شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
دین و ایدئولوژی

بحث ایدئولوژی و رابطهی آن با دین، از جمله مباحثی است كه در دهههای اخیر میان اندیشمندان كشور اسلامی ما مطرح بوده و هر چند گاهی نیز به بحث روز تبدیل شده است.(۱) چنین بحثی، گرچه امروزه بصورت خاص مطرح نمیشود، اما بحثهای مرتبط(۲) با آن، حاكی از نوعی نیازمندی به مباحث سابق است. لذا مطالبی كه مرتبط با ایدئولوژی و دین است را مطرح مینماییم، تا شاید كمكی در جهت تنویر افكار حقیقت جو وحق طلب باشد. اما قبل از ورود به بحث، لازم است در باب مفردات آن ؛ یعنی "ایدئولوژی" و "دین" مطالبی بیان گردد.
●ایدئولوژی
واژهی "ایدئولوژی" در لغت به معنای "علم افكار و معانی" است كه علم افكار دربارهی اصل و مبدأ افكار مطالعه و بحث میكند. "مسلك سیاسی و اجتماعی" هم آمده است. اما دربارهی معنای اصطلاحی آن، باید بگوییم كه این واژه در غرب(فرانسه) و در اواخر قرن هجدهم وضع شده و سپس با تغییراتی وارد فرهنگ كشور ما گردیده است. لذا باید در ابتدا به مفهوم غربی آن توجه نماییم و سپس به معنای مصطلح آن در ایران بپردازیم. این واژه برای اولین بار توسط "دوستوت دتراسی"، (Destutt deTracy) فرانسوی یكی از پیشگامان "پوزیتویسم" و پیرو مكتب "اصالت خِس" در سال ۱۷۹۶ به كار برده شدو به معنای علم یا مطالعهی ایدهها بود.(۴) سپس ایدئولوژی معنای بسیار مهمتری پیدا كرد و در مقام دلالت بر مجموعهای از اعتقادات و یا حتّی برخوردها كه با یكدیگر ارتباط نزدیك دارند، بكار رفت.(۵) اما كارل ماركس در كتاب "ایدئولوژی آلمانی" مفهوم ایدئولوژی را چنان گسترش داد كه میتواند تمامی تجلیّات تمدن؛ از جمله فرهنگ، دین، حقوق، اخلاق، زبان و... را شامل شود. وی در عین حال برداشت تحقیرآمیزی از ایدئولوژی را ارایه نمود و آن را آگاهی و تصوراتی كه طبقهی حاكم بنابر موقعیت و منافع خود از واقعیتها دارد، معرفی كرد.(۶) اما در خارج از سنت و ایدهی ماركسیستی، ایدئولوژی از یك سو معنای محدودی به خود گرفت، یعنی به جای آن كه تمامی فرهنگ تلقی شود، تنها بخشی از فرهنگ (منتها به عنوان هستهی اصلی) در نظر گرفته شد، و از سوی دیگر از معنای تحقیرآمیزی كه پیدا كرده بود، رها شد. بر این اساس، فردینانددومون (F.Dumont) ایدئولوژی را نظامی از ایدهها و قضاوتهای روشن و سازمان یافته كه برای توصیف، تبیین، استنتاج و یا توجیه موقعیت یك گروه یا جامعه به كار میرود و اساساً از ارزشها نشأت میگیرد، معرفی نمود.(۷) كاربرد واژهی ایدئولوژی در ایران نیز با تغییراتی همراه بوده است. اما در مجموع میتوان گفت كه از سال ۱۳۴۰ به بعد لفظ ایدئولوژی در جامعهی ایران در نزد سه گروه به دو معنای مثبت و منفی به كار برده میشد؛
▪گروه اول: روشنفكران غیر مذهبی جامعه ایران بودند كه معنای مثبت ایدئولوژی در نزد آنها، همان اندیشههای ذهنی "به روزی" بود كه به تناسب شرایط حركت جامعه، در پوشش ماركسیسم شكل میگرفت و این نوع از ایدئولوژی، كار برد و جاذبهی فراوانی نیز داشت؛ معنای منفی ایدئولوژی، شامل عقاید و باورهای دینی و عرفی موجود در جامعهی ایرانی بود كه ریشه در پیشینهی اجتماعی داشت.
▪گروه دوم: روشنفكران مذهبی جامعه بودند. این گروه ضمن آن كه به معنای نخستین ایدئولوژی، آشنایی داشتند و بلكه به گونهای اعلام نشده، به اصل آن تعریف وفادار بودند، در تشخیص مصادیق مثبت و منفی ایدئولوژی با گروه اول مخالفت میكردند. در نزد آنها مذهب و بسیاری از باورهای عرفی جامعه، از مصادیق منفی ایدئولوژی بود، ولی ایدئولوژی مثبت، برای جامعهی ایران الزاماً یك ایدئولوژی غیر مذهبی نبود، بلكه ایدئولوژیای بود كه شامل مجموعهای از اندیشهها و باورهای ذهنی میشد كه با رجوع به ذهنیت مذهبی و عرفی جامعه و بازسازی مجدد آن پدید میآمد.
▪گروه سوم: اندیشمندانی بودند كه در نظام حوزوی و سنتی، تعلیم و تعلّم یافته و با تفكر عقلی و برهانی، از مبانی وحیانی دین دفاع میكردند؛ معنی مثبت ایدئولوژی در نزد این گروه، همان ایدئولوژی توحیدی الهی بود؛ و معنای منفی آن، ایدئولوژی غیر توحیدی بود. در نزد این گروه، دو لفظ "جهانبینی" و "ایدئولوژی" مرادف با "حكمت نظری" و "حكمت عملی" قرار گرفت.(۸) و بنابراین شهید مطهری ایدئولوژی را مرادف با شریعت و عبارت از یك تئوری كلی و طرحی جامع و هماهنگ كه در آن خطوط اصلی، روشها، بایدها و نبایدها و خوب و بدها، نیازها و دردها و درمانها مشخص شده باشد، معرفی نمود، و همهی اینها را در جهت تأمین سعادت همگان دانست.(۹)
●دین
از دیرباز در مورد واژهی "دین" و معنای آن، مطالب گوناگونی گفته شده است، تا جایی كه بعضیها شناسایی دین را یكی از دشواریهای بزرگ مسایل دینی دانستهاند(۱۰) و از طرف دیگر در بعضی منابع، تلاش برای تعریف كردن دین، عمدتاً یك رویكرد غربی معرفی شده است.(۱۱) ولی با صرف نظر از این مطالب، در یك جمعبندی، تعاریف ارایه شده از دین را میتوان به سه دسته تقسیم نمود:
۱ ـ دستهای از تعاریف كه عام هستند و به نحوی حتی عقاید غیر دینی و غیر خدا محوری را نیز شامل میشوند؛ مانند تعریف دین به "احساس اتكای مطلق"(۱۲) و یا "آن حال درونی كه فرد در مواجهه با امر مقدس پیدا میكند."(۱۳) بنابراین تعریف، آیینهایی همچون بودیسم(۱۴) كه اعتقاد به وجود خداوند در آن مطرح نیست و یا امانیسم(۱۵) كه به جای خداپرستی، نوعی پرستش انسانیت را توصیه میكند، و یا ماركسیسم(۱۶) كه بر ماده انگاری مبتنی است، همهی آنها دین خواهند بود.
۲ ـ تعاریفی كه ادیان الهی و خدا محور ـ با صرفنظر از این كه تحریف شده و یا در دسترس باشند یاخیر، ـ محدودهی آن است و میكوشند تا تعریفی جامع و مانع دراین حیطه ارایه نمایند، مثل تعریف دین به "مجموعه مقررات" برای بشر كه میخواهد سعادت انسان را تامین كند(۱۷).
