پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024


مجله ویستا

نقد تئاتر به مثابه دستگاهی ارتباطی


نقد تئاتر به مثابه دستگاهی ارتباطی

نقد در پائین ترین مرحله هرم ادبی قرار دارد حتی پائین تر از بازی با قافیه در شعر

نقد در پائین‏ترین مرحله هرم ادبی قرار دارد... حتی پائین‏تر از بازی با قافیه در شعر...

فلوبر (نامه به لوئیس کولت – ۲۸ ژوئن ۱۸۵۳)

این دیدگاه تحقیرآمیز «فلوبر» نسبت به منتقدان در طول تاریخ به دفعات و اشکال مختلف از طرف هنرمندان تکرار شده و نشان دهنده آن است که همواره سد بلندی در مقابل ارتباط و تفاهم این دو دسته وجود داشته است. بخش مهمی از این مسئله، چنانکه خواهیم دید، ناشی از «سلیقه»ای بودن هنر و ابهام در «معیار»های ارزیابی آن است. کتاب‏ها و مقالات متعددی در زمینه نقد هنر و خصوصا نقد ادبی به فارسی نوشته یا ترجمه شده است: چه آثاری که به جنبه‏های نظری این فن پرداخته‏اند و چه آثاری که در قلمرو نقد عملی، آثار هنری و ادبی را بررسی کرده‏اند. در حوزه تئاتر نیز کتاب‏ها و مقالات نقادانه بسیاری در بررسی آثار (نمایشنامه یا نمایش) نگاشته شده است. اما، بعید است که اثر کامل و جامعی در خصوص جنبه‏های نظری و اصول و فنون نقد تئاتر نوشته شده باشد. واین سوال به ذهن خطور می‏کند که آیا امکان دست‏یابی به بوطیقایی جامع در خصوص نقد تئاتر و اصول و فنون آن وجود دارد یا چنین آرزویی اساسا سرابی بیش نیست؟

این نوشتار قصد و امکان پاسخ دادن به سوالات بنیادینی از این دست را ندارد. در مقابل، مایل است با در نظر گرفتن نقد به مثابه دستگاهی ارتباطی به برخی از آسیب‏ها و عوامل مختل‏کننده این ارتباط ، خصوصا ب در نظر گرفتن وضعیت آن در ایران، بپردازد.

عنوان فایل
نقد تئاتر به مثابه دستگاهی ارتباطی application/octet-stream
9980ec6f53439fe8855369022e862446.doc
166 KB
دانلود

بهرام جلالی پور