دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

رقابت برای دستیابی به رکورد جهانی


رقابت برای دستیابی به رکورد جهانی

افزایش سفارش ساخت کشتی های مسافربری

میزان قراردادها برای خرید کشتی‌های مسافربری در سایزهای بزرگ به‌خصوص کشتی‌های پست پاناماکس در مقایسه با دهه‌های گذشته به مراتب رو به افزایش است. در نتیجه سرمایه‌گذاری جهت خرید کشتی‌های مسافربری موجب رونق اقتصاد در کشتی‌سازی و افزایش صنعت تکنولوژی دریا، شده است.

شرکت کشتیرانی Finccantieri مدعی است که ۴۴ درصد سهم سفارشات را جهت ساخت کشتی‌های بزرگ مسافربری، به‌ خود اختصاص داده است. یکی از کشتی‌های مسافربری متعلق به این شرکت، کشتی Genesis با طول ۳۶۰ و پهنای ۴۷ متر و ظرفیت حمل ۵ هزار و ۴۰۰ مسافر است. کشتی دیگر به نام Freedon of The Seas است که طول آن ۳۳۹ و عرض آن ۳۸/۶ متر است و ظرفیت جابه‌جائی ۳۶۳۴ نفر مسافر را دارد.

قابل ذکر است که تفاوت مهمی که کشتی‌های مسافربری را از یکدیگر متمایز می‌کند، مربوط به فضای اختصاصی و نوع امکانات و تسهیلاتی است که کشتی‌ها و شرکت‌های مسافربری در اختیار مسافران خود قرار می‌دهند.

بدیهی است که رابطه مستقیمی بین سایز کشتی و فضای موجود، جهت دسترسی مسافران برای استفاده از وسائل تفریحی و سرگرمی وجود دارد مسلماً هرچه سایز کشتی بزرگ‌تر باشد، امکانات جهت عرضه وسائل تفریحی و فضای کافی برای ایجاد رستوران‌های گوناگون، سینما، استخر و غیره بیشتر است.

شرکت‌های کشتی‌سازی در تلاش هستند که فضای کشتی‌های مسافربری را روزبه‌روز افزایش دهند. در نتیجه با این کار رضایت مسافران دریائی را افزایش می‌دهند و پیامد آن افزایش میزان سفرهای دریائی خواهد بود.

خطوط مسافربری نروژ (NCL) (۱) نوعی کشتی پست ـ پاناماکس را در اختیار خود دارد که قابلیت حمل ۲۱۰۰ مسافر را دارا می‌باشد. این شرکت در نظر دارد چون گذشته در کشتی‌های مسافربری خود از وسائل و لوازم تفریحی و سرگرمی گوناگون از جمله نمایش فیلم و تئاتر و رستوران‌هائی با امکانات مدرن‌تر استفاده کند.

هم‌چنین این شرکت با شرکت کشتی‌سازی Aker Yard جهت کار در کشتی‌سازی St Nazaire Yard برای ساخت ۴ فروند کشتی مسافربری قرارداد بسته است. این کشتی‌ها را در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ میلادی تحویل خواهد گرفت.

تجربیات نشان می‌دهد که توریست‌ها تمایل فراوانی برای بیشتر شدن تعداد سفرهای دریائی دارند. سفرهائی که مدت زمان آن کوتاه‌تر باشد. هم‌چنین بسیاری از مسافران تمایل دارند که در سفرها وسائل نقلیه خود را نیز به همراه داشته باشند. از این‌رو شرکت کشتی‌سازی Aker Yard اقدام به ساخت کشتی‌های کوچکی کرده است که توانائی حمل مسافران و وسائل نقلیه آنها داشته باشد.

خطوط مسافربری Seaborn Cruise Line اخیراً اقدام به ساخت ۲ فروند کشتی مسافربری لوکس ۳۲۲۰۰ تنی کرده است. این شرکت بخشی از شرکت Carnival است که در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ میلادی چند فروند کشتی مسافربری از شرکت کشتی‌سازی Genoese Shipyard Mariotti دریافت خواهد کرد.

شرکت کشتی‌سازی Mariotti در عرضه کشتی‌های کوچک مسافربری لوکس و با کیفیت، رکورد جهانی را دارد. هر یک از این کشتی‌ها ۲۵۰ میلیون دلار ارزش دارند.

تاکنون از این شرکت کشتی‌سازی ساخت حدود ۲۲۵ فروند کشتی مسافربری درخواست شده است که از این میزان ۹۰ درصد آنها آماده تحویل است.

شرکت‌های کشتی‌سازی Carnival Corporation و German - based tui قراردادی را به قصد ایجاد یک شرکت تجاری واحد امضاء کردند. کشتی‌های مورد استفاده این دو شرکت با نام‌های تجاری Carnival Aida و Tui عرضه می‌شود. این شرکت واحد، یک شرکت مسافربری است که اداره کننده مجموعه‌ای از برترین شرکت‌هائی است که دارای کشتی‌های تفریحی و مسافربری در شمال آمریکا، اروپا و استرالیا هستند. این شرکت و شرکت‌های تابعه آن ۸۰ فروند کشتی دارند که میزان آنها تا پایان سال ۲۰۱۰ میلادی حدود ۱۸ فروند افزایش می‌یابد.

این شرکت هم‌چنین ۴ فروند کشتی مسافربری با ظرفیت ۶۸ هزار و ۵۰۰ تن را در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ میلادی از شرکت کشتی‌سازی Meyer Werf تحویل خواهد گرفت. گفتنی است که این شرکت طی سال‌های گذشته نیز حضور فعالی در صنعت حمل و نقل مسافر در سراسر جهان داشته است.

این شرکت مدعی است که از سردسته حمل و جابه‌جائی مسافران و تورسیم‌ها در اروپا است و همظچنین جزء ۵ گروه اول در حمل کشتی‌های کانتینربر جهان است. اگرچه کشتی‌های بزرگ مسافربری همواره دل اقیانوس‌ها را می‌شکافد و سفرهای قاره‌ای خود را انجام می‌دهند اما هنوز هم نیاز به کشتی‌های مسافربری لوکس کوچک وجود دارد. کشتی‌های لوکسی که برای سفرهای تفریحی در نظر گرفته شده‌اند. بنابراین باید از امکانات اقامتی و تفریحی خوبی برخوردار باشند.

شرکت‌ کشتیرانی Irving۰۳۹;s Yard برای شرکت کشتیرانی Pearl Seas Craisis، ساخت کشتی مسافربری با طول ۹۱ متر و ظرفیت ۱۶۵ نفر مسافر را برعهده دارد. این کشتی در جولای سال ۲۰۰۸ میلادی آماده تحویل است. در این کشتی تجهیزات ایمنی، سیستم کنترل حریق، خدمات تفریحی و رفاهی برای مسافران در نظر گرفته شده است. این کشتی ۸۶ کابین دارد. که هر کابینی سیستم تهویه مطبوع جداگانه با پنجره‌های بزرگ و بالکن اختصاصی جداگانه دارد.

میلیون‌ها مسافر سالانه، سفر خود را با کشتی‌های مسافربری انجام می‌دهند. هر ساله کشتی‌های مسافربری مدرن‌تر و مجهزتری به ناوگان حمل و نقل دریائی اضافه می‌شود. در این میان حفظ جان مسافران در دریا و ساخت کشتی‌های ایمن‌تر جهت سفرهای دریائی، اهمیت بسیاری دارد.

سازمان بین‌المللی دریانوردی و کمیته ایمنی دریانوردی به ایمنی در کشتی‌های مسافربری، تأکید فراوانی دارند. هم‌چنین نصب کلیه لوازم و تجهیزات ایمنی به‌طور مساوی در کشتی‌های مسافربری را لازم دانسته‌اند.

کشتی‌های مسافربری باید قوانین و مقررات مربوط به سازمان بین‌المللی دریانوردی و کنوانسیون‌های Lload Lines را رعایت کنند و به گونه‌ای طراحی و ساخته شوند که در زمان حادثه، از پایداری خوبی برخوردار باشند و مسافران را سریع و سالم به بندر برساند. سازمان بین‌المللی دریانوردی و کمیته ایمنی دریانوردی معتقدند که برای جلوگیری از بروز حوادث دریائی در کشتی‌ها، طراحی و ساخت آنها باید با قوانین ارائه شده از طرف این سازمان مطابقت داشته باشد. بنابراین معمولاً در طی ساخت کشتی مسافربری، از مهندسان مشاور استفاده می‌شود هم‌چنین در طول زمان ساخت نیز مهندسان ناظر جهت بازرسی و نظارت بر نحوه ساخت به آن‌جا می‌روند و بر روند انجام کار نظارت می‌کنند.

پی‌نوشت:

۱) Norwegian Cruise Line

مترجم: سپیده جواهری

منبع: Shipping World & Shipbuilding