سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
مجله ویستا

حضرت مهدی موعود عج از نگاه صدر المتالهین


حضرت مهدی موعود عج از نگاه صدر المتالهین

در شرح اصول كافی فصلی را به نام «ان الحجهٔ لاتقوم لله علی خلقه الا بامام » گشوده است منظور ایشان, این است كه خدای تعالی دستورها و فرمان های بسیاری را به وسیله ی قرآن كریم فرستاده است ولكن همه ی این دستورها و فرمان ها آن گاه الزام آور است و بر مردم عمل به آن ها حتم و لازم است كه در كنار قرآن كریم, عالم آگاه معصوم از طرف خدای متعال نصب شده باشد

مرحوم صدر المتالهین رضوان الله علیه، از اعلام بزرگ اسلام و از تواناترین مدافعان راستین سنت الهی و نبوی بوده‏اند .

ایشان، در شرح بر كافی، نكات دقیق و گره‏گشایی را در ذیل احادیث‏باب امامت، درباره‏ی حضرت مهدی (عج) دارند .

وی، «انسان معصوم‏» را علت پیدایش خلقت و عامل تداوم آن می‏داند و می‏گوید: جهان، به سبب وجود خاتم الاولیاء علیه السلام است كه برپا است و روی عدالت جهانی را خواهد دید .

نوشتار حاضر، بررسی و شرحی بر چند نكته از نكات گران سنگ ایشان درباره‏ی امامت است .

مرحوم قدوهٔ الموحدین و رئیس المحققین، صدرالدین محمد شیرازی، از اعلام بزرگ اسلام و از تواناترین مدافعان راستین سنت الهی و نبوی بوده‏اند . وی، جامع علوم شریعت اسلام و حاوی فنون معارف قرآنی است .

این رجل الهی، به هر نقطه‏ی سر بسته كه توجه كرده، گره گشا بوده و به هر سو كه قلم او رقم زده، ابتكار و اكتشاف حقائق معرفتی باریده است .

ایشان، در زمینه‏ی اثبات امامت، در جای جای كتب عمیق و دقیق‏اش، درخششی منحصر به فرد دارد .

در شرح اصول كافی فصلی را به نام «ان الحجهٔ لاتقوم لله علی خلقه الا بامام‏» گشوده است . منظور ایشان، این است كه خدای تعالی دستورها و فرمان‏های بسیاری را به وسیله‏ی قرآن كریم فرستاده است ولكن همه‏ی این دستورها و فرمان‏ها آن‏گاه الزام آور است و بر مردم عمل به آن‏ها حتم و لازم است كه در كنار قرآن كریم، عالم آگاه معصوم از طرف خدای متعال نصب شده باشد; زیرا، كسی می‏تواند حجت‏بر مردم باشد و قول و فعل او، اسوه‏ی آنان و اتباع و پیروی از او، ضروری و حتمی باشد، كه اولا احتمال پیدایش خطا و اشتباه و غلبه‏ی هواهای نفسانی بر او محال باشد . و ثانیا، عالم و آگاه به عوالم مختلف هستی، عالم مثال و برزخ و قیامت و ... باشد و نیز دارای كرامت‏های خارق العاده باشد، و راه‏های نجات از عذاب قیامت و خلاصی از مكاید شیطان را بداند و بر اسرار قرآن و متشابهات و محكمات قرآن، عالم، و ناسخ و منسوخ آیات را بداند و رابطه‏ی متصل بین زمین و آسمان را حفظ كند، و با منطق وحی و فرشتگان، آشنا باشد و به رموز باطن و ظاهر عالم، آگاهی مطلق داشته باشد، و طریق بندگی و عبادت صحیح و خداپسند را بشناسد و تناسب عبادت را با روح انسان و با عوالم پس از این جهان بداند و با مقام قرب به حضرت اله عالم، به خوبی، آشنا باشد .

چنین رهبر معصومی، همانند مدعیان بی خبر از راه و رسم هدایت‏بشری نیست كه:

«یعلمون ظاهرا من الحیاهٔ الدنیا و هم عن الآخرهٔ هم غافلون .»

پس اگر چنین رهبر معصومی در كنار قرآن نباشد، قرآن، به تنهایی حجت‏بر بندگان خدا نیست; زیرا جز معصومان، آگاهی به اسرار و رموز قرآنی، نداشتند و ندارند .

پس قرآن، حتما، قرین و عدل خود را كه امام معصوم علیه السلام است، باید در كنار داشته باشد . به همین جهت است كه شیعه و سنی، از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله نقل كرده‏اند كه آن حضرت فرمود:

انی تارك فیكم الثقلین: كتاب الله و عترتی و لن یفترقا حتی یردا علی الحوض ...

