پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا

۶ شاه کلید حرف زدن


۶ شاه کلید حرف زدن

شش کلمه تاثیرگذار وجود دارد که کسانی که علاقه‌مند به کارهایی مثل بازاریابی و ارتباطات هستند باید چگونگی استفاده از آنها را یاد بگیرند.
این ۶ کلمه عبارت‌اند از: «چه، چه‌کسی، …

شش کلمه تاثیرگذار وجود دارد که کسانی که علاقه‌مند به کارهایی مثل بازاریابی و ارتباطات هستند باید چگونگی استفاده از آنها را یاد بگیرند.

این ۶ کلمه عبارت‌اند از: «چه، چه‌کسی، کجا، چه‌وقت، چرا و چگونه»؛ چه در تجارت و چه در موقعیت‌های شخصی، جواب دادن به این سوالات می‌تواند وضوح، اختصار، اهمیت و تاثیرگذاری را به روابط شفاهی یا مکاتبه‌ای شما اضافه کند. این تکنیک برای سخنرانی‌ها، معرفی‌ها، آگهی‌های کوتاه و مختصر رادیویی و تلویزیونی و حتی در مکالمه‌های شخصی می‌تواند استفاده شود. برای استفاده از این تکنیک باید این‌گونه عمل کنید:

قبل از هر نوع ارتباطی باید به این کلمه‌های پرسشی جواب دهید؛ مثلا، چه چیزی را می‌خواهید توضیح دهید؟ برای چه کسانی؟ کجا و در چه موقعیتی (شغلی یا شخصی) چرا؟ (که باعث روشنی و اختصار و اهمیت توضیح‌تان می‌شود) و چگونه؟

این یک واقعیت است که همه ما ظرفیت توجه کردن و گوش دادن کمی داریم. پس این بر عهده شماست که با درست جواب دادن به این سوالات بتوانید شنوندگان‌تان را علاقه‌مند نگه دارید و به خاطر داشته باشید تنها اینکه موضوع صحبت شما برای خودتان جذاب است لزوما برای شنوندگان‌تان این‌گونه نیست. برای همه ما این اتفاق افتاده است که به حرف‌های کسی گوش داده‌ایم که بسیار بی‌هدف، پریشان و غیرجدی صحبت کرده است و همه ما هم حداقل یک بار دچار چنین وضعیتی در سخنرانی‌ها و مکالمه‌های‌مان شده‌ایم. این تکنیک برای پیدا کردن هدف سخنرانی و مکالمه به واسطه پرسیدن سوال «چرا» بسیار موثر است و حتی بسیاری وقت‌ها در مکالمه‌های شخصی برای پیدا کردن موضوعی دوطرفه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

باید توجه داشته باشید که تنها توضیح دادن موضوع مورد سخنرانی‌تان برای برقرار کردن ارتباط با شنوندگان‌تان کافی نیست بلکه باید اول با موضوع مورد نظرتان ارتباط برقرار کنید. استفاده از این تکنیک چه در موقعیت‌های تجاری و چه شخصی می‌تواند کمک کند تا شما مکالمه‌ای به مراتب تاثیرگذار داشته باشید. شنوندگان خودتان را علاقه‌مند نگه دارید و در کوتاه‌ترین مدت پیام‌های‌تان را مختصر و مفید به افراد بیشتری منتقل کنید.