سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
نقد وحدت گرایی اندیشه غرب
آیزایا برلین از منتقدان بنام فلسفه سیاسی غرب در قرن بیستم می باشد به طوری که وی مهم ترین فعالیت فلسفه سیاسی را نقد فلسفه سیاسی با توجه به درک آن ها از انسان در مقایسه با ویژگی های مستمر نوع انسان می داند. به نظر وی از مهم ترین ویژگی های فلسفه ی غرب عقل گرایی و عینی گرایی اخلاقی است که باعث درک نادرست از نهاد انسان شده است .
برلین می گوید مشکل اندیشمندان غربی این است که سیر و روند فلسفه ی غرب را کاملا منطقی، عقلانی و هدفمند دانسته اند و غایت انسان را با غایت تاریخ یکی شمرده اند؛ بنابر این زندگی انسان به نوعی با جهان گره خورده و برای درک انسان مجبور می شویم به بررسی جهان بپردازیم. وی می گوید فلسفه غرب از ابتدا تا امروز به سمتی رفته است که در ان انسان باید خود را در کلیت جهان پیدا کند . برلین می گوید در فلسفه غرب همه جا گفته شده است که غایت مطلوب انسان همیشه در یک جا قابل جمع شدن است و همیشه سعی نموده اند یکسری از ارزشهایی مثل آزادی ،سعادت ،اخلاق و ... را با یکدیگر جمع کنند در صورتی که این امر امکان پذیر نیست چون تنها در یک جامعه ی ارمانی مطلوب است که ما شاهد جمع همه ی این موارد هستیم .
بنابر این برلین وحدت گرایی فلسفه ی سیاسی غرب را یکی از مشکلات ان می داند و در سراسر اندیشه ی خود همواره به این مطلب اشاره می کند که نمی توان برای زندگی ،تاریخ و جهان غایت و هدفی قایل شد حتی نمی توان برای آن معنایی در نظر گرفت؛ بنابر این فلسفه ی غرب در ایجاد یک وحدت برای جهان هستی به خطا رفته است در صورتی که در نظر برلین جهان پدیده ای متکثر و چند وجهی است و انواع متعددی از هستی را در بر می گیرد که موضوع انواع معارف گوناگون است.
برلین به عنوان منتقد اندیشه و فلسفه سیاسی غرب معتقد است که تعارض میان ارزشها و ارمانهای مطلوب ناشی از وضع بشری است ،بنابراین کاملا اجتناب ناپذیراست و هرگز در عالم نمی توانیم به نقطه ای برسیم که تمامی خیرات در یک جا جمع شده باشند وی همچنین معتقد است تصور انسان کامل نادرست است و تفکر در مورد ایجاد مدینه فاضله و حتی بی نقص کاملا رفتن به بیراهه است زیرا هر کدام از جوامع راههای گوناگونی می روند و هر انسانی به دنبال یک ارزش خاص قدم بر می دارد وهیچ ارزش و اصل مطلقی وجود ندارد که متضمن کل اصول و ارزشها باشد؛ وی می گوید وضع بشری چنان است که ادمیان نمی توانند انتخاب کنند به این دلیل اساسی که غایات با هم اختلاف دارند نیاز به انتخاب و قربانی کردن برخی از ارزشها ی غایی در پای ارزش های دیگر ویژگی پایدار وضع بشری است .
برلین می گوید در هر جامعه ای یکسری از توانایی ها ی بشری پرورش می یابد و هر جامعه ای مولد یک انسان خاص است همچنین وی معتقد است در مسایل اخلاقی هرگز اصل واحد اخلاقی وجود ندارد، که بتوان دیگر اصول اخلاقی را به واسطه ی ان بررسی یا حل کنیم . پس پنداره ی وحدت گرایی اخلاقی نیز در فلسفه ی غرب کاملا بیهوده است و نمی توان با تکیه کردن بر یک اصل اساسی به دیگر اصول دست یافت؛ مثلا هرگز نمی توان برای کسب آزادی از عدالت یا برابری استفاده کرد وهرگز برای رسیدن به زندگی مطلوب لزوما مجبور نیستیم از آزادی، عقل و تفکر استفاده کنیم و باید به این نکته تو جه داشته باشیم که برای رسیدن به آزادی لزوما به عقلانیت نیاز نداریم.
الهام ربیعی زاده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست