پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

بررسی تازه ترین تبلت آمازون


بررسی تازه ترین تبلت آمازون

Kindle Fire آتشـی در بـازار تبلــت ها

قیمت‌های پایین‌تر؛ برنامه‌های بیشتر؛ سخت‌افزار قوی‌تر و یک دوجین «تر» دیگر. همه این‌ها برای پیشی‌گرفتن در مسابقه‌ای است که تولیدکنندگان تبلت در آن شرکت دارند. بازار تبلت یکی از پرشتاب‌ترین بازارهای دنیای دیجیتال است. در این میان، شرکت آمازون امکانات خود را در فروشگاه عظیمش، در کنار تجربه خود از ساخت و فروش کتاب‌خوانش به‌کار گرفته تا آخرین محصول خود را در این مسابقه، برنده اعلام کند. Kindle Fire تبلتی است که در ماه سپتامبر جنجالی در میان تبلت‌دوستان به‌پا کرد. البته، عمده این جنجال به‌دلیل قیمت باورنکردنی ۱۹۹ دلاری آن است که کمتر از نصف قیمت آی‌پد ۲ است.

کیندل فایر، یک تبلت هفت اینچی با یک نمایشگر IPS LCD از جنس gorilla glass با شانزده میلیون رنگ است. طبق ادعای آمازون این نمایشگر جنسی مقاوم دارد و سی برابر سخت‌تر از پلاستیک است. تفکیک‌پذیری این نمایشگر ۶۰۰×۱۰۲۴ و تراکم پیکسل آن ۱۶۹ پیکسل در اینچ است.تبلتی که آمازون به‌نمایش گذاشت، تبلتی مشکی‌رنگ با ظاهر ساده بود. فایر با ابعاد ۱۹۹‌×‌۱۲۰ میلی‌متر، ضخامت ۱۱,۴ میلی‌متر و وزن ۴۱۳ گرم به‌راحتی در یک دست جای می‌گیرد و می‌توان بدون خسته شدن دست آن را در مدت طولانی در دست گرفت.

طبق اظهارات آمازون، پردازنده فایر یک پردازنده دوهسته‌ای خواهد بود و شواهد نشان می‌دهد، این پردازنده یک پردازنده ARM دوهسته‌ای OMAP باشد. میزان رم دستگاه هنوز مشخص نیست، اما ذخیره‌سازی داخلی دستگاه هشت گیگابایت خواهد بود. از امکانات ارتباطی این تبلت می‌توان به WiFi ۸۰۲.۱۱b,g,n اشاره کرد، اما از ۳G خبری نیست. دوام باتری فایر نیز طبق ادعای آمازون هشت ساعت خواندن محتوا یا ۷,۵ ساعت پخش ویدیو خواهد بود، البته به شرطی که Wi-Fi خاموش باشد و در عرض چهار ساعت به‌طور کامل شارژ خواهد شد. یک پورت micro-USB ۲.۰ و خروجی صدای ۳,۵ میلی‌متری از رابط‌های دستگاه هستند. فایر دوربین یا میکروفون نیز ندارد، البته، به‌احتمال زیاد آمازون مدلی با امکانات بیشتر را در سال آینده عرضه خواهد کرد.

آمازون یک رابط کاربری ویژه، مبتنی بر نسل دوم آندروئید برای دستگاه توسعه داده شده ‌است. در بالای صفحه نام کاربر، نوار جست‌وجو و دکمه‌هایی برای اخبار، موسیقی، کتاب، اسناد، برنامه‌ها و مرورگر به‌چشم می‌خورد. در قسمت پایین ‌نیز بخشی به محتواهای بیشتر استفاده‌شده اختصاص دارد. جای آندروئید مارکت در این سیستم‌عامل خالی خواهد بود، زیرا آمازون ترجیح می‌دهد که تمرکز کاربر برای خرید برنامه محتوا روی فروشگاه و کلاود خود آمازون باشد. کاربر کیندل فایر، به تمام محتوای عرضه‌شده توسط آمازون دسترسی خواهد داشت (برای خرید محتوای پولی یا دریافت محتوای رایگان). طبق گفته آمازون در Kindle Store بیش از یک میلیون کتاب پولی (شامل هشتصد‌هزار کتاب زیر ده دلار) و دو میلیون کتاب رایگان وجود دارد (این کتاب‌ها شامل انواع کتاب از کتاب کودکان و آشپزی گرفته تا داستان کوتاه، رمان، کمیک‌بوک و موارد دیگر می‌شود) و بیش از هفده میلیون آهنگ و صدهزار فیلم و سریال در Cloud Drive موجود است. علاوه بر این، برنامه‌های موجود در فروشگاه آمازون همگی روی تبلت این شرکت آزمایش شده‌اند.

اعضای ویژه آمازون موسوم به Prime Members نیز پس از خرید دستگاه به یازده هزار فیلم و سریال دسترسی رایگان خواهند داشت. کیندل فایر، با یک ماه عضویت رایگان Prime فروخته می‌شود. از برنامه‌های نصب‌شده روی فایر می‌توان به Amazon Silk اشاره کرد که مرورگر پیش‌فرض دستگاه است. این مرورگر از کلاستر EC۲ آمازون استفاده می‌کند. بدین معنا که آمازون قدرت پردازش بسیار بزرگی را به‌کار خواهد گرفت تا درخواست پهنای باند را روی دستگاه کاهش دهد و پردازش بیشتری را روی کلاود انجام دهد؛ چیزی شبیه فناوری فشرده‌سازی در مرورگر اپرا. سیلک همچنین الگوی وبگردی کاربر را یاد می‌گیرد و صفحه‌هایی را که کاربر بیشتر می‌خواند، از پیش لود می‌کند. یک برنامه نیز برای خرید محتوا و برنامه روی دستگاه در‌نظر‌گرفته شده که به این کار سامان می‌دهد. فایر از Whispersync نیز پشتیبانی می‌کند. به این معنا که اگر محتوای خود را نیمه‌کاره رها کنید، بعدتر می‌توانید از همان‌جا ادامه دهید. به‌عنوان مثال، اگر روی دستگاه فیلمی را تا نیمه تماشا کنید، بعدها می‌توانید فیلم را از همان‌جا روی تلویزیون خود ادامه دهید.

آمازون سعی کرده محتوای فراوان را در کنار سخت‌افزار مناسب و قیمت پایین قرار دهد تا گوی سبقت را از همه رقبا برباید و به‌خصوص مشتری عام را جذب خود کند. باید دید که در پانزدهم نوامبر که عرضه دستگاه آغاز می‌شود، آیا براساس انتظار آمازون استقبال چشم‌گیری از دستگاه می‌شود یا خیر؟

احمدرضا فرزان جم