چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
اتوبوس BUS
نخستین اتوبوس شبیه نخستین تاکسیها بود. اصل اتوبوس در پاریس هنگامیکه بلز پاسکال میزیست پدید آمد و آن سرویس اتوبوسرانی در مدتی کوتاه در ۱۶۶۲ دایر بود. احتمالاً مدتی کار حملونقل مسافر دوام داشت در ۱۸۲۷ کلنل استانی لاس بایودری، فرانسوی دیگری بود که صاحب یک حمام در حومه پاریس بود نیاز برای جابهجائی مشتریان بهطور، رایگان به حمام خود و بازگردانیدن آنان به شهر داشت وی یک فاصله طولانی را با به راه انداختن یک سرویس کالسکه که پانزده تن مشتری حمام ویرا جابهجا میکرد. بهوجود آورد در همین سال ۱۸۲۷ سر گولد سورثی جارنی (۱۸۷۵-۱۷۹۳) یک نفر مخترع انگلیسی کالسکه بخاری را با ظرفیت ۱۸ مسافر به راه انداخت که میتوانست ۴۴ کیلومتر در هر ساعت ۲۴ کیلومتر را در هر سفر طی کند. در طی چهار سال وی سرویسهای دیری میان لندن و برخی از حومههای آن دایر کرد. در ۱۸۲۹ جرج شیلی ببر که یک درشکه سازبود یک سرویس اتوبوسرانی که به ظرفیت ۲۲ صندلی و با ۳ اسب کشیده میشد. به راه انداخت. شیلی بیر سرویس اتوبوسرانی خود را OMNIBUS نامید که کلمهای است لاتین به معنای برای هر و همهکس. این اندیشه انتشار یافت و مدلهای اتوبوسهای شیلی بیر به زودی در شهرهای بزرگ دیگر به راه افتاد. والتر هانکوک انگلیسی دیگری بود که درشکههای بخاری که میتوانست در هر ساعت ۳۲ کیلومتر در ساعت، در حومههای لندن به طول ۶۴۳۶ کیلومتر را بپیماید دایر کرد. یکی از آنها انترپرایز بود که در ۱۸۳۳ راههای بزرگراهها توسعه و ترقی یافت، تا ۱۹۲۰ در ایالات متحده آمریکا راههای اتوبوسرانی میان شهرهای آمریکا - مکزیک و کانادا از این سرویس اتوبوسرانی بهعلت راحتی و ارزانی استقبال کردند به ۶۵،۰۰۰ کیلومتر رسید و شبکه اتوبوسرانی امروزه اتوبوسها بزرگ و پرقدرت است که با موتور دیزل کار میکند.
از این گذشته صندلیهای راحت و گنجایش کافی و سیستمهای ایمنی و غیره آن میباشد.
طراحی نخستین اتوبوسها چندان جالب نبود اما در دهه ۱۹۹۰ آیردینامیک با پنجرهها و شیشههای سایهدار و کاربرد هوای فشرده در بستن و باز کردن درها و دیگر وسایل، اتوبوسها را راحتتر و با آسایش و هم جدا کردن بخش مختلف در اواخر دهه ۱۹۹۰ انجام گرفت. صندلیها را بهجای فلز از فایبرگلاس ساختند با بهکار بردن ترکیبات غیرفلزی در استحکام، زیبائی و آسایش مسافران اتوبوسها، موتور برقی به اتوبوسها اینک در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا بهکار افتاد و هر اتوبوس برقی ظرفیت ۷۲ نفر مسافر را دارد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست