جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
صحنه های جنگ به تنهایی برایم جذاب نیست
"ابراهیم حاتمی کیا" در دومین برنامه "سی سال، سی نما" با حضور در دانشگاه صنعتی شریف خاطرات تولید "آژانس شیشه ای" را مرور و اعلام کرد، شاید یک روز احساس کند باید نسخه امروزی این فیلم را بسازد. این برنامه که به بررسی سینمای دهه۷۰ ایران اختصاص داشت، با نمایش "آژانس شیشه ای" آغاز شد و "حاتمی کیا" و "حسین معززی نیا" در جمع دانشجویان سینمای دهه۷۰ را مورد بررسی قرار دادند. البته قرار بود در این نشست، "احمد طالبی نژاد" و "فریدون جیرانی" هم حضور داشته باشند که غیبت کردند.
حاتمی کیا سخنان خود را با برشمردن مولفه های تاثیرگذار سینمایش آغاز کرد و گفت: "سینما برای من وسیله ای است که بواسطه آن می توانم حرف های دلم را بزنم و اگر امکان بیان خواسته هایم در سینما نباشد، اصلا نمی توانم سراغ آن بروم. "هویت" را سال ۶۴ برای تلویزیون ساختم و چون اکران نشد، از همین رو با "دیده بان" بصورت جدی وارد سینما شدم." وی ادامه داد: "در "دیده بان" و "مهاجر" قصه در جنگ می گذشت و از "وصل نیکان" از جبهه و خاکریز فاصله گرفتم و وارد شهر شدم. تلاش کردم بتوانم فرهنگ ۸ سال دفاع مقدس را در فیلم هایم به نمایش بگذارم. مسئله من در فیلم هایم مشخصا جنگ ایران و عراق یا اعمال نگاه های حماسی و ملی نبوده و می خواستم فقط از بچه هایی بگویم که با آنها در جبهه زندگی کرده بودم." حاتمی کیا اظهار داشت: "به تصویر کشیدن صحنه های جنگ به تنهایی برای من جذابیت ندارد و قانع کننده نیست.
من می خواستم در فیلم هایم بگویم، فرهنگ جبهه و جنگ چیزی نیست که پشت خاکریزها جا مانده باشد و برای گفتن این حرف، برای "از کرخه تا راین" راهی آلمان شدم و برای "خاکستر سبز" پنج ماه خارج از وطنم زندگی کردم." وی درباره دیگر مولفه سینمای خود گفت: "من از سینمای آماتور وارد سینمای حرفه ای شدم و از ۵۸ در کلاس های فیلمنامه نویسی شرکت کردم. پیش از انقلاب شاید ۱۰فیلم در سینما دیدم و چون فضای سینماها چندان مناسب نبود، به سینمای خانوادگی می رفتم که در آنها اغلب فیلم هندی نمایش می دادند و شاید این گفته منتقدان که ملودرام در آثار من نقش عمده دارد، به همین سال ها بازگردد."
کارگردان "آژانس شیشه ای" فیلم هایش را واکنش به زمانه دانست و افزود: "اگر زمان را از فیلم های من بگیرند، دیگر نمی توانم هیچ حرکتی بکنم.
بعنوان مثال در دوره ای که "وصل نیکان" ساخته شد، لازم دانستم به آن موضوع بپردازم و برخلاف آنچه برخی معتقدند، این فیلم پاسخی به "عروسی خوبان" مخملباف نیست. "به رنگ ارغوان" را به تازگی همراه یکی از دوستانم می دیدم. از آنجاکه فیلم واکنش به جریان های دوره خود بود و الان از آن دوره بسیار فاصله گرفته ایم، احساس کردم برای فضایی دیگر است. چون ۳ سال از زمان تولید "به رنگ ارغوان" می گذرد، امیدوارم چنین تلقی شود که در این مدت زهر فیلم از بین رفته و امکان حضور آن در جشنواره امسال به وجود آید." این کارگردان درباره اینکه چطور به داستان "آژانس شیشه ای" رسیده، گفت: "زمانیکه انجمن سینمای دفاع مقدس پایه گذاشته شد، احساس کردم به این واسطه قرار است حضور بچه های سینمای دفاع مقدس در این عرصه ریشه کن شود. دلیل ام هم این بود که تفکر نظامی نمی تواند در عرصه فرهنگ حضور موفق داشته باشد." وی ادامه داد: "در همین شرایط من مجبور شدم "برج مینو" را با امکاناتی که خودم و گروه جمع آوری کردیم، بسازم یا در "آژانس شیشه ای" در بعضی قسمت ها از اسلحه چوبی استفاده کنیم. روزی حبیب احمدزاده مرا دید و گفت جوانی در بوشهر در آژانس به این که بلیت نمی تواند تهیه کند معترض شده است. همین ماجرای کوتاه باعث شد طرح اولیه "آژانس شیشه ای" برایم شکل بگیرد." به نوشته مهر; خالق "دعوت" گفت: "از سوی دیگر در آن سال ها عزت ا... ضرغامی، معاون سینمایی وزیر ارشاد بود و بین من و او مشکلی بوجود آمده بود. به همین دلیل من ۳ ماه سینما را ترک کردم و در مغازه پدرم مشغول به کار شدم. در این ۳ ماه، فیلمنامه "آژانس شیشه ای" را بدون آنکه امیدی به تولیدش داشته باشم نوشتم." حاتمی کیا افزود: "فیلمنامه را به عطا»ا... مهاجرانی، معاون حقوقی رئیس جمهوری دادم بخواند. او پس از خواندن از من خواست تمام نسخه های آن را از بین ببرم، چون معتقد بود چنین داستانی می تواند خطرساز باشد. اما جالب اینکه تولید این فیلم به دوران گذار دولت ها خورد و حبیب ا... کاسه ساز، مجوز تولید را امضا» کرد.
من "آژانس شیشه ای" را در زمان وزارت مهاجرانی ساختم."
پس از توضیحات حاتمی کیا، جلسه با پرسش و پاسخ دانشجویان و وی ادامه پیدا کرد و حاتمی کیا در پاسخ به این که آیا قصد دارد زمانی "آژانس شیشه ای" این روزها را بسازد، گفت: "چه خوب است نمی گویید آیا باز هم می خواهم مانند این فیلم را بسازم و به امروزی بودن آن تاکید دارید. من دنبال تکرار خودم نمی روم، اما شاید زمانی بشود که احساس کنم لازم است چنین فیلمی بسازم." خالق "از کرخه تا راین" در ادامه این جلسه، خود را فیلمساز اجتماعی دانست تا سیاسی و تاکید کرد: "برخلاف گفته برخی از منتقدان در سال ۷۶ "آژانس شیشه ای" و "حاج کاظم" مشمول مرور زمان نشده اند و در خاطره ها و میان نسل جوان جای دارند و این روزها حاج کاظم برای مردم جامعه ما نشانه ای است که از اذهان پاک نمی شود."
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر یسنا قوه قضاییه آتش سوزی پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو دلار سایپا ایران خودرو بانک مرکزی کارگران تورم
فضای مجازی شهاب حسینی سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه پرسپولیس
کولر هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی