پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
مجله ویستا

نگاهی به تاریخچه شکل گیری پرفروش ترین سایت تجارت الکترونیک


نگاهی به تاریخچه شکل گیری پرفروش ترین سایت تجارت الکترونیک

فناوری های نوین زندگی مردم را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است تا آن جا که اگر تا دیروز قصد خرید کتاب یا لوازم دیگر را داشتید نیاز بود به مراکز خرید مراجعه کنید و با سپری کردن وقت و جست وجوی فراوان کالای مورد نیاز را خریداری کنید

فناوری های نوین زندگی مردم را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است تا آن جا که اگر تا دیروز قصد خرید کتاب یا لوازم دیگر را داشتید نیاز بود به مراکز خرید مراجعه کنید و با سپری کردن وقت و جست وجوی فراوان کالای مورد نیاز را خریداری کنید. اما امروزه به کمک فناوری های نوین نوع خرید نیز تغییر زیادی کرده است؛ کافی است با استفاده از رایانه و با چند کلیک ساده کالای مورد نیاز خود را از وب سایت های تجاری خریداری کنید.در میان سایت هایی که به صورت الکترونیکی تجارت می کنند می توان به سایت آمازون اشاره کرد که از معروفیت جهانی برخوردار است. در این مقاله به روند تاسیس و نحوه فعالیت این سایت نگاهی گذرا می کنیم.

جف بیزاس دانش آموخته رشته مهندسی الکترونیک و علوم رایانه با درجه عالی از دانشگاه پرینستون بنیان گذار سایت آمازون است. وی کار در بازار را از یک شرکت توسعه سیستم های رایانه ای آغاز کرد و در اوایل دهه ۹۰ به یک شرکت اقتصادی در زمینه سرمایه گذاری در طرح های فنی و سودآور نقل مکان کرد. در سال ۱۹۹۴ او نایب رئیس ارشد شرکت شده بود و همان زمان به فکر فروش کالا از طریق شبکه جهانی اطلاع رسانی یا همان وب افتاد. در همان سال ها بنیان گذار سایت eBay یعنی پییر امیدیار نیز به این نتیجه رسیده بود که آینده از آن فروش کالاها در دنیای مجازی یعنی همان اینترنت است.به هرحال ایده فروش کالا در دنیای مجازی سبب شد تا در سال ۱۹۹۴جف بیزاس یک شرکت تجارت الکترونیک آمریکایی را در سیاتل واشنگتن تاسیس کند.

در سال ۱۹۹۵ سایت آمازون به طور رسمی فروش محصولات نو یا دست دوم را از طریق اینترنت آغاز کرد و به صورت آنلاین اجناس را به علاقه مندان ارائه کرد. امروزه این سایت با وسعت بی نظیر خود در بعد جهانی همه روزه سفارش مشتریان خود را از طریق رایانه ای دریافت و در کمترین زمان آن ها را میان میلیون ها مشتری خود توزیع می کند. برای بسیاری سایت آمازون مترادف با فروش کتاب است و در این جا این سوال مطرح می شود که چرا آمازون در ابتدا قدم در راه فروش کتاب گذاشت؟ در این خصوص بیزاس اعتقاد داشت در هر گوشه دنیا و در هر زمان مشخص میلیون ها کتاب مکتوب مختلف وجود دارد، در حالی که بزرگ ترین فروشگاه های کتاب در آن واحد در نهایت ۱۵۰ هزار جلد کتاب را می توانند در اختیار مراجعه کنندگان خود قرار دهند و این به نوع خود یک معضل در ارائه محصولات به مشتریان بود که در آمازون این مشکل به راحتی حل شد چرا که در فروش آنلاین نه قفسه ای وجود دارد و نه کالایی که بخواهد محدودیت ایجاد کند.

وی بر این باور بود که فروشندگان باید برای مشتریان خود ارزشی منحصر به فرد قائل شوند و همین امر سبب شد انگیزه فروش کتاب در سایت آمازون در بیزاس شکل بگیرد. «ما برای راحتی خرید مشتریان خود از قبل کاتالوگ کتاب ها را تهیه و وارد دنیای وب کردیم تا از این طریق کاربران به راحتی کتاب مورد نیاز خود را تنها کمتر از چند ثانیه جست وجو و از طریق آنلاین مبادرت به خرید کنند.»مدیر سایت آمازون در ابتدا نمی دانست آیا از طرح فروش کتاب به صورت الکترونیکی استقبال می شود یا نه، اما با ذهنیت مثبت، فروش کتاب را آغاز کرد و در مدت کوتاهی درکمال ناباوری، مردم به شدت از طرح او استقبال کردند تا آن جا که در کمتر از ۳۰ روز سایت آمازون برای بیش از ۵۰ ایالت آمریکا و بیش از ۴۵ کشور در گوشه و کنار جهان کالا ارسال کرد و این فروش در حدی بود که گفته می شود در همان روزهای نخست آمازون بیش از یک میلیون کالا برای مشتریان مجازی خود ارسال کرد که این رقم فروش از نظر تنوع جنس و قدرت انتخاب ۶ برابر بزرگ تر از بزرگ ترین سوپرمارکت های واقعی بود. بسیاری همان زمان بر این باور بودند که سایت فروش آمازون تهدیدی جدی برای فروشگاه های قدیمی کتاب های دست دوم به شمار می آید؛ ادعایی که به شدت از سوی مالک آمازون رد شد چرا که وی اعتقاد داشت عکس این نظر صحیح است زیرا تجارت کتاب های دست دوم به طور عمده بر مبنای اعتماد به کتاب فروشی های کوچک استوار است و این فروشگاه های کوچک هستند که همواره از قدرت جذب و جلب مشتریان جدید سود برده اند.