۳ ـ تعاریفی كه ناظر به دین یا مذهب خاص میباشند؛ مانند تعریف دین به "عقاید و دستورهای عملی و اخلاقی كه پیغمبران از طرف خدا برای راهنمایی و هدایت بشر آوردهاند"(۱۸). یا تعریف دین به "ما جاء به النبی"(۱۹) كه تمام این تعریفها وجود دین حق و امكان شناخت آن را به عنوان پیش فرض قبول داشته و معتقدند تعریفشان برگرفته از دین حق كه طبعاً دین خودشان خواهد بود میباشد.
●رابطهی دین و ایدئولوژی
بعد از روشنشدن مفردات بحث، میتوان به نظریاتی كه در ایران و در ارتباط با دین وایدئولوژی ارایه گردید با دید بهتری نگریست؛ اما تاریخچه نظریات در ایران: نهضت آزادی، در سال ۱۳۴۰ صریحاً اعلام كرد كه این حزب براساس ایدئولوژی اسلامی تاسیس شده است. آنگاه مرحوم حنیف نژاد و همفكرانشان از این موضوع سخن گفتند، همزمان با آنان، دكتر علی شریعتی در سطح وسیع و گستردهای از ضرورت "دین ایدئولوژیك" سخن گفت و طرح هندسی مكتب را برای تحقق این منظور ارایه داد؛ بعد شهید مطهری از "جهانبینی" و "ایدئولوژی" اسلامی به مطالبی اشاره كرد.(۲۰) هر چند تفسیرهایی كه در آن زمان از "دین ایدئولوژیك" ارایه میشد از هر جهت یكسان نبود، اما همهی آنها در اصلِ ارتباط دین با ایدئولوژی اتفاق نظر داشتند. با این تفاوت كه در آن زمان به جهت این كه ماركسیسم به دنبال امواج سیاسیاش، در ذهنیت روشنفكری ایران حضور داشت، روشنفكران مذهبی كه متاثر از جاذبههای مثبت ایدئولوژی بودند، به دنبال تفسیر ایدئولوژیك از دین برآمدند؛ اما متفكرین مسلمانی كه درنظام حوزوی دینی تربیت یافته بودند، در شرایط مزبور به جای آن كه به تفسیر ایدئولوژیك از دین بپردازند، با تعریف نوینی كه از "ایدئولوژی" كردند، در حقیقت معنای دینی به ایدئولوژی بخشیدند. اما مقولهی تفكیك "دین و ایدئولوژی" پدیدهای است كه از نیمهی دوم دههی شصت و خصوصاً بعد از فروپاشی ماركسیسم در متن جریان روشنفكرانهی دینی شكل گرفت و روشنفكری دینی كه در دههی پنجاه با تفسیر ایدئولوژیك و دین، میكوشید تا رابطهی خود را با دین حفظ كند، پس از پشت كردن به ایدئولوژی، (۲۱) در نخستین مرتبه، به نقد تعریف پیشین خود از "دین" پرداخت ؛ با این بیان كه اگر دین، ایدئولوژیك باشد، اولاً: به دلیل آن كه ایدئولوژی به مقتضای شرایط اجتماعی و تاریخی خاص، تعیّن مییابد و با از بین رفتن آن شرایط كهنه و مندرس میشود، در این صورت با دین سازش ندارد. و ثانیاً: ایدئولوژی، در خدمت زندگی انسان است و به تبع آن شكل میگیرد. حال آنكه دین، امری معنوی است و یا لااقل در بُعد معنوی نیز معتبر است، پس ایدئولوژیك شدن دین ممتنع است.(۲۲)
با وجود این، از دههی شصت تا به حال، تقریرهای مختلفی از امتناع ایدئولوژیك شدن دین ـ كه عمدتا ناشی از تلقی خاص آنها از معنای "ایدئولوژی" و "دین" میباشد ـ صورت گرفت. ولی به نظر میرسد كه در "رابطهی دین با ایدئولوژی" بیش از دو نظریه نمیتوان قایل شد؛ چون نظریات موجود در این باره شبیه به طرفین نقیض هستند كه حدّ وسطی بر آنها تصور نمیشود؛ زیرا كسانی كه میگویند دین میتواند ایدئولوژیك باشد، مرادشان بخشی از دین است كه همان ارزشها و بایدها و نبایدهای دینی است. اما دین متضمن بخشهای دیگری مانند گزارههای معرفت شناختی نیز هست كه ایدئولوژیك بودن آنها دور از ذهن و غیرقابل تصور است. هم چنین كسانی كه ایدئولوژیك شدن دین را امری محال و ممتنع میدانند، مقصودشان "دین در همهی مراتب" است. هر چند كه تصریحی به این مطلب نكرده باشند. بنابراین میتوان گفت: هر نظریهای كه قایل به ایدئولوژیك شدن بخشی از دین باشد، طرف نقیض نظریهی امتناع ایدئولوژیك شدن دین، خواهد بود. در نتیجه ما فقط دو نظریه در این بحث داریم كه عبارتند از: ۱. نظریهای كه معتقد است دین در هیچ مرتبهای نمیتواند ایدئولوژیك شود؛ ۲. نظریهای كه میگوید: دین در بعضی مراتب ایدئولوژیك است و این نیز برای دین لازم و ضروری است.
