سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

تجارت الكترونیكی در كانادا و مكزیك


تجارت الكترونیكی در كانادا و مكزیك

خرید از طریق اینترنت ممكن است در ایالات متحده آمریكا در حال پیشرفت باشد ولی این روند در سایر كشورها این گونه نیست

خرید از طریق اینترنت ممكن است در ایالات متحده آمریكا در حال پیشرفت باشد ولی این روند در سایر كشورها این گونه نیست . در این زمینه نگاهی داریم به وضعیت تجارت الكترونیكی در همسایه های نزدیك ایالات متحده یعنی كانادا در شمال و مكزیك در جنوب . بدون تردید كانادا با سرانه مصرف بیش از ایالات متحده یكی از كاربران اصلی اینترنت محسوب می شود . در حدود ۷۱ درصد از شهروندان بزرگسال كانادایی از اینترنت استفاده می كنند كه این رقم در آمریكا ۶۸ درصد است .

درهمین راستا ، ۳۵ درصد از خانواده های كانادایی از اینترنت با سرعت بالا ( پهنای باند بالا) استفاده می‌كنند . به علاوه ، ۵۱ درصد از كاربران كانادایی كارهای بانكی خود را از طریق اینترنت انجام می دهند كه این عدد در ایالات متحده تنها ۳۳ درصد كاربران اینترنتی را شامل می شود . در سال ۲۰۰۳ میلادی ، ۲/۳ میلیون خانواده كانادایی از تجارت الكترونیكی استفاده كرده اند . با این وجود شهروندان كانادایی كه از اینترنت استفاده می كنند كمتر از آمریكاییها برای خریدهای خرد از اینترنت استفاده می كنند ، به عبارتی، تنها ۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۳ میلادی برای خرید به صورت آنلاین هزینه كرده اند ؛ دلائل این امر مشخص نیست . كمپانیهای خرده فروش كانادایی ، دلیل این مساله را میزان سرمایه گذاری پایین بر روی وب سایتهای تجاری نسبت به مشابه آن در آمریكا می دانند .

كمپانی هادسونزبی (Hudsons Bay) ، یكی از فروشگاههای معروف كانادایی است كه خود برخی از مشهورترین فروشگاههای معروف مانند بی (Bay) ، زلرز (Zalerz) و هم اوتفیترز (Home outfitters) را اداره می كند. علاوه بر این ، مصرف كنندگان به نظر می رسد ، اساساً به اقلامی كه به صورت حراج عرضه می شود ، علاقه مند هستند ، بنابراین كمپانی هادسونزبی )اچ.بی.سی دات كام (HBC.Com)( سیاست كاهش قیمت كالاهای خود را مورد توجه قرار داد .

مایكل لبلانك (Leblanc Michael ) ، هماهنگ كننده وب سایتهای كمپانی هادسونزبی معتقد است استراتژی آنلاین این شركت برای افزایش مراجعه به فروشگاه این كمپانی موفق بوده است . برای نمونه ، وی اشاره می‌كند ، كمپانی به مشتریانی كه به وب سایت این شركت مراجعه می‌كنند پیشنهاد می‌كند خریدهای خود را از یكی از فروشگاههای زنجیره ای هادسونزبی انجام دهند .

رابرت سارتور، مدیر ارشد گروه فورزانی (Forzani Group) و مالك مارك های تجاری (Brand) هفت نوع كالای ورزشی ، معتقد است كه یك دلیل برای علاقه كم كاناداییها به خریدهای آنلاین ، اخذ مالیات بالاست كه باعث می شود شهروندان كانادایی با درآمد كمتر علاقه ای به حضور در این عرصه نداشته باشد. علاوه بر این ، سارتور می افزاید ، در خرید آنلاین ، مشتری باید هزینه های حمل و نقل و غیره را بپردازد و اگر وی بخواهد كالای خریداری شده را برگرداند ، آن هزینه ها را باید دوباره پرداخت كند . گروه فورزانی از اینترنت برای تهیه یك فهرست از آدرس ایمیل افراد برای پشتیبانی از فروشگاههای زنجیره ای خود و مشتریان آنها به نحو مطلوبی استفاده كرده است . با این وجود ، تلاشهای این گروه برای فروش آنلاین شكست خورده است . در سال ۱۹۹۹ میلادی گروه یاد شده یك فعالیت گسترده تجاری الكترونیكی را راه اندازی كرد، اما بعد از یكسال و نیم تعطیل شد زیرا این تلاش گسترده رشد پایینی را دربرداشت . سارتور در این باره توضیح می دهد : براساس نرخ رشدی كه ما شاهد بودیم ، حدود ۱۴ سال طول می كشید تا سرمایه دوباره به گروه برمی گشت .

