شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
حضرت مهدی در قران
آیات ١
« و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین/ و نمكن لهم فی الارض و نری فرعون و هامان و جنود هما منهم ما كانوا یحذرون »
« و ما اراده می كنیم بر كسانی كه در زمین ضعیف گردیده اند منت گذاریم، و آنان را روی زمین حكومت بخشیم و آنچه را كه فرعون و هامان و لشگریانشان را بیم داده بودیم از آنان بنمایانیم. »
در بخش سوم «نهج البلاغه» مولا علی بن ابیطالب علیه السلام چنین آمده: لتعطفن الدنیا علینا بعد شماسها عطف الضروس علی ولدها: پس از آنكه دنیا مانند شتر تند خوئی كه از فرزند خود میگریزد از ما گریخت سرانجام به سوی ما باز خواهد گشت.
برای خواندن ادامه مطلب روی ادامه مطلب کیلیک فرمایید
آیات۲
پس از این بیان حضرت علی علیه السلام آیه زیر را تلاوت فرمودند:
و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین /
« وعد الله الذین امنوا و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض – كما استخلف الذین من قبلهم – و لیمكنن لهم دینهم الذی ار تضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا یعبد و ننی لایشكرون بی شیئا و من كفر بعد ذلك فاولئك هم الفاسقون»
در تفسیر (مجمع البیان) طبرسی و (تفسیر عیاشی) و تفاسیر دیگر آمده كه حضرت امام علی بن الحسین علیه السلام این آیه را خواند، آنگاه فرمودند: « آنان – به خدا قسم – شیعیان ما اهل البیت هستند كه خدای تعالی این خلقت بخشیدن به آنان را به دست مردی از خاندان ما – كه مهدی این امت باشد – انجام خواهد داد. مهدی همان كسی است كه رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره اش فرمود: اگر از دنیا جز یك روز باقی نمانده باشد، خدای تعالی آن را آنقدر طولانی سازد تا آنكه مردی از عدل و داد پر كند، آنگونه كه از ظلم و جور پر شده باشد»
آیات٣
« و لقد كتبنا فی الزبور من بعد الذكر ان الارض یرثها عبادی الصالحون »
« و ما در زبور پس از تورات نوشتیم كه زمین را بندگان صالح ما به ارث میبرند. »
گو آنكه مفسران در معنای « زبور » اختلاف نموده اند و نیز درباره كلمه « ذكر » نیز فی الجمله اختلافاتی وجود دارد؛ این اختلافات، اساسی و ریشه ای نیست. خواه مقصود از «زبور» اینجا كتاب آسمانی نازل شده بر پیامبر خدا حضرت داوود علیه السلام باشد و خواه هر نوع كتاب آسمانی كه بر انبیا نازل گردیده است – همچنین این كه مراد از كلمه « ذكر » در این آیه، تورات باشد یا قران و یا لوح محفوظ – به هر حال معنی آیه در حد قول مفسران این است: ما در كتابهایی كه بر انبیا نازل كردیم – یا در زبوری كه بر حضرت داوود نازل كردیم – پس از آوردن در ذكر – یا در ام الكتابی كه در آسمان بوده كه یا لوح محفوظ است یا تورات و یا قرآن – نوشتیم كه : محققاً زمین را بندگان صالح ما به ارث میبرند. طبرسی و دیگران در تفسیر این آیه از حضرت ابو جعفر امام محمد بن علی الباقر علیهما السلام روایت مینمایند كه ایشان فرمودند : «آنان یاران مهدی علیه السلام در آخر الزمان اند».
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست