شنبه, ۲۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 15 March, 2025
همه چیز در متن

نخستین دوره جشنواره جامجم، سال گذشته برگزار شد و در آستانه دومین دوره آن در بهمن ماه قرار داریم. یکی از بهترین دستاوردهای جشنواره اول، در بخش فیلمهای تلویزیونی اتفاق افتاد؛ چرا که برای اولین بار آثار موجود در این گونه تلویزیونی توانستند در یک میدان رقابت سخت زیر ذرهبین یک گروه کارشناس و خبره داوری قرار گیرد.
● ایجاد نه هزار شغل
سال گذشته در مراسم پایانی جشنواره فیلمهای تلویزیونی، علی دارابی معاون سیما به این نکته اشاره کرد که در مدت حضور عزتالله ضرغامی در سازمان صداوسیما، بیش از ۹۰۰۰ شغل در حوزه فیلمهای تلویزیونی ایجاد شده و رسانه ملی چتر حمایتی خود را در این حوزه گنجانده است.
اشاره معاون سیما به کارآفرینی در عرصه تلهفیلم البته با این گزاره کامل میشود که بایستههای تولید باید رعایت شود تا بتوان از این سرمایهگذاری بهره برد.
این که تولید بدون پژوهش و تحقیق به جایی نمیرسد، این که مخاطبان فراملی را باید مدنظر داشته باشیم. اشاره دارابی به «نهضت تولید فیلمنامه» نیز یک کد راهگشا بود که باید در عمل، برای سازندگان آثار تلویزیونی و تلهفیلمها به دغدغه بدل میشد.
● بهترین معیار
شاید بهترین معیار برای ارزیابی میزان موفقیت یک رویداد، جریانساز بودن و تاثیرگذاری عملی آن باشد. رویدادی مثل جشنواره جامجم (بویژه در بخش فیلمهای تلویزیونی) از این بابت که توانسته به شکل عملی در خروجی تولیدات مربوط به این بخش از تلویزیون، تاثیرات محسوسی بگذارد، میتواند باارزش تلقی شود. در یک سال اخیر و در دوره پس از جشنواره جامجم، وضع تولید و پخش در عرصه تلهفیلم نسبت به گذشته، منطقیتر شده است و شاید بتوان در جشنواره دوم، به صورت دقیقتر از میزان حرکت رو به جلوی تلهفیلمسازی در کشور، صحبت کرد.
● نگاه تخصصی در بیانیه داوران
آیا مشکل اصلی تولید در عرصه تلهفیلم، به بودجهها برمیگردد یا با بودجه کم اما ایده پررنگ و متن کارشده میتوان به بهترین نتیجه دست یافت؟
مهدی سجادهچی (فیلمنامهنویس) سال پیش به نمایندگی از هیات داوران فیلمهای تلویزیونی جشنواره، به مشکلات فیلمهای تلویزیونی از جمله شتابزدگی در نگارش و روی آنتنرفتن آنها، رویکرد منفعلانه، فروماندن متن و از دست رفتن بخشهایی از فیلمنامه و فقیر بودن متنها تاکید کرد. مشکلاتی که سجادهچی آنها را در یک جمع تخصصی برشمرد، در واقع همه آن چیزهایی است که منتقدان و کارشناسان سینما به عنوان ضعف در سینما و تلویزیون برمیشمارند. اما از وجهی دیگر، میتوان به این نتیجه هم دست پیدا کرد که هر آنچه به عنوان ضعف در تولید تلهفیلمها مطرح میشود، نه در حاشیهها که در متن این گونه تولید تلویزیونی نهفته است.
● دغدغه مدیران
آنچه امروز دغدغه مدیران تلویزیون است، ادامه راه تولید تلهفیلم، در کنار دغدغه رفع مشکلات پیرامون آن است. رویهای که امیدوارکننده است؛ زیرا قرار است آسیبشناسی و نقد ساختاری و اصولی، متر و معیار راهگشایی قرار گیرد. از این باب، باید به دومین جشنواره جامجم چشم دوخت تا بتوان چشمانداز آتی تولید و پخش فیلمهای تلویزیونی را از این رویداد در پیش رو، استخراج کرد.
احمدرضا علیزاده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست