دوشنبه, ۲۴ دی, ۱۴۰۳ / 13 January, 2025
مطلوب ترین زمان برای آموزش نماز
بیتردید اساسیترین رسالت كارگزاران جامعه اسلامی، پاسداشت دستآوردهای انقلاب اسلامی و حاكمیت ارزشهای الهی است. در این رهگذر، بیشترین مسؤولیت متوجه دستاندركاران نظام آموزشی كشور است. چرا كه در هر جامعه، مدرسه به عنوان پل انتقال آرمانها و ارزشهای حاكم بر خانواده است. برای اینكه مدارس بتوانند به نحو شایستهای عهدهدار چنین وظیفه بزرگی گردند، باید همواره از حاكمیت ارزشها و رفتارهای مذهبی در محیط مدارس استقبال نمایند.
بنابراین خانواده مناسبترین بستر برای ظهور و بروز رفتارهای مذهبی است. خمیرمایه شخصیت كودك در كانون خانواده و با تاثیرپذیری از نقش الگوهای بزرگسالان و به ویژه والدین شكل میگیرد.
پس از خانواده، مدرسه در این زمینه و جامعهپذیری فرزندان نقش مهمی دارد. اولیاء مدرسه و متولیان فرهنگی باید در ارائه ارزشها كاملا هوشیارانه و آگاهانه عمل كنند و به جای پرداختن به صرف انتقال مجموعهای از اطلاعات شناختی به رفتارها و ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار بپردازند.
عوامل مؤثر در انتقال ارزشهای مذهبی
همواره در انتقال مؤثر یك پیام، عوامل متعددی مؤثرند كه توجه به این عوامل، ایفای رسالتخطیر مسؤولان فرهنگی و مربیان مدرسه را آسان میكند.
۱. ویژگیهای پیامگیران
امروزه تفاوتهای فردی به عنوان اولین و مهمترین اصل در روانشناسی و تعلیم و تربیت مورد توجه است. خداوند هر فردی را با ویژگیهای منحصر به فرد خودش میآفریند. در فرایند یادگیری و انتقال پیامهای آموزشی و تربیتی توجه به تفاوتهای فردی مهمترین مساله است. در نظر گرفتن شرایط زیستی، رشد جسمانی، ویژگیهای حسی و حركتی، توان ذهنی از ابتداییترین و ضروریترین شرایط تعلیم و تربیت است. زیرا، دانشآموزانی، به رغم برخورداری از جسمی سالم و توان هوشی بالا، به دلیل نگرش ناخوشایند نسبتبه مساله و فقدانانگیز، دچار ضعف در اجرای برنامههای آموزشی و درسی و تربیتی میشوند. بنابراین، از جمله وظائف خطیر مربیان و انتقالدهندگان پیامهای آموزشی، تربیتی و ارزشی، ایجاد آمادگی روانی و نگرش مثبتبه موضوع موردنظر در مخاطبین است.
۲. شرایط و موقعیت انتقال پیام
در نظر گرفتن شرایط و موقعیت زمانی، مكانی، روانی و اجتماعی هنگام انتقال پیام از اهمیتبه سزایی برخوردار است. مثلا، در شرایط سردی فضای كلاس درس و یا محیط مدرسه و سروصدای زیاد و... مربی در انتقال پیام خود حداقل تاثیرگذاری را خواهد داشت.
۳. خوشایندی یا ناخوشایندی موضوع پیام
انسان فطرتا كنجكاو، حقیقتجو و دوستدار زیباییها و به دنبال خوشایندها و ارضای نیازهاست. آنگاه كه محتوای پیام در قالبی زیبا و جلوهای نیكو ارائه شود و بتواند پاسخی برای نیازهای ذهنی و روانی مخاطبین باشد، بیشترین تاثیر را به همراه خواهد داشت.
