چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
مجله ویستا

تلاش صنعت خودروی هند جهت جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی بیشتر


تلاش صنعت خودروی هند جهت جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی بیشتر

با سرازیری سرمایه گذاری به سوی هند, آیا توزیع آن در سراسر کشور صورت خواهد گرفت یا منطقه ای مشابه دیترویت در هند ظهور خواهدکرد

با سرازیری سرمایه‌گذاری به سوی هند، آیا توزیع آن در سراسر کشور صورت خواهد گرفت یا منطقه‌ای مشابه دیترویت در هند ظهور خواهدکرد؟

بازار خودروی هند که یکی از بازارهای به سرعت درحال رشد جهان به شمار می‌آید سال ۲۰۱۱ را با رکورد فروش در ماه ژانویه آغازکرد. اطلاعات رسیده از سوی انجمن خودروسازان هند (SIAM) حاکی از آن است که کل فروش صنعت خودرو با ۲۲.۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل، به حدود ۲۹۵ هزاردستگاه طی ماه ژانویه رسید. این رشد فروش استثنایی، به رغم افزایش فشارها از جمله افزایش قابل‌توجه قیمت‌ها به دلیل لغو برخی اقدامات انگیزشی و افزایش قیمت موادخام طی ۱۲ ماه گذشته صورت گرفته است.

در هرحال، برطبق پیش‌بینی‌های IHS Automotive مبنی بر ثبات روند رشد، به نظرمی‌رسد که میزان فروش طی سال ۲۰۱۱ نیز از رشد خوبی برخوردار باشد. انتظار می‌رود که فروش خودروی سواری در هند، به حدود ۲.۴۲۷ میلیون دستگاه افزایش یابد. درحالی‌که پیش‌بینی می‌شود فروش مجموع انواع خودرو به بیش از ۳.۶۵ میلیون دستگاه افزایش یابد.

طی ماه ژانویه، برخی تأمین‌کنندگان هندی و خارجی اعلام کردند که سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه انجام داده‌اند. یکی از عمده‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها به بوش هند مربوط می‌شود که قصد دارد مبلغ ۶۵.۶۰ میلیون دلار در زمینه تأسیس مرکز تکوین برقی نیرومحرکه بویژه سیستم‌های کنترل الکترونیکی بنزینی و دیزلی (DGS-EC) سرمایه‌گذاری کند. این شرکت، با دارابودن ۱۴ سایت تولیدی و ۳ مرکز تکوین در سراسر هند، نه تنها به دنبال برخورداری از مزایای هزینه‌ای و مشوق‌های دولت، بلکه بهره‌مندی از توان مهندسی است.

همزمان با حرکت هند به سوی وفق دادن خود با پتانسیل رشد، رویکردی مبنی بر جذب منابع سرمایه‌گذاری در آن سوی مرزهای خویش دارد. بتازگی کنفرانسی بین کنفدراسیون صنعت هند (CII)، سازمان تجارت خارجی ژاپن (JETRO) و انجمن قطعه‌سازان خودرو (ACMA) با تمرکز بر سرمایه‌گذاری از سوی ژاپن تشکیل شد . بطورکلی، صنعت هند افزایش چشمگیری را در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) از سوی کشورهای شرق آسیا به دلیل رشد قابل‌توجه ارزش ین در مقابل دلار بویژه چین، ژاپن و مالزی تجربه کرده است. افزایش FDI (سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی) بخش بسیار مهمی از استراتژی رشد هند محسوب می‌شود.

با افزایش سرمایه‌گذاری خودروسازان و تأمین‌کنندگان برنامه سرمایه‌گذاری‌های خود را یکی بعد از دیگری اعلام کرده‌اند. بخش جنوبی هند، در حال تبدیل شدن به یکی از قطب های صنعت قطعه‌سازی است. از آنجاکه مناطق مختلف برای جذب این سرمایه‌گذاری با یکدیگر به رقابت برخاسته‌اند، هریک از آنها سعی در بیان دلایل و موارد خویش برای تبدیل شدن به «دیترویت هندی» در صنعت خودروسازی هستند. برآورد صنعتی انجام شده، به این مسئله اشاره دارد که کمربند Chennai-Hosur-Bangalore در جنوب شرق هند، قادر به تجمیع حداقل یک سوم از توان قطعه‌سازی این کشور است. تأمین‌کنندگانی که به نمایندگی از این منطقه در کنفرانس شرکت کرده بودند، توانایی خود ازجمله تأمین‌کنندگان محلی، فرصت‌های منبع‌یابی و شرکای تجاری را دست مایه قراردادند. با این حال، این منطقه به دلیل مشکلات زیربنایی از جمله کمبود نیرو، دچار پاره‌ای از مشکلات است.

اگر هند می‌خواهد طی سال‌های آتی از مزیت‌های کامل پتانسیل رشد خویش بهره‌مند شود، با چالش های زیادی از جمله افزایش ظرفیت‌های جلوتر از تقاضا (همانگونه که به وسیله کمبود قطعه، کمبودهای زیربنایی و لجستیک و سطوح ناکافی تحقیق و توسعه (R&D) نشان داده می‌شود) روبه‌رو است . هند با توسعه مرکز تست ملی خودرو و مرکز تحقیق و توسعه (R&D) در Oragadam سعی در برطرف‌سازی این مشکلات دارد، اما از آنجا که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) به عنوان اصل مهم توسعه فعالیت‌ها در هند، محسوب می‌شود. این مناطق مجبور خواهند بود برای جلب توجه سرمایه‌گذاران، مسائل یادشده را مورد رسیدگی قرار دهند.

مریم شهمیرزادی (امور مطالعات و برنامه‌ریزی استراتژیک ساپکو)

منبع

SupplierBusiness , “Indian Auto industry pushes for further direct investment” , Feb. ۲۱ , ۲۰۱۱