دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
بررسی مفاد فقهی و حقوقی جرم بی حجابی
بیحجابی در قانون مجازات اسلامی به عنوان جرم مطرح گشته و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است. همچنین در بعضی قوانین و مقررات به این مسئله اشاره شده، ولی در هیچ قانونی، مسئله به طور مشخص و شفاف بیان نشده است. به استناد مواد قانونی که درباره وظیفه قاضی هنگام ابهام، اجمال، سکوت و تناقض قوانین وجود دارد، با مراجعه به منابع معتبر اسلامی، از جمله قرآن، حدیث و نظریهها و فتاوای فقیهان، به حدود، کیفیت و مصداقهای حجاب میپردازیم. حجاب اسلامی باید دارای دو ویژگی باشد: حدود شرعی پوشش که شامل پوشش تمامی بدن به جز صورت و دستان است، در آن رعایت شده باشد. به جز آن، با خودنمایی و جلب نظر نامحرم همراه نباشد. از طرف دیگر، با تعریف حجاب به طور کامل، به این نتیجه میرسیم که حجاب، مفهومی تشکیکی نیست و واژه «بدحجابی» غلط است. رابطه حجاب شرعی با بیحجابی نیز رابطه متناقضی است و مفهوم سومی وجود ندارد. سپس با بیان محدوده اجرای حکم، به طور مختصر، موانع اجرای حکم بررسی میشود.
قانونگذار، «بیحجابی» را که به صورت معضلی در جامعه امروز، ما درآمده در تبصره ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی در فصل هجدهم که به جرایم ضد عفت و اخلاق عمومی میپردازد، جرم دانسته است. مشکل قانون این است که در هیچ جا تعریف دقیق و کاملی از حجاب ارائه نداده است. همچنین این قانون در کشور اجرا نمیشود. در این نوشتار، تلاش شده با شرح موادی که در قانونها و مقررات، به حجاب پرداخته است، تفسیر مضیقی از قانون بیان گردد و با بحث و بررسی در منابع قانونی و فقهی این معضل، ابهام و اجمال قانون برطرف شود.
«حجاب» یکی از ضروریات دین اسلام به شمار میرود که قانونگذار به آن اهمیت ویژه داده و ترک آن را جرم پنداشته است. تفسیر قوانین بر عهده مراجع خاصی قرار دارد و تفسیر قوانین جزایی بر عهده مجلس شورای اسلامی است. البته قانونگذار اجازه داده است که در صورت نقص قوانین، به منابع معتبر اسلامی و فتاوای معتبر مراجعه شود. این مهم بر عهده علم حقوق و علما و پژوهشگران حقوق است که با شرح و توضیح مواد قانونی، به درک و استنباط بهتر قوانین کمک کنند.
این پژوهش برای بررسی جرم بیحجابی، تنها به قانون کنونی می پردازد و از قوانین سابق (پیش از انقلاب) سخن به میان نمیآورد. از این رو، میکوشیم با مراجعه به منابع حقوقی و فقهی، جرم بیحجابی تفسیر و تبیین شود. در این نوشتار در پی اثبات پوشش اسلامی نیستیم؛ چون مجال دیگری میطلبد. همچنین به بیان فلسفه حجاب و شبهههای آن نمیپردازیم، بلکه تنها به شبههای قانونی پاسخ داده میشود. افزون بر آن، از آنجا که قوانین داخلی هر کشور، مختص همان کشور است، تنها در محدوده اجرای قوانین داخلی اظهار نظر خواهیم کرد.
● پیشینه پژوهش
در روزنامه وقایع اتفاقیه، مقالهای با عنوان «بدحجابی و جرم مشهود»(۱) به قلم حسن عسکریراد به چاپ رسیده بود. نویسنده که وکیل پایه یک دادگستری بود، با تخطئه رفتار مأموران انتظامی در دستگیری زنان بدحجاب، مدعی شده بود که در قانون چیزی به نام جرم بدحجابی نداریم و قانون نیز در این زمینه مجمل است. وی با بیان این مطلب که در فتاوای فقیهان نیز نظر واحدی وجود ندارد و با تکیه بر این موضوع که نوع پوشش، حق طبیعی هر فردی است، به این نتیجه رسیده بود که چنین جرمی وجود ندارد و نباید با آن برخورد شود.
