یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
تقریب مذاهب اسلامی; گامی به پیش
گرایشهای تقریبی، علیرغم این که نیاز به آنها ملموستر و مبرمتر شده، در میانما رو به افول نهاده است. اگرچه هنوز هم در مناسبتهای خاص شعار تقریبمذاهب اسلامی را سر میدهیم، در عمل آنچنان تند و غلیظ و طائفهگروانه رفتارمیکنیم و با شدت و حدت بر طبل خواستها و گرایشهای افراطی مذهبی میکوبیمکه دیگر کسی شعارهای تقریبگرایانه ما را جدی نمیگیرد.
اینک که گفتوگو به الگوی حاکم در روابط بینالملل و بینالادیان تبدیل شده استو در زمانی که همه مجموعههای از هم جداافتاده یا دارای حداقلهای مشترکهمدیگر را یافته، سودای اتحاد یا پیمانهای نظامی و اقتصادی را در سرمیپرورانند، بجاست که ما نیز به تقریب مذاهب اسلامی، که به مراتب مشترکاتشاناز مذاهب درونی مسیحیت - به عنوان مثال - بیشتر است، به طور جدیتر و عمیقترنگاه کنیم. تقریب برای آنکه عمق بیشتری یابد و فراتر از یک حرکت تاکتیکی ومرحلهای باشد، نیازمند مبانی استوار و نیز راهکارهای سنجیدهای است که بتواندمبنای عمل قرار بگیرد. یافتن مبانی تقریب در منابع اسلامی و نیز سیره پیشوایاندین و مذهب چندان دشوار نیست; آنچه دشوار به نظر میآید عرضه راهکارهاییاست که هم ما را به همدلی مذاهب نزدیکتر سازد و هم بتواند از غلیان احساسات وتحریک حساسیتهای مذهبی جلوگیری و بلکه گرایشهای مذهبی را همسوی باگرایشهای تقریبی کند.
امام موسی صدر از روحانیان دینآشنا و زمانهشناسی بود که با تمام وجود به تقریبمذاهب اسلامی اعتقاد داشت، همچنانکه در نگاهی بلندتر به تفاهم و تعامل ادیاننیز میاندیشید. آن عزیز - که خدایش به ما باز گرداند - اندیشه تقریب را در دورانزعامتخود در لبنان بهجد دنبال میکرد و با تکیه بر دادههای دینی و واقعیتهایعینی روزبهروز آن را بارورتر میساخت.
با توجه به اینکه ما همچنان بدان اندیشهها و تجربهها نیازمندیم و به مناسبتهمایش بزرگداشت مرحوم آیتاللهالعظمی بروجردی و شیخ محمود شلتوت، بر آنشدیم تاترجمه یکی از نامههای تاریخی ایشان به مفتی اهل سنت لبنان را تقدیمکنیم; با این امید که الهامبخش همه تقریبجویان باشد. گفتنی است که این نامهپس از تاسیس شورای عالی شیعیان لبنان [ المجلس الاسلامی الشیعی الاعلی] وتعیین امام موسی صدر به ریاست آن شورا، به تاریخ ۲/۳/۱۳۴۸ نگاشته شده است.
برادر بزرگوار جناب شیخ حسن خالد، مفتی معظم لبنان!
با تقدیم احترام و سلام
در این روزهای دشواری که امت اسلامی در نگرانی و اضطراب به سر میبرد و حال وآینده همه منطقه در معرض تندبادی ویرانگر قرار گرفته است، بیش از هر وقت دیگریضرورت وحدتی فراگیر و عمیق که صفوف از هم جدا افتاده را گرد آورد و تلاشهایپراکنده را هماهنگ سازد احساس میشود. در پرتو این یگانگی، مسلمانان به جایگاهواقعی خود پیمیبرند و در حرکتبه سوی آینده و در ساختن تاریخ و انجاممسئولیتهای خود، اعتماد به نفس خویش را باز خواهند یافت.
تلاش برای یکی شدن نیروها و گسترش تواناییها و شایستگیها نه تنها از برترینآرمانهای دینی و نیز عمل به سفارش بزرگ پیامبر اسلام است، بلکه پیوند عمیقی باکیان و کرامتمان و نیز موجودیت شرافتمندانه نسلهای آتی دارد.
وحدت اسلامی نباید در حد شعار یا نوشتار باقی بماند، بلکه باید در ذهن، دل ورفتار ما رسوخ یابد. این مهم بنیادیترین پایهای است که آینده ما را شکل خواهد داد.برای نیل به این مطلوب باید توجه فکری بسیار و اهتمام درونی ویژهای مصروف اینهدف اساسی گردد. برای جاگیر و فراگیر شدن وحدت لازم است تلاشهای بیدریغیصورت بگیرد; در این صورت، وحدت به حقیقتی پایدار و الگویی ماندگار تبدیل شده،برای همگان الهامبخش خواهد بود.
از این فرصت استفاده میکنم و اندک تجربه خود را در این زمینه پیش روی شما قرارمیدهم، همان که پیشتر نیز در نخستین دیدارمان در مرکز اسلامی افتاء از آن سخنگفتم.
یکی کردن سخن، دل و ذهنیت مسلمانان و به تعبیر دقیقتر، ریشهدارکردن وحدتاسلامی و بنیان آن بر پایههای فکری و عاطفی استوار از دوراه شدنی است:
▪ وحدت فقهی
مورد اتفاق بودن پایههای اصلی بنای رفیع اسلام و همرایی مسلمانان در اعتقاداتاصلی، کتاب آسمانی، مبدا و معاد در صورتی اثرگذار میشود که در تفاصیل و جزئیاتنیز به نوعی تفاهم دستیابیم. یکی کردن یا به هم نزدیک کردن جزئیات مختلف ازآرزوهای دیرینی است که عالمان شایسته ما از دیرباز در سر میپروراندهاند. به عنواننمونه، شیخ طوسی بیش از هزار سال قبل در زمینه فقه مقارن [ تطبیقی، مقایسهای]کتاب خلاف را نگاشت. علامه حسن بن یوسف حلی نیز در کتاب تذکره همین راه را پیگرفت. فقه مقارن هسته اصلی وحدت فقهی و گامی محکم در راه وحدت اسلامی است.
در روزگار ما، سی سال پیش جمعی فرهیخته از بزرگان علمای اسلام دارالتقریب بینالمذاهب الاسلامیة را در قاهره بنیان گذاشتند. بنیانگذاران این حرکت نوین عبارتانداز: استاد فرزانه، شیخ الازهر شیخ عبدالمجید سلیم; استاد مجدد شیخ محمود شلتوت;شیخ محمد محمد مدنی، رئیس دانشکده شریعت در الازهر; امام سید عبدالحسینشرف الدین; علامه سید حسین بروجردی، مرجع عالی شیعیان جهان و استاد علامهشیخ محمد تقی قمی، دبیر دائمی دارالتقریب. مرکز تقریب در کنار خدمات گستردهاشبرنامه مهمی را نیز در دستور کار قرار داد که امام سید صدرالدین صدر [والد امام موسیصدر] اصول اولیه آن راترسیم و انجام آن را آغاز کرد، کتاب وی، لواء الحمد، تلاشی بودبرای گردآوری تمام روایاتی که فرقههای مختلف اسلامی در زمینههای مختلف اعتقادیو فقهی از پیامبر اکرم(ص) نقل کردهاند تا علاوه بر قرآن کریم، منبع قابلاعتماد دیگریفراروی مسلمانان بوده، زمینهساز وحدت سنت پاک پیامبر اکرم(ص) شود.
بزرگان دیگری نیز در این مدت در پیرامون فقه و مذاهب اسلامی آثار ارزندهاینگاشتند; سپس موج موسوعهنویسی [ دایرةالمعارفنگاری] آغاز شد. الموسوعة الفقهیةاز دانشگاه دمشق، موسوعة عبدالناصر للفقه الاسلامی، از دانشگاه الازهر، و تلاشهای آغازشده در دانشگاه کویتبرای تکمیل الموسوعة الفقهیة نمونههایی از این موج نوین است.استاد گرانمایه و رئیس دانشکده فقه در نجف اشرف، سید محمد تقی حکیم، نیز کتابیگرانسنگ درباره اصول فقه مقارن تالیف کرده است.
دستاوردهای این تلاشهای سازنده بهمرور در فتواهای فقهای اسلام بروز و ظهوریافته و نشان داده است که دستیافتن به وحدت فقهی چندان هم دور از انتظار نیست.
▪ کوششهای جمعی
این راه در تلاشهای مشترکی نمود مییابد که برای تحقق اهداف خاص دینی واجتماعی صورت میگیرد و بهخودی خود توفیقی است در راه نیل به وحدت.کوششهای جمعی به تماس فعالان یک عرصه، مانند رزمندگان یک جبهه، میانجامد ودر نتیجه، اطمینان متقابلی به دست میدهد و در پرتو آن جانهای نگران به آرامشمیرسند، چون در چنین وضعیتی میتوان به باورها و احساسات یگانه دستیافت.
به عنوان نمونه، برخی از این اهداف را یادآور میشوم:
۱) اهداف کاملا دینی، مانند وحدت عیدها و شعائر دینی و یکی شدن الفاظ برخی ازعبادتها مانند اذان و نماز جماعت; میتوان برای به دست آوردن طلوع ماه نو در افق بهروشهای نوین علمی اعتماد کرد تا روز عید فطر بهدقت معلوم شود و مسلمانان جهانبتوانند روز واحدی را به عنوان عید گرامی بدارند و بهراحتی بتوانند از پیش برای اینروز برنامهریزی کنند. همچنین میتوان برای اذان الفاظی را در نظر گرفت که موردپذیرش همگان باشد.
۲) اهداف اجتماعی: میتوان تلاشهایی جمعی را سامان داد که در پی مبارزه بابیسوادی و بیخانمانی و سرپرستی ایتام و بالابردن سطح زندگی زحمتکشان جامعهباشد. بهراحتی میتوان نهادها و بنیادهایی را تاسیس کرد که این اهداف والا را تامین کندو نیز میتوان از نهادهای موجود حمایت و پشتیبانی بیشتری کرد.
۳) اهداف ملی [در خصوص لبنان و نیز کشورهای دیگری که با تنوع مذهبی روبهروهستند]: هیچتردیدی در وجود احساسات ملی مشترک نیست; از این قبیل است وجوبمشارکت عملی برای آزادی فلسطین، لزوم حمایت از لبنان در برابر مطامع دشمن غدار،لزوم پشتیبانی از مقاومت مقدس فلسطینیها، ضرورت آمادگی کامل و نیز همیاری تمامعیار با دولتهای عربی دوستبرای ایستادگی در برابر تجاوزهای احتمالی دشمن، وسرانجام موضوع ایجاد استحکامات دفاعی در جنوب لبنان و نیز در همه لبنان تا اینکشور به دژ محکمی تبدیل شود که شاخهای اسرائیل را در هم شکند و مطامعاستعماری را از بین ببرد. همه اینها اهدافیاند که در مورد آنها هیچ اختلافی وجودندارد; ولی تمامی آنها بهشدت نیازمند بررسیهای دقیقی است تا برای تحقق آنها و نیزتعیین مسئولیت هر شخص و گروهی بهدقتبرنامهریزی شود و نیز باید تلاشهای همهفرزندان این سرزمین با هماهنگی لازم با همدیگر و با مسئولان و کشورهای عربیصورت بگیرد و همه تواناییهای مسلمانان جهان و صاحبان وجدانهای بیدار ونیتهای پاک به خدمت گرفته شود.
برای مشارکتحقیقی در این وظایف برماست که این برنامهها و شیوههای آنها را بهاتفاق مورد بررسی قرار دهیم تا آسانتر بتوانیم به هماهنگی لازم دستیابیم. اینهانمونههایی هستند که بر جنابعالی عرضه کردم، با این امید که همه ابعاد موضوعبررسی شود و متخصصان و کارشناسان مکلف شوند تا کمیتههای مشترک را راهاندازیکرده، بهسرعت کار را آغاز کنند. (۱)
نویسنده:امام موسی صدر
پینوشت:
۱. امام موسی صدر در حاشیه هفتمین کنفرانس اندیشه اسلامی در الجزایر در سال ۱۳۵۱ در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاراندرباره وحدت مذاهب اسلامی اظهار داشت که در زمینه مذاهب اسلامی با دو جنبه یا دو بخش روبهروییم:
نخست، شعائر اسلامی است که مقصود از آن احکامی است که در ظاهر فرد و جامعه بروز مییابد; اختلاف در شعائر،امتیگانه را در نظر دیگران مجموعهای پراکنده مینمایاند. شعائر پیوند عمیقی با عموم مردم دارد و در نتیجه، اختلاف درآنها بهشدت در عموم مؤمنان اثر میگذارد; از این رو مسئولیتپذیری اسلامی میطلبد که برای یکی شدن این شعائر -علیرغم اختلاف در دیدگاههای فقهی - تلاش زیادی صورت بگیرد. من تاکید دارم که یکی شدن این شعائر دستیافتنی استو من خودم در همایش مجمع تحقیقات اسلامی در قاهره در این زمینه پیشنهادی کارشناسیشده را عرضه کردم، همچنانکهعالمان بسیاری در این راه کوششهای درخور ستایشی انجام داده و میدهند.
دوم، فقه اسلامی و دیگر آموزههای اسلام است; این میراث سترگ که دستاورد تلاشی است طاقتفرسا و حاصلرقابتهایی است که همه نیروهای آدمی را به خدمت میگیرد، به هیچ وجه نمیتواند نادیده انگاشته شود یا با صرف شعاروحدت مذاهب از بین برود; به ویژه آنکه این اختلاف نظر چون در سطح خواص مطرح است، آسیبی نمیرساند و پراکندگیبه بار نمیآورد، بلکه همواره بر غنای اندیشهها میافزاید.
بجاست که باز تاکید کنم که اختلاف نظر به سود پیشرفت وترقی است و اجتهادورزی را آسانتر میکند و در نتیجه،اقتباس صحیح راهحل مشکلات و نیازهای زمانه را از اسلام ممکن میسازد; زیرا احکام دینی، به خاطر الهی و مقدس بودن،دارای خصیصه اطلاق و شمول - یا به اصطلاح، دگماتیست و جزماندیشانه - است و اگر این احکام یکسان و مورد قبول همگانباشد، فقیه یا عالم به دشواری میتواند جسارت به خرج دهد و در پی تحول و تغییر برآید; ولی با وجود دیدگاههای متفاوت ومتعارض، تغییر و تحول و برگرفتن راه تامین نیازها آسان میشود. اما تلاشهایی که برای یکی کردن مذاهب یا، به تعبیردقیقتر، برای نزدیک کردن مذاهب به یکدیگر صورت میگیرد، همچنان مورد نظر و خواست همه کسانی است که خالصانهبه اسلام عشق میورزند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست