سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
ایمنی در رانندگی
پسر جوانی را که در حادثه رانندگی آسیبدیده بود به اورژانس آوردند. پرسنل ۱۱۵ عنوان میکردند که کیسههای هوایی (ایربگ) خودرو عمل کرده است. جوان دچار درد در ناحیه گردن بود. در بررسی گردن متوجه شکستگی در بخش پشتی یکی از مهرههای گردن شدیم. جوان مصدوم متاسفانه کمربند را فراموش کرده و به علت پرتاب به جلو و برخورد با کیسه هوایی در حال باد شدن، دچار آسیب گردنی شده بود.
در حوادث رانندگی علل مختلفی بر سرنوشت مصدومان اثر میگذارد، از سلامت فرد گرفته تا تجهیزات ایمنی خودرو. امروزه تجهیزات ایمنی فراتر از کمربند ایمنی رفته و شامل ترمزهای ضد قفل و کیسه هوا شده است. این وسایل در خودروها تعبیه شده تا از بروز صدمات شدید به افراد هنگام حوادث بکاهد. اگر از این وسایل بدرستی استفاده نشود، نه تنها ایمنی بیشتری برای افراد ایجاد نمیکند، بلکه با عوارضی بسیار بیشتر از استفاده نکردن آنها همراه است.
کمربند ایمنی از پرتاب سرنشین و بروز ضربه به سر و آسیب به قفسه سینه و اندامها جلوگیری میکند. عملکرد کمربند ایمنی به این صورت است که به دنبال حرکت سریع و ناگهانی فرد، کمربند قفل شده و اجازه پرتاب سرنشین را نمیدهد.
کمربندهای ایمنی اولیه فقط به دور کمر بسته میشد و بخش شانهای نداشت. این کمربندها از پرتاب راننده و سرنشین به جلو و بروز آسیب به سر و قفسه سینه جلوگیری میکرد. ایراد این نوع کمربندها این بود که هنگام توقف ناگهانی خودرو، فرد از ناحیه کمر خم میشد و احشای مابین کمربند و ستون فقرات فشرده میشد.
همین مسأله گاهی به پارگی احشاء شکمی منجر میشد. با این حال به دلیل منافع زیاد، بر نبستن کمربند ارجحیت داشت.
با آمدن نسل جدید کمربندهای ایمنی که دارای بخش شانهای علاوه بر کمری بود میزان عوارض بشدت کاهش یافت.
با این حال، شاهد مواردی هستیم که افراد به جای استفاده اصولی از کمربند برای خالی نبودن عریضه فقط بخش شانهای را بر دوششان میاندازند که هیچگونه ممانعتی از پرتاب بخش شانه به جلو ندارد. عدهای دیگر تنها بخش کمری را درست میبندند و بخش شانهای را از زیر بازو یا از پشت میگذرانند. در واقع ضریب ایمنی کمربند در این شرایط کاهش مییابد و امکان بروز عوارض شکمی افزایش پیدا میکند.
در حوادث شدید و مرگبار تنها آسیبی که در افراد دارای کمربند ایمنی قابل مشاهده است، کبودی روی قفسه سینه و شکم است.
همین آثار، پزشک را نسبت به بستهبودن و عملکرد صحیح کمربند مطمئن میکند. این کبودیها عموما با عوارض همراه نیست و خودبهخود بهبود مییابد.
آسیبی که بر اثر نبستن کمربند ایمنی در خودروهای دارای کیسه هوا بروز میکند، پرتابشدن بخش شانه به سمت کیسه هوایی است که در حال باد شدن است. در این حالت ممکن است گردن به سمت عقب به طور ناگهانی و شدید خم شود که به آسیب گردن و ستون فقرات گردنی و حتی قطع نخاع منجر میشود.
از بازرسیهای معمول خودرو، بررسی عملکرد کمربند ایمنی است که باید به صورت دورهای و از سوی متخصصان خودرو انجام شود.
دکتر بهروز هاشمی - متخصص طب اورژانس
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهدای خدمت ابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهادت ایران بالگرد حسین امیرعبداللهیان تبریز
تهران هواشناسی امتحانات نهایی کنکور شهرداری تهران شورای شهر تهران هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی بارش باران مشهد سیل قوه قضاییه
قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا بورس خودرو بازار خودرو یارانه دلار یارانه نقدی حقوق بازنشستگان سایپا بازنشستگان
سینمای ایران سینما جشنواره کن تلویزیون داریوش ارجمند سریال پایتخت آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر لیلا حاتمی رسانه ملی سریال
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان
رژیم صهیونیستی روسیه غزه اسرائیل امیرعبداللهیان فلسطین ترکیه جنگ غزه آمریکا چین ولادیمیر پوتین اوکراین
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید لیگ برتر والیبال باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران فدراسیون فوتبال لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال منچسترسیتی لیورپول
هوش مصنوعی مایکروسافت اپل گوگل سامسونگ ناسا انسان تبلیغات موبایل آیفون
سلامت سرطان نوشیدن آب مغز کاهش وزن خواب رژیم غذایی طول عمر آلزایمر مغز انسان افسردگی سلامت روان