در روایت چهارم همین فصل، آمده است كه:

قال ابو عبدالله علیه السلام: الحجهٔ قبل الخلق و مع الخلق و بعد الخلق . . . ;

یعنی، ائمه علیهم السلام از طرف خدا، قبل از خلق خلایق، حجت‏بوده‏اند و همراه با آنان نیز حجت‏اند و پس از انقراض عالم نیز حجت هستند .

ایشان، در توضیح این روایت پر بار و سنگین می‏فرماید: خدای منان متعال، نظام هستی را برای پیدایش نفوس كامل و ذوات عالی و انوار شامخ آفرید و اراده‏ی اولیه از پیدایش جملگی نظام صنع، آن است كه در خط استكمال و تمامیت وجودی آن بزرگواران قرار گیرند .

البته، از آثار وجودی آن بزرگواران نیز هدایت‏بشری و راهنمایی نسل آدمی، بلكه ثقلین است و این، خود، نكته‏ایست كه از دقیق‏ترین مسایل كلام و فلسفه‏ی الهی شمرده می‏شود; زیرا، عقل قطعی، حاكم است كه هرگز، پر ارزش‏ترین و گران‏بهاترین موجود در عالم، نباید خرج موجودات كم ارزش گردد . به دیگر بیان، عالی‏ترین، نباید خرج سافل و پست گردد; زیرا، چنین روشی، قطعا غلط است .

اگر آنان، مامور به هدایت‏خلق و مكلف به تكالیف بسیار مشكل نبوت می‏گردند، قبل از آن كه مردم از رنج و زحمت آنان استفاده كنند و به سوی هدف و صراط مستقیم هدایت‏شوند، خود آنان، به وسیله‏ی همان تكالیف، تا عالی‏ترین درجات قرب الهی صعود می‏كنند .

آن چه را كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و اولاد معصوم او، از تكالیف و دستورهای بسیار مشكل نبوت و امامت استفاده كرده‏اند، نسبت‏به آن چه نصیب امت آنان شده، همانند نسبت‏بی نهایت‏با متناهی است .

بر این اساس، ذات آن بزرگواران، قبل از خلق و بعد از خلق، همواره، غرض از خلقت عالمیان و حجت و دلیل بر اصل ایجاد بوده‏اند .

به دیگر بیان، آن بزرگواران، علت نهایی نظام صنع هستند كه بدون آنان، خدای متعال، دست‏به ایجاد هستی نمی‏زد . به همین دلیل است كه در زیارت جامعه‏ی كبیره آمده است: «بكم فتح الله و بكم یختم‏» ;

نیز مرحوم صدر المتالهین، در «باب حجت‏» شرح اصول كافی، فصل دیگری را منعقد فرموده به نام «باب ان الارض لاتخلو من حجهٔ‏»

در حدیث‏یكم این باب، ابن ابی عمیر، از حسین بن ابی علاء نقل می‏كند كه از امام صادق علیه السلام سؤال می‏كند:

«تكون الارض لیس فیها امام؟ قال: لا» ;

«آیا امكان دارد كه زمین، خالی از امام باشد؟ در جواب فرمودند: «ممكن نیست .»

در شرح این حدیث، مرحوم صدر المتالهین فرموده است: اتفاق سلف و خلف، بر آن است كه پس از هر پیامبری، جانشینی لازم است و محال است كه پس از درگذشت پیامبر، برای او، جانشینی تعیین نگردد .

اگر چه در كیفیت نصب جانشین، اختلاف است كه آیا به دست مردم است‏یا خدای تعالی باید نصب فرماید .

ملاصدرا، به طور مفصل، وارد جریان تاریخ خلفا گردیده و شرح حال نسبتا مفصلی از فساد و تباهی‏های دستگاه بنی امیه را ارائه داده و می‏گوید، آیا اینان هستند كه پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:

«من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتهٔ جاهلیهٔ‏»

آیا نشناختن امثال معاویه و ولید خمار و یزید قمار باز و دائم الخمر و مروان حمار، موجب مرگ جاهلی است؟ این فكر، نه تنها غلط است‏بلكه اعتقاد به آن، شرم آور است .

نیز، در صفحه ۴۶۲ همان كتاب، روایت دیگری را نقل كرده است كه امام صادق علیه السلام فرمود:

«لو بقیت الارض بغیر امام لساخت‏»

زمین، بدون امام، قرار نخواهد گرفت .

او، در شرح این حدیث، به نكته‏ی دقیقی اشاره فرموده كه در صفحات پیشین نیز یادآوری شد . می‏فرماید، غرض از خلقت و ایجاد صنع، برخاستن انسان‏های كامل است كه سلطان راستین دستگاه آفرینش و خلیفهٔ الله فی الارض باشند .

تمامی مقدمات وجود انسان، از حركات افلاك تا تلاش جمیع ملائكهٔ الله، جملگی، در سمت و سوی پیدایش آن بزرگ شخصیت‏های هستی حركت می‏كنند و آنان، علت غایی عالمیان هستند و معلوم است كه با فقد علت، معلول، قطعا، منتفی است;

یعنی، اگر ارواح طیبه‏ی امامان معصوم علیهم السلام، در عرصه‏ی وجود، ظاهر نگردند، هرگز در بنای هستی، خشتی بر خشت دیگر استوار نگردد .

پس هم اكنون، وجود امام معصوم، حتمی و قطعی است و خورشید تابان امام دوازدهم علیه السلام، نابودی و عدم را بر جهان و جهانیان، مهار فرموده و یكی از بركات وجودی آن حجت كبرای خدا، بقای نظام جهان است .

نیز ملاصدرا در شرح اصول كافی، ج ۱، ص ۵۵۶، از امام صادق علیه السلام روایتی دیگر نقل می‏كند . ابن ابی یعفور از امام صادق علیه السلام نقل می‏كند كه امام صادق علیه السلام فرمود:

«اذا قام قائمنا وضع الله یده علی رؤوس العباد فجمع بها عقولهم و كملت‏به احلامهم‏»

«یعنی، هرگاه امام مهدی قیام فرماید، خدای تعالی، دست‏خود را بر سر بندگان گذارد و عقول و فهم آنان را كامل گرداند .»

ایشان، در توضیح آن روایت می‏فرماید: امام عصر، حضرت مهدی، علیه السلام همین زمان، حاضر و موجود و حی است ولی از نظر ما غایب و پنهان است .

اگر لقب آن حضرت را «قائم‏» قرار داده‏اند، بدان جهت است كه او هرگز، به صورت پیر و كهنسال از كار افتاده نیست و مریض نمی‏شود و پیامدهای روزگار، او را تحلیل نمی‏برد و تغییرات جهانی در او تغییری به وجود نمی‏آورد و موت و هلاكت، عارض او نخواهد بود .

نیز باید دانست كه روح آن امام معصوم علیه السلام هرگز جدای از بدن او نیست و امام زمان علیه السلام دارای حیات جسمانی، همانند دیگر مردمان است . او غذا می‏خورد و می‏خوابد و مانند دیگران، سخن می‏گوید و دارای حركت و سكون و جلوس است و می‏نویسد و می‏خواند .

كمیل، از امام مؤمنان و امیر البیان علیه السلام نقل كرده كه فرمود:

«صحبوا الدنیا بابدان ارواحها معلقهٔ بالملا الاعلی اولئك خلفاء الله فی ارضه و الدعاهٔ الی دینه .»

آن، امامان معصوم، به دنیا آمده و در این دنیا، همانند دیگران، دارای حیات جسمانی هستند، ولی روح آنان، به عالم عالی و فوق این جهان مادی، مرتبط است . آنان، خلفای خدای و نگاهدارندگان دین در زمین هستند و مردم را بدان سوی می‏خوانند . مرحوم صدر المتالهین اضافه فرموده كه زندگی حضرت ولی عصر علیه السلام در این سیاره‏ی زمین، همانند بقای حضرت عیسی در آسمان است كه هرگز كسی نتواند در طول عمر آن بزرگوار، به خود شك راه دهد; زیرا، این توهم، از ضعف ایمان و نبود معرفت‏به چگونگی زندگی آن امام معصوم علیه السلام خواهد بود .

اما معنای روایت كه فرمود، «اذا قام قائمنا» به معنای خروج و ظهور آن بزرگوار است، و این امر، قطعی و حتمی است، به طوری كه اگر در دنیا، بیش از یك روز باقی نباشد، در آن روز، حتما، ولی عصر، عجل الله فرجه الشریف، ظهور خواهد فرمود . عدد روایات، در این مساله، از حد تواتر گذشته و از ضروریات مذهب حق، شیعه‏ی اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله است .

در كتب مخالف و موافق، به این حادثه‏ی عظیم جهانی، تصریح شده است . او، سپس، در دنباله‏ی این كلام، به نقل گفتار مفصلی از محی الدین عربی، كه شیخ بهایی آن را در اربعین خود آورده، پرداخته است .

آیهٔ الله حسن ممدوحی


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.