سه شنبه, ۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 21 January, 2025
تأثیر پیوند خانه و مدرسه در موفقیت تحصیلی و تربیت دانش آموزان
هر سال ۲۴تا ۳۰مهرماه به عنوان هفته پیوند اولیا و مربیان نامگذاری شده است و به همین مناسبت برنامه های ویژه فرهنگی، آموزشی و هنری با مشارکت اولیا و مربیان در مدارس سراسر کشور اجرا می شود. آموزش و پرورش یکی از ارکان مهم توسعه است و برای رسیدن به این توسعه نیاز است تا اولیا، خانه و مدرسه را بشناسند و از ارتباط آن دو بتوان به نسل توسعه یافته دست یافت . امید است با گشوده تر شدن درهای مدارس به روی والدین کاردان، اهل نظر، متخصص و ماهر آموزش را از انحصار و محدوده تنگ چهار دیواری مدرسه و صرفا معلمان رهایی بخشند چراکه حیات اجتماعی هزاره سوم بیش از هر زمان دیگر طالب و تشنه بهره گیری از توانمندی ها و مهارت های والدین در عرصه آموزش و پرورش است.
به طور کلی اکثر پدران و مادران در فراهم ساختن امکانات و تسهیلات لازم برای تحصیلات موفقیت آمیز فرزندان خود از هیچ کوششی فروگذار نمی کنند و خواهان موفقیت آنان هستند.
خانواده ها غالبا در قبال فراهم آوردن رفاه و امکانات مالی و مادی و تأمین نیازهای اولیه فرزندان، خود را مسئول احساس می کنند و سعی می کنند نیازهای آنان را فراهم نمایند. ولی گاهی از مهمترین نیازهای دوره رشد فرزندان خویش بی توجه می مانند و احتمالا به محض مشاهده رفتار نابهنجار در فرزندان خود، مدرسه و معلم و دیگر عوامل تربیتی مدارس را مقصر می پندارند و گاه نیز مدرسه و معلم را در مقابل خود حس می کنند. در جامعه امروز مدرسه عملکرد تربیت کودکان را در چارچوب هدف ها و برنامه های مشخص تربیت عمومی عهده دار می باشد. آموزش و پرورش عمومی به نیازهای هر گروه در قالب هدف های کلی تربیتی و رشد، کم و بیش پاسخ می دهد اما طبیعت هر فرد را ویژگی هایی است که در قالب برنامه های عمومی نمی گنجد و به چاره جویی و اعمال روش های خاص نیاز دارد.
هدف ها و سیاست های آموزش عمومی به شرایط طبیعی و متوسط هر گروه سنی متوجه است و مدرسه را معمولا مجال آن نیست که ضرورت هاو نیازهای تربیتی فرد را نیز تشخیص بدهد و به صورت مطلوب دنبال کند.
مجموعه این نگرش های اولیای دانش آموزان ومسئولان مدارس، شرایطی را فراهم می سازند که دانش آموزان تحت تأثیر برخی عوامل مخرب در فاصله بین خانه و مدرسه قرارگیرند.
در برخی مواقع این عوامل گاه چنان تأثیر عمیق در رفتار و شخصیت دانش آموزان به جا می گذارد که کلیه زحمات اولیا و مربیان و معلمان بی ثمر می ماند. در چنین شرایطی لازم است که بین اولیا و مربیان همخوانی وجود داشته باشد و در جهت هم خوانی لازم است جلساتی بین اولیا و مربیان تشکیل شود.
انجمن خانه و مدرسه یا اولیا و مربیان نیم قرن پیش در سال ۱۳۲۶ خورشیدی تشکیل شده و در حقیقت بنیاد این مشارکت به دوره قاجاریه تحت عنوان «انجمن معارف» برمی گردد. یکی از دلایل بقا و استمرار این انجمن ضرورت حل مشکل دانش آموزان و علاقه مشترک خانواده و اولیا و مدرسه به این امر است.
پژوهش های انجام شده نشان می دهد که انجمن اولیا و مربیان می تواند در پیش برد هر چه بهتر امور آموزش و پرورش دانش آموزان نقش مفید و مؤثرتری داشته باشد. خصوصا در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و همکاری اولیا و مربیان تأثیر مثبت دارد.
در این خصوص لازم است که مردم با اهداف این انجمن آشنایی داشته باشند. از جمله اهداف انجمن اولیا و مربیان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱) بسترسازی جهت تحقق ایفای نقش تربیتی خانواده و مدرسه.
۲) ارائه شیوه ای نظام مند در هدایت مشارکت های همه جانبه اولیا به منظور بهبود فعالیت های کمی و کیفی آموزشی و تربیتی.
۳) توسعه ارتباطات و هماهنگی بین بخشی با حوزه های مختلف آموزش و پرورش و سازمان های غیردولتی به منظور استفاده مطلوب از فرصت ها، امکانات و منابع موجود در جهت تحقق اهداف نظام آموزشی.
۴) نافذ نمودن مشارکت اولیای و حمایت از این روند از طریق تصویب این قوانین، مقررات و دستورالعمل های لازم.
۵) توجه به نیازهای همه گروه های ذینفع از قبیل اولیای دانش آموزان و مربیان در فرآیند مشارکت.
۶) تفویض اختیار لازم براساس سیاست تمرکززدایی به منظور استفاده بهینه از قابلیت و امکانات موجود در سطح استان ها و مناطق.
با توجه به توضیحات فوق می توان چنین نتیجه گیری کرد:
۱) سهیم کردن اولیا در تصمیم گیری منجر به انجام بهینه فعالیت های آموزشی و تربیتی مربوط به دانش آموز می شود.
۲) تعامل اولیا و مربیان موجب شناخت بهتر استعدادها و افزایش خلاقیت و نوآوری می شود.
۳) دستیابی به اهداف مشترک اولیا و مربیان در مدت زمان کوتاه تر میسر می شود.
۴) توانایی مواجه با مشکلات و مسایل مربوط به فرزندان و مقابله صحیح تر با مشکل امکان پذیر می شود.
۵) توانایی درک دانش آموزان با توجه به تفاوت های فردی آنان و برخوردهای متفاوت با آنان، می تواند موجب پیشرفت تحصیلی گردد.
۶) اتخاذ شیوه های رفتاری مناسب با دانش آموز از قبیل تشویق یا تنبیه و انتظار متناسب با توانایی های او از طریق آگاه سازی والدین توسط مربیان مدارس بر بهبود روند یادگیری مؤثر است.
۷) نتیجه این مشارکت اولیا و مربیان اعتمادسازی است در نتیجه باعث رشد و سازندگی و پیشرفت دو جانبه خواهد شد.
۸) در نتیجه این تعامل پیشنهادها و طرح های مفید آموزش که از طرف اولیای انجمن ارائه می شود توسط اولیا و مربیان مدارس می تواند سبب افزایش بازدهی مدرسه و پیشرفت روند آموزش در مدرسه گردد.
۹) مدرسه در حل مشکلات خود از والدین کمک و یاری می طلبد و روی آنان حساب باز می کند.
۱۰) در نهایت می توان گفت موفقیت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان، در گرو ارتباط صمیمی و همکاری دو نهاد خانه و مدرسه است.
و به گفته مقام معظم رهبری «انجمن اولیا و مربیان را به مردم بشناسانید تا اولیا، خانه و مربیان مدرسه را بسازند. تا با ساخته شدن این دو و ارتباط آنان بتوان نسل انقلابی آینده را ساخت.»
طاهره علوی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست