شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
مجله ویستا

مقدمه بحث روابط عمومی


مقدمه بحث روابط عمومی

روابط عمومی عبارتست از تلاشها و اقداماتی آگاهانه , برنامه ریزی شده و سنجیده جهت استقرار و كسب تفاهم متقابل بین یك سازمان و گروههای مورد نظر آن سازمان

● مقدمه‌ :

امروزه‌ ارتباطات‌ نقش‌ بسیار مهمی‌ در پیشبرد اهداف‌ یك‌ سازمان‌ ایفاء می‌ كند و بهبودكیفی‌ و كمی‌ فعالیتهای‌ سازمان‌ و افزایش‌ بهره‌ وری‌ از امكانات‌ و نیروی‌ انسانی‌ در سایه‌انعكاس‌ هر چه‌ بهتر فعالیتها و مصوبات‌ سازمان‌ به‌ جامعه‌ و بهره‌ گیری‌ از امكانات‌ وقابلیتهای‌ اجتماع‌ و مشاركت‌ عمومی‌ افراد آن‌ می‌ باشد .در این‌ راستا روابط‌ عمومی‌ كه‌ حلقه‌ ارتباط‌ سازمانها با جامعه‌ هستند می‌ توانند نقشی‌بسیار اساسی‌ را پذیرا شوند و بطور كلی‌ هر چه‌ این‌ ارتباط‌ با مردم‌ و جامعه‌ گسترده‌ تر ومفید تر صورت‌ پذیرد به‌ همان‌ اندازه‌ سازمان‌ یا مؤسسه‌ در رسیدن‌ به‌ اهداف‌ و آرمانهای‌خود موفق‌ تر خواهد بود .در دنیای‌ امروز كه‌ مردم‌ در كلیه‌ صحنه‌ های‌ جامعه‌ حضور فعال‌ دارند و افكار عمومی‌در تصمیم‌ گیریهای‌ دست‌ اندركاران‌ نقش‌ اساسی‌ دارد و هیچ‌ برنامه‌ و فعالیتی‌ بدون‌مشاركت‌ و حضور مردم‌ به‌ خوبی‌ اجرا نمی‌ گردد بدین‌ جهت‌ شناخت‌ افكار عمومی‌ وارزیابی‌ آن‌ یكی‌ از نیازهای‌ اساسی‌ تمام‌ دولتها و سازمانهاست‌ . از آنجا كه‌ روابط‌عمومی‌ سازمانی‌ نوپاست‌ و اكثر افراد با وظایف‌ و اهداف‌ آن‌ آشنا نیستند در این‌ مقالات ‌بر آنیم‌ تا با زبان‌ ساده‌ شما را با روابط‌ عمومی‌ و نقش‌ آن‌ در ارتباطات‌ سازمانی‌ آشناسازیم‌ به‌ این‌ امید كه‌ سازمانها و نهادهای‌ جامعه‌ اسلامی‌ با ایجاد جو سالم‌ تبلیغی‌ و درجهت‌ نیل‌ به‌ اهداف‌ متعالی‌ نظام‌ مقدس‌ جمهوری‌ اسلامی‌ گام‌ بردارند

● روابط عمومی چیسیت؟

تا كنون‌ تعاریف‌ گوناگونی‌ از سوی‌ صاحبنظران‌ ، كارشناسان‌ و متخصصین‌ علوم‌ ارتباط‌جمعی‌ در مورد روابط‌ عمومی‌ شده‌ است‌ . ركس‌ هارلو كه‌ از پیشقدمان‌ روابط‌عمومی‌ در جهان‌ است‌ و تألیفات‌ گوناگونی‌ در این‌ رشته‌ دارد روابط‌ عمومی‌ را عبارت‌از دانشی‌ می‌ داند كه‌ بوسیله‌ آن‌ سازمانها آگاهانه‌ می‌ كوشند به‌ مسئولیت‌ اجتماعی‌خویش‌ عمل‌ نمایند تا بتوانند تفاهم‌ و پشتیبانی‌ كسانی‌ را كه‌ برای‌ مؤسسه‌ اهمیت‌ دارندبدست‌ آورند .

در كتاب‌ ماهیت‌ روابط‌ عمومی‌ تألیف‌ «مارستون‌ » از روابط‌ عمومی‌ به‌ عنوان‌ هنری‌ كه‌ به‌كمك‌ آن‌ می‌ توان‌ مؤسسه‌ ، سازمان‌ و فرد را مورد علاقه‌ و احترام‌ كارمندان‌ ، مشتری‌ هاو مردمی‌ كه‌ با آن‌ سر وكار دارند قرار داد یاد شده‌ است‌ . این‌ دو تعریف‌ تا حدود زیادی‌با هم‌ شباهت‌ دارند ولی‌ ركس‌ هارلو روابط‌ عمومی‌ را یك‌ علم‌ و مارستون‌ آن‌ را یك‌هنر می‌ داند . همچنین‌ در كتب‌ مختلف‌ آموزشی‌ و محافل‌ و نشریات‌ و مجلات‌ روابط‌عمومی‌ به‌ گونه‌ های‌ مختلف‌ تعریف‌ شده‌ است‌ كه‌ جهت‌ آشنایی‌ بیشتر به‌ بعضی‌ از این‌تعاریف‌ اشاره‌ می‌ كنیم‌ :

▪ انجمن‌ روابط‌ عمومی‌ انگلیس‌ روابط‌ عمومی‌ را اینگونه‌ تعریف‌ كرده‌ است‌ :

روابط‌ عمومی‌ عبارتست‌ از تلاشها و اقداماتی‌ آگاهانه‌ ، برنامه‌ ریزی‌ شده‌ و سنجیده‌جهت‌ استقرار و كسب‌ تفاهم‌ متقابل‌ بین‌ یك‌ سازمان‌ و گروههای‌ مورد نظر آن‌ سازمان‌ .

انجمن‌ روابط‌ عمومی‌ دانمارك‌ روابط‌ عمومی‌ را عبارت‌ از تلاشهایی‌ می‌ داند مستمر ومنطبق‌ با روشهای‌ علمی‌ و عملی‌ كه‌ مدیریت‌ سازمانهای‌ بخش‌ خصوصی‌ و دولتی‌ به‌منظور ایجاد تفاهم‌ و پیدایش‌ حس‌ علاقمندی‌ و تحصیل‌ پشتیبانی‌ گروههایی‌ كه‌ سازمان‌ باآن‌ سرو كار دارد و یا فكر می‌ كند در آینده‌ سروكار خواهد داشت‌ انجام‌ می‌ دهد .

انجمن‌ روابط‌ عمومی‌ آلمان‌ ، روابط‌ عمومی‌ را تلاشهای‌ آگاهانه‌ و قانونی‌ دانسته‌ كه‌ به‌منظور تفاهم‌ و استقرار اعتماد و شناخت‌ متقابل‌ با عموم‌ كه‌ بر اساس‌ تحقیق‌ علمی‌ وعملی‌ صحیح‌ و مستمر ، میسر است‌ .

انجمن‌ جهانی‌ روابط‌ عمومی‌ در ماه‌ می‌ ۱۹۶۰ از روابط‌ عمومی‌ تعریفی‌ نمود كه‌ درنشست‌ سال‌ ۱۹۷۸ مكزیكو انجمن‌ مورد تأیید مجدد قرار گرفت‌ .

« روابـــط‌ عمــومی‌ بخشــی‌ از وظـایف‌ مــدیریت‌ ســازمان‌ است‌ . عملی‌ است‌ ممتــد، مــداوم‌ و طــرح‌ ریزی‌ شــده‌ كه‌ از طریق‌ آن‌ افــرادو ســازمانهـا می‌ كوشند تاتفــاهم‌ و پشتیبــانی‌ كسانی‌ را كه‌ با آنهــا ســرو كار دارنــد بــدست‌ آورند»

در دو دائره‌ المعارف‌ امریكانا و وبستر روابط‌ عمومی‌ به‌ طور خلاصه‌ چنین‌ معرفی‌ شده‌است‌ . یك‌ زمینه‌ فعالیت‌ است‌ مربوط‌ به‌ روابط‌ سازمانهای‌ صنعتی‌ ، شركتها ، مشاغل‌ ،دولت‌ ، اتحادیه‌ ها و یا سایر سازمانها كه‌ هر یك‌ با مردمی‌ چون‌ كارمندان‌ ، مشتریان‌ ،سرمایه‌ داران‌ ، تهیه‌ كنندگان‌ كالا اعضای‌ احزاب‌ سیاسی‌ و یا عامه‌ مردم‌ روبرو هستند .

در تعریف‌ دیگر آمده‌ است‌ : « روابط‌ عمومی‌ عبارت‌ است‌ از ابلاغ‌ اطلاعات‌ واقعی‌مؤسسه‌ به‌ مخاطبین‌ و كسب‌ نظریات‌ آنها به‌ منظور ایجاد حس‌ تفاهم‌ روابط‌ عمومی‌ كوششی‌ طرح‌ شده‌ برای‌ نفوذ در افكار عمومی‌ از طریق‌ كار و عمل‌ قابل‌قبول‌ و ارتباط‌ دوجانبه‌ است‌ روابط‌ عمومی‌ آن‌ دسته‌ از اعمال‌ مدیریت‌ است‌ كه‌مدیر به‌ دستیاری‌ آن‌ بر خورد و رفتار عامه‌ رامی‌ سنجد و در نتیجه‌ خطی‌ مشی‌ ها و طرزعمل‌ های‌ فرد یا مؤسسه‌ را به‌ صورتی‌ كه‌ متضمن‌ منافع‌ عامه‌ و فرد ویا مؤسسه‌ مزبور باشدتعیین‌ و برنامه‌ عملی‌ و فعالیت‌ ارتباطی‌ خود را به‌ منظور حصول‌ حس‌ تفاهم‌ و قبول‌جامعه‌ طرح‌ می‌ كند .

● تاریخچه روابط عمومی

استفاده‌ بشر از روابط‌ عمومی‌ به‌ گذشته‌ های‌ دور بر می‌ گردد . از همان‌ آغاز تاریخ‌ ، بشردر گروههای‌ كوچك‌ و منفرد شروع‌ به‌ تماس‌ با یكدیگر نمود و از روشهای‌ تبلیغ‌ وتشویق‌ ، ترغیب‌ و اقناع‌ جهت‌ دستیابی‌ به‌ اهداف‌ فردی‌ و اجتماعی‌ استفاده‌ می‌ كرد . آن‌چیزی‌ را كه‌ ما امروزه‌ به‌ عنوان‌ یك‌ شغل‌ و حرفه‌ می‌ شناسیم‌ نتیجه‌ شرایط‌ اجتماعی‌ ،اقتصادی‌ و سیاسی‌ قرن‌ اخیر می‌ باشد .با گسترش‌ روز افزون‌ جمعیت‌ و افزایش‌ مراكز صنعتی‌ و تجاری‌ و ایجاد شهرهای‌ بزرگ‌ ومراكز جمعیت‌ روابط‌ افراد و مؤسسات‌ به‌ سبب‌ گستردگی‌ به‌ آسانی‌ مقدور نبوده‌ و به‌همین‌ علت‌ ضرورت‌ ایجاد دفتر یا واحدی‌ جهت‌ برقراری‌ این‌ ارتباط‌ احساس‌ می‌ شد و به‌عبارت‌ دیگر پیشرفت‌ صنعت‌ و تكنولوژی‌ و افزایش‌ جمعیت‌ عامل‌ ایجاد دفاتر روابط‌عمومی‌ گردید .البته‌ باید به‌ این‌ نكته‌ اشاره‌ كرد كه‌ استفاده‌ از تبلیغات‌ و ایجاد ارتباط‌ در زمان‌ گذشته‌ هم‌نیز بسیار مورد استفاده‌ قرار می‌ گرفت‌ و نمونه‌ های‌ استفاده‌ از آن‌ را در تمدنهای‌ مصر ،چین‌ ، هند ، ایران‌ و یونان‌ گزارش‌ كرده‌ اند بطوریكه‌ فرمانروایان‌ و حكام‌ تمدنهای‌ بزرگ‌عصر باستان‌ همیشه‌ از فن‌ و هنر پروپاگاند وتبلیغات‌ جهت‌ گسترش‌ و دوام‌ قدرت‌ خودیاری‌ می‌ گرفته‌ و به‌ منظور نشر افكار و عقاید لحظه‌ ای‌ از تبلیغ‌ و ترغیب‌ و تشویق‌كوتاهی‌ نمی‌ كردند .پروپاگاند با استفاده‌ از هنر و روشهای‌ گوناگون‌ اهداف‌ سلطه‌ گرانه‌ و دروغین‌ را به‌صورت‌ زیبا و مطلوب‌ نشان‌ می‌ داد و از طریق‌ بكار گرفتن‌ فنون‌ خاصی‌ دروغهای‌ خودرا هر چند بزرگ‌ هم‌ باشند به‌ عنوان‌ یك‌ حقیقت‌ و یك‌ خواسته‌ مطلوب‌ به‌ مردم‌ القاءمی‌ كردند .قابل‌ ذكر است‌ كه‌ پروپاگاند به‌ عنوان‌ فنی‌ كه‌ دارای‌ هدفی‌ دروغین‌ و ضد دمكراسی‌ وضد اجتماعی‌ می‌ باشد منفی‌ تلقی‌ می‌ شده‌ و مردم‌ آن‌ را بد می‌ دانستند .

نگاهی‌ گذرا به‌ وضعیت‌ حكومت‌ و مردم‌ در جوامع‌ چین‌ ، ایران‌ ، مصر و یونان‌ بیانگر این‌مسئله‌ است‌ كه‌ سلاطین‌ و امپراطورها دائماً از شیوه‌ تبلیغ‌ و تشویق‌ و ترغیب‌ استفاده‌ می‌كردند تا مردم‌ قدرت‌ امیران‌ و شاهان‌ را بپذیرند و به‌ فرمان‌ آنها گردن‌ نهند و راه‌ تبلیغات‌و هنر برقراری‌ ارتباط‌ با مردم‌ و مردمداری‌ به‌ عنوان‌ كم‌ خرجترین‌ و ساده‌ ترین‌ راه‌ جهت‌دوام‌ حكومت‌ مورد استفاده‌ قرار می‌ گرفت‌ .به‌ عنوان‌ مثال‌ داریوش‌ شاه‌ ایران‌ فرمان‌ داده‌ بود تا نوشته‌ هایی‌ را به‌ چند زبان‌ در مسیر راه‌كاروان‌ بر سنگ‌ بنویسند تا عابرین‌ نظرات‌ او را بخوانند و به‌ عنوان‌ یك‌ پیام‌ به‌ نقاط‌ دیگرببرند سلاطین‌ و رهبران‌ اجتماعی‌ در گذشته‌ از طریق‌ ارتباط‌ دوجانبه‌ و گروهی‌ ،سخنرانی‌ های‌ عمومی‌ ، انتشار كتب‌ و رسالات‌ ، پخش‌ اخبار و شایعه‌ سعی‌ می‌ كردند به‌اهداف‌ خود دست‌ یابند . استفاده‌ و بهره‌ گیری‌ از حربه‌ تبلیغات‌ بقدمت‌ تاریخ‌ بشر بر می‌ گردد و آنچه‌ كه‌ در حال‌ حاضر وجود دارد و از آن‌ به‌ عنوان‌ روابط‌ عمومی‌ یاد می‌كنیم‌ تكامل‌ یافته‌ شیوه‌ هاو روشهای‌ قدیمی‌ است‌ . به‌ طور مثال‌ تبلیغاتی‌ را كه‌ برای‌مسابقات‌ ورزشی‌ المپیك‌ در یونان‌ باستان‌ بكار گرفته‌ می‌ شد ، صورت‌ بهتر و عالیتر ونافذتر آنرا درالمپیكها و مسابقات‌ مختلف‌ جهانی‌ مشاهده‌ می‌ كنیم‌ و یا باستان‌ شناسان‌آثاری‌ را در رم‌ یافته‌ اند كه‌ در هنگام‌ انتخابات‌ مجلس‌ سنای‌ رم‌ بكار گرفته‌ می‌ شد مثلاًسندی‌ بدست‌ آمده‌ كه‌ روی‌ آن‌ نوشته‌ شده‌بود «به‌ سیرو رای‌ بدهیداومرد خوبی‌ است‌ »

سزار در سال‌ ۵۹ قبل‌ از میلاد دستور داده‌ تا خبرنامه‌ یك‌ ورقی‌ در رم‌ تهیه‌ و منتشرنمایند تا پیشرفتهای‌ امپراطوری‌ را به‌ اطلاع‌ همگان‌ برسانند و از امپراطور تبلیغ‌ نمایند وامروزه‌ از همین‌ روش‌ جهت‌ بیان‌ بیلان‌ كار و گزارش‌ عملكرد نهادها و سازمانهااستفاده‌ می‌ شود .

گسترش‌ روز افزون‌ جمعیت‌ و تمركز افراد در نقاط‌ خوش‌ آب‌ و هوا و بالا رفتن‌ فرهنگ‌و سواد عمومی‌ مردم‌ و افزایش‌ سازمانها و نهادها جهت‌ ارائه‌ خدمات‌ به‌ مردم‌ زمینه‌ های‌توجه‌ این‌ مراكز را به‌ افكار عمومی‌ ضروری‌ كرد به‌ طوریكه‌ مسئولین‌ سازمانها و نهادها به‌این‌ نتیجه‌ رسیدند كه‌ توجه‌ نكردن‌ به‌ افكار مردم‌ و نكته‌ نظرات‌ آنها عملاً مراكز را باشكست‌ مواجه‌ خواهد كرد و در همین‌ راستا اقدام‌ به‌ ایجاد دفاتری‌ جهت‌ تهیه‌ و انتشارخبرنامه‌ و مطبوعات‌ نمودند تا از این‌ طریق‌ با مردم‌ ارتباط‌ برقرار نموده‌ و از نكته‌ نظرات‌و پیشنهادات‌ و انتقادات‌ آنها نیز بهره‌ مند گردند .

اهمیت‌ ایجاد چنین‌ دفاتری‌ روز بروز بیشتر گردید و تكامل‌ همین‌ دفاتر مطبوعاتی‌ زمینه‌ رابرای‌ پیدایش‌ و ایجاد دفاتر روابط‌ عمومی‌ فراهم‌ كرد .

اصطلاح‌ روابط‌ عمومی‌ برای‌ نخستین‌ بار در ایالات‌ متحده‌ آمریكا و در نوشته‌ های‌ اداره‌اتحادیه‌ راه‌ آهن‌ ایالات‌ متحده‌ بكار برده‌ شد و در دهه‌ اول‌ قرن‌ بیستم‌ اولین‌ دفاتر روابط‌عمومی‌ در مؤسسات‌ این‌ كشور ایجاد گردید و در سال‌ ۱۹۰۶ اولین‌ شركت‌ خصوصی‌كه‌ تنها خدمات‌ روابط‌ عمومی‌ را به‌ مشتریان‌ خود ارائه‌ می‌ كرد بوجود آمد .

نخستین‌ شركت‌ روابط‌ عمومی‌ توسط‌ ( ledbetter lee )فارغ‌ التحصیل‌ دانشگاه‌پرنیسون‌ و خبرنگار روزنامه‌ new vork world در شهر نیویورك‌ تأسیس‌ گردید .این‌ فرد را پدر روابط‌ عمومی‌ در آمریكا می‌ نامند .

لی‌ در آغاز تأسیس‌ شركت‌ روابط‌ عمومی‌ خود اقدام‌ به‌ انتشار اعلامیه‌ ای‌ بنام‌ اعلامیه‌اصول‌ نمود كه‌ در قسمتی‌ از این‌ اعلامیه‌ آمده‌ است‌ : «این‌ یك‌ دفتر مطبوعاتی‌ سری‌نیست‌ ، همه‌ كارهای‌ ما بطور آشكار انجام‌ می‌ گیرد . هدف‌ ما این‌ است‌ كه‌ خبر واطلاعات‌ را در اختیار مردم‌ قرار دهیم‌ . اینجا یك‌ آژانس‌ آگهی‌ تجارتی‌ نیست‌ اخبار واطلاعاتی‌ كه‌ ما ارائه‌ می‌ دهیم‌ دقیق‌ و صحیح‌ است‌ . هر گونه‌ اطلاعات‌ تكمیلی‌ در هرموردی‌ به‌ طور كامل‌ به‌ هر شخصی‌ كه‌ تقاضا كند داده‌ خواهد شد .»

منبع: نشریه میدل ایست انرژی

بولتن بین الملل از انتشارات روابط عمومی و بین الملل توانیر


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 3 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.