یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

تایرهای قندی یا تایرهای نفتی


تایرهای قندی یا تایرهای نفتی

این روزها دنیای خودرو برای عموم علاقه‌مندانی که اخبار و تازه‌های ماشین و رانندگی را پیگیری می‌کنند پر از شنیدنی‌های جالب و جدیدی است که ضمن نمایش و معرفی آخرین مدل‌ها و طراحی‌های …

این روزها دنیای خودرو برای عموم علاقه‌مندانی که اخبار و تازه‌های ماشین و رانندگی را پیگیری می‌کنند پر از شنیدنی‌های جالب و جدیدی است که ضمن نمایش و معرفی آخرین مدل‌ها و طراحی‌های خیره‌کننده نام‌های تجاری مشهور این صنعت، مجموعه جذاب و خبرسازی از رویکردها و پیشرفت‌های فناورانه خودرویی را نیز منعکس می‌سازد.

صنعت خودروسازی و بالطبع صنایع جانبی مرتبطی نظیر تایرسازی که در پی ابری شدن اوضاع و احوال اقتصادی جهان دچار رکود و خاموشی شده بودند، از قرار معلوم بیکار ننشسته و با مطالعه روی فناوری‌های نوین در حوزه مواد و انرژی و رویکردهای جدید مبتنی بر کارآمدی بیشتر و مصرف کمتر پول و انرژی خود را برای روزهای آفتابی آینده در این صنعت مهیا می‌کنند. این روزها پاشنه پیشرفت و تازه‌های صنعت خودرو بیشتر روی موضوعاتی همچون خودروهای توان ترکیبی، الکتریکی، بازده انرژی و حاشیه‌های آن می‌چرخد، اما این اواخر خبرهای شیرینی شنیده می‌شود که حال و هوای مطبوعی به دنیای خودرو داده است.

بله جریان از این قرار است که نخستین تایرهای سبز یا زیست بنیان دنیا ممکن است تا چند سال دیگر بر جاده بوسه بزنند؛ البته این تایرهای سبز که رنگ و ظاهرشان با تایرهای رایج تفاوتی ندارد و قرار است به همین زودی‌ها چرخ ماشین‌ها را به چرخش درآورند، احتمالا طعم و مزه مطبوعی خواهند داشت چون از قند ساخته می‌شوند.

مسائلی همچون تناسب نداشتن عرضه و تقاضا و وارد آمدن فشار بیش از حد به منابع و ذخایر لاستیک طبیعی و مصنوعی و همچنین قیمت‌های بالای این کالای مهم و اساسی سبب شده است که شرکت‌های بزرگ تایرسازی برای تهیه مواد خام به دنبال منابع پایدارتر و تجدیدشونده‌تری بگردند.

نگاهی به معادله مصرف منابع و تولید تایر نشان می‌دهد که به طور متعارف و سنتی، برای تولید سالانه تقریبا یک میلیارد تایر در سراسر دنیا از مواد نفتی استفاده می‌شود؛ به بیان دیگر تولید صنعتی هر حلقه تایر خودرو نزدیک به ۲۷ لیتر نفت خام آب می‌خورد و برای تولید ۶ حلقه تایر باید یک بشکه نفت خام مصرف شود. بنابراین می‌توان به سادگی محاسبه کرد که قیمت نفت خام این روزها دائم در حال افزایش است و از طرف دیگر چنین لاستیک‌هایی پس از اتمام طول عمر مفیدشان به دردسری برای محیط زیست تبدیل می‌شوند.

برای پرهیز از این همه مشکل و کمبود، دو غول تایرسازی دنیا یعنی شرکت‌های گودیر و میشلن به اتفاق یک تولیدکننده بزرگ لاستیک مصنوعی، همدست شده‌اند تا با مشارکت برخی شرکت‌های صنایع زیست فناوری مبادرت به تولید لاستیک زیست بنیان از قند کنند. این رویکرد زیست محوری که صنایع تایرسازی و لاستیک مصنوعی برای تولید ماده اولیه لاستیک ابتکاری خود در پیش گرفته‌اند در حالی است که شاه کلید ایجاد سه عضو واسطه شرکت‌کننده در فرآیند تهیه و تولید لاستیک تجدیدشونده تخمیر میکروبی است.

discovery / مترجم: مهریار میرنیا