یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
انواع نمایش در یونان

خاستگاه تراژدی در یونان در مراسم و آیینی بود که در آن بزی را برای یکی از خدایانشان قربانی می کردند و اشعاری که در این مراسم می خواندند. تراگودیا به معنی آواز بز مشهور شد و نام تراژدی نیز از همین نام ریشه گرفته است. تسپیس اولین کسی بود که به تراژدی شکل داد. آشیل پس از او هنر تراژدی را تکامل بخشید بازیگر دوم را به صحنه اضافه کرد، نمایش ایرانیان از آثار برجسته اوست. بعد از آشیل، سوفوکلس نیز بازهم در تراژدی تغییراتی ایجاد کرد و الکترا و آنتیگون را آفرید. اوری پیدوس نوعی دیگر از تراژدی را به یونان عرضه کرد. کاوش در ابعاد روانی شخصیت ها و پرداختن به زن او را از تراژدی نویسان هم دوره اش متمایز کرد.مده آ و زنان تروا از آثار مشهور اوست.
نوع دیگر نمایش در یونان که اهمیت داشت کمدی بود،در آتن و دیگر شهرها مراسمی با لباس های مضحک و ماسک برگزار می شد و در آن خدایان باروری را می ستودند. سرودهایی که در این مراسم خوانده می شد خنده آور بود و آن را فالیک می نامیدند. به طور کلی کمدی های یونان را به سه دوره تقسیم می کنند:
۱) کمدی قدیمی: آثاری که از آغاز تا حوالی سال ۳۳۸ قبل از میلاد نوشته شده اند و از این دسته فقط آثار آریستوفان باقی مانده. او وقایع و شخصیت هایی را که با او هم عصر بودند به سخره می گرفت.
۲) کمدی میانه: آثاری که میان سالهای ۳۳۸ تا ۳۳۶ قبل از میلاد نوشته شده اند. این کمدی ها کمتر از کمدی های قدیمی انتقادی اجتماعی هستند.
۳) کمدی نو: به آن دسته از آثاری اطلاق شده که از حدود سال ۳۳۶ به بعد نوشته شده است. در این نوع کمدی موضوع ها بیشتر عاشقانه است. سرآمد این نوع کمدی مناندر است.
علمی که در راستای هنر نمایش شکل گرفت نظریه و نقد نمایش بود. ارسطو فیلسوف و نقاد یونانی تمام اصول و قواعد نمایش نامه نویسی یونان را در کتابی تحت عنوان فن شعر ارسطو گرد آورده است. البته باید در نظر داشت که او ابداع کننده اصول نمایش نبوده و تنها آنها را که نویسندگان رعایت می شده، شرح داده است. ارسطو در فن شعر انواع شعر، تراژدی، کمدی و حماسه را بررسی کرده است. به نظر او پیدایش شعر دو علت دارد، یکی تقلیدی که در انسان غریزی است و دیگری لذتی که از کسب دانش و تعلیم نصیب انسان می شود و تراژدی تقلید از عمل انسانهایی بزرگ است که آنها به ناگاه از راهی نادرست به بزرگی می رسند و در لحظه ای دست تقدیر به جرم بر هم زدن تعادل آنها را مجازات می کند و قهرمان از اوج سقوط و این سقوط باعث تزکیه نفس تماشاگر می شود. به عبارتی دیگر تماشاگر نفس راحتی می کشد و می گوید: چقدر خوب که من جای او نیستم. و اما کمدی تقلیدی است از رفتار زشت و بد آدم های پست و این تقلید صفات شرمآوری است که باعث ریشخند تماشاگر می شود. علاوه بر ارسطو نویسندگان دیگری نظر آریستوفان نیز به نقد و نظریه برای نمایش پرداختند. که این نوشته ها منبع علمی مناسبی برای شناخت درام یونان است.
نویسنده : المیرا کاظمی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست