سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا

آیا کارمندانتان به شما اعتماد دارند


آیا کارمندانتان به شما اعتماد دارند

جلب اعتماد كارمندان زمان بر است اما شما می توانید از دسته مدیرانی باشید كه كارمندانشان به آنها اعتماد دارند, مدیرانی كه با فراست, عملكرد و منفعت ها را به حد اعلی می رسانند

برخی عقیده دارند لزوماً اعتماد به مدیران وجود ندارد،‌ چه بسا كارمندان به همكارانشان اطمینان دارند و به كارشان نیز علاقمندند، اما باور ندارند كه مدیرانشان تصمیمات صحیحی اتخاذ نمایند.

● اندكی در دو پرسش زیر تامل كنید :

۱) آیا این موضوع اهمیت دارد كه كارمندان به شما اعتماد نداشته باشند؟

۲) چطور به این عدم اعتماد پی می‌برید؟

بی‌تردید پاسخ به اولین پرسش به مراتب آسان‌تر است- بلكه این موضوع بسیار حائر اهمیت است. دو دلیل عمده این اهمیت دقیقاً‌ به هم وابسته‌اند :

▪ عملكرد و منفعت‌ها

▪ عملكرد كارمندان

قطعاً عملكرد قابل ملاحظه‌ای از آن دسته كارمندانی كه اعتمادی به شما ندارند حاصل نخواهد شد. در صورتی كه این افراد در اخذ تصمیمات صحیح و حراست از مصالح خویش دچار عدم اعتماد باشند حس می‌كنند كه خودشان ناچار به انجام این كار هستند و در نتیجه مدت زمانی را كه به انجام آن سپری می‌كنند یا به بررسی نحوه آن فكر می‌كنند از فرآوری‌ها، ظرفیت‌ها و خلاقیت‌هایشان منفك می‌شوند. در جایگاه یك مدیر شاید در راستای ارتقاء سطح عملكرد گام بردارید ولی به طور حتم نخواهید توانست عملكرد را بدون اعتماد كارمندان در سطح بالا حفظ كنید. بدون جلب اعتماد از خلاقیت‌های نیروی انسانی محروم می‌شوید، در چنین فضایی آنها حتی یك ایده كوچك هم برای نوآوری ندارند تا در مقابل رقبا امتیاز بیشتری برایتان ایجاد نماید.

● عملكرد شما

حقیقت این است كه عملكرد پرسنل شما بر روی عملكرد خود شما به عنوان مدیر بازتاب مستقیمی دارد. با توجه به مفهوم مدیریت كه توانمندی به اجرا درآوردن امور از طریق كارمندان است،‌ اگر قادر بر گرفتن عملكرد مقتضی از آنان نباشید چطور ممكن است به رئیس خود ثابت كنید كه یك مدیر قابل هستید؟

چنانچه پرسنل به شما اعتماد نكنند متقابلاً‌ شما هم اعتمادی به آنها نمی‌كنید به این ترتیب به صرف وقت جهت به عمل آوردن تحقیقات گسترده و جامع درباره آن‌ها اقدام خواهید نمود.

● منفعت‌ها

با مستندسازی زمان تلف شده به دلیل فقدان اعتماد از سوی هر دو مدیران و كارمندان به سهولت می‌توان هزینه ساعت‌های تلف شده را تخمین زده،‌ ولیكن هزینه اصلی‌تر نوآوری و خلاقیت از دست رفته خواهد بود. منفعت‌ها نه فقط از انجام مناسب كار، كه از بهبودی در نحوه انجام كار منتج می‌شود. خواه آن منفعت ثمره بهبود پیوسته باشد یا یك تغییر ناگهانی، آنچه به راستی اهمیت دارد این است كه به هر حال محقق شود.

رقبای شما بی‌وقفه در پی یافتن راه‌های تازه‌تر،‌ بهتر و مقرون به صرفه‌تر جهت انجام امورند،‌اگر شما نیز در تكاپو نباشید مشتریان خود را از دست خواهید داد و به طبع از منفعت‌های مورد نظر محروم خواهید شد.

● پرسش دوم

پاسخ‌گویی به پرسش دوم (اینكه چگونه می‌توانم پی برم آیا كارمندان به من اعتماد دارند؟) شاید اندكی دشوارتر به نظر برسد. لیكن پیشهاداتی برای رسیدن به پاسخ در اینجا مطرح شده است :

▪ از آنها بپرسید

یكی از بی‌تكلف‌ترین روش‌ها برای رسیدن به پاسخ‌، پرسیدن سؤالات صریح است. محتملاً افراد مورد اطمینانی در گروه تحت مدیریت خود دارید،‌ از آنها درباره احساسشان نپرسید در عوض از آنها احساس گروه را جویا شوید یعنی بر توضیحات افراد خاص تكیه نكنید و به جای آن به برداشت‌های گروه توجه نمائید. مطمئن باشید از نتیجه غافلگیر خواهید شد.

▪ به آنها گوش سپارید

آنگاه كه از یك كارمند سؤالی كردید در پاسخ وی دقیق شوید و در جزئیات تامل كنید. چنانچه موضوعی را آغاز كرد ولی از ادامه آن بازایستاد نشانه این است كه به شما اعتماد كافی ندارد.

▪ چندان رسمی نباشید

از دفتر كارتان خارج شوید. مدیریت در حین گردش در فضای كار بدون شك سودمند است چرا كه هم پرسنل تمایل به گفتگو با شما را آنهم در «قلمرو خودشان» دارند و هم شما از موضوعاتی كه هرگز در گزارشات ارائه شده ذكر نمی‌شوند به آسانی مطلع خواهید شد. بعلاوه در این شرایط به صورت یك شخص مستقل و نه در قالب یك «رئیس» رویت می‌شوید. بدگمان بودن به «رئیس» آسان‌تر است تا بدگمان بودن به یك «شخص».

● خلاصه

جلب اعتماد كارمندان زمان‌بر است اما شما می‌توانید از دسته مدیرانی باشید كه كارمندانشان به آنها اعتماد دارند،‌ مدیرانی كه با فراست، عملكرد و منفعت‌ها را به حد اعلی می‌رسانند. به پرسنل خود نشان دهید كه می‌توانند برای حراست از مصلحت‌شان به شما اعتماد كنند. و حیرت‌انگیز است كه چگونه به سرعت بر توانمندی‌ شما در اتخاذ تصمیمات صحیح نیز اطمینان می‌كنند.

منبع : كارآفرینان امیر كبیر