دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
توسعه آموزشی پس از انقلاب اسلامی
... در محیط آموزش و پرورش باید کاری بشود که حتی یک استعداد، از میان این میلیونها نوجوان و جوان ایرانی هدر نرود. یعنی تا این حدی که تعلیمات متوسطهی ماست - این دوازده سالی که درس میخوانند - هر کسی که درس میخواند، استعدادش هدر نرود. حالا بعد از آن ممکن است بعضی به دانشگاه بروند، بعضی به رشتههای فنی بروند؛ عیبی هم ندارد و همهاش هم خوب است؛ اما در این مدت باید همه استعداد شکوفا شود. باید کاری بکنند که این کار انجام گیرد، والا روال عادی را حفظ کردن، یا پرداختن به کمیتها، کار اساسی مسوولان این دو بخش نیست. در زمینهی کار، مثلا اشتغالها را تعدد و تنوع ببخشند و پیشرفت بدهند. این، توقع ما از مسئولان این دو بخش است. آنچه که ما در این زمینهها سفارش میکنیم، فقط مربوط به این دو بخش هم نیست؛ مربوط به کل کشور است و فایده آن به کل کشور برمیگردد۱
توسعه آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی به خصوص مراکز آموزشعالی بعد از انقلاب با جدیت خاصی پی گیری شد که با توجه به اذعان آمار موجود در کیفیت آموزش و تسریع روند آموزشی کشور و توسعه آن، توانسته است تحول و رشد چشم گیری ایجاد نماید. این مطلب به حدی است که ضمن خالی ماندن برخی ظرفیتها، دانشگاهها به دنبال جذب دانشجو هستند.۲
برنامه های توسعه آموزش در سه محور توسعه آموزشی علوم پایه ، توسعه آموزشی علوم انسانی، توسعه آموزشی علوم پزشکی، متمرکز گردیده است.
در این راستا برای اولین بار سند توسعه آموزش و پرورش در کشور، با هدف افزایش و بهره وری مناسب کیفیت آموزشی تدوین شده است، که نقش مهمی در پرباری آموزش عمومی دارد.
تدوین این سند با روش آینده نگری و متمایل به روندهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و فن آوری های نوین در دیدگاه سیستمی باعث تحقق اهداف و افزایش بهره وری آموزشی و کیفی در مسایل آموزش و پرورش می شود و می تواند چارچوب های مناسب برای تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله ی کشور را مهیا سازد.
با توجه به اهداف سند چشم انداز توسعه و دست یابی به افق های ۱۴۰۴، آموزش و پرورش باید شهروندانی را تربیت کند که هویت ایرانی و فرهنگی آن ها برجسته باشد و در مقیاس شهرستانی نیز بتوانند اهداف مورد انتظار برای پیشرفت اجتماعی را محقق سازند.
هم چنین لازم به ذکر است که بیش از ۷۰ کارگروه تخصصی با مشارکت نخبگان جامعه به خصوص دانشگاهیان در بخش های آموزشی، پرورشی، اقتصادی و رفاهی فرهنگیان، فعال هستند که سعی در استفاده به هنگام و بهینه از فرصت آموزش و پرورش کشورمان دارند.۳
پی نوشتها:
-۱ بیانات مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری در دیدار جمع کثیری از معلمان و کارگران در آستانه روز معلم ۷۶/۲/۱۰
-۲ به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،نشست روسای دانشگاههای آذربایجان شرقی، شنبه ۱۶ آذر .۱۳۸۷
-۳ خبرگزاری ایسکانیوز- مصاحبه معاون وزیر آموزش و پرورش -۱۵۱۳۸۷/۰۸/
محمد داود محمدی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست