جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

فروشگاه های اینترنتی به مثابه تهدید


فروشگاه های اینترنتی به مثابه تهدید

موفق نشدید سریال یا برنامه مورد علاقه تان را در ساعت پخش مقرر نگاه کنید دوست دارید آهنگ تیتراژ سریال در حال پخشی را در آرشیو موسیقی های شخصی خود داشته باشید با این که برنامه یا سریال مورد علاقه تان را دیده اید, اما بدتان نمی آید یک بار دیگر تکرار آن را هم ببینید

موفق نشدید سریال یا برنامه مورد علاقه‌تان را در ساعت پخش مقرر نگاه کنید؟دوست دارید آهنگ تیتراژ سریال در حال پخشی را در آرشیو موسیقی‌های شخصی خود داشته باشید؟با این‌که برنامه یا سریال مورد علاقه‌تان را دیده‌اید، اما بدتان نمی‌آید یک‌بار دیگر تکرار آن را هم ببینید؟.

درست است که برنامه‌های رادیو و تلویزیون یک‌بار پخش و یک‌بار هم بازپخش می‌شوند و هر فردی فقط در ساعت‌های اعلام شده می‌تواند شنونده یا بیننده برنامه مورد علاقه‌اش باشد، اما اصلا دسترسی به آرشیو غیرممکن نیست.

برای دستیابی به آرشیو برنامه‌های صدا و سیما راه‌های مختلفی هست، مثلا شرکت سروش سیما همین وظیفه را به عهده دارد.

خیلی از سریال‌های پر طرفدار پس از موعد پخش در قالب دی‌وی‌دی منتشر می‌شوند و به بازار می‌آیند. علاوه بر اینها بیشتر برنامه‌های رادیو و تلویزیون سایت یا وبلاگ‌های اختصاصی دارند که آرشیو برنامه‌ها را در این سایت‌ها می‌توان پیدا کرد.

مثلا برنامه‌هایی مثل هفت، بهونه، گلبرگ و نود سایت‌هایی دارند که لینک آنها در سایت‌های رسمی شبکه‌ها موجود است. اگر شما دوست داشته باشید برنامه‌های پیشین را ببینید می‌توانید به این سایت‌ها مراجعه کنید.

معمولا برنامه‌های آرشیوی یک هفته تا ده روز بعد از زمان پخش، روی سایت‌ها قرار می‌گیرند و البته برای این کار هم دلایلی وجود دارد.

تا اینجای کار همه چیز قانونی و اخلاقی است. چه وقتی شما علاقه‌مند سریالی هستید و پس از پخش، سی‌دی منتشر شده آن را می‌خرید، چه وقتی به شرکت سروش سیما مراجعه می‌کنید تا به آرشیو برنامه‌ای دست یابید و چه زمانی که سایت‌های برنامه‌ها محل مراجعه شما هستند و می‌توانید آرشیو برنامه مورد علاقه خود را از این طریق به دست آورید، یک پروسه قانونی و منطقی را انتخاب کرده‌اید.

البته هستند کسانی که علاقه‌ای به پروسه‌های قانونی ندارند و کسانی هم که به دنبال منافع شخصی خود مرتکب جرائم رایانه‌ای می‌شوند.

کافی است نام برنامه یا سریال مورد علاقه‌تان را در یکی ازموتورهای جستجو تایپ کنید؛ البته ابتدای آن هم کلمه دانلود را بگذارید، آن وقت فهرستی طولانی در برابر شما ظاهر می‌شود.

روی بیشتر آنها که کلیک می‌کنید، وارد فروشگاه اینترنتی می‌شوید. می‌توانید به صورت آنلاین محصولات پیشنهادی آنها را بخرید.

در لابه‌لای آگهی‌های تبلیغاتی، سایت‌ها، لینک دانلود سریال یا برنامه مورد نظرتان را می‌یابید با این تفاوت که اگر به دلایل مشخصی، سایت‌های رسمی برنامه یک هفته پس از پخش آرشیو برنامه‌ها را در سایت قرار می‌دهند این فروشگاه‌های اینترنتی یک ساعت تا یک روز بعد از پخش این کار را می‌کنند.

در کنار اینها سایت‌هایی هم هستند که کارشان دانلود است. دانلود موسیقی، فیلم و سریال، عکس و... البته این سایت‌ها هم اغلب استفاده تجاری می‌برند و به واسطه کاری که می‌کنند به اصطلاح خوب آگهی می‌گیرند.

اما فروشگاه‌های اینترنتی برای عرضه محصولات خود و پیدا کردن مشتری باید ابتدا او را به دام بیندازند. به عبارت دیگر با هر ترفندی باید تلاش کنند او پایش را در این فروشگاه بگذارد.

وقتی وارد شد احتمال این‌که علاقه‌مند به تهیه قرص‌های لاغری، پکیج فیلم‌های خارجی، وسایل زیبایی و آرایشی یا هر چیز دیگری باشد، زیاد است. این روزها هم که خیلی از مردم امکان خرید اینترنتی دارند. پس مشکل وقتی آسان می‌شود که مشتری وارد فروشگاه شود.

مشتری برای ورود به فروشگاه باید ترغیب شود، پس باید علاقه‌مندی‌های او را شناخت. بعضی‌ها ممکن است دنبال متن ترانه‌ای قدیمی باشند، شاید کسی بخواهد جدیدترین عکس‌های بازیگر مورد علاقه‌اش را ببیند، شاید هم سریال یا آهنگ تیتراژی مورد نظر باشد.

فروشگاه‌های اینترنتی، کلید واژه‌هایی دارند که به محض جستجوی هر کدام از حوزه‌های علاقه‌مندی یا مورد نیازتان خود به خود به سمت آنها هدایت می‌شوید.

در این‌که قرار گرفتن برنامه‌ها یا سریال‌های تلویزیونی در این سایت‌ها کاری غیرقانونی است، تردیدی وجود ندارد.

برای تولید یک سریال یا برنامه هزینه‌هایی صرف می‌شود و طبیعی است حق رایت این برنامه‌ها باید در اختیار مرجع تولیدکننده آنها یعنی صدا و سیما باشد.

صدا و سیما هم گاهی با قرار دادن برنامه‌ها روی سایت‌های رسمی به‌طور رایگان اما در موعدی منطقی پس از پخش آنها را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و گاهی با انتشار سی دی و دی وی دی سریال‌ها آنها را برای فروش ارائه می‌کند.

فروشگاه‌های اینترنتی بدون توجه به ملاحظات صدا و سیما و حق رایت آثار، برای تبلیغ اجناس خود از آثار رادیو و تلویزیون استفاده تجاری می‌برند و گروهی از مردم آگاهانه و گروهی هم ناآگاهانه به این سایت‌ها مراجعه می‌کنند تا نیاز خود را رفع کنند.

حداقل آسیبی که فروشگاه‌های اینترنتی و سایت‌هایی که کارشان دانلود فیلم و سریال است به پیکره رادیو و تلویزیون وارد می‌کنند، خسارت مالی است.

از این رهگذر فروشگاه‌ها و سایت‌های دانلود باز به مثابه تهدیدی هستند که باید برای ساماندهی آنها و جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی‌شان اقدام کرد.

عزت صفوی