جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا

درباره آنچه در صفحات بازار خواهید خواند


درباره آنچه در صفحات بازار خواهید خواند

قبل از آغاز تحلیلگران عصر اطلاعات تصمیم بر آن دارد تا مقوله خرید در بازارهای محصولات دیجیتالی را از منظری دیگر مورد توجه قرار داده و باب جدیدی را برای گفتگو باز کند

قبل از آغاز! تحلیلگران عصر اطلاعات تصمیم بر آن دارد تا مقوله خرید در بازارهای محصولات دیجیتالی را از منظری دیگر مورد توجه قرار داده و باب جدیدی را برای گفتگو باز کند. اینکه مگر حرف تازه ای درباره خرید از بازار محصولات دیجیتال مانده است، از آن دست موضوعاتی است که هیچ گاه نمی توان پاسخ روشنی در برابرش نهاد. مجموعه تحلیلگران عصر اطلاعات سعی بر واقع بینی شرایط موجود داشته و آسیب شناسی اتفاقاتی را که در این وادی رخ می دهد، به عنوان یکی از وظایف اصلی خود فرض کرده است. از این رو حق دارد تا موضوع خرید را در دستور کار قرار دهد و اگر امکان رویت این ماجرا از زاویه ای جدید وجود داشته باشد، بدان سو شتافته و از جمله شاهدان ابتدایی واقعیت باشد. جنبه اخلاقی ماجرا آن است که دیگران را که مخاطب خاص باشد از کوتاه ترین و امن ترین مسیر بدان سو هدایت کند.

استفاده از ابزار آسیب شناسانه در بررسی مطالب بخش های بازار مندرج در نشریات همکار نشان می دهد که قاطبه محتوایی که درباره خرید محصولات دیجیتالی منتشر می شوند شباهت های بسیاری دارند. به بیان دیگر تولیدکنندگان محتوا در این وادی، اغلب از یک زاویه به ماجرای خرید نگاه می کنند. خواننده آن نشریه که ممکن است قبای خریدار را بر تن کند، به شکلی ناخودآگاه همان عینک را بر دیده خواهد زد. ماجرا برای مخاطبانی که خود را حرفه ای و بی نیاز از مطالب مندرج در نشریات تخصصی می دانند نیز چندان فرق نخواهد کرد. مشکل این است که نگاه عاریتی مورد استفاده نشریاتی که امر خرید محصولات دیجیتالی را به صورت جدی در دستور کار قرار داده اند مشابه است و در بهترین حالت؛ گرته برداری ناقص و ناشیانه ای از نشریات انگلیسی زبان و عربی زبان و وب سایت های اینترنتی معتبر است.

● بخشش ماهی یا آموزش ماهیگیری

بارها و بارها گفته شده است که اگر نیت خیر دارید، به مخاطب خود ماهی هدیه نکنید، بلکه ماهیگیری را بیاموزانید!در ابتدای امر این گفته عاری از هر عیب و ایرادی جلوه می کند، اما واقعیت آن است که بسیاری از مخاطبان بازارهای دیجیتال نه علاقه ای به یادگیری تکنیک های پیچیده خرید دارند و نه توانائی آن را در خود می بینند. شایسته آن است که ماهی را دو دستی تقدیم کنیم و خلاص!مطالبی که با موضوع خرید محصولات دیجیتالی در نشریات داخلی چاپ می شود سعی در اهدا ماهی به خوانندگان خود دارند. تفاوت آنها نه در غنای مطالب و نه در طرح دیدگاه های تازه که؛ در نوع چیدمان مطالب و استفاده از رنگ و به طور خلاصه در جلوه های بصری صفحات شان است و بس. به همین دلیل است که مطالب این دوستان، شباهت غیر قابل انکاری دارد و حتی این شائبه را در ذهن مخاطب ایجاد می کند که اغلب آنها توسط شخصی واحد یا اشخاصی محدود تهیه شده و با نام های مجازی در نشریات گوناگون چاپ می شود.

● خداوندگار صفحات بازار

برای ایجاد تفاوت در صفحاتی که موضوع خرید را سرلوحه خود قرار داده اند، صرف تغییر ادبیات و چرخش کلام و تغییر صفحه بندی کفایت نخواهد کرد. نویسنده صفحات بازار باید که هم دانش لازم را فراهم آورده باشد و هم مهارت های ضروری را کسب کرده باشد. تحلیلگر بازار که نقش مشاور خواننده را در امر خرید ایفا می کند باید که تکنولوژی های مورد استفاده در موجودات دیجیتالی را بشناسد و روند فعالیت های پژوهشی این وادی را دنبال کند. باید که با انواع محصولات و کاربری آنها و پیوندهای میان محصولات مختلف آشنا بوده و قادر به پیش بینی تغییرات احتمالی گونه ها باشد. باید که شرکت های تاثیرگذار در لایه های دوم و سوم را به خوبی از یکدیگر تمیز داده و جایگاه آنها را بشناسد.

باید که تغییرات و تطورات بازارهای تخصصی و عام را به صورت جدی دنبال کند. باید که با بازار داخلی به شکل واقعی و نه از طریق فیلتر شرکت های نمایندگی در تماس باشد و قادر به تحلیل رفتارهای شرکت های داخلی باشد. تحلیلگر بازار محصولات دیجیتالی باید که مفهوم زنجیره تامین محصولات را بداند و توانائی پیش بینی داشته باشد و قس علی هذه!تعداد افراد متبحر در امر خرید که شرایط فوق الذکر را داشته باشند، دو رقمی نیستند !بازار کنونی؛ افرادی را نظاره نشسته است که از زاویه بدیع و بلندایی دیگر به ماجرای خرید توجه کنند. دوست داریم که چنین باشیم!

● سخن ما چیست!

سعی بر آن داریم تا محتوای این صفحات که قرار است در بخش مستقل بازار منتشر شوند، تفاوت هایی هر چند اندک با مطالبی که پیش تر خوانده اید داشته باشد. البته نویسندگان این بخش تجربه های متعدد، اما کوتاه مدتی در انتشار دیدگاه های خود داشته اند. اشتباه کار در آن بود که مطالبی این چنین تخصصی در روزنامه ها و هفته نامه ها منتشر شد. به طور خلاصه می توان امر خرید را در سه گام نیازسنجی، امکان سنجی و عملیات خرید خلاصه کرد. تمامی مطالبی که به مقوله خرید می پردازند از این گام های تبعیت می کنند. با ترس و احتیاط می توان گفت که این شیوه برای خرید در هر بازار دیگری نیز کاربرد دارد. و اما بعد اینکه گام های سه گانه خرید را این گونه می توان توصیه کرد که:

▪ اول؛ نیازسنجی آن است که کاربر بداند به چه چیز، تکنولوژی یا امکانی نیاز دارد. در این مرحله نباید درباره برندها و مدل ها صحبت کرد و باید که بر نیازها تمرکز کرد.

▪ دوم؛ امکان سنجی آن است که کاربر بداند امکانات موردنیاز خود را باید در قالب چه محصولی بیابد و کدام یک از آنها برای استفاده مناسب خواهند بود. در این مرحله گونه محصول و مشخصات فنی موردنیاز مشخص می شود.

▪ سوم؛ عملیات خرید آن است که کاربر داستان ما؛ برند و مدل محصول یا محصولات موردنیاز خود را شناخته و در پی کسب اطلاع از مناسب ترین محل برای خرید، محدوده قیمت ها و مسائل دیگر مرتبط با خرید بهینه و باصرفه است. همچنین نکات مهم در حین خرید و البته شرایط نگهداری و استفاده حداکثری از امکانات، در گام سوم مورد توجه قرار خواهند گرفت.اولین نوشتاری که در این بخش خواهید خواند به مقوله دسته بندی موجودات دیجیتالی می پردازد که از لحاظ مفهومی به گام دوم خرید تعلق دارد. فقدان دانش درباره دسته بندی محصولات، پاشنه آشیل هر خرید موفق است. صحبت درباره دسته بندی محصولات دیجیتال پیش از بسط شیوه خرید در گام های سه گانه شاید غیرمنطقی جلوه کند. اول اینکه؛ در اولین فرصت و به احتمال فراوان در اولین شماره سال آتی درباره گام های سه گانه خرید صحبت خواهیم کرد و دیگر آنکه طرح موضوع دسته بندی را در این برهه واجب تر از هر موضوع دیگری می دانیم.

● مخاطب کیست؟

مطالب این بخش بیشتر در باب مفهوم خرید، تجربه های موفق، چشم انداز بازار داخلی و خارجی و از قبیل مسائل سخن خواهد گفت و بدیهی است که مطالب خود را برای افراد نخبه فعال در وادی فناوری اطلاعات تهیه می کند. شاید در گذر زمان و بسته به موقعت های ویژه، بحث درباره مسائل بازاری به معنای عام نیز گنجانده شود که البته تا اطلاع ثانوی در دستور کار قرار ندارد، که اگر قرار بر تولید آن گونه از مطالب داشتیم، پیش تر اطلاع رسانی خواهد شد.این بخش اصلا و ابدا سعی در پوشاندن قبای آکادمیک را بر تن مطالب خود ندارد، تنها می خواهد از منظری دیگر به ماجرای بازار و امر خرید نظری اندازد.

● دسته بندی و امتیازدهی

نمی توان درباره دسته بندی محصولات دیجیتالی صحبت کرد و درباره امتیازدهی به محصولات خاموش ماند. هر یک از منابع معتبری که به صورت مکتوب یا اینترنتی منتشر می شوند، براساس رویکردی ویژه، اقدام به دسته بندی محصولات می کنند و اگر در مطالب آنها دقیق شویم، از همان نیز برای امتیازدهی بهره می برند. مخاطبی که از بیرون به این ماجرا نگاه می کند، شباهت چندانی میان دسته بندی و امتیازدهی نمی بیند. نوشتاری که در صفحات بعدی خواهید خواند، هر چند در ظاهر به موضوع دسته بندی می پردازد، اما در باطن امر، سعی در تبیین رویکردی دارد که توسط منابع معتبر مورد استفاده قرار می گیرد. برخی منابع مانند CNET البته در برخی از بخش ها به صورت شفاف درباره رویکرد خود سخن گفته اند و رویکرد برخی دیگر مانند PCWorld را به سادگی نمی توان تمیز داد. تناقض و عدم دقت به وفور در این قبیل منابع مشاهده شده است . ماجرا زمانی خنده دار می شود که منابع به ظاهر معتبر داخلی از همین منابع خارجی استفاده می کنند.

نویسنده: جواد زراعی