این مورد درباره فروشگاه های مستقل هم صدق می کند. سود آمازون از فروش کتاب هرگز بیش از درصد یک رقمی از قیمت واقعی کتاب نبوده و این نمی تواند خطری برای کتاب فروشی های مستقل در پی داشته باشد.به گفته بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه فروش آنلاین، گوناگونی و تنوع همواره از سیاست های اصلی بیزاس به شمار می آید به طوری که امروزه در کاتالوگ های آمازون میلیون ها کالا معرفی شده است و هر فرد اگر سری به این فروشگاه مجازی بزند می تواند علاوه بر کتاب، سی دی و دی وی دی به راحتی بلیت خطوط هواپیمایی مختلف را نیز خریداری کند.

البته فروش در سایت آمازون به همین موارد گفته شده ختم نمی شود. حتی در این سایت می توان از مارمالاد گرفته تا دماسنج را نیز سفارش داد.بنیان گذار آمازون در سال ۹۸ به نوعی گسترش وب سایت خود را در سایر کشورها آغاز کرد و در مرحله اول این گسترش در انگلیس، آلمان، فرانسه، کانادا و ژاپن شکل گرفت و دلیل اصلی انتخاب این کشورها این بود که به اعتقاد بیزاس ۹۰ درصد کاربران شبکه جهانی اینترنت در آمریکا و کشورهای ذکر شده بودند. گسترش و محبوبیت جهانی سایت آمازون تا آن مرحله پیش رفت که درست ۵ سال پس از آغاز به کار، جف بیزاس مرد سال نشریه تایمز شد و عکس او همراه با تیتر سلطان بی چون و چرای تجارت الکترونیک بر این نشریه نقش بست.بنیان گذار سایت آمازون که نگرش خاصی نسبت به کار خود دارد در گفت وگو با یک نشریه تخصصی درباره این موضوع می گوید:نگرش ما ساختن جایی است که خریداران بتوانند در آن کالاها و اجناس مورد نیاز خود را کشف کنند و شما می دانید که کشف کردن تفاوتی اساسی با یافتن دارد چرا که یافتن یعنی این که شما می دانید چه می خواهید، خواسته خود را وارد موتور جست وجو می کنید و ما آن را برایتان مهیا می کنیم اما کشف کردن به شخصیت انسان ها مرتبط است.

خوشبختی از نظر من یعنی کشف و کاری که ما می کنیم، سرعت در دسترسی به خوشبختی است. اگر هر بار برای رسیدن به آن چه می خواهید ۱۰ دقیقه در اینترنت به گشت و گذار بپردازید، تنها یک درصد احتمال دارد چیزی جدید و جالب توجه کشف کنید اما ما قصد داریم با استفاده از فناوری های پیشرفته، این احتمال را به دو درصد افزایش دهیم. تمامی تغییراتی هم که در شیوه خرید از آمازون صورت می گیرد، مثل صرفه جویی در هزینه و زمان تنها برای رفاه و آسایش مشتریان انجام شده است.نگرش مدیر سایت آمازون از نظر همه قابل قبول نیست و این نگاه منتقدان سرسختی نیز دارد و بسیاری از نوع و نحوه فروش در این سایت گله مند هستند. با این حال مدیران سایت اعتقاد دارند بیش از ۸۴ درصد از مردم از چگونگی فروش در این سایت احساس رضایت دارند.

این درصد از رضایت در میان شرکت های اینترنتی و غیراینترنتی بی نظیر است.مالک سایت آمازون این روزها پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی می کند و هر روز نسبت به روز گذشته سایت خود را گسترش می دهد که به عنوان نمونه گفته می شود بزرگ ترین مرکز توزیع کالا و اجناس آمازون که در بدفوردشایر انگلستان واقع است حدود ۴ هزار و ۴۵۰ مترمربع، یعنی به اندازه ۸ زمین فوتبال وسعت دارد اما این گسترش و همه گیر شدن سایت آمازون میان مشترکان نتوانسته است پایانی را برای فعالیت جف بیزاس رقم بزند. چراکه وی اعتقاد دارد: ما هنوز در پی ورود به بازار کشورهای تازه تر هستیم. ما هم چنان شرکتی مشتری محور باقی خواهیم ماند که معنای آن گوش دادن به حرف مراجعان، ابتکار در روش های جدید ، ارائه خدمات و جنبه شخصی بخشیدن به این امر است. ما هنوز اعتقاد داریم کالاهای بسیاری وجود دارد که در سبد ما جا نگرفته است و ما قصد داریم از قیمت اجناس به طور اساسی بکاهیم تا این کاهش قیمت در نهایت به نفع مشتری تمام شود.