شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
قرآن کریم و فلسفه ی امامت
امامت، در قرآن کریم، از جایگاهی بس بالا و والا برخورداراست . امام، به عنوان خلیفهی خداوند د ر زمین، کاملترین انسان و فلسفهی خلقتبه شمار آمده است . جایگاه رفیع امامت را از این جا میتوان به دست آورد که خداوند حکیم، پس از آن که ابراهیم خلیل ( علیهالسلام) به مقام نبوت و رسالت، مقام امامت را به وی عطا کرد .
از ایات قرآن به روشنی به دست میآید که خداوند، جهان را برای انسان آفریده است و فلسفهی آفرینش انسا، این است که با پرستش خداوند و مسابقه در اعمال صالح، به مقام قرب الهی و کمال مطلوب خویش برسد . از این روی، انسان گاهی، فلسفه و هدف آفرینش جهان است .
مقام امامت، عالیترین مقامی است که بشر میتواند به آن دستیازده . این مقام، موهبتی است الهی که خداوند به برگزیدگان از افراد بشر، آقای که خلفای الهی در زمین بودهاند، اعطا کرده است .
از آن جا که پیامبر اکرم ( صلیالله علیهو آلهوسلم) امام همهی امامان است، پس در حقیقت، برترین انسان و کاملترین فلسفهی خداوند در زمین بوده استبدین جهت است که در حدیث قدسی آمده است: «لولاک لما خلقت الا فلان . . .»
مطلب دیگری که از ایات قرآن کریم در بارهی امامتبه دیت میآید، این است که امام، علاوه بر این که واسطهی هدایتبشر به معنای ارائهی طریق است، واسطهی هدایتبه معنای ایصال الی المطلوب نیز هست . او، با استناد به امرالهی، در روح و جان هدایتجویان و سالکان طرق حق، تاثیر میگذارد و آنان را به کمال مطلوبشان میرساند .»
امام، از هدایتی ویژه یعنی هدایتبیواسطه، برخوردار است اگر چه هدایت امام، بالذات نیست; یعنی، او نیز چون دیگر افراد بشر، وامدار هدایت الهی است، ولی هدایت الیه، بدون واسطه، به وی اعطای گردیده است، و او، خود، واسطهی هدایت دیگران است .
امام، همان گونه که در دین، معیار حق و باطل و میزان هدایت و ضلالت است، در آخرت نیز معیار و ملاک سعادت شقاوت خواهد بود، «یوم ندعو کل اناس بامامهم» .
در نوشتار پیشین، دیدگاه متکلمان اسلامی را دربارهی فلسفهی امامت، بررسی کردیم . اجرای احکام و حدود اسلامی، برقراری نظم و امنیت و عدالت در جامعهی بشری، دفاع از کیان اسلام و امت اسلامی، اهداف و مسؤولیتهای امامت از دید همهی متکلمان اسلامی (اعم از سنی و شیعی) است .
متکلمان امامیه، علاوه بر اهداف و مسؤولیتهای یاد شده، تبیین درستشریعت و حفظ آن از خطر تحریف را از برجستهترین اهداف امامت و شئون و وظایف امام دانستهاند .
اهمیت این مسئله، ایجاب میکند که با تتبع و تامل بیشتر در قرآن کریم - که اساسیترین مرجع عقاید و احکام اسلامی است - به بررسی فلسفهی امامتبپردازیم . نوشتار حاضر، این هدف را دنبال میکند .
● کاربردهای امام در قرآن
قبل از هر چیز، لازم است کاربردهای واژهی «امام» را در قرآن بررسی کنیم و کاربرد مورد نظر در این بحث را روشن سازیم:
۱) افرادی از بشر که از جانب خداوند به عنوان امام برگزیده شدهاند; خداوند دربارهی حضرت ابراهیم، علیهالسلام، فرموده است: (انی جاعلک للناس اماما) (۱)
۲) افرادی از بشر که کفر و تباهی را برگزیدند و کافران و تبهکاران به آنان اقتدا کردهاند; خداوند در قرآن میفرماید: (فقاتلوا ائمهٔ الکفر انهم لا ایمان لهم) (۲) امامان کفر را بکشید; زیرا، آنان، به عهد و پیمان خود وفا نمیکنند .
۳) کتاب آسمانی; خداوند دربارهی تورات فرموده است: (ومن قبله کتاب موسی اماما ورحمهٔ) (۳) ; پیش از قرآن، کتاب موسی را نازل کردیم که امام و رحمتخداوند برای بنیاسراییل باشد .
۴) لوح محفوظ; خداوند در قرآن فرموده است: (وکل شیء احصیناه فی امام مبین) (۴) ; هرچیزی را در امامی آشکار (لوح محفوظ) ثبت کردهایم .
از آن جا که وقایع و حوادث، از پیش، در لوح محفوظ ثبت و ضبط گردیده، و از آن جا سرچشمه میگیرند و با آن مطابقت دارند، از «لوح محفوظ» ، در این آیه، به «امام مبین» تعبیر آورده شده است . (۵)
از کاربردهای یاد شده، آن چه در این بحث مقصود است، همان کاربرد نخست است; یعنی، کسانی که از جانب خداوند، به عنوان امام و رهبر آدمیان برگزیده شدهاند:
از تدبر در آیات قرآن، به دست میآید که امامتبه معنای یاد شده، دو فلسفهی اساسی دارد:
الف) امامت، فلسفهی خلقت جهان است; یعنی، بدون وجود امام، آفرینش آسمانها و زمین و آدمیان، لغو و بیحاصل خواهد بود .
ب) امامت، واسطهی رسیدن انسان و دیگر موجودات - که شایستگی هدایتای عقلانی و وحیانی را دارند - به کمال مطلوبشان است: یعنی، امام، واسطهی هدایتبشر به معنای ایصال به مطلوب است .
البته، مقصود، این نیست که اهداف وشنوی امامت، منحصر در دو مطلب یاد شده است، بلکه این دو شالوده و بنیاد امامت در دیگر ابعاد و قلمروها این نکته، از بحثهای بعدی روشن خواهد شد .
اینک، به تبیین این دو مطلب از دیدگاه قرآن کریم میپردازیم:
۱) بخش یکم - امامت و فلسفهی خلقت
برای آن که روشن شود که امامت، فلسفهی خلقت انسان و جهان است، باید دو مطلب زیر را با رجوع به آیات، مورد پژوهش قرار دهیم .
۱) انسان کامل، فلسفهی خلقت جهان است .
۲) اما، انسان کامل است .
۳) در تبیین دو مطلب یاد شد، مطالب زیر نیز روشن خواهد شد:
۱) انسان کامل، خلیفهی خداوند در زمین است .
۲) پیامبران الهی، امامان و خلقای الهی بودهاند .
۳) خلافت الهی با امامت ملازمه دارد .
۴) امامت و خلافت الهی، پس از پیامبران استمرار دارد .
مطالب یاد شده، عناوین و سرفصل کلی بخش نخست این نوشتار را تشکیل میدهند .
انسان کامل، فلسفهی خلقت است .
از مطالعهی قرآن، به روشنی به دست میآید که انسان، در نظام تکوین و تشریع الهی، موقعیت و جایگاه ویژهای دارد، از نقش محوری و مرکزی برخوردار است . قرآن کریم، آشکار یادآور شده است که خداوند همهی زمینی را برای انسان آفریده است: «هو الذی خلق لکم ما فی الارض جمیعا (۶) » .
نیز در جای دیگر یادآور شده است که زمین، به منزلهی بساط و فرشی گسترده، و آسمان، چونان سقفی برافراشته برای آدمیان است، و خداوند، از آسمان، آب فرو میفرستند و گیاهان و انواع میوهها را روزی انسانها میسازد: «الذی جعل لکم الارض فراشا والسماء بناءالله وانزل من السماء ماءالله فاخرج به من الثمرات ازقالکم (۷) » .
شب و روز نیز در خدمتبشر قرار داده شده تا در شب، آرامش یابد و در روز، از روشنایی هوا، برای کسب و کار و تامین عیشتخویش بده بگیرد: «هو الذی جعل لکم اللیل لتسکنوافیه و النهار مبصرا (۸) » .
