جمعه, ۱ فروردین, ۱۴۰۴ / 21 March, 2025
تاثیر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی بر ادبیات داستانی
در این نوشتار پس از اشاره به تاریخچهی داستاننویسی در غرب و ایران، رویكرد داستاننویسان محضر انقلاب به موضوع جنگ تحمیلی و تاثیر این پدیدهی شوم در آثار داستانی آنان مورد بررسی قرار گرفته است. نگرشهای منفی و مثبتبه پدیدهی جنگ در آثار داستاننویسی موضوع دیگری است كه این نوشتار سعی دارد با ذكر نمونههایی به آن بپردازد. داستان واژههایی كه به خاطرهنگاری دوران جنگ و اسارت رزمندگان میپردازد به عنوان نوع دیگری از داستاننویسی و به عنوان سفرهی گستردهای جهت پردازش داستانهای عظیم جنگی در این نوشتار مورد توجه قرار گرفته است.
اشاره
از آنجا كه ادبیات داستانی چشماندازی دلپذیر در عرصه هنر است و در حقیقتیكی از ماندگارترین و تاثیرگذارترین اشكال و انواع هنرها به حساب میآید، رویكرد صاحبان قلم هر جای جهان به این هنر كاملا طبیعی و به دور از هرگونه استبعادی است. در ایران نیز اگر چه قریب صد سال است كه (۱) داستاننویسی - به شیوهای كه در غرب مرسوم و متداول است - رواج یافته و با اقبال عمومی مواجه شده، اما جز در سالهای اخیر كه ادبیات داستانی هویت و حاشیه امنیتخاصی یافته و به جایگاه فكری نسبتا مستقلی رسیده است، كمتر نشانهای از این هویت و حاشیهی امنیت در میان آثار داستاننویسی پیش از انقلاب اسلامی میتوان یافت. موضوع و مقولهی تازهی جنگ - با ابعاد و گستردهی فراوانش - چشمانداز جدیدی از پیش روی داستاننویسی، گشوده است و هرگوشه از آن ویژگیهایی در خود دارد كه میتواند دستمایهی بدیعی برای رمان و داستانهای كوتاه باشد. كما اینكه در سالهای اخیر اینگونه بوده و در راهی كه انتخاب شده، دور از حقیقت نیست كه منتظر آثار متفاوتی در داستاننویسی پس از انقلاب اسلامی باشیم. این نوشتار سعی دارد به طور مختصر، رویكرد ادبیات داستانی ایران را به موضوع جنگ چه در سالهای وقوع و چه بعد از آن مورد ارزیابی قرار دهد.
مقدمه
"گاستون بوتول" جنگ را پدیدهای هدفدار معرفی كرده و آن را كاملا منظم و مستقل میداند و معتقد است كه هرگاه در مطالعهی جنگ از علیت و وقایعنگاری دور شویم، پای ادبیات به میان كشیده میشود. (۲) تردیدی نیست كه پای ادبیات دیرزمانی است در مقولهی جنگ گشوده شده و همیشه یك تم اساسی برای داستاننویسان جهان بوده است. داستانهای بسیاری را میشناسیم كه جنگ اگر نه تمامی موضوع كه بخش عمدهی اثر داستانی را شامل میشود. اما لزوما همه نویسندگان داستانهای جنگی از نزدیك شاهد وقایع جنگ نبودهاند. نوشتن درباره جنگ، عرصهی گستردهای را پیش روی داستاننویس قرار میدهد كه میتواند از طریق "ثبت هنرمندانه" وقایع، تصویرگر دلاوریها، حماسهها، پیكارها، شكستها و پیروزیها و نگارگر عوارض و تبلیغات آن باشد. با بررسی اندكی در سیر داستاننویسی دو قرن اخیر جهان، این نكته روشن میشود كه رمانها و داستانهای كوتاه بسیاری با بهرهگیری از زمینهی رویدادهای جنگی و مخاصمههای قومی، كه گاه بین دو یا چند كشور، بین اقوام گوناگون از یك ملیت و یا بین طرفداران دو نحله فكری و عقیدتی صورت گرفته، نوشته شده است. جنگهای اول و دوم جهانی در این میان، به خصوص انگیزهی خلق آثار ادبی بسیاری شده است.
"همینگوی" ضمن اینكه در مبارزات داخلی اسپانیا حضور داشت و رمان - ناقوسها برای كه مینوازد - او برگرفته از این جنگ داخلی است، خود از زخمیان جنگ جهانی اول نیز بود. "تولستوی" نیز تصویرگر زوایای دقیق و صحنههای غریب جنگهای روسیه و فرانسه در رمان عظیم جنگ و صلح است. او در این رمان، گیراتر از هر مورخی جزئیات وقایع را نشان میدهد و داستان او ماندگارتر از هر اثر تاریخی، تصویرگر شرح رنجها و شادیها و پیروزی و شكستهاست.
"برباد رفته" اثر مارگارت میچل، "زنی تنها در میان جمع" اثر هاینریش بل، " قربانی" و "پوست" دو اثر از مالاپارته و صدها اثر برجستهی دیگر به نحوی شگرف و دلپذیر گوشههایی از رویدادهای عظیم دو جنگ بزرگ جهانی را ترسیم كردهاند كه به حقیقت تاریخ دقیق و راستین، از دل همین رمانها و داستانها استخراج میشود.
این سلسلهی طولانی تا امروز همچنان با شدت وضعیت ادامه دارد و نویسندگان روزگاران اخیر نیز حتی اگر جنگ را از نزدیك لمس نكرده باشند، با شناخت موقعیتهای جنگ و عوارض و حواشی آن، گستردهی تخیل خویش را تا دوردستهای تاریخ میبرند و با بهرهگیری از حوادث جنگ به جنگ به خلق آثار داستانی میپردازند. بیان موضوع جنگ در قالب داستانی و گزارشهای ادبی طی سالهای متمادی از گذشتهی دور تا امروز استمرار داشته و این رشته هیچگاه انقطاع نیافته است و این همه نشان میدهد كه موضوع جنگ هیچگاه از زندگی انسان و بالطبع از زندگی صاحبان اندیشه و قلم خارج نشده است و استمرار آن تا امروز چندان عجیب و غیرعادی نیست.
بازار ادبیات جنگ همیشه گرما و حرارت خاصی داشته است. به قول مولف جامعهشناسی جنگ "جنگ آفرینندهی تاریخ است، و در واقع تاریخ صرفا با شرح كشمكشهای مسلحانه آغاز شده و بعید است كه این پدیده، زمانی كاملا از میان برود; زیرا جنگها به هر حال مشخصترین مبادی تاریخ و در عین حال مرزهایی هستند كه مراحل مهم موارث را از یكدیگر متمایز میكنند. تقریبا تمام تمدنهای معروف در اثر جنگ از بین رفتهاند. تمام تمدنهای جدید نیز با جنگ پا به عرصهی وجود نهادهاند. " (۳)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست