دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
هفت سوال قبل از راه اندازی وبلاگ تجاری
![هفت سوال قبل از راه اندازی وبلاگ تجاری](/web/imgs/16/162/t48en1.jpeg)
وبلاگ جزو آخرین اصطلاحات و پدیدههای دنیای بازاریابی الکترونیکی است. با این که هر روز تعداد بیشتری از تاجران به گروه دارندگان وبلاگ اضافه میشوند، اما هنوز هم تعداد کمی از مردم، حضور وبلاگها را در نزدیکی خود حس کرده و به استفاده بهینه از آنها فکر میکنند.
اگر مایلید یک وبلاگ تجاری داشته باشید، قبل از شروع هر کاری به ۷ سوال زیر پاسخ دهید:
۱) آیا واقعا به وبلاگ نیاز دارید؟
ویرایش و نگهداری وبلاگ احتیاج به یک فرد متعهد و علاقهمند دارد. نویسنده صفحات وبلاگ باید از منظم کردن کلمات و جملات لذت ببرد. فردی با این مشخصات حتما باید در پیدایش وبلاگ حضور داشته باشد.
شما باید اهداف تجارت خود را در نظر بگیرید. آیا وبلاگ میتواند در رسیدن به این اهداف موثر باشد؟ شما حق دارید که از بین روشهای متعدد اینترنتی، بهترینها را انتخاب کنید. روشهای دیگر بازاریابی الکترونیکی مانند بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو، تبلیغ در مجلات الکترونیکی، انتشار خبرنامه و... نیز در اختیار شما هستند که همگی ابزارهایی قدرتمند محسوب میشوند.
۲) مخاطبان وبلاگ شما چه اشخاصی هستند؟
اولین پله برای دسترسی به مخاطب، پیدا کردن محلهایی است که مخاطبان مورد نظر در آن حضور دارند و به دنبال اطلاعاتی در مورد محصولات ما میگردند. اگر اکثر مخاطبان شما، همشهریان شما هستند یا در روزنامهها به دنبال محصولات شما میگردند، تبلیغات در رسانههای دیگر موثرتر از تبلیغات اینترنتی خواهد بود. اما اگر مخاطبان شما جزو گروههای زیر محسوب میشوند، ایجاد وبلاگ میتواند تجارت شما را تقویت کند.
▪ کاربران اینترنت
▪ خوانندگان وبلاگ
▪ کاربران موتورهای جستجو
۳) هدف شما از ایجاد وبلاگ چیست؟
این ابزار الکترونیکی میتواند تجارت شما را در جهتهای متفاوتی تقویت کند.
▪ افزایش رتبه در موتورهای جستجو و در نتیجه افزایش بازدیدکننده.
▪ معروف کردن نام شرکت شما، محصولات و خدمات شما یا شخص شما.
▪ ایجاد ارتباط شبکهای با افرادی که علائق مشابه با شما دارند.
▪ دسترسی به افرادی که از حوزه فعالیت شما دور هستند.
▪ معرفی و ایجاد اعتبار برای شما به عنوان یک اندیشمند و متخصص در حوزه فعالیت خود.
▪ تقویت حضور هویت انسانی در سایتهای تجاری.
▪ دسترسی به مشتریان بالقوه و همکاران دیگر.
تصمیمگیری در این مورد که هدف واقعی ایجاد وبلاگ چیست به شما کمک میکند که نیرو و وقت خود را روی موضوعات خاص متمرکز کنید و هرچه سریعتر به اهداف مورد نظر خود برسید.
۴) برای مسائل مربوط به وبلاگ چقدر زمان اختصاص خواهید داد؟
اشخاصی که مایلند وبلاگ حرفهای و موفقی داشته باشند، علاوه بر نوشتن مطالب وبلاگ، زمان زیادی را صرف خواندن نوشتههای مراجعان یا وبلاگهای مرتبط دیگر میکنند تا اطلاعات کاملی را در وبلاگ خود قرار دهند. اگر زمان کافی ندارید بهتر است شخصی را برای این بررسیها در نظر بگیرید یا فکر داشتن وبلاگ را از سر بیرون کنید.
۵) انواع مختلفی از وبلاگها وجود دارند، کدامیک نیازهای شما را برآورده میکند؟
تصمیمگیری و انتخاب نوع وبلاگ، مطلب بسیار مهمی است که پس از بررسی ویژگیها و مزایای انواع مختلف باید انجام گیرد. علت اهمیت این تصمیم آن است که جابهجایی مطالب از یک وبلاگ به وبلاگ دیگر باعث از دست رفتن مطالب، خوانندگان و رتبههای به دست آمده در موتورهای جستجو خواهد شد. این تصمیمگیری به اهداف تجاری، محدودیت زمانی و علاقه شخصی شما بستگی دارد.
اگر مایلید هر چه سریعتر وبلاگ خود را راهاندازی کنید، ولی تخصص کافی در دنیای اینترنت ندارید با کدنویسی و اسکریپتها آشنایی ندارید و به نوشتن مطالب علاقه دارید، سرویس دهندگان رایگانی چون بلاگفا، پرشین بلاگ یا میهن بلاگ اهداف شما را زودتر و بهتر برآورده میکنند.
اما اگر وقت و حوصله بیشتری دارید و ترجیح میدهید که یک وبلاگ منحصر به فرد داشته باشید نرمافزارهایی مانند WordPress, b۲Evolution, Movable Type برای شما ساخته شدهاند.
۶) برنامه آینده شما برای توسعه وبلاگ چیست؟
چرا هنگام ایجاد وبلاگ باید به توسعه آن نیز فکر کرد؟ با در نظر گرفتن آینده متوجه خواهید شد که چه بخشهایی بیشتر ارزش سرمایهگذاری و صرف وقت را دارند، روشهای توسعه وبلاگ را میشناسید و متوجه میشوید که کدام بخش از امور را میتوانید خود به عهده بگیرید و کدام بخشها را باید به شرکتها و افراد متخصص واگذار کرد. به این ترتیب از همان ابتدا میتوانید سرویسدهنده مورد نظر خود را نیز انتخاب کنید و با سرعت بیشتری حجم ترافیک وبلاگ خود را بالا ببرید.
۷ـ) چگونه وضعیت موفقیت وبلاگ خود را بررسی میکنید؟
برای تشخیص موفقیت یا عدم موفقیت وبلاگ باید حجم ترافیک و فروش ناشی از آن را بسنجید. برنامهریزی برای این بررسیها باعث تصمیمات هدفدار آینده خواهد شد.
توجه داشته باشید که ایجاد وبلاگ یک ضرورت نیست بلکه فرم جدیدی از ارتباطات است. اجازه ندهید که توجه به وبلاگ، شما را از انواع دیگر ارتباطات غافل کند. ممکن است بعضی از اهداف با ارتباط رودررو، جلسات رسمی یا مکالمات تلفنی بهتر برآورده شوند، اما اگر به تمام سوالات بالا پاسخ گفتید و متوجه شدید که وبلاگ شما را به اهداف خود نزدیک میکند، حتما برای ایجاد آن اقدام کنید.
منبع: محمود بشاش
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست