جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
ابوالفتح لامعی
دكتر لامعی نگرش فرایندی را از اصول اساسی مدیریت جامع كیفیت دانسته و معتقدند كه هیچ موضوع اساسیو سرنوشت سازی در مدیریت جامع كیفیت وجود ندارد كه محل ظهور و بروز و تأثیر آن فرایندها نباشد .
دكتر لامعی نگرش فرایندی را از اصول اساسی مدیریت جامع كیفیت دانسته و معتقدند كه هیچ موضوع اساسیو سرنوشت سازی در مدیریت جامع كیفیت وجود ندارد كه محل ظهور و بروز و تأثیر آن فرایندها نباشد .
وی در دوران ریاست دانشگاه به این نكته رسیده است كه باید یك چاره اندیشی اساسی برای حل مشكلات و معضلات مدیریتی و به طبع آن ارائه خدمات كرد كه در واقع در نیمه راه به ارتقای كیفیت رسیدهاند . در یكی از نوشتههایشان اظهار نمودهاند كه از گذشته دور احساس می كردند كه سازمانهای ما دچار مشكل مزمن هستند و در این سازمانها حرف زیاد زده شده و كم عملمیشود و افراد ، هدفدار و جهت دار حركت نمی كنند و بسیاری از فرایندها زاید ، وقت گیر بوده و اتلاف منابع را بدنبال خود دارند ، مدیریت ها ناكارآمد بوده ، تواناییهای كافی برای اداره و رهبری سازمانها وجود نداشته و انگیزه ها از بین رفته اند .
دكتر لامعی در تحلیل این قضایا و در پاسخ به نارساییها به مدیریت جامع كیفیترسیدهاند و اعتقاد دارند كه این مدیریت همه حسن های شیوههای قبلی مدیریت را داشته و علاوه بر آنجامعیتی دارد كه میتواند به همه مشكلات ما پاسخ دهد و تنها شیوه مدیریتی است كه می تواند پاسخ گوینیازهای مردم باشد .وی بدنبال كیفیت رفتن را در واقع بدنبال نیازها و انتظارات مردم رفتن میداند .
وی بیاننموده است كه یك نظام جامع باید بتواند كاركنان را با بهترین خلق و خوی ، با انگیزه قوی در صحنه نگهداشته ،فرایند مؤثر را طراحی كند ، فرایندهای زاید را حذف كند ، از منابع خود درست بهرهبرداری كرده و هزینه ها را كاهش دهد و نهایتا" باعث پویایی دائمی مدیریت گردد . وی مدیریت جامع را حاكی از اعمال نوعی مدیریتمیداند كه همه اجزا و عناصر ، منابع و فرایندهای سازمان را برای دستیابی به كیفیت ، همسو و هماهنگمیكند و معتقد است كه مدیریت جامع كیفیت به عنوان یك استراتژی مؤثر برای ایجاد تغییر ، همه موضوعاتمدیریتی و سازمانی را در بر میگیرد و تمامی اجزا و عناصر سازمان را به دست صاحبان فرایندها در مسیر تحولبنیادی قرار میدهد.
بدنبال آن ایشان اقدام به طراحی روش آموزش ارتقای مستمر كیفیت بصورت ساده وکار بردی نموده و روشنpdca focus را برای شروع حرکته ای مدیریت جامع کیفیت به منظور ارتقای مستمر و فراگیر فرایندها انتخاب نموده و شروع به برگزاری كارگاههای آموزش این روش در تمام دانشگاههای علوم پزشكی نمودهاند .
● وی عقیده دارد كه FOCUS PDCA عبارت است از :
▪ یك روش ارتقای كیفیت
▪ یك فرایند یادگیری
▪ یك فرایند برنامه ریزی
▪ یك روش تحقیق كاربردی
▪ یك روش افزایش بهره وری
▪ یك روش برای تحقق كار تیمی و توانمند سازی كاركنان
▪ یك روش مدیریت فرایندها
دكتر لامعی در پاسخ به سئوال "چرا به دنبال كیفیت هستیم " گفته اند كه چون می خواهیم به نقص صفر برسیمیعنی كارها را درست انجام بدهیم ، مشاركت واقعی كاركنان را داشته باشیم ، هزینه ها را كاهش داده ، بازدهی را افزایش دهیم ، فرایندهای زاید را حذف بكنیم ، مدیریت پویا ایجاد كرده ، دنبال خلاقیت و نوآوری برویم و یكزمینهٔ واقعی برای هماهنگی ایجاد بكنیم . وقتی روی مقوله فرایند متمركز می شویم ، آن وقت است كه تكتك افراد فكرشان ، خلاقیت شان ، نوآوریشان ، تلاش شان و تصمیم شان ارزش پیدا می كند و در نهایتمشتری نیز ارزش پیدا می كند . وقتی وارد چنین سازمانی میشویم رفتار كاركنان نشان می دهد كه دنبالكیفیت هستند كیفیت یك عادت ، یك رفتار ، یك كردار می شود .
توصیه ایشان به مدیران ارشد این است كه اگر قرار باشد كه رهبری تلاشهای كیفیت را در سازمان خود پیادهكنید باید یاد بگیرید كه مدیریت جامع كیفیت چیست . سپس آموخته های خود را به كار گیرید تا معرفت كسبكنید . مسلما" پس از یاد گیری و كسب معرفت ، صلاحیتهای لازم را برای رهبری سازمان در راستای تحققمدیریت جامع كیفیت پیدا خواهید كرد .
دكتر لامعی تعهد مدیریت ارشد را در پیادهسازی مدیریت جامع كیفیت اصل مهم و حیاتی دانسته و اعتقاددارند كه در یك دانشگاهی اگر رئیس دانشگاه وارد صحنه نشود ،امكان ندارد دیگران وارد صحنه شوند . ویآموزش مدیران ارشد را اولین و اساسی ترین گام در مراحل اجرایی مدیریت جامع كیفیت میداند و معتقد استكه تا زمانی كه مدیران ارشد استراتژی مدیریت جامع كیفیت را آگاهانه انتخاب نكنند ، نسبت به آن احساسمالكیت ننمایند و برای اجرای آن انرژی لازم را به سازمان تزریق نكنند ، سازمان آمادگی لازم را برای اجرایمدیریت جامع كیفیت پیدا نخواهد كرد . وی موانع تحقق مدیریت جامع كیفیت را به شرح ذیل بیان میدارد :
۱ ـ فقدان درگیری كامل مدیران ارشد در سطوح مختلف
۲ ـ فقدان درك صحیح از مدیریت جامع كیفیت
۳ ـ دشواری اجرای مدیریت جامع كیفیت
۴ ـ شیوه مدیریت و ساختار فعلی سازمانهای دولتی
۵ ـ بدون درگیری دولت نمی توان مدیریت جامع كیفیت را در یك سازمان و وزارتخانه نهادینه نمود.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه روسیه مجلس شورای اسلامی نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت
هلال احمر یسنا آتش سوزی قوه قضاییه پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
حقوق بازنشستگان بانک مرکزی قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار سایپا ایران خودرو کارگران تورم
سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه فلسطین حماس اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس ایالات متحده آمریکا یمن
استقلال فوتبال علی خطیر پرسپولیس سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ
هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه