دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مالیات بر ارزش افزوده , هیچ ارتباطی به بخشهای تولیدی نخواهد داشت
چندی پیش ، لایحه ای بنام مالیات بر ارزش افزوده به مجلس رفت و با نرخ پیشنهادی هفت درصد در دستور کار مجلس قرار گرفت . فلسفه ی وجودی مالیات بر ارزش افزوده در تمام دنیا عبارتست از اخذ مالیات مصرفی از مصرف کنندگان نهایی کالا و خدمات بنحوی که در زمان خرید ( درست یک مرحله قبل از مصرف ) مالیات کالاها و خدماتی که در جامعه به مصرف میرسند به دولت پرداخت شود . ولی در کشور ما وضع به گونه ای دیگر شد و تصمیم بر آن شد که تولید کنندگان بجای مصرف کنندگان مالیات آنان را بپردازند ! ! . این شد که در روز صنعت و معدن ، رئیس شبکه خانه های صنعت و معدن طی طوماری که به امضاء صنعتگران رسیده بود از رئیس جمهور درخواست تجدید نظر در این رابطه را نمود و با دستور فوری رئیس جمهور دولت لایحه خود را در همان روز پس گرفت و بار دیگر با رقم ۱.۵درصد به مجلس فرستاد و . . .
طی مصوبه ای در مجلس ، لایحه ی مالیات بر ارزش افزوده را که دولت به درخواست خانه صنعت و معدن رقم آنرا به یک و نیم درصد کاهش داده بود ، نمایندگان با افزایش یک و نیم درصدی به سه درصد رساندند و با این تصمیم خود نشان دادند که علاقه ای به از میان برداشتن مشکلات پیش روی تولید و راه اندازی چرخ اقتصاد کشور ندارند و از این جهت است که در تلاشند تا باری مضاعف را بر دوش تولید ملّی تحمیل کنند . گویا تحت فشار قرار دادن تولید و تولید کننده در کشور ما به یک رسم تبدیل شده است که اینگونه مجلسیان در جواب اقدام دولت واکنش نشان میدهند . همانطور که در ظاهر بهانه ی وضع این قانون اخذ مالیات از مصرف کننده ی نهایی کالا و خدمات بوده است ، پس در نتیجه کلیه ی تولید کنندگان کشور که مصرف کننده ی کالا و خدمات نهایی نیستند قطعا از شمول این مصوبه خارج هستند و اصولا این مصوبه ی مجلس درست بر خلاف نص صریح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که در ماده ی چهارم از اصل چهل و سوم تاکید کرده است که هیچ یک از افراد را نمیتوان به انجام کاری مجبور کرد .
در خصوص طرح مالیات بر ارزش افزوده ، ظاهرا سعی شده است تا طبق نسخه های برخی کشورهای دیگر اقدام شود که اثری جز زمین گیر کردن تولید کشور نخواهد داشت . بخصوص در مقطعی که چند سالی است بحث تجمیع عوارض آنچه را که باید بر سر تولید ملّی بیاورد آورده است و اوضاع را به حدّی رسانده که خود دولت تصمیم به حذف آن گرفت . اینجاست که این نکته نمایان میشود که اگر هنگام وضع قانون ابتکار عمل در دست عوامل دولت باشد و صنعتگران و جامعه ی تولید کننده کشور نیز بتوانند در تنظیم آن دخالتی داشته باشند ، میتواند روزنه ای از امید را برای اصلاح ساختار تولید و روابط متقابل بین دولت و تولید کننده ایجاد نماید .
با توجه به اینکه هدف نهایی و بهانه ی مطرح شدن مالیات بر ارزش افزوده اخذ مالیات از مصرف کننده نهایی کالا و خدمات است و با درنظر گرفتن این نکته که دولت در طرح سهمیه بندی بنزین نشان داد از توان لازم برای عملیاتی کردن یک سیستم پیشرفته و یکپارچه در سطح ملّی برخوردار است ، پیشنهاد میکنم در این خصوص نیز برای تحقّق اخذ مالیات از مصرف کننده ی نهایی ، نظام مالیاتی کشور را به سمت هماهنگ کردن واحدهای فروشگاهی موجود برای اخذ مالیات از مصرف کننده ی نهایی سوق دهد و با استقرار سیستم الکترونیکی یکپارچه ای مانند سامانه کارت هوشمند سوخت ، تمامی واحدهای فروشگاهی کشور را در خصوص دریافت مالیات کالای مصرفی و پرداخت آن به دولت متعهد نماید .
محسن سیروس
مشاور رئیس و عضو شورای سیاستگذاری
خانه صنعت و معدن
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب حج آمریکا مجلس شورای اسلامی دولت شورای نگهبان انتخابات دولت سیزدهم حجاب رسانه جنگ
هواشناسی تهران شهرداری تهران فضای مجازی قتل آموزش و پرورش سلامت سیلاب شهرداری سازمان هواشناسی باران آتش سوزی
قیمت دلار ایران خودرو قیمت طلا خودرو بانک مرکزی قیمت خودرو دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان مسکن تورم قیمت
تئاتر محمدعلی علومی برنارد هیل تلویزیون سریال سینما دفاع مقدس نمایشگاه کتاب سینمای ایران صدا و سیما مسعود اسکویی موسیقی
مغز دانش بنیان فضا
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین طوفان الاقصی طالبان نوار غزه نتانیاهو
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نساجی عبدالله ویسی رئال مادرید لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام بازی بارسلونا
هوش مصنوعی باتری اپل مایکروسافت آیفون گوگل سامسونگ پهپاد عکاسی ناسا
رژیم غذایی مواد غذایی چای زیبایی بیمه کاهش وزن توت فرنگی سیگار