شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
کتاب و کتابخوانی
از گذشته های دور، کتاب به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی مورد توجه بوده است و اولیای دین نیز در باره پدید آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب توصیههای مهمی داشته اند. امروزه نیز نتیجه های حاصل از تفکر و تجربههای اهل اندیشه و معرفت به وسیله کتاب در دسترس همگان قرارمیگیرد.
در عصر تکنولوژی رسانه ای، کتاب معنایی دیگر یافته که دیگر تنها به اوراقی چند در میان دو جلد اطلاق نمیشود. همان گونه که در اعصار گذشته کتاب فقط شامل کتائب (کتیبهها) نبود و شامل سنگی، چوبی، چرمی یا انواع گوناگون دیگر میشد، امروزه نیز کتاب، صورتهای متنوع دیگری یافته است، با این تفاوت که کتاب در قدیم تنها به دو صورت کلی
۱) کتاب تکوینی، انفسی و
۲) کتاب تحریری (با توجه به سیر تحول در شکل آن در طول تاریخ) وجود داشته، اما امروز حتی شکل تحریری آن نیز تغییر معنا داده، به صورتهای متنوع عرضه میشود. به طوری که شاخص بودن شکل سنتی آن همعرض همین اشکال مختلفش است. مثلا اینترنت، cdهای فشرده، مجلات، روزنامهها و کانالها و شبکههای تلویزیونی و ماهوارهای نقش انتقال اطلاعات را بر عهده دارند و نانوتکنولوژی با عرضه حافظه های گوشیهای موبایل و ۳mp و انواع مختلف رایانهها سخت به کار انتقال اطلاعات مشغولند. لذا دیگر نمیتوان به کتاب تحریری که به شکل معمول سابق عرضه و چاپ میشود، به عنوان یک رسانه اکتفا نمود. با این حال به نظر میرسد همه این تحولات و پیشرفتها در مقابل تعبیر سابقی که از معنای اعم کتاب میشد، (کتب انفسی و کتب تحریری)، امروزه همان جایگاه گذشته را دارد. یعنی از طرفی همه رسانهها نظیر نوعی کتاب انفسی مطرح میباشند و کتاب تحریری و چاپی نیز جای خود را به عنوان طرف دیگر آن مینمایاند. اگر چنین تعبیر و تفسیری را بپذیریم، ما از هیچ یک از این دو نوع کتاب بینیاز نخواهیم بود و به هر دو نوع آن نیازمندیم. چنانچه در گذشته افرادی بودهاند که تنها به مطالعه کتابهای انفسی بسنده میکردند و چندان برای کتب تحریری ارزش قائل نبودند؛ برخی نیز برعکس، ارزش و اهمیت بیشتری برای کتابهای تحریری قائل بودند.
در مورد گوته شاعر بزرگ آلمانی میگویند در حال احتضار، علائمی را با دست خود به نشانه تحریر مطالب و اشعار خود رسم میکرده و درست پس از این واقعه، مرگ او را در ربوده است. نیز از او نقل شده؛ «من به راستی برای نوشتن به دنیا آمدهام! وقتی افکارم بر صفحه کاغذ نقش میبندد خود را خوشبخت تر از همیشه احساس میکنم.» البته او عاشق نوشتن بود. گروهی نیز شیفته مطالعه و برخی مفتون هر دو و پارهای هم به کتب انفسی و هم تحریری ارادت داشتند. عطار، مولانا و عینالقضات از این دسته اخیر هستند.
امروز نیز همین وضعیت بر جهان کتاب و کتابخوانی حاکم است، میتوان تنها به اینترنت اکتفا نمود، یا هم کتاب، هم اینترنت و یا همه رسانهها و البته کتابهای زنده که جای خود را دارند.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سیستان و بلوچستان چین دولت انتخابات مجلس شورای اسلامی جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی نیکا شاکرمی رهبر انقلاب معلمان رسانه
سیل هواشناسی ایران تهران آتش سوزی باران هلال احمر سازمان هواشناسی اصفهان روز معلم شهرداری تهران پلیس
خودرو قیمت خودرو قیمت دلار تورم مسکن قیمت طلا بازار خودرو حقوق بازنشستگان سهام عدالت دلار ایران خودرو بانک مرکزی
صدا و سیما مهران غفوریان تلویزیون ساواک صداوسیما سریال موسیقی سینمای ایران دفاع مقدس رضا عطاران
رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین غزه آمریکا ترکیه روسیه حماس اوکراین انگلیس نوار غزه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر سپاهان جواد نکونام علی خطیر باشگاه استقلال بازی تراکتور باشگاه پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا
آیفون اپل ناسا گوگل صاعقه عکاسی تماس تصویری تلفن همراه
کبد چرب فشار خون