت مالیات بازار خودرو
نمایشگاه کتاب فضای مجازی نمایشگاه کتاب تهران کتاب تلویزیون سینمای ایران رضا عطاران دفاع مقدس نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سریال نمایشگاه مهران مدیری
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه جنگ غزه آمریکا حماس سازمان ملل رفح اوکراین نوار غزه افغانستان
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران رئال مادرید هوادار لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ باشگاه استقلال
ایلان ماسک شفق قطبی طوفان خورشیدی اینترنت ناسا اپل فیبرنوری گوگل ماهواره
فشار خون چاقی آسم زایمان سرماخوردگی