پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

شهید اسطوره از منظر نشانه ـ معناشناسی


شهید اسطوره از منظر نشانه ـ معناشناسی

در این مقاله سعی شده تحلیلی از منظر نشانه معناشناسی از نشانه های تصویری مربوط به تابلوی شهدا ارایه شود

در این مقاله سعی شده تحلیلی از منظر نشانه - معناشناسی از نشانه های تصویری مربوط به تابلوی شهدا ارایه شود. موضوع مطالعه نشانه - معناشناسی معنا است. نشانه - معناشناسی به «ظاهر شدن معنا» یی که از میان شکل های زبانی دریافت شده و به بیانی دقیق تر و عینی تر به چگونگی «ظاهر شدن معنا» در لایه سطحی گفته توجه دارد. در تصاویر مورد بررسی می توان به خوبی «سیر زایشی معنا» را از لایه زیرین که در آنجا مقوله های بنیادی معناشناختی در ساختار مربعی به نام مربع معناشناسی شکل می گیرد و رویه بالاتر که در آن، ساختارهای روایی جای می گیرند و در نهایت تا لایه سطحی گفتمان را که جایگاه تجلی عینی و صوری آن مقوله های بنیادی معنایی است، مشاهده کرد. پرسش های اصلی این مقاله این است: آیا متون متفاوتی که بر اساس زمینه مشترک فرهنگی تولید شده اند می توانند در حکم متن واحد روایت در نظر گرفته شوند؟ آیا تلفیق مشترک روایتی نحوی متون مختلف (متون نوشتاری و تصویری) بیانگر ذهنیت های مشترک فرهنگی افراد است که جنبه اسطورهای پیدا کرده است؟ برای پیدا کردن پاسخی مناسب برای این پرسشها ابتدا نظریه های روایتی و گفتمانی از دیدگاه نشانه شناسی معرفی شده و سپس سعی گردید تصاویر مورد نظر بر اساس نظریه ها تحلیل شود. نتیجه این که بعضی از این تصاویر نشات گرفته از خمیرمایه فرهنگی ای است که می تواند ساحتی اسطوره ای به خود بگیرد.

عنوان فایل
شهید اسطوره از منظر نشانه ـ معناشناسی application/pdf
ostore.pdf
3,946 KB
دانلود

علی عباسی، بابک معینی

نشریه پژوهش در فرهنگ و هنر ـ شماره ۱، بهار ۱۳۸۸