جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
راههای ایجاد محبت اهل بیت علیهم السلام در نوجوانان و جوانان
جواد محدثی نقش محبت نوع رابطه ما با اهل بیت (علیهم السلام)، برچه مبنایی است و بر چه مبنایی باید باشد؟ آیا مثل رابطه ملت و حاكم است؟ آیا رابطه علمی میان شاگرد و استاد است؟ آیا رابطه «محبت» و «مودت» و پیوند قلبی و درونی است، كه هم كارسازتر و هم بادوامتر و ریشهدارتر است؟ قرآن كریم روی این رابطه، تاكید دارد و «مودت اهل بیت» را اجر رسالت پیامبر (ص) معرفی میكند: (قل لا اسئلكم علیه اجرا الا المودهٔ فی القربی) در روایات هم، مودت و ولایت، به عنوان یك «فرض» و ملاك قبول اعمال به حساب آمده است. تولای شما فرض خدایی است قبول و رد آن مرز جدایی است هر آن كس را كه در دین رسول است ولایت، مهر و امضای قبول است دیانتبیشما كامل نگردد بجز با عشقتان دل، دل نگردد حتی اهل سنت هم طبق احادیثشان این نكته را قبول دارند و در شعر شافعی چنین آمده است: یا اهل بیت رسول الله حبكم فرض من الله فی القرآن انزله كفاكم من عظیم القدر انكم من لم یصل علیكم لا صلاهٔ له ای خاندان پیامبر خدا! محبتشما فرض و واجب است كه در قرآن آن را نازل فرموده است. در عظمت قدر شما همین بس كه هركس (در نماز) بر شما درود و صلوات نفرستد، نمازش صحیح نیست.» هرچه محبت و دلباختگی و ارتباط قلبی بیشتر باشد، تبعیت، همرنگی، همراهی و همدلی هم بیشتر خواهد شد. ایمان عاطفی به رهبری، حتی در طاعتسیاسی و اجتماعی هم تاثیر میگذارد و تبعیتی عاشقانه میشود، نه صرفا تشكیلاتی و رسمی. از این رو، ارتباط شیعه با اهل بیت (علیهم السلام) را علاوه بر جنبههای اعتقادی برمبنای علمی، احادیث و منابع دینی، باید عاطفی، روحی و احساسی قرار داد و «آگاهی عقلی» را با «عاطفه قلبی» درهم آمیخت و عقل و عشق را با هم پیوند زد. ایجاد محبت و عشق را باید از مراحل ساده، بسیط و عاطفی شروع كرد و در مراحل بعدی با بصیرت و شناختبیشتر، آن را تعمیق داد، تا آنجا كه «حب»، جزء سرشت انسان گردد و «محبت اهل بیت»، جزء دین یك مسلمان و شیعه در آید و «هل الدین الا الحب»؟ برای این كار، باید زمینههای روحی و آمادگیهای قبلی افراد را در نظر گرفت، و الا محبت اهل بیتبه دلهای غیر مستعد و غیر آماده نمیچسبد، آنچنان كه كاشی به دیوار كاهگلی نمیچسبد. گاهی هم باید موانع را زدود، هم چنانكه در لحیمكاری، ابتدا با سنباده و مواد دیگر، چربیها، آلودگیها و جرمها را از محل میزدایند، تا لحیم، بچسبد و جوش بخورد.
● راههای ایجاد محبت
۱) استفاده از علاقه به محبوبیت. هر كس دوست دارد مورد علاقه و محبت دیگران باشد و مورد توجه قرار گیرد. در جذب افراد، اظهار علاقه، خیلی مؤثر است. بخصوص آن طرفی كه انسان مورد علاقه او باشد اگر شخصیتی معروف، مهم و معتبر باشد، مورد رغبتبیشتری است. تاچه رسد به اینكه آن طرف، خدا، رسول و ائمه (علیهم السلام) باشند. باید چنین القاء كرد كه رشته محبت و علقه ولایی با اهل بیت، موجب میشود انسان محبوب خدا و رسول گردد و چه موهبتی بالاتر از این؟ طرح این مسئله كه ائمه، دوستدارانشان را دوست دارند، ایجاد محبت میكند. روایت در این زمینه، بسیار است. از جمله، این حدیث: كسی به محضر علی (ع) رسید و گفت: «السلام علیك یا امیر المؤمنین و رحمهٔ الله و بركاته، كیف اصبحت؟» سلام و رحمت و بركات الهی برتو، ای امیرمومنان، چگونه صبح كردهای؟ حضرت سربلند كرد و پاسخ سلامش را گفت و فرمود: «اصحبت محبا لمحبینا و مبغضا لمن یبغضنا» صبح كردم، در حالی كه دوستدارانمان را دوست دارم و با دشمنان دشمن هستم. طرح مسئله حب متقابل و رضایت طرفینی میان خدا و بنده یا پیامبر و امت، كارساز است. قرآن هم نمونههایی دارد، همچون: «رضی الله عنهم و رضوا عنه»، «فسوف یاتی الله بقوم یحبهم و یحبونه» خدا از آنان راضی است، آنان هم از خدا راضیاند. خداوند كسانی را خواهد آورد كه آنان را دوستبدارد و آنان هم دوستدار خدا باشند.
۲) بیان فضیلتحب آل پیامبر (ص) فعال ساختن كانال تبلیغ محبت اهلبیت، در جذب دیگران اثر دارد. گفتن و مطرح كردن مؤثر است. به عنوان یك دستور كار، باید فضیلت، آثار و بركات محبت اهل بیت را به صورت پیوسته طرح كرد. به هر حال در عدهای اثر میگذارد و مردم به دنبال یك موج تبلیغاتی در رسانهها یا مراكز فرهنگی، به سمت و سویی گرایش مییابند. در این باره، احادیث فراوان است. به عنوان نمونه: پیامبر اكرم (ص) فرمود: «الا و من مات علی حب آل محمد مات شهیدا الا و من مات علی حب آل محمد مات مغفورا له الا و من مات علی حب آل محمد مات تائبا الا و من مات علی حب آل محمد مات مؤمنا مستكمل الایمان الا و من مات علی حب آل محمد بشره ملك الموت بالجنهٔ الا و من مات علی حب آل محمد فتح له فی قبره بابان الی الجنهٔ الا و من مات علی حب آل محمد جعل الله قبره مزار ملائكهٔ الرحمهٔ...» هركس با محبت آل محمد از دنیا برود، شهید مرده است، آمرزیده میشود، با توبه از دنیا رفته است، با ایمان كامل مرده است، فرشته مرگ او را به بهشتبشارت میدهد. از قبر او دو در گشوده میشود به روی بهشت، خداوند قبر او را مزار فرشتگان رحمت قرار میدهد. چنین روایاتی فراوان است. ذكر اینها، دلها را تكان میدهد و شیفته اهل بیت میسازد.
۳) طرح نیازمندی انسان به این محبت و بهرهمندی از آن انسان معمولا مجذوب كسی یا جایی میشود كه گره از كار او بگشاید و بهره برساند. در رابطههای اجتماعی افراد، به وضوح این مساله دیده میشود. در زندگی ممتد و مستمر ما كه تا آخرت ادامه مییابد، كجاها گیر میكنیم و نیاز به كمك داریم؟ هنگام مرگ، در برزخ، در رستاخیز، هنگام عبور از صراط و... به كارسازی محبت اهل بیت آگاه میشویم. در این زمینههم حدیثبسیار است. از جمله این چند حدیث مشهور رسول خدا (ص): «حبی و حب اهل بیتی نافع فی سبعهٔ مواطن اهوالهن عظیمهٔ: عند الوفاهٔ و فی القبر و عند النشور و عند الكتاب و عند الحساب و عند المیزان و عند الصراط»، محبت من و خاندانم در هفت جا، كه هول و هراس آنها عظیم است، سود میبخشد: هنگام مرگ، در قبر، هنگام رستاخیز، هنگام گرفتن نامه اعمال، وقتحساب، كنار میزان و سنجیش اعمال و هنگام عبور از صراط. «سال رجل رسول الله عن الساعهٔ، فقال: ما اعددت لها؟ قال: ما اعددت لها كبیرا الا انی احب الله و رسوله. قال: فانت مع من اجببت (المرء مع من احب). قال انس: فما رایت المسلمین فرحوا بعد الاسلام لشیء اشد من فرحهم بهذا» مردی از رسول خدا (ص) از زمان قیامت پرسید. حضرت فرمود: برای آن چه آماده كردهای؟ گفت: چیز مهمی آماده نكردهام، جز اینكه خدا و رسولش را دوست دارم. حضرت فرمود: تو با كسی هستی كه دوست میداری. انسان با محبوب خود خواهد بود. انس گوید: من ندیدم كه مسلمانان بعد از اسلام، به چیزی بیش از این مژده رسول خدا خوشحال شده باشند. علی (ع): «من احبنا كان معنا یوم القیامهٔ، و لو ان رجلا احب حجرا لحشره الله معه» هر كس ما را دوستبدارد در قیامتبا ما خواهد بود. و اگر كسی سنگی را دوستبدارد، خداوند او را با آن سنگ محشور میكند. این مژده بزرگی است كه علاقهمند به اهل بیتبداند كه در آخرت هم با آنان محشور خواهد بود. وقتی محبت تا این اندازه كارساز است، چرا این گنج را نداشته باشیم؟!
۴) ارزش جلوه دادن محبت اهل بیت (علیهم السلام) وقتی كاری مورد تقدیر و تشویق قرار میگیرد و به عنوان «الگو» مطرح میشود، در دیگران هم جذبه و كشش ایجاد میكند. ارزشگذاران جامعه، مسؤولان فرهنگی هنری، برگزاركنندگان مسابقات و جایزه دهندگان، اینها همه نقش دارند. وقتی كسی به خاطر شعر گفتن یا قصه نوشتن یا كتاب خواندن در مورد ائمه (علیهم السلام) تشویق شود، هم محبت پیدا میكند و هم به خاطر این پیوند، احساس عزت و سربلندی دارد. چون میداند كه این كیف، چادر، كتاب و جایزه رابه خاطر این موضوع، جایزه گرفته است. وقتی از جوانها میپرسند: در باره چه چیزی، شعر میگویید؟ اغلب میگویند: عشق، بهار، دوستی، زندگی، گل، بلبل و... وقتی پرسیده میشود: چه كتابهایی میخوانید؟ میگویند: رمان، كتابهای علمی، داستانهای تخیلی و... گویا سختشان استبگویند: كه در باره خدا و نماز و ائمه (علیهم السلام) شعر میگوییم. یا كتابهای مربوط به اهل بیت و كتب دینی میخوانیم.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست