یکشنبه, ۱۷ تیر, ۱۴۰۳ / 7 July, 2024
مجله ویستا

نگاهی به لیفان ۶۲۰


نگاهی به لیفان ۶۲۰

بعد از هماهنگی های صورت گرفته با نمایندگی یزد کرمان موتور ,قرار بر این شد تا در ساعت ۲ بعد از ظهر به ملاقات محصول تازه این شرکت برویم با رسیدن به محل قرار صحبت ها پیرامون ۶۲۰ آغاز شد

بعد از هماهنگی های صورت گرفته با نمایندگی یزد کرمان‌موتور ،قرار بر این شد تا در ساعت ۲ بعد از ظهر به ملاقات محصول تازه این شرکت برویم. با رسیدن به محل قرار صحبت ها پیرامون ۶۲۰ آغاز شد.

آنچه از این گفت گو بیرون می‌آید این است که قرار نیست ۶۲۰ با مشکلات عدیده ۵۲۰ برای تامین قطعات مواجه باشد، تمام تلاش ها بر این است تا با این محصول تصور منفی و نارضایتی‌های ایجاد شده از خدمات نامناسب شرکت از ذهن ها پاک شود.

دلیلی که برای مشکلات تامین قطعات ۵۲۰ عنوان می‌شود تغییر شرکت تامین کننده این قطعات و ناهماهنگی های بین این دو شرکت است.

اما گفته می‌شود برای ۶۲۰ تست های ۳۰ هزار کیلومتری صورت گرفته که خودرو با مشکلی مواجه نشده علاوه بر این توسط شرکت هر هفته چک لیستی از تمام نمایندگی های سراسر کشور دریافت می‌شود تا به رفع مشکلات پرداخته شود. نماینده کرمانی ها وجود مشکلات در تامین قطعات را منکر نمی‌شود و می‌گوید با وجود این مسائل خرابی های بوجود آمده ظرف مدت دو تا سه روز برطرف می‌شوند.

به سراغ یک دستگاه ۶۲۰ مشکی رنگ که در انتهای نمایندگی پارک شده می رویم ، تمجید ها از طراحی ظاهری ۶۲۰ آغاز می‌شود و آنچه پیش از این با عنوان شترگاوپلنگ به این خودرو نسبت داده می‌شد، حالا به عنوان یک حسن -به خاطر تداعی خودروهای گوناگون روز دنیا در ذهن- به گوش می‌رسد.

البته واقعا هم جای تحسین دارد، چرا که قرار دادن این همه قطعه نامربوط به هم و هماهنگ کردن آن‌ها در کنار یکدیگر کار دشواری به نظر می‌رسد. در نمونه داخلی برخی قطعات نظیر آینه های جانبی، سردنده، محل قرار گیری بالابر پنجره ها و ... از ۵۲۰ کری اوور شده است.

پیش از این در مورد طراحی لیفان ۶۲۰ واینکه کدام قطعه از چه خودرویی کپی یا برداشته شده اظهار نظرهای فراوانی صورت گرفته به همین منظور با کنار گذاشتن این مبحث به سراغ بررسی خودرو می‌رویم.

بعد از سالهای طولانی بالاخره خط تولید دوو سی‌یلو با یک محصول چینی پر شد.

لیفان ۶۲۰ همانند برادر کوچکترش از پیشرانه ۱.۶ لیتری Tritec با قدرت ۱۱۵ اسب بخاری که به طور مشترک توسط کرایسلر و بی.ام.و طراحی شده بهره می‌برد، اما این تفاوت که گفته می‌شود نمونه هایی که بر روی ۶۲۰ نصب می‌شوند از برزیل وارد شده اند و از کیفیت بالاتری برخوردارند در صورتی که پیشرانه های ۵۲۰ از چین تامین می‌شوند.

شتاب گیری خودرو نسبت به ۵۲۰ بهبود چشمگیری داشته است به نحوی که شما تنها با یک تعوض دنده به سرعت ۱۰۰ کیلومتر دست خواهید یافت. از دیگر اصلاحاتی که در این خودرو صورت گرفته نفوذ صدا به اتاق است، هرچند که نسبت به ۵۲۰ بهبود یافته اما به نظر می‌رسد روی این مساله همچنان جای کار باقی است.

قدرت فرمان دهی خودرو در سرعت های بالا خوب و راضی کننده است، اما باید گفت در سرعت های پایین و شروع حرکت میزان حساسیتی نه چندان دلچسب را ارائه می‌دهد.

تعلیق ۶۲۰ عملکردی متوسط اما راضی کننده را ارائه می‌دهد. در مورد سیستم ترمز این خودرو نیز به لطف سیستم های ABS و EBD که در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته باید گفت ترمز گیری خیلی خوب و کم اشتباهی را با این خودرو تجربه خواهید کرد.

پشت فرمان ۶۲۰ دسترسی به همه ادوات داشبورد راحت و بدون دردسر است ، اما نکته ای آزار دهنده در این قسمت وجود دارد و آن محل قرار گیری اهرم های چراغ ها و برف پاک کن است که بیش از اندازه بالا به نظر می‌رسد، به گونه‌ای که گاه از استفاده کردن از آن‌ها منصرف خواهید شد.

فضای داخلی خودرو برای سرنشینان جلویی خودرو کاملا خوب و مناسب است اما در صورتی که سرنشینان جلویی صندلی خود را عقب بکشند در ردیف عقب فضای پا حتی برای یک فرد ۱۷۰ سانتی متری نیز تنگ به نظر می‌رسد.