●ادلهی هر یك از نظریات
كسانی كه معتقد هستند دین ایدئولوژیك نیست، ایدئولوژی را مكتبی سیستماتیزه و سامان یافته ـ كه اركان آن كاملاً مشخص شده و ارزشها و آرمانها را به آدمیان میآموزاند، موضع آنها را در بر اثر حوادث و سؤالات معیّن میكند و راهنمای عمل ایشان قرار میگیرد ـ معرفی میكنند. از دیدگاه این گروه ویژگیهای ایدئولوژی این است كه اولاً: در خور پیكار و در نتیجه دشمن كوب و دشمن تراش است؛ ثانیا: دقیق وضع شده و قاطعند به طوری كه سر از قشریت در میآورند؛ ثالثا: حاجت به طبقه رسمی مفسران را القا میكنند؛ رابعا: خواستار یكنواخت اندیشی بوده و نسبت به تنوع و كثرتآرا بیتحملاند؛ خامسا: به سبب همین اوصاف، مدعی كمال و جامعیت و استغنای از دیگران و بیاعتنا به عقلند و... .(۲۳) از نظر این گروه و بنابر یك تقریر، دین آمده است تا جلوی خدایی كردن انسان را بگیرد و مهمترین درسی كه به آدم میدهد، این است كه آدمیان خدا نیستند.(۲۴) از نظر این گروه، آشكارترین دلیل بر امتناع دین ایدئولوژیك این است كه شارع هیچگاه دین را به صورت یك ایدئولوژی عرضه نكرده و قرآن كتابی نامدوّن است و به تعبیر حافظ، نظمپریشان دارد و... .(۲۵) دلیل دوم این كه دین امری رازآلود و حیرتافكن است و این ضد قشریّت است و آن وضوح و دقت و قشریّتی كه از یك ایدئولوژی میخواهند در دین وجود ندارد و این از مزایای دین است. ازنظر اینها حیرتافكنی دین، مقصود بالذات بوده است؛ خداوند در قرآن كریم میفرماید: "ما در دین متشابهات داریم" (آل عمران۷)، این متشابهات، نه فقط در دین اسلام، بلكه در سایر مكاتب دینی نیز وجود دارد و همینها هستند كه دین را از غیردین جدا میكنند.(۲۶) و دلیل سوم، طرفداران امتناع دین ایدئولوژیك میگویند: دین هم چون هوا است و هیچ قالب خاصی ندارد؛ و یا این كه دین، ترازوست، چراغ است، راه است و هیچ یك از اینها به خودی خود جهتدار نیستند. و از دید این گروه دلیل بر این مدعا، اولاً: تاریخ است كه نشان میدهد دین، هم هدایت آورده و هم ضلالت، هم عزّت آورده و هم ذلّت. ثانیا: خود قرآن میفرماید : "وحی الهی، هم شفاست و هم خسران" و نیز وجود متشابهات در قرآن كه به كجاندیشان رخصت میدهد تا از آنها سوء استفاده كنند، شاهد بر این مدعاست.(۲۷)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست