پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا

با نزدیکی فصل زمستان صورت گرفت توصیه های پلیسی به مردم و رانندگان


با نزدیکی فصل زمستان صورت گرفت توصیه های پلیسی به مردم و رانندگان

کمتر از یک ماه به آغاز فصل زمستان باقی مانده و به همین مناسبت پلیس راهور نیروی انتظامی توصیه هایی به مردم و نیز رانندگان دارد

کمتر از یک ماه به آغاز فصل زمستان باقی مانده و به همین مناسبت پلیس راهور نیروی انتظامی توصیه هایی به مردم و نیز رانندگان دارد.

در ادامه به این توصیه ها اشاره می شود.

۱) راننده عزیز: رعایت فاصله مناسب از خودروی جلویی، شما را در تصمیم گیری بهتر و کنترل وسیله نقلیه یاری می دهد.

۲) راننده گرامی: هنگام بارندگی و یا راندن در راه های مرطوب و یخ زده با سرعت کم حرکت کنید و از ترمز وسیله نقلیه خود کمتر استفاده نمائید.

۳) راننده عزیز: در سفرهای زمستانی همراه داشتن زنجیر چرخ و آشنایی با بستن و باز کردن آن ضروری است.

۴) راننده محترم: از لاستیک های آج درشت و یا میخ دار (یخ شکن) در محور متحرک خودرو که انتقال نیرو به چرخ ها در آنها صورت می گیرد استفاده نمائید.

۵) هنگام رانندگی در جاده های مرطوب و یخ زده سرعت وسیله نقلیه خود را کاهش داده و مقدار فاصله با خودروی جلویی را افزایش دهید.

۶) موتور سیکلت سوار عزیز: استفاده از کلاه ایمنی، هنگام تصادف سبب جلوگیری از بروز صدمات غیرقابل جبران بر ناحیه سر و صورت شما خواهد بود.

۷) موتور سیکلت سوار محترم: پیاده رو محل مناسبی جهت تردد یا پارک موتور سیکلت نیست.

۸) موتور سیکلت سوار عزیز: در گذرگاه های عابر پیاده حق تقدم عبور با عابرین است.

۹) موتور سیکلت سواران محترم: هنگام رانندگی با موتور سیکلت، همراه داشتن گواهینامه و بیمه شخص ثالث الزامی است.

۱۰) موتور سیکلت سوار محترم: موتور سیکلت برای حمل بار ساخته نشده است این کار را باید با وسایل مخصوص آن انجام داد.

۱۱) راننده گرامی: در زمستان و هوای سرد حتما قبل از حرکت از سالم بودن برف پاکن ها و گرم کن شیشه و بخاری اتومبیل اطمینان حاصل کنید.

۱۲) رانندگان عزیز: در صورت لیز خوردن خودرو ضمن حفظ خونسردی فرمان را به جهت لیز خوردن خودرو بچرخانید و با سنگین کردن دنده خودرو بدون اینکه ترمز بزنید وسیله نقلیه را کنار جاده متوقف کنید.

● چگونه باید یک مصدوم را بعد از تصادف، از خودرو بیرون کشید

۱) به هیچ عنوان مصدوم را از وسیله نقلیه، خارج نکنید مگر آنکه اجباری در کار باشد مثل احتمال آتش سوزی یا تصادف مجدد.

۲) خارج کردن مصدوم از خودرو، حداقل به چهار نفر پزشکیار دوره دیده دارای پروانه و مجوز، نیاز دارد که مخصوص جاده و جزو تشکیلات پلیس و یا آتش نشانی باشند.

۳) غالبا برای آزاد کردن مصدوم، نیاز به وسایلی است که به وسیله آنها بتوان بدنه خودرو را برید یا قطع کرد و مصدوم را از خودرو خارج نمود.

۴) در مواردی که احتمال آتش سوزی یا تصادف مجددی وجود دارد باید سرنشینان با رعایت اصول ایمنی ذیل، از خودرو خارج کرد:

حفظ محور سر، گردن و تن، نگهداری سر در حال کشش و راست نگه داشتن آن از جمله نکاتی است که باید مورد توجه و مراقبت قرار گیرند. پس از خارج نمودن مصدوم از خودرو، تا رسیدن نیروهای آموزش دیده، از تکان دادن آن، باید جدا خودداری کنید.

● وظایف رانندگانی که با وسایل نقلیه فاقد سرنشین تصادف می نمایند

این قبیل رانندگان برای حفظ نظم اجتماع و با رعایت و احترام به حقوق دیگران، بایستی در محل وقوع تصادف، صاحب یا راننده وسیله نقلیه متوقف و مأموران انتظامی را از هویت و نشانی کامل خود آگاه سازند و در صورت عدم دسترسی به ایشان، نام و نام خانوادگی و نشانی دقیق خویش و شماره و سایر مشخصات وسیله نقلیه خود را روی کاغذ بنویسند و در محل قابل رؤیتی، در وسیله نقلیه متوقف، الصاق نمایند.

همچنین رانندگانی که با اشیاء یا حیوانات تصادف نموده و باعث خسارت یا اتلاف آنها شده اند، مکلفند که در محل، مالک یا حافظ اشیاء یا حیوانات مورد تصادف را طبق شرایط فوق، مطلع سازند.

● رانندگی در شروع بارندگی

شروع بارش باران، خطرناکترین وضعیت را برای جاده و خودرو بوجود می آورد. زیرا قطرات باران، با گرد و خاک و سایر آثار باقیمانده از لاستیک و روغن و وسایل نقلیه موجود در خلل و شکاف آسفالت ترکیب شده و سطح لغزنده ای را بوجود می آورد که ممکن است به چشم دیده نشود. به همین دلیل اصطکاک خودرو با جاده کم می شود و احتمال سرخوردن خودرو، افزایش می یابد. بنابراین با شروع بارش باران، ضروری است که از سرعت خود بکاهید و تا هنگامی که آب در سطح جاده جاری نشده، این حد سرعت را حفظ کنید. به هر حال، در این شرایط جوی؛ سرعت خودرو باید کمتر از سرعت آن در جاده خشک باشد. البته توجه داشته باشید هنگامی که آب زیادی در سطح معابر جاری می شود، چنانچه با سرعت زیاد وارد آن شوید، آب موجود، میان جاده و لاستیک قرار می گیرد و اصطکاک شما با جاده را به صفر نزدیک می کند. در این حالت، خودروی شما روی قشری از آب حرکت می کند.

پس با سرعتی یکنواخت حرکت کنید. در پیچ ها از سرعت خودرو بکاهید و درکم کردن سرعت، از ترمز ناگهانی و برداشتن پا از روی پدال گاز یا فشار دادن آن بطور ناگهانی بپرهیزید.

آنچه مشخص است اینکه در سطح لغزنده و هنگامی که سرعت خودرو زیاد است، باید از تغییر دنده (از سبک به سنگین)، پرهیز کرد.

● چگونه در یخ و برف، باید رانندگی کرد

برای جلوگیری از تصادفات، خطرات و مشکلات ناشی از سفرهای زمستانی و رانندگی در شرایط یخ و برف، باید به نکات ذیل توجه کامل داشت.

اما قبل از هرگونه سخنی، لازم است که بگوییم: چون یخ و برف باعث سرخوردن و موجب بروز مشکلاتی در رانندگی می شود، لذابرای ایجاد اصطکاک بیشتر باید از لاستیک های یخ شکن و یا زنجیرچرخ استفاده کرد.

۱) با سرعتی کمتر از زمانی که جاده خشک است، حرکت کنید و خودرو را در حرکت، ثابت نگه دارید.

۲) در پیچ ها با دقت و به آرامی، گردش کنید.

۳) از گردش و انحراف ناگهانی، خودداری نمایید و از ترمز کردن ناگهانی بپرهیزید.

۴) از فشار دادن ناگهانی پا بر روی پدال گاز یا برداشتن فشار از روی آن، خودداری کنید.

۵) از سرعت زیاد در معابر یخ زده و هوای برفی بپرهیزید بخصوص وقتی که راه دارای دست انداز باشد.

۶) از رانندگی در لبه راهها یا شانه های راه، خودداری کنید.

● علت سرخوردن خودرو و مقابله با آن

گرچه وضعیت لاستیک های خودرو و جاده در لغزیدن آن سهیم است ولی بدون تردید، عامل اصلی راننده می باشد. به یاد داشته باشید در هنگام رانندگی، سه نوع سر خوردن وجود دارد که به دلایل ذیل اتفاق می افتد:

۱) سرعت بیش از حد خودرو و نامناسب بودن آن با وضعیت جاده و ترافیک.

۲) شتاب زیاد (گازدادن بیش از حد)، ترمز گرفتن و نیرویی که درپیچ هایی جاده به لاستیک اعمال می شود.

۳) ترکیبی ازدو حالت فوق.

سرخردن چرخهای عقب دراثر چسبندگی کم آنها به سطح راه اتفاق می افتد. این حالت معمولاً در نتیجه سرعت بیش ازاندازه و نیروی گریز از مرکز موجود در پیچ ها می باشد. ممکن است شتاب خودرو و نیروی بیش از معمول ترمز نیز به این حالت کمک کند. این نوع لغزیدن، به آسانی تشخیص داده می شود.

با کمی بی دقتی ممکن است خودرو هنگام پیچیدن، کاملاً دور خود بچرخد. برای از بین بردن عوامل لغزش خودرو بالطبع باید پا را از روی پـدال گاز و ترمز بردارید و حرکت خودرو را با فرمان، هماهنگ کنید. وقتی خودرو درجهت نادرست حرکت می کند، عکس العمل طبیعی شما باید این باشد که با استفاده از فرمان، آن را به مسیر صحیح برگردانید. سر خوردن چرخهای جلو نیز وقتی اتفاق می افتد که چسبندگی آنها کم شده باشد. در این حالت، کنترل مستقیم خودرو از دست راننده خارج می شود. توصیه می شود که فرمان را درجهت خودرو، هدایت و سعی کنید که با تشخیص و با از بین بردن علت؛ به مرور چرخهای خودرو را به صورت مستقیم برگردانید و یا فشار روی پدال گاز و ترمز را کاهش دهید.

● چگونه می توان درهنگام سرخوردن خوددرو، آن را متوقف کرد

۱) اعتماد به نفس داشته و به خود مسلط باشید، چرا که درغیر این صورت نمی توانید تصمیم درستی بگیرید.

۲) از ترمز کردن بپرهیزید. ضربه زدن به ترمز در روی یخ، چرخها را قفل می کند و باعث لغزش و سرخوردن بیشترمی شود.

۳) درجهتی حرکت کنید که قسمت عقب خودرو، سر می خورد (فرمان را به همان طرف بچرخانید) و هر زمان خودرو به حالت مستقیم درآمد. درجهت دلخواه خود حرکت کنید. خیلی آهسته برروی ترمز فشار دهید تا از سرعت خودرو کاسته شود و یا آرام برروی پدال گاز فشار دهید تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد.

۴) از سبقت گرفتن بپرهیزید. چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربه ای به عقب خودرو می زند که موجب سر خوردن آن می شود و خودرو درجهت عکس حرکت برمی گردد.

۵) خودرو را درحالت دنده نگه دارید و از خلاص کردن آن بپرهیزید. زیرا ماندن دراین حالت به کم شدن سرعت کمک می کند و حداکثر کنترل را به راننده می دهد.

۶) از برداشتن پای خود از روی پدال گاز، بطور ناگهان خودداری کنید. گاز را باید بطور متعادل نگه داشت تا از سرخوردن خودرو دراین وضعیت جلوگیری بعمل آید.