شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
مجله ویستا

تونل مرگ و زندگی


تونل مرگ و زندگی

به جرات می‌توان گفت فیلم روزهای زندگی به خاطربرخورداری ازنگاه اخلاقی جامعه پزشکان به جنگ، یکی ازفیلم های متفاوت ژانردفاع مقدس است که با نمایش ایثار و ازخودگذشتگی پزشکان …

به جرات می‌توان گفت فیلم روزهای زندگی به خاطربرخورداری ازنگاه اخلاقی جامعه پزشکان به جنگ، یکی ازفیلم های متفاوت ژانردفاع مقدس است که با نمایش ایثار و ازخودگذشتگی پزشکان و پرستاران، جنگ را با نمای جدیدی به مخاطب معرفی می‌کند. اما با تمام خلاقیت و ابتکاری که پرویزشیخ طادی برای به تصویرکشیدن این نمای جدید ازجنگ داشته است، نمی‌توان ازکاستی های فیلم نامه و کارگردانی آن گذشت کرد. خشونت و خونریزی های بیش ازاندازه به یک ایراد دراین فیلم تبدیل شده است که تماشای آن را برای مخاطبان و به خصوص کودکان، آزاردهنده می‌کند. بحث اصلی تقابل مرگ و زندگی درفیلم روزهای زندگی، موقعیتی است که درآن عده ای مجروح، پزشک و پرستاردر یک پناهگاه گیرافتاده اند وعراقی ها دراطراف آنها نگهبانی می‌دهند. شخصیت های تا حدودی کلیشه‌ای وموقعیت های اغراق آمیز، این فیلم را درسطح فیلم های معمولی قرارداده است اما باتوجه به ایرادهایی که درسینمای ما وجود دارد، این موضوع طبیعی است. تقابل برخورد دو دکتر دراین فیلم یعنی حمید فرخ نژاد که با بیان دیالوگ های آرامش بخش وخنده آورنمایشی از یک دکترصبور و التیام بخش برای مجروحان دارد و درمقابلش دکتری که مخالف جنگ و هرنوع خشونتی است و ازهرگونه رابطه با مجروحان جنگی خودداری می‌کند نیز نمی تواند آن فضای مدنظر قهرمان پروری را در درون اثر متبلورکند.

نویسنده : فائزه آقا بابایی