لیفان سعی داشته تا بیشترین بهره را از فضاهای داخلی برده باشد اما در این بین ایجاد محفظه برای درهای عقبی خودرو را به دست فراموشی سپرده است. وقتی به فضای بار این خودرو سری بزنید با حجمی ۶۵۰ لیتری مواجه می‌شوید که برای خودرویی در این ابعاد واقعا بزرگ به نظر می‌رسد، این در حالی است که صندلی های ردیف عقب قابلیت خوابانده شدن را نیز دارند.

این موضوع در مورد ۵۲۰ نیز صدق می‌کند، احتمالا لیفان قصد دارد در بزرگی فضای بار به یک شاخص مثال زدنی بدل شود.

در مورد کیفیت ۶۲۰ باید گفت با وجود اینکه کلیت مونتاژ به خوبی صورت گرفته و قابل قبول است اما در برخی موارد کم توجهی صورت گرفته است، برای مثال سر دنده نمونه مورد آزمایش به راحتی در دست می چرخید و همچنین چرم پوشاننده قسمت پایینی آن به خوبی مونتاژ نشده بود.

در موردی دیگر درب محفظه کنار اهرم ترمز دستی به خوبی در محل خود قرار نگرفته بود. مواردی این چنینی هر چند کوچک و پیش پا افتاده به نظر می‌رسند و اصلاح آنها به آسانی صورت می‌گیرد اما در صورت وجود می‌توانند تاثیر منفی و مخرب در ذهن خریدار ایجاد نمایند. بخش دیگری که با موضوع کیفیت ارتباط نزدیکی دارد، جنس متریال به کار گرفته شده در خودرو است.

البته قضاوت در این مورد و با نمونه صفر کیلومتر چندان قاطعانه نیست، اما در نمونه صفر کیلومتر کیفیت داشبورد که از جنس فوم است چندان چنگی به دل نمی‌زند، به خصوص قسمت کرم رنگ که علاوه بر استعداد زیادی که در جذب کثیفی از خود نشان می‌دهند از کیفیت پایین تری نیز برخوردار است.

تودری ها ترکیبی از پلاستیک خشک، رویه چرمی، طرح چوب، فوم .... را تشکیل می‌دهد و برای خودرویی با این قیمت نسبتا می توان گفت قابل قبول است. در مورد قطعات کرومی باید گفت بر خلاف آنچه در خودروهای چینی مشاهده می‌شود قطعات کرومی ۶۲۰ از کیفیت بالا و خوبی برخوردارند و در استفاده از آن ها زیاده روی نشده، همچنین طرح چوب مورد استفاده میزان انتظارات برای خودرویی در این رده قیمتی را برآورده می‌کند.

لیفان ۶۲۰ در ایران از امکاناتی همچون دو کیسه ایمنی هوا، سیستم هشدار باز بودن درها-هر درب به صورت مجزا-، سیستم ضد سرقت، روشن شدن اتوماتیک چراغ ها بر حسب نور محیط، سیستم هشدار دهنده اتمام لنت، سنسور دنده عقب، رینگ ها آومینیومی ۱۵ اینچی، چراغ خطر درها، چراغ ها جلو هالوژن و عقب LED، سیستم رادیو پخش CD/MP۳/USB با ۶ باند -که از کیفیت صدای بالایی برخوردارند-، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تنظیم نور صفحه کیلومتر، نشانگر الکترونیکی میزان بنزین و... ارائه می‌شود.

با توجه به تنوع محدود بازار و امکاناتی که این خودرو از آنها برخوردار است باید گفت ۶۲۰ می تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد، اما همچنان دو موضوع کیفیت بلند مدت خودرو و نحوه ارائه خدمات برای آن در هاله ای از ابهام قرار دارند.

این خودرو برای رقابت خودروهایی نظیر پژو پارس، سورن ELX و MVM۵۳۰ را از نظر ابعادی و هیوندای ورنا و پژو ۲۰۶ SD V۸ را از نظر قیمتی پیش رو دارد.

تاکنون چهره ۶۲۰ توانسته فروش خوبی را برای آن به ارمغان بیاورد، اما باید در آینده و با روشن شدن ابهامات موجود نیز این خودرو می‌تواند در بازار موفق ظاهر شده و جای خالی سیلو را برای کرمان موتور پر کند؟

در پایان ضمن تشکر از آقایان حسانی و نباتی جهت هماهنگی و همکاری در انجام آزمایش توجه شما را به جدول مشخصات فنی این خودرو جلب می‌کنیم:

▪ حجم موتور

۱۵۹۶ سی‌سی

▪ قدرت موتور

۱۱۵/۶۰۰۰ hp/rpm

▪ حداکثر گشتاور

۱۴۹/۴۰۰۰ Nm/rpm

▪ سیستم سوخت رسانی

بنزین سوز، انژکتوری چند نقطه ای با تزریق کاملا ترتیبی

▪ جعبه دنده

۵ سرعته دستی

▪ سیستم تعلیق جلو

سیستم حلقوی مارپیچ مجزا با ستون مک فرسون

▪ سیستم تعلیق عقب

یک تکه با فنر حلقوی

▪ سیستم ترمز

۴ چرخ دیسکی

▪ سایز و مشخصات چرخ

۱۹۵/۶۰R۱۵

طول * عرض * ارتفاع

۴۵۵۰*۱۷۰۵*۱۴۹۵

▪ فاصله دو محور

۲۶۰۵

▪ وزن خالص

۱۱۵۰

▪ حجم باک

۵۸ لیتر

▪ حجم صندوق عقب

۶۵۰ لیتر