پنجشنبه, ۱۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 30 May, 2024
مجله ویستا

وقایع نگاری مناقشه تعرفه SMS


وقایع نگاری مناقشه تعرفه SMS

در آخرین روزهای شهریور ماه سال جاری, به فاصله اندک از انتشار خبری از سوی ایرانسل مبنی بر ارائه سیم کارت های ویژه پیامک بحث جدیدی در رسانه ها آغاز شد که البته ریشه ای قدیمی داشت و تبعات آن گریبان اپراتورهای موبایل کشور را می گرفت کاهش تعرفه پیام کوتاه

در آخرین روزهای شهریور ماه سال جاری، به فاصله اندک از انتشار خبری از سوی ایرانسل مبنی بر ارائه سیم کارت های ویژه پیامک بحث جدیدی در رسانه ها آغاز شد که البته ریشه ای قدیمی داشت و تبعات آن گریبان اپراتورهای موبایل کشور را می گرفت؛ کاهش تعرفه پیام کوتاه.

چاشنی این انفجار بزرگ، محاسبه تعرفه ارسال هر اس ام اس به میزان ۱۰ تومان از سوی اپراتور دوم بود و می شد حدس زد ایرانسل در حالی نزدیک به ۴۰ درصد تخفیف در تعرفه خود محاسبه کرده که همچنان دل به سود هنگفت این سرویس دارد.

در مقابل مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار، اپراتوری که این روزها تلاش می کند تا نام بدقواره و بی سلیقه "همراه اول" را به عنوان برند خود جا بیندازد، دلخور از پیش دستی ایرانسل در ارائه چنین سرویسی به خبرنگار فارس گفت: سیم کارت ویژه ارسال پیامک (SMS) پس از تحویل سیم کارت اعتباری مشترکان، وارد بازار خواهد شد و تاکید کرد: حدود ۵ ماه پیش مخابرات توانایی ارائه سیم کارت ویژه ارسال پیامک را داشت، ولی بنا به تصمیم مسئولان این امر به پس از تحویل سیم کارت ثبت نام اعتباری متقاضیان موکول شد.

او ادامه داد: تعرفه این نوع سیم کارت ها نیز پس از تصویب نهایی اعلام خواهد شد. تنها چند روز بعد از انتشار این اخبار بود که خبر داغی توجه مردم و مدیران مخابراتی کشور را به خود جلب کرد.

● سازمان بازرسی: نرخ پیامک عادلانه نیست

خبر ساده بود، سازمان بازرسی کل کشور در گزارشی خواستار کاهش هزینه ارسال پیام کوتاه تلفن همراه شد.

این نهاد نظارتی در گزارشی از تعرفه فعلی ارسال پیام کوتاه تلفن همراه، این تعرفه را غیرعادلانه دانست و به استناد بررسی ها و مستندات فنی و توجیه اقتصادی، خواستار کاهش این تعرفه ها شد. تعرفی فعلی ارسال پیام کوتاه مبلغ ۱۴۰ریال است.

روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور در گزارش خود اعلام کرد: سیستم "سیگنالینگ" برای بسترVoice ایجاد شده و ارسال پیام کوتاه - SMS - به عنوان خدمات ارزش افزوده از طریق همان سیستم انجام می شود.

دراین گزارش آمده است: با توجه به آنکه تعرفه مکالمه تلفن همراه برای یک دقیقه ۴۴۷ریال است و زمان دوم اشغال لینک های ارتباطی حسب اظهارنظر مسئولین مرکز SMSCشرکت ارتباطات سیار برابر سه تا حداکثر پنج ثانیه است، چنانچه هزینه اخذ شده از مشترکین بر اساس ثانیه محاسبه شود، مبلغ دریافتی به مراتب کمتر از مبلغ ۱۴۰ریال فعلی بابت هر پیام ارسالی خواهد بود.

بازرسان این نهاد نظارتی نوشتند: حجم قراردادهای خرید تجهیزات مازاد بر Voiceبرای ارسال پیام کوتاه از قبیل STPو SMSCبه ازای یک میلیون مشترک در حدود ۱۰میلیارد ریال است و هر دو ماه نیز حدود یک میلیارد پیام کوتاه ارسال می شود.

در این گزارش آمده است: با لحاظ مبلغ ۱۰ریال در تعرفه پیام کوتاه، این سرمایه گذاری در مدت دو ماه مسترد می شود و به همین لحاظ تعرفه فعلی به نظر نمی رسد عادلانه باشد.