نکتهی مهم، این است که هدف از آفرینش انسان و آفرینش جهان برای او، این نبود، و نیست که او در حیات مادی و زندگی دنیوی، کامجویی بیشتری کند و وسیلهی لذتگرایی او به طور کامل فراهم باشد، بلکه فلسفهی آفرینش او و آفرینش جهان برای او، این بوده است که راه حقشناسی و حقپرستی را بپوید و از دین رهگذر، به کمال مطلوب خویش که همانا قرب به خداوند و لقاء الله است، برسد . در آیاتی که پیش از این یادآور شدیم به این نکته اشاره شده است . خداوند، نخست، آدمیان را مخاطب ساخته و آنان را به عبادت پروردگاری که آنان را آفریده است، فرا میخواند: «یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم والذین من قبلکم لعلکم تتقون (۹) » . آن گاه یادآور میشود که پروردگاری که آنان باید او را پرستش کنند، کسی است که زمین و اسمان را برای آنان آفریده و از آسمان، آب نازل میکشد، و از زمین، گیاه و میوه میرویاند تا رزق بشر تامین گردد، و بنابراین، نباید برای خداوند، شریک برگزینند: «الذی جعل لکم الارض فراشا والسماء بناء الله وانزل من السماء ماءا فاخرج به من الثمرات رزقالکم فلا تجعلوا لله انداد الله وانتم تعلمون (۱۰) »
قران کریم، این حقیقت را که هدف آفرینش اشک و جهان، این است که انسانها آزموده شوند و در میدان ایمان و عمل صالح از همگوی سبقت را بربایند و سعادت و کمال مغلوب خویش را در آغوش گیرند، در آیات بسیاری و به روشهای گوناگون، بیان کرده است . خداوند در سورهی کهف آیهی هفتم میفرماید: «انا جعلنا ما علی الارض زینهٔ لها لیبلوهم ایهم احسن عملا» ; اما، آفریدههای زمینی را زینتبخش زمین قرار دادیم تا آدمیان را بیازماییم که کدام یک نیکوکارترند .
سیوطی، در ذیل این آیه، از پیامبر اکرم ( صلیالله علیهو آلهوسلم) حدیثی را روایت کرده که بسیار آموزنده استیکی از اصحاب پیامبر، از آن حضرت از معنای این آیه میپرسد . پیامبر ( صلیالله علیهو آلهوسلم) پاسخ میدهد . «لیبلوکم ایکم احسن عقلا واورع علی محارم الله و اسرعکم فی طاعهٔ الله (۱۱) ; خداوند، میخواهد شما را بیازماید تا روشن شود که کدام یک از شما عاقلترید و در پرهیز از محارم الهی پروا پیشهتر و در اطاعات خداوند شتابانتر; یعنی در، این آزمون بزرگ الهی، با پشتوانهی عقل میتوان پیروز گردید . این عقل است که ستایش و پرستش خداوند را به عنوان شکرگزاری نعمتهای الهی بر انسان واجب میکند و ایشان را به دوراندیشی و آیندهنگری بر میانگیزد تا سعادت ابدی خویش را قربانی لذتهای زودگذر و حیات کوتاه دنیوی نکند .
با چنین تاملات عقلانی است که انشای میکوشد در پرهیزگاری و فرمانبرداری از خداوند، گوی سبقتت را از دیگران برباید و به کمال مطلوب و سعاد برین دستیازد .
از آن چه گفته شد، این مطلب به دست آمد که انسان کامل، کسی است که در عقیده و عمل، هرگز از مسیر حق منحرف نمیگردد، و راه حق را به درستی میشناسد، و به نیکوترین وجه ممکن، میپیماید . چنین انسانی است که جهان برای او آفریده شده است، و برقراری نظام کیهانی، به میمنت وجود او است .
انسان کامل، حجتخداوند در زمین است، و اگر لحظهای حجتخداوند در زمین نباشد، وجودش لغو خواهد بود، و چون کار لغو، از خداوند صادر نمیشود، حیات زمینی، مختل میگردد . در احادیثبسیار وارد شده است که اگر زمین به دل صحبت و امام باشد، اهلاش را فرو خواهد برد (۱۲) : «لو ان الامام رفع من الارض ساعهٔ لساختباهلها» .
بر همین اساس است که در دعای عدیله، دربارهی وجود اقدس امام عصر (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) آمده است: «بیقائه بقیت الدنیا، و بیمنه رزق الوری، وبوجوده ثبتت الارض والسماء . (۱۳)
علی ربانی گلپایگانی
پینوشت:
۱) بقره: ۱۲۴ .
۲) توبه: ۱۲ .
۳) هود: ۱۷; احقاف: ۱۲ .
۴) یس: ۱۲ .
۵) المیزان، ج ۱۷، ص ۶۷ .
۶) بقره: ۲۹ .
۷) بقره: ۲۲ .
۸) یونس: ۶۷ .
۹) بقره/۲۱ .
۱۰) بقره/۲۲ .
۱۱) الدر المنثور، ج ۵، ص ۲۱۷ .
۱۲) اصول کافی، ج ۱، کتاب الحجهٔ، باب ان الحجهٔ لاتقوم لله الا بامام . در این باب، سیزده حدیث که این مطلب را میرساند، نقل شده است .
۱۳) مفاتیح الجنان، دعای عدیله .
۱۴) بقره: ۳۰ .
۱۵) بقره: ۳۱ - ۳۲ .
۱۶) بقره: ۳۳ .
۱۷) انعام: ۷۵ .
۱۸) ص: ۲۶ .
۱۹) بقره: ۲۱۳ .
۲۰) انعام: ۸۷ - ۸۸ .
۲۱) انعام: ۸۹ .
۲۲) بقره/۱۲۴ .
۲۳) سجده: ۲۴ .
۲۴) انبیا: ۷۲ - ۷۳ .
۲۵) زخرف: ۲۶ - ۲۸ .
۲۶) در تفسیر البرهان، یازده حدیث که مضمون فوق در آنها بیان شده، روایتشده است . ر . ک: البرهان فی تفسیر القرآن، ج ۴، ص ۱۳۸ - ۱۴۰ . نیز ر . ک: المیزان، ج ۱۸، ص ۱۰۶ .
۲۷) اسراء، ۷۱ - ۷۲ . جهت آگاهی از تفسیر این دو آیه، به تفسیر المیزان، ج ۱۳، ص ۱۶۵ - ۱۷۰ رجوع شد .
۲۸) بقره: ۱۲۴ .
۲۹) جهت آگاهی از احدیثیاد شده به کتاب الحجهٔ از اصول کافی، ج ۱، رجوع شود . نیز مصامین یاد شده، در حکمت ۱۴۷ نهجالبلاغه بیان شده است .
۳۰) بقره: ۱۲۴ .
۳۱) اصول کافی، ج ۱، کتاب الحجهٔ، باب طبقات الانبیاء، حدیث ۲ .
۳۲) مریم: ۴۲ .
۳۳) هود: ۶۹ .
۳۴) نساء: ۱۲۵ .
۳۵) تفسیر المیزان، ج ۱، ص ۲۷۷ - ۲۷۸ .
۳۶) الامام: المؤتم به النسانا کان یقتدی بقوله او فعله، او کتابا او غیر ذالک: المفردات فی غریب القرآن، ص ۲۴، کلمهی ام .
الامام: کل من اقتدی به و قدم فی الامور، النبی ( صلیالله علیهو آلهوسلم) امام الائمهٔ، والخلیفهٔ امام الرعیهٔ، والقرآن امام المسلمین معجم المقاییس فی اللغهٔ، ص ۴۸، کلمهٔ ام .
۳۷) بقره: ۲۵۳ .
۳۸) اسراء: ۵۵ .
۳۹) انعام: ۸۶ .
۴۰) المیزان، ج ۷، ص ۲۴۴ .
۴۱) مجمع البیان، ج ۱، ص ۲۷ .
۴۲) المفردات فی غریب القرآن، ص ۵۳۸، کلمهی «هدی» .
۴۳) حمد: ۶ .
۴۴) بقره: ۲۱۳ .
۴۵) اسراء: ۹ .
۴۶) جرجانی، التعریفات، ص ۱۱۲ .
۴۷) هدی الرجل: استرشد (المنجد) .
۴۸) طه: ۵۰ .
۴۹) اعلی: ۳ .
۵۰) شمس: ۷ - ۸ .
۵۱) اسراء: ۹۴ .
۵۲) اسراء: ۲ .
۵۳) بقره: ۱۸۵ .
۵۴) رعد: ۷ .
۵۵) انعام: ۸۷ - ۸۸ .
۵۶) قصص: ۵۶ .
۵۷) بقره: ۲۷۲ .
۵۸) عنکبوت: ۶۹ .
۵۹) مائده: ۱۶ .
۶۰) انبیا: ۷۳ .
۶۱) مسجده: ۲۴ .
۶۲) یس: ۸۳ .
۶۳) انعام: ۷۵ .
۶۴) قمر: ۵ .
۶۵) بقره: ۱۲۴ .
۶۶) انعام: ۷۵ .
۶۷) المیزان، ج ۱، ص ۲۷۲ - ۲۷۳، و ج ۱۴، ص ۳۰۴ .
۶۸) بقره: ۱۸۴ .
۶۹) رعد: ۳۶ .
۷۰) یوسف: ۴۰ .
۷۱) انعام: ۷۲ .
۷۲) المیزان، ج ۱۰، ص ۳۰۵ .
۷۳) شورا: ۵۲ .
۷۴) اصول کافی، ج ۱، کتاب الحجهٔ، باب الروح التی یسدد الله بها الائمهٔ ( علیهالسلام) حدیث ۱ .
۷۵) همان، ح ۲ .
۷۶) فاطر: ۳۵ .
۷۷) ر . ک: المیزان، ج ۱۰، ص ۵۸ .
۷۸) اصول کافی، ج ۱، کتاب الحجهٔ .
۷۹) اصول کافی، ج ۱، کتاب الحجهٔ، ص ۱۵۰، باب ان الائمهٔ (ع) نورالله عزوجل .
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست