دوشنبه, ۱ مرداد, ۱۴۰۳ / 22 July, 2024
حادثه ها تصادفی نیستند
![حادثه ها تصادفی نیستند](/web/imgs/16/152/s70am1.jpeg)
یکی از چیزهایی که بر تلخی حوادث می افزاید ، تصادفی پنداشتن و خارج از برنامه دانستن آنهاست . معمولاً هنگامی که حادثه ناخوشایندی رخ می دهد ، آن را تصادفی و خارج از قاعده می دانیم و معتقدیم نباید چنین اتفاقی می افتاد ؛ اما اگر بدانیم سختی ها و حادثه ها بخشی از زندگی اند و همه اینها تحت یک برنامه منظّم و دقیقْ قرار دارند ، آن گاه ، واکنش ما متفاوت خواهد بود .
امام علی علیهالسلام نامهای به ابن عباس می نویسد و در آن ، جملهای بیان می کند که ابن عباس می گوید : «بعد از سخن پیامبر خدا صلی الله علیه وآله از هیچ سخنی به این اندازه ، بهرهمند نشدم!». جمله حضرت ، در توصیف همین حالت یاد شده انسان است . ایشان میفرماید:
أمّا بَعدُ ، فَإنَّ المَرءَ قَد یَسُرُّهُ دَرک ما لَم یَکن لِیَفوتَهُ ویَسوءُهُ فَوتُ ما لَم یَکن لِیُدرِکهُ . (۱) ؛ اما بعد ، پس همانا آدمی گاهی به دست آوردن چیزی ، او را خرسند میسازد که بنا نبوده به او نرسد ، و نداشتن چیزی ، او را ناراحت میکند که بنا نبوده به او برسد .
به خوبی روشن است که «غیر منتظره دانستن» پدیدهها، موجب خرسندی یا ناخرسندی ما میشوند ؛ چیزی که با واقعیّت، سازگاری ندارد. واقعیّت، این است که همه چیز بر اساس تقدیر الهی رقم میخورد . تلخ و شیرین زندگی ، تحت برنامهای منّظم ، هدفمند و حکیمانه قرار دارد . اگر انسان، زندگی را به جای اینکه یکپارچه شیرین بخواهد و یا یکپارچه تلخ ببیند، تحت برنامهای هوشمند و حکمیانه بداند، واکنش متفاوتی به خوشایند و ناخوشایندی زندگی ابراز میکند؛ دیگر نه از آن سرمستیها خبری خواهد بود و نه از آن بیتابیهای طاقتفرسا و مأیوسکننده. وقتی بدانیم سختیهای زندگی، بر اساس مقدّرات خداوندی رخ داده که رحیم، علیم و حکیم است، بدون شک، این باور، تنیدگی و رنج مصیبت را کاهش میدهد و موقعیّت ناخوشایند را تحمّلپذیر میسازد. وقتی مسلمانان صدر اسلام، دچار بحران میشدند، منافقان، خوشحال میشدند و به آنان طعنه میزدند .
گاهی ممکن است تصوّر کنیم وارد شدن مصیبت ، به معنای خارج شدن ما از دایره ولایت و حمایت الهی است و لذا دچار ترس و نگرانی میشویم ؛ اما اگر بدانیم که خدا در همه حال ، مولای ماست و آنچه اتّفاق افتاده ، خارج از کنترل و تصادفی نیست ، راحتتر میتوانیم سختی را تحمّل کنیم
خداوند متعال برای تسکین آنان، آنها را به مسئله تقدیر الهی توجّه میدهد و خطاب به رسول خدا صلیاللهعلیهوآله وسلم میفرماید:
قُل لَّن یُصِیبَنَآ إِلاَّ مَا کتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَـلـنَا وَعَلَی اللَّهِ فَلْیَ تَوَکلِ الْمُؤْمِنُونَ (۲) ؛ بگو هیچ حادثهای برای ما رخ نمیدهد ، مگر آنچه خداوند برای ما نوشته است ؛ او مولای ماست ، و مؤمنان باید بر خدا توکل کنند .
گاهی ممکن است تصوّر کنیم وارد شدن مصیبت ، به معنای خارج شدن ما از دایره ولایت و حمایت الهی است و لذا دچار ترس و نگرانی میشویم ؛ اما اگر بدانیم که خدا در همه حال ، مولای ماست و آنچه اتّفاق افتاده ، خارج از کنترل و تصادفی نیست ، راحتتر میتوانیم سختی را تحمّل کنیم . این «توانایی»، بستگی به آن «دانایی» دارد.
در آیه دیگری آمده است :
«مَآ أَصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ مَن یُؤْمِنم بِاللَّهِ یَهْدِ قَلْبَهُو وَ اللَّهُ بِکلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ .» (۳) ؛هیچ مصیبتی وارد نمیشود مگر به اذن خداوند و هر کس به خدا ایمان آورد ، قلبش را هدایت میکند و خداوند ، به هر چیزی آگاه است .
در آیه دیگری خداوند متعال ، به مقدّر بودن حوادث اشاره میکند و فایده آن را این میداند که انسان ، نه از ناخوشیها غمگین میشود و نه از خوشیها سرمست:
«مَآ أَصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لاَ فِی أَنفُسِکمْ إِلاَّ فِی کتَـبٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَآ إِنَّ ذَ لِک عَلَی اللَّهِ یَسِیرٌ * لِّکیْلاَ تَأْسَوْاْ عَلَی مَا فَاتَکمْ وَلاَ تَفْرَحُواْ بِمَآ ءَاتَـلـکمْ » (۴) ؛ هیچ مصیبتی نه در زمین و نه در نفسْهای شما [ به شما ]نرسد، مگر آنکه پیش از آنکه آن را پدید آوریم، در کتابی است. این [ کار ]بر خدا آسان است * تا بر آنچه از دست شما رفته اندوهگین نشوید و به [سبب] آنچه به شما داده است شادمانی نکنید، و خدا هیچ خودپسند فخرفروشی را دوست ندارد .
باور به این حقیقت ، نقش مهمّی در کاهش تنیدگیها و آسودگی زندگیها دارد . یکی از سختترین مصیبتهای عالم ، مصیبت کربلا و کاروان اسیران است . وقتی کاروان اُسرای کربلا به شام و دربار یزید رسید ، یزید ، به امام سجاد علیهالسلام رو کرد و با خواندن آیهای (۵) خواست بگوید این حادثه ، کیفر اعمال خودتان بود ! امام سجاد علیهالسلام در پاسخ وی فرمود:
کلاّ ، ما فینا هذِهِ نَزَلَت ، وإنَّما نَزَلَت فینا : مَآ أَصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لاَ فِی أَنفُسِکمْ إِلاَّ فِی کتَـبٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَآ إِنَّ ذَ لِک عَلَی اللَّهِ یَسِیرٌ * لِّکیْلاَ تَأْسَوْاْ عَلَی مَا فَاتَکمْ وَلاَ تَفْرَحُواْ بِمَآ ءَاتَـلـکمْ . هیچ مصیبتی نه در زمین و نه در نفسْهای شما [ به شما ] نرسد، مگر آنکه پیش از آنکه آن را پدید آوریم، در کتابی است. این [ کار ] بر خدا آسان است * تا بر آنچه از دست شما رفته اندوهگین نشوید و به [ سبب ] آنچه به شما داده است شادمانی نکنید، و خدا هیچ خودپسند فخرفروشی را دوست ندارد .
سپس حضرت با استناد به این آیه فرمود :
«فَنَحنُ الذَّینَ لا نَأسی عَلی ما فاتَنا مِن أمرِ الدُّنیا ولا نَفرَحُ بِما اُوتینا .» (۶) ؛پس ما آنانی هستیم که بر آنچه از دنیا از دست دادهایم ، افسوس نمیخوریم و به خاطر آنچه به دست میآوریم ، سرمست نمیشویم .
در این کلام ، تأثیر شگفتانگیز باورِ به تقدیر الهی ، نمایان است . این باور ، آن چنان تأثیری دارد که اسیران مصیبت زده کربلا را این چنین مقاوم ، آرام و حتّی نسبت به ظالم ، پرخاشگر میگرداند .
همین منطق را در کلام فاطمه صغرا در کوفه میبینیم. وی حدود بیست سال سن دارد و با آن همه سختی، مصیبت و داغی که دیده است، در دربار فرد جلاّد و خونآشامی همچون عبیداللّه بن زیاد ، مثل شیر میخروشد و علیه کوفیان و حاکم کوفه سخنرانی میکند. راز این ایستادگی، مقاومت و دلیری چیست؟ او خود در سخنانش پرده از این راز برمیدارد و میگوید:
فَلا تَدعُوَنَّکم أنفُسَکم إلَی الجَذَلِ بما أصَبتُم مِن دِمائِنا ونالَت أیدیکم مِن أموالِنا ، فَإِنَّ ما أصابَنا مِنَ المَصائِبِ الجَلیلَةِ وَالرَّزایَا العَظیمةِ فی کتابٍ مِن قَبلِ أن نَبرَأَها ، إنَّ ذلِک عَلَی اللّهِ یَسیرٌ ، لِکیلا تَأسَوا عَلی ما فاتَکم ولا تَفرَحوا بِما آتاکم وَاللّهُ لا یُحِبُّ کلَّ مُختالٍ فَخورٍ (۷.۸) ؛
بدون تردید ، نباید دلهایتان شما را به خاطر خونهایی که از ما ریختید و اموالی که از ما به غارت بردید ، به خوشحالی و شادمانی فراخواند ؛ زیرا آن مصیبتهای سخت و گرفتاریهای بزرگی که ما دیدیم ، پیش از آن که رخ دهد ، در کتابی (لوح محفوظ) ثبت بوده است و این ، بر خداوندْ آسان است ؛ تا این که به خاطر آنچه از دست دادهاید ، تأسف مخورید و به خاطر آنچه به دست میآورید، سرمست نشوید، و خداوند ، هیچ متکبّر فخر فروشی را دوست ندارد.
وقتی بدانیم همه حوادث ، تحت یک برنامه منظّم و حکیمانه است ، احساس راحتی میکنیم و رنج و دردمان کاهش مییابد
همچنین روزی امّ سلمه به پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله عرض کرد که : شما هر سال به بیماریای سخت دچار میشوید؟! حضرت در پاسخ وی فرمود:
ما أصابَنی شَیءٌ مِنها إلاّ وهُوَ مَکتوبٌ عَلَیَّ وآدَمُ فی طینَتِهِ . (۹) ؛ هیچ مصیبتی به من نمیرسد مگر اینکه آن مصیبت ، وقتی آدم در حالت گل بود ، برای من نوشته شده است .
وقتی بدانیم همه حوادث ، تحت یک برنامه منظّم و حکیمانه است ، احساس راحتی میکنیم و رنج و دردمان کاهش مییابد.
در برخی روایات ، توصیه شده است که به خاطر آنچه از دست میدهید ، یا به دست نمیآورید ، افسوس نخورید . مثلاً امام علی علیهالسلام در وصیّتشان به امام حسن و امام حسین علیهماالسلام میفرماید:
لا تَأسَفا عَلی شَیءٍ مِنها زُوِیَ عَنکما . (۱۰) ؛ بر آنچه در دست شما نیست تأسّف مخورید !
و یا امام سجاد علیهالسلام در دعای خود از خداوند میخواهد که او را در همه حال ، ستایشگر خود قرار دهد ، تا نه رویکرد دنیا او را خرسند سازد و نه رویگرد آن ، او را محزون گرداند :
اللّهُمَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِهِ وَاجعَل ثَنائی عَلَیک ومَدحی إیّاک وحَمدی لَک فی کلِّ حالاتی حَتّی لا أفرَحَ بِما آتَیتَنی مِنَ الدُّنیا ولا أحزَنَ عَلی ما مَنَعتَنی فیها . (۱۱) ؛ خدایا! بر محمد و آل او درود فرست، و ثنای من و مدح من و ستایش مرا در همه حال ، برای خودت قرار ده تا به خاطر آنچه به من دادهای ، سرمست نشوم و به خاطر آنچه از من بازداشتهای ، غمگین نشوم.
رسیدن به این مرحله، مستلزم داشتن باور به تقدیر الهی است . کسی که به این باور برسد ، در برابر این موقعیّتها آسیبناپذیر میشود . در حقیقت ، این باور ، انسان را در برابر ناخوشیها و خوشیهای زندگی ، ایمن میسازد که از راه تأثیرناپذیری از دو موقعیّت یاد شده ، حاصل میشود . رسیدن به این مرحله و ایمن شدن در برابر هر دو موقعیّت خوشایند و ناخوشایند ، آن چنان مهم است که از آن به عنوان «حقیقت ایمان» یاد شده است .
پی نوشت ها
۱- نهج البلاغة ، نامه ۲۲ ؛ خصائص الأئمّة ، ص۹۵ ؛ تحف العقول ، ص۲۰۰ ؛ ر . ک : الکافی ، ج۸ ، ص۲۴۰ ح۳۲۷ ؛ عیون الحکم والمواعظ ، ص۱۶۰ ؛ نهج البلاغة ، نامه ۶۶ .
۲ - سوره توبه ، آیه ۵۱ .
۳ - سوره تغابن ، آیه ۱۱ .
۴ - سوره حدید ، آیه ۲۲ ـ ۲۳ .
۵ - «وَ مَآ أَصَـبَکم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا کسَبَتْ أَیْدِیکمْ» (سوره شورا ، آیه ۳۰) .
۶ - تفسیر القمی ، ج۲ ، ص۲۷۷ ؛ بحار الأنوار ، ج۴۵، ص۱۶۸ .
۷ - قسمت پایانی کلام وی با استفاده از این آیه شریفه بیان شده است: « مَآ أَصَابَ مِن مُّصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لاَ فِی أَنفُسِکمْ إِلاَّ فِی کتَـبٍ مِّن قَبْلِ أَن نَّبْرَأَهَآ إِنَّ ذَ لِک عَلَی اللَّهِ یَسِیرٌ * لِّکیْلاَ تَأْسَوْاْ عَلَی مَا فَاتَکمْ وَلاَ تَفْرَحُواْ بِمَآ ءَاتَـلـکمْ» (سوره حدید ، آیه ۲۲ ـ ۲۳) .
۸ - الملهوف علی قتلی الطفوف، ص۱۹۵.
۹ - کنز العمّال ، ج۱، ص۱۰۹، ح۵۰۴ .
۱۰ - نهج البلاغة ، نامه ۴۷ ؛ بحار الأنوار ، ج۴۲ ، ص۲۵۶ .
۱۱ - الصحیفة السجادیّة ، دعای ۲۱ .
منبع :کتاب رضایت از زندگی ، عباس پسندیده
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
ویدیوهای آموزشی هفتم
مسعود پزشکیان ایران پزشکیان مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم رهبر انقلاب دولت چهاردهم دولت محمدجواد ظریف رئیس جمهور مجلس انتخابات
قتل هواشناسی سلامت تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران تب دنگی اربعین پشه آئدس سازمان هواشناسی وزارت بهداشت گرمای هوا
قیمت خودرو قیمت دلار خودرو واردات خودرو بازار خودرو مالیات حقوق بازنشستگان برق قیمت طلا مایکروسافت ایران خودرو بازنشستگان
عاشورا سینمای ایران مهاجرت سعید راد تلویزیون فضای مجازی کربلا دفاع مقدس رسانه ملی محرم سینما موسیقی
دانش بنیان فناوری دانشگاه تهران دانشگاه حوزه علمیه وزارت علوم دانشگاه آزاد اسلامی اختلال جهانی
جو بایدن کامالا هریس دونالد ترامپ رژیم صهیونیستی یمن اسرائیل فلسطین آمریکا غزه روسیه چین جنگ غزه
فوتبال پرسپولیس استقلال نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه استقلال المپیک 2024 پاریس تراکتور المپیک
همستر کامبت ایلان ماسک فیلترینگ گوگل تلگرام ویندوز سامسونگ ناسا
سازمان غذا و دارو تغذیه خواب دیابت مغز استرس ویتامین افسردگی چای