۴. روشهای انتقال پیام
مجهز بودن به مؤثرترین روشها در انتقال پیامها و تبیین ارزشها از مهمترین موضوعات روانشناسی تربیتی و ابزارهای روانشناختی اجتماعی است. برخورداری از چهرهای متبسم و مصمم، لسانی لین و ملایم، پرهیز از تهدید و تحقیر و لسانی آمرانه از توصیههای اولیای حق است. با توجه به اصولی كه در تبیین ارزشها عنوان شد، میرسیم به یكی از ارزشهای دینی و اعتقادات مذهبی ما كه اقامه نماز در مدرسه است. همانطوری كه بیان شد، نقش مدرسه در پرورش دینی و باروری روحیه اقامه نماز در دانشآموزان بر كسی پوشیده نیست. و با ورود كودك به مدرسه و تقارن حساسترین زمان رشد و شكلگیری باورهای دینی او با زمان تحصیل ایجاب میكند كه نسبتبه آموزش نماز به كودكان و نوجوانان در مدرسه توجه خاصی صورت پذیرد.
آموزش نماز در مدرسه میبایستبر اصول علمی و متكی بر مبانی اسلامی باشد و به وسیله مربیان آگاه و آشنا با مبانی تعلیم و تربیت انجام گیرد. از اینرو، لازم استبرنامهای برای آموزش منسجم نماز برای دانشآموزان طراحی و تدوین شود. در این زمینه، ضروری است كه مسائل زیر مورد توجه قرار گیرد:
۱. مطلوبترین زمان برای آموزش نماز
نماز یك رفتار مثبت تلقی میشود. به همین جهت میتوان آن را هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم آموزش داد. معمولا آموزش غیرمستقیم به وسیله همانندسازی است كه كودكان آن را توسط والدین در منزل یاد میگیرند. بهترین زمان برای آموزش نماز به صورت مستقیم و مدرسهای از دوره ابتدایی میباشد. چون در این موقع بهترین زمان برای ایجاد عادتهای مطلوب است و اجرای برنامههای تشویقی در مدرسه در این سنین بر روی دانشآموزان تاثیر بیشتری دارد.
۲. توجه به روانشناسی تربیتی كودكان و نوجوانان به آموزش نماز
شناخت ویژگیهای كودكان و نوجوانان اولین گام برای تدوین یك برنامه آموزشی صحیح به منظور ایجاد تقویت و تثبیت رفتار است.
لازم است در برنامهریزی برای آموزش نماز به دو نیاز نوجوان كه حائز اهمیت است توجه كرد:
الف. نیاز به درك ضرورت قبول مسؤولیت
ب. نیاز به راهنمایی و رهبری سالم دینی
با توجه به شرایط موجود جامعه اسلامی و فشارهای فرهنگی دشمنان اسلام، ضرورت احیای اقامه نماز، آن هم به صورت ریشهای و آموزش مدرسهای به عنوان یكی از مكانیسمهای مصونیت در برابر فرهنگ بیبندوباری بیش از گذشته احساس میشود. بدین منظور، پیشنهادات ذیل ارائه میگردد:
الف. سطح فعالیتهای فراگیران
كاربرد هنر در آموزش نماز (نقاشی، خطاطی، انشاء نویسی)
اجرای نظام تشویقی و انگیزشی
جمعآوری داستانهایی در مورد نماز
جمعآوری قسمتهایی از زندگانی الگوهای مذهبی در خصوص نماز
آموزش كلاسی نماز و احكام آن
نظارت بر اقامه نماز فراگیران در منزل، مدرسه و مسجد
اجرای مسابقات مختلف در زمینه نماز (كتابخوانی، شعر، نقاشی و...)
مشاوره و راهنمایی در خصوص نماز به كسانی كه نماز نمیخوانند
ب. سطح فعالیتهای مربیان و برنامهریزان امر نماز
تامین نیروهای انسانی و مربیان دلسوز و آگاه
تامین فضای پرورشی و ایجاد نمازخانه در مدرسه
توجه خاص مدیران مدارس برای اجرای صحیح نماز
برگزاری جلسات آموزش خانواده در خصوص آشنایی با اقامه نماز و توجیه اهمیت مساله به والدین
تهیه كارنامه نماز، تقدیرنامه و سایر ملزومات تشویقی و جوائز
محمد كاظم یكتا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست