سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
حضرت مهدی موعود عج از نگاه صدر المتالهین
![حضرت مهدی موعود عج از نگاه صدر المتالهین](/web/imgs/16/152/rnq1u1.jpeg)
مرحوم صدر المتالهین رضوان الله علیه، از اعلام بزرگ اسلام و از تواناترین مدافعان راستین سنت الهی و نبوی بودهاند .
ایشان، در شرح بر كافی، نكات دقیق و گرهگشایی را در ذیل احادیثباب امامت، دربارهی حضرت مهدی (عج) دارند .
وی، «انسان معصوم» را علت پیدایش خلقت و عامل تداوم آن میداند و میگوید: جهان، به سبب وجود خاتم الاولیاء علیه السلام است كه برپا است و روی عدالت جهانی را خواهد دید .
نوشتار حاضر، بررسی و شرحی بر چند نكته از نكات گران سنگ ایشان دربارهی امامت است .
مرحوم قدوهٔ الموحدین و رئیس المحققین، صدرالدین محمد شیرازی، از اعلام بزرگ اسلام و از تواناترین مدافعان راستین سنت الهی و نبوی بودهاند . وی، جامع علوم شریعت اسلام و حاوی فنون معارف قرآنی است .
این رجل الهی، به هر نقطهی سر بسته كه توجه كرده، گره گشا بوده و به هر سو كه قلم او رقم زده، ابتكار و اكتشاف حقائق معرفتی باریده است .
ایشان، در زمینهی اثبات امامت، در جای جای كتب عمیق و دقیقاش، درخششی منحصر به فرد دارد .
در شرح اصول كافی فصلی را به نام «ان الحجهٔ لاتقوم لله علی خلقه الا بامام» گشوده است . منظور ایشان، این است كه خدای تعالی دستورها و فرمانهای بسیاری را به وسیلهی قرآن كریم فرستاده است ولكن همهی این دستورها و فرمانها آنگاه الزام آور است و بر مردم عمل به آنها حتم و لازم است كه در كنار قرآن كریم، عالم آگاه معصوم از طرف خدای متعال نصب شده باشد; زیرا، كسی میتواند حجتبر مردم باشد و قول و فعل او، اسوهی آنان و اتباع و پیروی از او، ضروری و حتمی باشد، كه اولا احتمال پیدایش خطا و اشتباه و غلبهی هواهای نفسانی بر او محال باشد . و ثانیا، عالم و آگاه به عوالم مختلف هستی، عالم مثال و برزخ و قیامت و ... باشد و نیز دارای كرامتهای خارق العاده باشد، و راههای نجات از عذاب قیامت و خلاصی از مكاید شیطان را بداند و بر اسرار قرآن و متشابهات و محكمات قرآن، عالم، و ناسخ و منسوخ آیات را بداند و رابطهی متصل بین زمین و آسمان را حفظ كند، و با منطق وحی و فرشتگان، آشنا باشد و به رموز باطن و ظاهر عالم، آگاهی مطلق داشته باشد، و طریق بندگی و عبادت صحیح و خداپسند را بشناسد و تناسب عبادت را با روح انسان و با عوالم پس از این جهان بداند و با مقام قرب به حضرت اله عالم، به خوبی، آشنا باشد .
چنین رهبر معصومی، همانند مدعیان بی خبر از راه و رسم هدایتبشری نیست كه:
«یعلمون ظاهرا من الحیاهٔ الدنیا و هم عن الآخرهٔ هم غافلون .»
پس اگر چنین رهبر معصومی در كنار قرآن نباشد، قرآن، به تنهایی حجتبر بندگان خدا نیست; زیرا جز معصومان، آگاهی به اسرار و رموز قرآنی، نداشتند و ندارند .
پس قرآن، حتما، قرین و عدل خود را كه امام معصوم علیه السلام است، باید در كنار داشته باشد . به همین جهت است كه شیعه و سنی، از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله نقل كردهاند كه آن حضرت فرمود:
انی تارك فیكم الثقلین: كتاب الله و عترتی و لن یفترقا حتی یردا علی الحوض ...
در روایت چهارم همین فصل، آمده است كه:
قال ابو عبدالله علیه السلام: الحجهٔ قبل الخلق و مع الخلق و بعد الخلق . . . ;
یعنی، ائمه علیهم السلام از طرف خدا، قبل از خلق خلایق، حجتبودهاند و همراه با آنان نیز حجتاند و پس از انقراض عالم نیز حجت هستند .
ایشان، در توضیح این روایت پر بار و سنگین میفرماید: خدای منان متعال، نظام هستی را برای پیدایش نفوس كامل و ذوات عالی و انوار شامخ آفرید و ارادهی اولیه از پیدایش جملگی نظام صنع، آن است كه در خط استكمال و تمامیت وجودی آن بزرگواران قرار گیرند .
البته، از آثار وجودی آن بزرگواران نیز هدایتبشری و راهنمایی نسل آدمی، بلكه ثقلین است و این، خود، نكتهایست كه از دقیقترین مسایل كلام و فلسفهی الهی شمرده میشود; زیرا، عقل قطعی، حاكم است كه هرگز، پر ارزشترین و گرانبهاترین موجود در عالم، نباید خرج موجودات كم ارزش گردد . به دیگر بیان، عالیترین، نباید خرج سافل و پست گردد; زیرا، چنین روشی، قطعا غلط است .
اگر آنان، مامور به هدایتخلق و مكلف به تكالیف بسیار مشكل نبوت میگردند، قبل از آن كه مردم از رنج و زحمت آنان استفاده كنند و به سوی هدف و صراط مستقیم هدایتشوند، خود آنان، به وسیلهی همان تكالیف، تا عالیترین درجات قرب الهی صعود میكنند .
آن چه را كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و اولاد معصوم او، از تكالیف و دستورهای بسیار مشكل نبوت و امامت استفاده كردهاند، نسبتبه آن چه نصیب امت آنان شده، همانند نسبتبی نهایتبا متناهی است .
بر این اساس، ذات آن بزرگواران، قبل از خلق و بعد از خلق، همواره، غرض از خلقت عالمیان و حجت و دلیل بر اصل ایجاد بودهاند .
به دیگر بیان، آن بزرگواران، علت نهایی نظام صنع هستند كه بدون آنان، خدای متعال، دستبه ایجاد هستی نمیزد . به همین دلیل است كه در زیارت جامعهی كبیره آمده است: «بكم فتح الله و بكم یختم» ;
نیز مرحوم صدر المتالهین، در «باب حجت» شرح اصول كافی، فصل دیگری را منعقد فرموده به نام «باب ان الارض لاتخلو من حجهٔ»
در حدیثیكم این باب، ابن ابی عمیر، از حسین بن ابی علاء نقل میكند كه از امام صادق علیه السلام سؤال میكند:
«تكون الارض لیس فیها امام؟ قال: لا» ;
«آیا امكان دارد كه زمین، خالی از امام باشد؟ در جواب فرمودند: «ممكن نیست .»
در شرح این حدیث، مرحوم صدر المتالهین فرموده است: اتفاق سلف و خلف، بر آن است كه پس از هر پیامبری، جانشینی لازم است و محال است كه پس از درگذشت پیامبر، برای او، جانشینی تعیین نگردد .
اگر چه در كیفیت نصب جانشین، اختلاف است كه آیا به دست مردم استیا خدای تعالی باید نصب فرماید .
ملاصدرا، به طور مفصل، وارد جریان تاریخ خلفا گردیده و شرح حال نسبتا مفصلی از فساد و تباهیهای دستگاه بنی امیه را ارائه داده و میگوید، آیا اینان هستند كه پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:
«من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتهٔ جاهلیهٔ»
آیا نشناختن امثال معاویه و ولید خمار و یزید قمار باز و دائم الخمر و مروان حمار، موجب مرگ جاهلی است؟ این فكر، نه تنها غلط استبلكه اعتقاد به آن، شرم آور است .
نیز، در صفحه ۴۶۲ همان كتاب، روایت دیگری را نقل كرده است كه امام صادق علیه السلام فرمود:
«لو بقیت الارض بغیر امام لساخت»
زمین، بدون امام، قرار نخواهد گرفت .
او، در شرح این حدیث، به نكتهی دقیقی اشاره فرموده كه در صفحات پیشین نیز یادآوری شد . میفرماید، غرض از خلقت و ایجاد صنع، برخاستن انسانهای كامل است كه سلطان راستین دستگاه آفرینش و خلیفهٔ الله فی الارض باشند .
تمامی مقدمات وجود انسان، از حركات افلاك تا تلاش جمیع ملائكهٔ الله، جملگی، در سمت و سوی پیدایش آن بزرگ شخصیتهای هستی حركت میكنند و آنان، علت غایی عالمیان هستند و معلوم است كه با فقد علت، معلول، قطعا، منتفی است;
یعنی، اگر ارواح طیبهی امامان معصوم علیهم السلام، در عرصهی وجود، ظاهر نگردند، هرگز در بنای هستی، خشتی بر خشت دیگر استوار نگردد .
پس هم اكنون، وجود امام معصوم، حتمی و قطعی است و خورشید تابان امام دوازدهم علیه السلام، نابودی و عدم را بر جهان و جهانیان، مهار فرموده و یكی از بركات وجودی آن حجت كبرای خدا، بقای نظام جهان است .
نیز ملاصدرا در شرح اصول كافی، ج ۱، ص ۵۵۶، از امام صادق علیه السلام روایتی دیگر نقل میكند . ابن ابی یعفور از امام صادق علیه السلام نقل میكند كه امام صادق علیه السلام فرمود:
«اذا قام قائمنا وضع الله یده علی رؤوس العباد فجمع بها عقولهم و كملتبه احلامهم»
«یعنی، هرگاه امام مهدی قیام فرماید، خدای تعالی، دستخود را بر سر بندگان گذارد و عقول و فهم آنان را كامل گرداند .»
ایشان، در توضیح آن روایت میفرماید: امام عصر، حضرت مهدی، علیه السلام همین زمان، حاضر و موجود و حی است ولی از نظر ما غایب و پنهان است .
اگر لقب آن حضرت را «قائم» قرار دادهاند، بدان جهت است كه او هرگز، به صورت پیر و كهنسال از كار افتاده نیست و مریض نمیشود و پیامدهای روزگار، او را تحلیل نمیبرد و تغییرات جهانی در او تغییری به وجود نمیآورد و موت و هلاكت، عارض او نخواهد بود .
نیز باید دانست كه روح آن امام معصوم علیه السلام هرگز جدای از بدن او نیست و امام زمان علیه السلام دارای حیات جسمانی، همانند دیگر مردمان است . او غذا میخورد و میخوابد و مانند دیگران، سخن میگوید و دارای حركت و سكون و جلوس است و مینویسد و میخواند .
كمیل، از امام مؤمنان و امیر البیان علیه السلام نقل كرده كه فرمود:
«صحبوا الدنیا بابدان ارواحها معلقهٔ بالملا الاعلی اولئك خلفاء الله فی ارضه و الدعاهٔ الی دینه .»
آن، امامان معصوم، به دنیا آمده و در این دنیا، همانند دیگران، دارای حیات جسمانی هستند، ولی روح آنان، به عالم عالی و فوق این جهان مادی، مرتبط است . آنان، خلفای خدای و نگاهدارندگان دین در زمین هستند و مردم را بدان سوی میخوانند . مرحوم صدر المتالهین اضافه فرموده كه زندگی حضرت ولی عصر علیه السلام در این سیارهی زمین، همانند بقای حضرت عیسی در آسمان است كه هرگز كسی نتواند در طول عمر آن بزرگوار، به خود شك راه دهد; زیرا، این توهم، از ضعف ایمان و نبود معرفتبه چگونگی زندگی آن امام معصوم علیه السلام خواهد بود .
اما معنای روایت كه فرمود، «اذا قام قائمنا» به معنای خروج و ظهور آن بزرگوار است، و این امر، قطعی و حتمی است، به طوری كه اگر در دنیا، بیش از یك روز باقی نباشد، در آن روز، حتما، ولی عصر، عجل الله فرجه الشریف، ظهور خواهد فرمود . عدد روایات، در این مساله، از حد تواتر گذشته و از ضروریات مذهب حق، شیعهی اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله است .
در كتب مخالف و موافق، به این حادثهی عظیم جهانی، تصریح شده است . او، سپس، در دنبالهی این كلام، به نقل گفتار مفصلی از محی الدین عربی، كه شیخ بهایی آن را در اربعین خود آورده، پرداخته است .
آیهٔ الله حسن ممدوحی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست