دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا

دوقلوهای آئودی نزدیک تر می شوند


دوقلوهای آئودی نزدیک تر می شوند

گاهی اوقات دوقلو ها دوست دارند تا به هر شکل که شده خود را از همتایشان متمایز کنند به عنوان مثال رومولوس برادرش رموس را کشت

گاهی اوقات دوقلو‌ها دوست دارند تا به هر شکل که شده خود را از همتایشان متمایز کنند. به عنوان مثال رومولوس برادرش رموس را کشت.

یکی از برادران اسکلار عینک به چشم می‌زد و مری کیت اول نامش را با خط فاصله به هم می‌چسباند. اما اجازه دهید سری به دنیای اتومبیل‌ها بزنیم و ببینیم خودروهای دوقلو چگونه با هم کنار می‌آیند.

تا امروز آئودی S۵ کوپه دارای موتور V۸ بود و آئودی S۵ کابریولت دارای موتور V۶ و همین موضوع باعث تفاوت این دوقلوهای آئودی شده بود.

با این وجود برای سال ۲۰۱۳ قرار استS۵ کوپه به جای موتور ۴.۲ لیتری V۸ خود از همان موتور سه لیتری سوپر شارژ V۶ که مدت‌های زیادی از آن کابریولت بود استفاده کند. حالا برای این‌که بتوان این دو مدل را از هم تشخیص داد، تنها باید میزان استحکام سقف این دو را سنجید.

در مدل جدید آئودی S۵ کوپه ۲۰۱۳ حجم موتور کاهش یافته، اما به لحاظ بصری شاهد افزایش حجم در این مدل هستیم.

در مدل ۲۰۱۳ قدرت موتور V۶، ۳۳۳ اسب بخار با گشتاور ۳۲۵ پوند بر فوت می‌باشد که در مقایسه با قدرت ۳۵۴ اسب بخاری موتور مدل قبلی S۵ اندکی کمتر به نظر می‌رسد.

اما به این نکته هم باید اشاره کرد که موتور جدید در دور موتور ۲۹۰۰ دور بر دقیقه به گشتاور کامل می‌رسد و در مقابل مدل قبلی با موتور V۸ در دور موتور ۳۵۰۰ دور بر دقیقه به گشتاور کامل دست می‌یابد.

تاکنون بندرت شاهد شکایت خریداری از این دو نوع موتور بوده‌ایم، اما به هر حال از لحاظ مشخصات فنی تفاوت‌هایی با هم دارند.

موتور V۶ باعث شده که ظاهر ماشین کمتر عضلانی بوده و کوچک‌تر از مدل مجهز به موتور V۸ به نظر رسد و این دقیقا همان چیزی است که از یک ماشین آلمانی انتظار می‌رود.

البته شرکت آئودی در کاهش دو سیلندر و ارائه مدل جدید گزینه‌هایی را برای حفظ تفاوت‌های دوقلوهای S۵ همچنان حفظ کرده است. به عنوان مثال سیستم انتقال قدرت اس ترونیک فقط در مدل کابریولت وجود دارد.

دنده فرمان (جعبه فرمان) مانند تمام مدل‌های A۵s از حالت هیدرولیکی به حالت الکترومکانیکی با کارایی بیشتر تغییر کرده است.

در حالی‌که برخی تولیدکنندگان در تنظیم چنین سیستم فرمانی با مشکل روبه‌رو بوده‌اند به نظر می‌رسد شرکت آئودی توانسته در سیستم قدیمی تغییراتی ایجاد کند تا تنظیم کلی آن بسیار بهتر از قبل شود.

در اتومبیل‌هایی که دارای سیستم فرمان دینامیک به صورت آپشن هستند، خریدار می‌تواند از سیستم‌های جدید نگهدارنده اتومبیل در خط سیر حرکتی هم سود ببرد.

این سیستم یکی از ویژگی‌های ایمنی اتومبیل‌های جدید محسوب شده که در مواقع اضطراری به راننده هشدار می‌دهد که از خط سیر اصلی خارج شده و در صورت عدم تصحیح مسیر، به شکل اتوماتیک کنترل فرمان را به دست گرفته و اتومبیل را به مسیر اصلی باز می‌گرداند.

در سیستم تعلیق استاندارد S۵ هم کمی تجدید نظر شده و سعی شده با تنظیم دامپر (تنظیم کمک فنر) و بازوی دنباله‌ای کمک فنرهای عقب، تا حدی عملکرد سیستم تعلیق بهبود یابد.

تزئینات داخل اتومبیل هم به شکل ماهرانه‌ای ارتقا یافته که فرمان سیاه براق یکی از نمودهای آن است. همچنین اتومبیل مجهز به آخرین نسخه سیستم MMI که توسط شرکت آئودی اختراع شده، می‌باشد.

سیستم MMI در پشت دسته تعویض دنده قرار دارد و از یک رابط واحد تشکیل شده که دستگاه‌ها و عملکردهای مختلفی را تحت کنترل دارد و بدین ترتیب از تعداد کلیدها و دکمه‌هایی که معمولا بغل و روی داشبورد ماشین‌ها شاهد آن هستیم، می‌کاهد.

این اتومبیل در دو شکل جعبه دنده شش سرعته دستی و جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک دوال کلاچ عرضه خواهد شد. شتاب صفر تا صد خودرو ۴.۷ تا ۴.۹ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است.

پیش‌بینی می‌شود قیمت پایه پیشنهادی برای آئودی کوپه S۵ حدود ۵۷ هزار دلار باشد. باید تا تابستان امسال برای عرضه این دوقلوهای نوین منتظر بمانیم و نتیجه فعالیت‌های شرکت آئودی را برای نمایش قدرت دوقلوسازی‌اش نظاره کنیم.

caranddriver

مترجم: آتنا حسن‌آبادی