در همین رابطه ، هیچ یك از مصرف كنندگان كانادایی خرید خود را از طریق وب سایتهای خارجی انجام نمی دهند . در سال ۲۰۰۳ میلادی ، نزدیك به ۷۰ درصد خرید شهروندان كانادایی كه از طریق اینترنت انجام شد، از طریق وب سایتهای داخلی (كانادایی) صورت گرفت .

جفری گراو تحلیلگر ارشد در زمینه بازاریابی الكترونیكی می گوید : كانادا یكی از كشورهای پیشگام در استفاده از اینترنت است ، با این وجود این كشور عهده دار رهبری تجارت الكترونیكی نیست . به دلیل این شرایط و پیچیدگیهای قانونی كه در موقع خرید كالاها از فروشگاههای خارجی وجود دارد، فروش آنلاین در كانادا بویژه برای كمپانیهای آمریكایی مشكل است . چالشهای تجارت الكترونیكی در مكزیك شكل دیگری دارد . سرانه درآمد شهروندان مكزیكی یك چهارم آمریكاییهاست و توزیع درآمد بسیار نامتعادل است ، ۴۰ درصد مردم این كشور ، زیر خط فقر هستند . كشور مكزیك دارای زیرساخت ارتباطی توسعه نیافته ، محدودیت سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات به وسیله كسب و كارهای كوچك و متوسط ، سیستم‌های پشتیبانی و تحویل نامطمئن و محدودیت در وضعیت پرداختهای آنلاین است و استفاده از خط اینترنت پرسرعت در این كشور بسیار گران است .

درصد بسیار كمی از مردم مكزیك (حدود ۲۰ درصد) در مقایسه با شهروندان آمریكایی از كارتهای اعتباری برای خرید استفاده می كنند و آنها درآمد پایینی برای خرید دارند . قریب به ۹ میلیون نفر در مكزیك رایانه های شخصی (pc) داشته وبیش از نیمی از این جمعیت به اینترنت دسترسی دارند . از سال ۲۰۰۴ میلادی ، این كشور بیش از ۱۳ میلیون كاربر اینترنت داشت كه بیشتر آنها سنی كمتر از ۳۵ سال داشتند .

بااین همه ، علاقه به تجارت الكترونیكی و اینترنت در این كشور بالاست و استفاده از اینترنت در حال افزایش است . براساس یك تحقیق ، رقم بالایی در عرصه تجارت الكترونیكی هزینه می شود كه این مساله باعث شده مكزیك به یكی از كشورهای پیشرو در میان كشورهای آمریكای لاتین در زمینه كسب و كارهای تجاری آنلاین تبدیل شود . در همین راستا ، بیش از ۴ میلیون نفر از شهروندان مكزیكی فعالیتهای بانكی خود را به شیوه آنلاین انجام می دهند . سایتهای خرده فروشی آنلاین محلی و وب سایتهای فروشگاههای خرده فروش روز به روز توسعه می یابد . یكی از خرده فروشیهای آنلاین مكزیكی فعال ، سان بورنز (Sanborns) نام دارد كه این وب سایت از سوی بیش از ۱۰۰ فروشگاه پشتیبانی می شود . جامعه تجاری مكزیك به شدت به فعالیتهای تجاری اینترنتی روی آورده است . رهبران اقتصادی و سیاسی مكزیك علاقه‌مند به استفاده از اینترنت هستند تا از این طریق به یكی از كشورهای پیشرفته تبدیل شوند . دولت مكزیك خواهان تبدیل اقتصاد كشور به اقتصاد دیجیتال و مجازی است براین اساس دولت به شدت در تلاش است تا صنعت فناوری اطلاعات در این كشور ، در چهارچوب قانونی برای تجارت الكترونیكی توسعه یابد. قانون تجارت الكترونیكی مكزیك به طور قانونی قراردادهای الكترونیكی را به رسمیت می شناسد و این اطمینان را می دهد كه قوانین حمایت و مصرف كننده در جهان آنلاین هم اعمال می شود .

ترجمه : محمد درزی

منبع: کتاب سیستمهای اطلاعات مدیری