پخش این خبر از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و انتشار آن در صفحات نخست رسانه های مکتوب، توجه مردم را به خود جلب کرد و از این خبر به حدی استقبال شد که مدیر شرکت ارتباطات سیار بعدها به همین دلیل از رسانه ها گله کرد و گفت: تیتر اخبار مربوط به این موضوع طوری انتخاب شده بود که انگار در حق مردم اجحاف شده است.

نخستین پاسخ رسمی از سوی وزارت ICT همانگونه که انتظار می رفت از سوی رگولاتوری آمد.

در خبر مربوط به این واکنش آمده بود: با جدی شدن بحث گران بودن تعرفه ارسال پیامک(SMS) که حتی سازمان بازرسی را به واکنش واداشت، سازمان تنظیم مقررات در جدیدترین موضع گیری اعلام کرد که اگر مخابرات طرح کاهش تعرفه پیامک را ارائه ندهد، خود راسا اقدام به کاهش تعرفه خواهد کرد. خبرگزاری فارس در ادامه گزارش خود تاکید کرده بود: موضوع گران بودن تعرفه ارسال پیامک از سال گذشته مطرح بود. آن زمان کارشناسان مخابرات نیز معتقد بودند که ۱۳۴ ریال برای پیامک گران است و این هزینه باید به حدود ۶۰ ریال کاهش یابد.

اما در روزهای اخیر این موضوع وارد مرحله جدیدی شده است. سازمان بازرسی کل کشور که سازمان نظارتی محسوب می شود خواهان کاهش تعرفه پیامک شرکت مخابرات ایران به کمتر از ۶۰ ریال شده است.

در همین رابطه محمود خسروی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: اعضای کمیسیون تنظیم مقررات از سازمان تنظیم مقررات خواسته است تا بحث تعرفه پیامک را بررسی کند.

وی گفت: گزارش سازمان تنظیم مقررات نیز ۲ هفته دیگر آماده ارسال به کمیسیون مقررات می شود. لطف الله صبوحی معاون سازمان تنظیم مقررات نیز در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی فارس اظهار داشت: سازمان مقررات طی ماههای گذشته از شرکت مخابرات طرح پیشنهادی کاهش تعرفه پیامک را درخواست کرده بود که هنوز این شرکت پاسخی به درخواست سازمان نداده است.

وی تاکید کرد: سازمان معتقد به گرانی پیامک است و باید تعرفه آن کاهش یابد. صبوحی تصریح کرد: چنانچه مخابرات ایران طرح پیشنهادی خود را برای کاهش تعرفه پیامک ندهد، سازمان راسا اقدام به بررسی و کاهش ان خواهد کرد و مخابرات الزام به رعایت و اجرای مصوبه خواهد شد. وی پیش بینی کرد بزودی طرح کاهش تعرفه پیامک سیم کارت مخابرات ایران به نتیجه برسد. در تمام صحبت های اخیر خبری از تالیا و ایرانسل نبود. مهم ترین دلیل این موضوع را می توان وابسته بودن نرخ تعرفه حداکثری ایرانسل به حداکثر نرخ همراه اول دانست و از طرف دیگر تالیا نیز به عنوان پیمانکار شرکت مخابرات موظف است هر گونه تغییر تعرفه اعلام شده از سوی مخابرات را در تعرفه خود اعمال کند.

● دفاع مخابرات از تعرفه فعلی پیامک

اما داستان تعرفه پیامک در ادامه به سمت دیگری تغییر مسیر داد که می توان از آن با عنوان رالی سازمان بازرسی کل کشور و وزارت ارتباطات، یا به طور دقیق تر، شرکت مخابرات یاد کرد.

در راند اول این رالی، معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه درخواستی از سوی سازمان بازرسی کل کشور و نیز سازمان تنظیم مقررات برای کاهش تعرفه پیامک دریافت نکرده ایم، گفت: طبق بررسی های انجام شده نرخ تعرفه پیامک اپراتور اول استاندارد و منطقی است.

وفا غفاریان در گفت و گو با فارس در خصوص موضع سازمان بازرسی کل کشور و سازمان تنظیم مقررات برای کاهش تعرفه پیامک اپراتور اول، گفت: هنوز درخواستی از سوی این دو سازمان به شرکت مخابرات ایران واصل نشده است.

وی تصریح کرد: طبق آخرین بررسی انجام شده توسط شرکت مخابرات ایران، هزینه پیامک و مکالمه با سیم کارت اپراتور اول ( همراه اول) نسبت به سایر کشورها معقول و منطقی است.غفاریان در ادامه منطق معقول دانستن تعرفه های همراه اول را این چنین ذکر کرد: ایران چهارمین کشور ارزان از لحاظ نرخ تعرفه مکامله و پیامک تلفن همراه در دنیا است.

رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران اظهار داشت: بعنوان مثال تعرفه مکالمه با سیم کارت اپراتور اول از کشور ژاپن ۹۰ درصد ارزانتر است. ضمن اینکه هم اکنون یک شهروند اروپایی برای یک دقیقه مکالمه با سیم کارت تلفن همراه ۵۰۰ تومان می پردازد ولی در ایران این هزینه کمتر از ۵۰۰ ریال است. وی تاکید کرد: هم اکنون نسبت هزینه ارسال پیامک (SMS) اپراتور اول به نرخ مکامله، ۳۰ درصد است.

خبرگزاری فارس در خبر دیگری آماری از نرخ تعرفه در سایر کشورها منتشر کرد، که بی شک از سوی وفا غفاریان در اختیار خبرنگار این خبرگزاری قرار گرفته بود.

در آمار فوق که متکی بر نتایج یک بررسی در کشورهایی از قاره های آسیا، آفریقا و اروپا بود، نرخ مکالمه و پیام مورد تجزبه و تحلیل قرار گرفته است.

هزینه مکالمه با سیم کارت تلفن همراه با در نظر گرفتن دلار ۹۳۵ تومانی در بازار غیر رسمی در کشور های ارمنستان، سودان، بحرین، کنگو، بلژیک، انگلستان، کنگو، عربستان و اردن به ترتیب ۱۱۷۸ تومان، ۱۰۱ تومان، ۱۰۰ تومان، ۴۳۱ تومان، ۴۲۲ تومان، ۷۳۳ تومان، ۵۰۲ تومان، ۱۲۴ تومان و ۷۹ تومان است. هزینه هر دقیقه مکالمه با سیم کارت دولتی ایران "همراه اول" در حال حاضر ۴۴۷ ریال است. در این بررسی تنها چند کشور از جمله بنگلادش، نیجریه و پاکستان هزینه مکالمه ارزانتر از ایران دارند.در پاکستان این نرخ ۳۵ تومان و در بنگلادش و نیجریه به ترتیب ۳۳ تومان و ۲۱ تومان است.

این گزارش حاکی است: نرخ تعرفه ارسال پیامک (SMS) نیز در کشورها ی مورد بررسی به مراتب بالاتر از اپراتور اول ایران است. به عنوان مثال با در نظر گرفتن بهای هر دلار ۹۳۵ تومان، بهای ارسال SMS در کشورهای انگلستان، ارمنستان، عربستان، بلژیک، سودان و اردن به ترتیب ۱۸۶ تومان، ۴۸۴ تومان، ۳۲۷ تومان، ۱۴۰ تومان، ۲۳ تومان و حدود ۴۵ تومان است.

در این بین تنها کشورهای پاکستان، بنگلادش و نیجریه هزینه ارسال SMS کمتری نسبت به اپراتور اول دارند. هزینه ارسال پیامک در این کشورها در حدود ۵ تا ۷ تومان است.

● آن سوی دیوار

اما دیدگاه ارزان بودن پیامک نسبت به سایر کشورها علاوه بر موافقان، مخالفان بسیاری نیز داشت. یکی از دقیق ترین مخالفت ها را پایگاه اینترنتی ITanalyze از طرف یکی از خوانندگان خود منتشر کرد.

این خواننده معتقد بود: شاید در یک کشور اروپایی خدمات موبایل گران داده ولی باید این را هم دانست که اپراتوری مثل ،T-mobile برای مشترکانش ۱۰۰۰ دقیقه مکالمه رایگان واقعی در ماه با اپراتورهای طرف قرارداد و با شبکه خودش در نظر می گیرد.

از طرف دیگر این اپراتور خدماتی دارد که هر کاربر با پرداخت ۳۰ هزار تومان در ماه می تواند به طور نامحدود با هر شبکه و هر تلفنی که صحبت داشته باشد. الان در اتریش این مسئله وجود دارد و قاعدتاً در بقیه اروپا هم همین طور خواهد بود. ضمناً درآمد ایرانیها را با درآمد اروپاییها مقایسه کنید بعد بگویید ۵۰۰ تومان می دهند.

این سایت در واقع با انتشار این تحلیل و تاکید بر وجود تنوع تعرفه ای و بسته های تشویقی دست بر نکته ای گذاشت که تا آخر رالی فوق نه سازمان تنظیم مقررات به آن پرداخت، نه اپراتورها و نه سازمان بازرسی کل کشور، که در واقع در نقش یک سازمان مدافع حقوق مصرف کنندگان ظاهر شده بود.

با تمام اینها پاسخ مخابرات یک جمله بود: برنامه ای برای کاهش نرخ پیامک نداریم.

غفاریان در روزهای بعد، و پس از بالا گرفتن بحث نرخ SMS در اظهارنظری جدید گفت: هنوز برنامه ای برای کاهش هزینه ی پیامک نداریم، البته این موضوع در شرکت مخابرات ایران در حال بررسی است اما فعلا به این جمع بندی نرسیده ایم که هزینه ی ارسال پیام کوتاه را کاهش دهیم.

رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران در گفت وگو با ایسنا، با بیان این مطلب درباره اینکه آیا شرکت مخابرات ایران درصدد است هزینه ی ارسال پیام کوتاه را کاهش دهد، اظهار کرد: اگر در شرکت مخابرات در هر زمینه ای احساس شود که باید کاهش هزینه داشته باشیم حتما این امر انجام خواهد شد و در زمینه ی پیام کوتاه نیز اگر این مساله امکان پذیر باشد به طور قطع این کار را انجام خواهیم داد. اما موافقان کاهش تعرفه پیامک دست بردار نبودند. از طرفی خبرها حاکی از آن بود که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان وزارت بازرگانی مکاتباتی با مخابرات ایران در خصوص نحوه و مبنای محاسبه تعرفه پیامک داشته است.

از سوی دیگر سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به مدیران مخابرات که پی درپی در گفت وگوهای خود از فنی نبودن دلایل این سازمان برای کاهش تعرفه سخن می گفتند اعلام کرد: پاسخ دادن شرکت مخابرات به گزارش سازمان بازرسی کل کشور در خصوص کاهش تعرفه پیام کوتاه یک الزام قانونی است. یک مقام آگاه در این سازمان به پایگاه اطلاع رسانی موبایل کشور (موبنا) گفت: برابر ماده ۱۰ قانون، چنانچه گزارش سازمان بازرسی به دستگاه های دولتی ارائه شود، دستگاه موظف است ظرف ده روز به گزارش پاسخ دهد در غیر اینصورت مورد پیگیرد قرار می گیرد.

وی با اشاره به نامه سازمان تنظیم مقررات در مردادماه ۸۵ به شرکت مخابرات ایران مبنی بر بالا بودن نرخ پیام کوتاه و پیشنهاد ارائه توجیه اقتصادی و فنی این سرویس یادآور شد: گزارش سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۸۶ به صورت مستند به وزیر ارتباطات ارائه شده است. این مقام آگاه ادامه داد: در گزارش فوق دو پیشنهاد در نظر گرفته شده است اول آن که رگولاتوری نسبت به تعیین تعرفه عادلانه اقدام کند و دیگر این که با توجه به ناکارآمدی شبکه موجود، شرکت ارتباطات سیار به تقویت تجهیزات آن بپردازد. وی افزود: سازمان تنظیم مقررات براساس نامه سازمان بازرسی کل کشور در تاریخ ۱۶ مرداد ۸۶ نامه ای را برای بررسی این موضوع به شرکت مخابرات ایران ارائه کرده و در آن با اشاره به نامه ارائه شده در مرداد۸۵ خواسته که پیشنهاد خود را ظرف یک هفته ارائه داده و در غیر اینصورت بررسی به کمیسیون تنظیم مقررات ارجاع داده می شود.

این مقام آگاه با تاکید بر اینکه وزیر ارتباطات ظرف ۱۰ روز گزارش سازمان بازرسی را پاسخ گفته و اجرای این مهم را به سازمان رگولاتوری سپرده است خاطر نشان کرد: رفع دغدغه های مردم و کاهش هزینه ها از جمله مسئولیت های سازمان بازرسی کل کشور است که در خواست کاهش تعرفه پیام کوتاه هم در راستای همان مسئولیت است.

وی در تشریح گزارش سازمان بازرسی کل کشور در خصوص ناعادلانه بودن نرخ پیام کوتاه اپراتور اول با تاکید بر این که گزارش مذکور به شخص وزیر ارتباطات ارسال شده گفت : این دکتر سلیمانی است که باید تصمیم بگیرد، گزارش فوق را برای اجرا به کدام یک از معاونت های خود ابلاغ کند.

وی افزود: طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور میزان اشغالی ارسال sms از شبکه ارتباطات سیار از نظر زمانی بین ۳ تا ۵ ثانیه است به نحوی که ارسال پیام کوتاه یک ششم زمان مکالمه اشغال لینک را در پی خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به اینکه هزینه هر دقیقه مکالمه اپراتور اول ۴۴۷ ریال است یک ششم این زمان برای پیام کوتاه حدود ۷۰ ریال خواهد بود.

این مقام آگاه با اشاره به سرمایه گذاری شبکه در خصوص تجهیزات پیام کوتاه یادآور شد: از سال ۸۰ تا ۸۵ میزان سرمایه گذاری شرکت ارتباطات سیار برای توسعه تجهیزات پیام کوتاه ۱۰ میلیارد تومان بوده است این در حالی است که بر اساس آمار از آذرماه سال ۸۴ تا آذرماه ۸۵ بالغ بر ۵/۶ میلیارد sms در این شبکه رد و بدل شده است که درآمد این شرکت از این میزان بیش از ۹۱ میلیارد تومان طی یک سال بوده است.

وی با بیان اینکه ارتباطات سیار ظرف مدت یک سال ۴۵ برابر سرمایه گذاری انجام شده توسعه شبکه sms درآمد کسب کرده است خاطرنشان کرد: دولت ها موظف به ارائه خدمات با نرخ پایین به مردم هستند و نباید تنها درآمدزایی هدفشان باشد.

این مقام آگاه با اشاره به نرخ متعارف sms در دنیا گفت: اکثر کشورها تا ۲۰ درصد نرخ مکالمه را برای پیام کوتاه در نظر می گیرند که چنانچه ارتباطات سیار نیز این محاسبه را رعایت می کرد تعرفه sms باید ۹ تومان در نظر گرفته می شد اما این شرکت براساس بخشنامه سال ۸۲ به صورت غیر کارشناسانه ۳۰ درصد نرخ مکالمه را برای تعرفه پیام کوتاه در نظر گرفته است و به این دو دلیل سازمان بازرسی کل کشور نرخ sms را ناعادلانه اعلام کرده است.

وی همچنین به جوانب اجتماعی تعیین تعرفه پیام کوتاه اشاره کرد و گفت: شرکت ارتباطات سیار باید نرخ های متفاوتی را در ارتباط با sms برای سازمان ها ، ارگان ها و اشخاص مختلف حقیقی و حقوقی در نظر بگیرد تا با ایجاد گروه های مختلف مصرف کننده در جهت توسعه دولت الکترونیک حرکت کند. وی ادامه داد: بازار شرکت ارتباطات سیار باید بر اساس تقسیم بندی اقشار مختلف جامعه و جمعیت کشور تعریف شود چرا که در بحث توسعه دولت الکترونیک پیام کوتاه بسیار کارساز خواهد بود.

این مقام آگاه با تاکید بر اینکه در بحث توسعه دولت الکترونیک تنها نباید توسعه نرم افزاری داشته باشیم بیان داشت: چنانچه شرکت ارتباطات سیار نرخ های ترجیحی sms را برای موسسات ، ارگان ها و افراد جامعه در نظر گیرد درآمدش از محل ارسال پیام کوتاه به ۴ برابر افزایش خواهد یافت چرا که ارگان ها و موسسات مختلف می توانند از این طریق به مردم خدمات ارائه دهند.

● ۶،۷ تومان نه؛ ۹،۱۰ تومان

اما در مقابل این تحلیل، خبرگزاری فارس تحلیلی را به قلم علی طالب زاده خبرنگار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خود منتشر کرد که نزدیک به نظرات شرکت مخابرات بود.

در این تحلیل آمده بود: برخی کارشناسان مخابرات معتقدند که در حال حاضر بر اساس برخی برآوردها می توان هزینه SMS را از ۱۴ تومان فعلی کمتر کرد و به حدود ۸ تا ۱۰ تومان رساند.

ارسال پیام کوتاه برای مخابرات سه نوع هزینه راه اندازی، هزینه اشغال سیگنا لینگ و هزینه پرسنل و به روز کردن سیستم ها را دارد.

با توجه به پارامترهایی نظیر میزان اشغال مدار، هزینه نگهداری پیام های کوتاه و همچنین دیگر مسائل فنی، پرداخت هزینه هر پیام کوتاه برای مشترکان به مبلغ ۱۰۰ ریال منصفانه است. با کاهش نرخ نهایی SMS برای مشترکان، به طور قطع حجم پیام های کوتاه ارسالی شهروندان نیز افزایش خواهد یافت و امکان ایجاد ارتباط میان مشترکان تلفن همراه – با سهولت بیشتر- فراهم خواهد شد. انتشار چنین تحلیلی را از سوی فارس، نمی توان با رفع سوتفاهم میان غفاریان و خبرنگار این حوزه، که در وبلاگ خود به این موضوع اشاره کرد، بی ارتباط دانست. تحلیلی جهت دار در رسانه ای تاثیرگذار.

نویسنده: مهرداد رهسپار


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.