یک ماه بعد، جوابیه این مقاله، با عنوان «دفاع غیرحقوقی از جرم مشهود بدحجابی»(۲) به قلم حسین مهدیزاده در روزنامه رسالت به چاپ رسید که با نقد بندهایی از مقاله نخست، ادعاهای نویسنده را باطل شمرده بود. این نویسنده، مقاله دیگری نیز به نام «دفاع غیر منطقی از بدحجابی» در جواب مقاله دیگری به نام «بدحجابی در قانون، فقه و رویههای عملی»(۳) در روزنامه رسالت به چاپ رسانید که با نقل بندهایی از مقاله مورد نظر، به نقد و بررسی آن پرداخته بود. این مقالهها هرچند به طور مختصر، به مقوله «جرم بدحجابی» پرداختهاند. در مقالههای دیگری نیز که به موضوع هایی نظیر جرم، تعزیر، برررسی حجاب از دیدگاه اسلام و مسئولیت حکومت در بدحجابی پرداخته بودند، تنها به بعد جرم بودن یا حدود حجاب اشاره شده بود. در این نوشتار تلاش شده است با انطباق ویژگیهای جرم و حجاب و جرم بیحجابی، به تفسیری مضیق از قانون برسیم.
● اهمیت و ضرورت پژوهش
یکی از وظایف علم حقوق، تبیین، شرح و توضیح مواد قانونی است و حقوق جزا از شاخههای علم حقوق به شمار میرود که به تفسیر و بررسی قوانین جزایی میپردازد. جرم بیحجابی نیز یکی از جرایمی است که در این علم قابل بحث و بررسی است.
امروزه در جامعه ما، رعایت نکردن حجاب اسلامی به صورت معضلی اجتماعی درآمده است. هر روز، در کوچه و خیابان، زنان و دخترانی را میبینید که با پوششی خلاف شرع، در انظار عمومی ظاهر میشوند و فضای جامعه را به فضای ضداسلامی تبدیل کردهاند. بدین ترتیب، بسیاری از مردان و پسران را به دام فساد و فحشا میکشانند و خود نیز در دام مردانی میافتند که به تعبیر قرآن جزو «فی قلوبهم مرض» هستند. همین امر سبب شده است هر روز شاهد اخباری باشیم که از تجاوز به زنان و دختران سخن میگویند یا آمارهایی که بیانگر افزایش رشد طلاق هستند.
در این میان، بر عهده حکومت است که با تمامی نیرو و با کمک مردم، این معضل را حل کند تا دیگر شاهد چنین اخباری نباشیم و جامعه نیز به محیطی سالم برای رشد و تکامل انسانی بدل شود؛ چون در غیر این صورت، جامعه به گرداب فساد و انحطاط کشیده میشود.
حقوق با تبیین قانون، شرایط هر چه بیشتری برای اجرایی شدن آن فراهم میآورد.
اهداف کلی این نوشتار بدین شرح است: بررسی جرم «بیحجابی»، بحث درباره نظر قانونگذار در مورد این جرم، شرح و توضیح مواد قانونی مربوط به حجاب، بررسی منابع اسلامی برای یافتن مفهوم، حدود، کیفیت و مصداقهای حجاب، موانع اجرای قانون و محدوده اجرای قانون.
● روش پژوهش
موضوع تحقیق، زمینهای - موردی و روش کار، توصیفی - تحلیلی است. برای دستیابی بهتر به اهداف، روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای است. در این روش، پژوهشگر با مراجعه به منابع گوناگون، به بررسی موضوع پژوهش و گردآوری اطلاعات میپردازد. روش کتابخانهای این امکان را به پژوهشگر میدهد که با مراجعه به نظریههای متفاوت و مطالب متعدد، به اثبات یک یا دو نظریه بپردازد.
درباره شیوه گزینش مقالهها و منابع باید دانست به دلیل محدودیت زمانی و مکانی، تلاش شده است با مراجعه به منابع حقوقی مربوط به جرم بیحجابی، نظریههای جدید بررسی شود. در زمینه فقهی نیز با مراجعه به آیات و روایات، در میان فتواهای معتبر، به فتواهای امام راحل و مقام رهبری توجه شده است.
● مفهومشناسی
برای آغاز بحث، ابتدا به تعریف اصطلاحات اساسی میپردازیم. با توجه به اینکه موضوع پژوهش درباره جرم بیحجابی است و بر محور ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی میگردد، اصطلاحاتی را که در متن ماده ذکر شده است، جداگانه میآوریم.
▪ جرم
الف) مفهوم واژگانی
راغب اصفهانی در تعریف جرم مینویسد: «اصل الجرم قطع الثمرهٔ عن الشجر... و استعیر ذلک لکل اکتساب مکروه؛ جرم در اصل - معنای واژگان - به معنای جدا کردن میوه از درخت است و این واژه برای اکتساب هر کار ناپسند، استعاره گرفته شده است.»(۴) در دیگر کتابها، در معنای واژگانی جرم، گناه، بزه، خطا، ذنب، تعدی، عصیان، اثم، ناثم، معصیت، جریمه، ناشایست و جناح به کار رفته است.(۵)
ب) مفهوم اجتماعی
گروهی از جامعهشناسان، جرم را اینگونه تعریف میکنند: «جرم عبارت است از نقض نظام اجتماعی و رفتاری که با ضوابط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر جامعه، مغایرت دارد و احساسات عمومی را جریحهدار میسازد. این گروه معتقدند که جرم، پدیدهای اجتماعی است؛ یعنی عوامل فرهنگی، اجتماعی و محیطی در پیدایش رفتار مجرمانه، مؤثر است. بنابراین، باید در شناخت و تبیین جرم، از روش جامعهشناختی سود جست و از مشاهده وقایع، ملاحظات آماری، شرایط زندگی، از رابطه بین جرم و دیگر عوامل، غفلت نکرد.»(۶) امیل دورکیم، جامعهشناس معروف فرانسوی معتقد است که جرم، پدیدهای طبیعی و اجتماعی است که از شرایط فرهنگی و تمدّن هر جامعه برمیخیزد و شامل هر عملی است که وجدان عمومی را جریحهدار میکند.(۷)
ج) مفهوم دینی
جرم، در زبان قرآن کریم عبارت است از انجام دادن فعل یا گفتن قولی که شارع، آن را نهی کرده است و انجام ندادن فعلی یا نگفتن قولی که خداوند به آن امر کرده است. به عبارت دیگر، جرم به معنای مخالفت فعلی یا قولی با اوامر و نواهی شارع مقدس، به کار رفته است. اثم، سیئه، خطیئه و ذنب در معنای دینی جرم نیز به کار رفته است.
د) مفهوم فقهی
جرم در اصطلاح فقیهان، در دو معنا به کار رفته است:
یک - معنای عام: عبارت است از ارتکاب هر فعل حرام یا ترک واجبی که شارع، آن را ممنوع کرده است و مرتکب آن را مستحق کیفر دنیایی از جمله حدود یا قصاص یا تعزیر یا پرداخت دیه میداند.
دو - اصطلاح خاص: از آن به جنایت به نفس یا عضو تعبیر شده و عبارت است از هر نوع صدمه و تجاوز ناحق نسبت به جسم و جان دیگری یا تعرض نسبت به مرده که مجازات آن، قصاص نفس یا قصاص عضو یا پرداخت دیه است.(۸)
ه) مفهوم قانونی و حقوقی
ماده ۲ ق.م.ا جرم را چنین تعریف میکند: «هر فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد، جرم محسوب میشود.»
بر اساس(۹) تعریف علمای حقوق، جرم سه عنصر دارد:
یک - عنصر قانونی: منظور از عنصر قانونی آن است که هیچ عملی را نمیتوان جرم دانست مگر آنچه قانون پیشتر تصریح کرده باشد.
دو - عنصر مادی: مقصود از عنصر مادی جرم این است که تنها قصد انجام دادن عملی، هر چند غیر قانونی باشد، جرم نیست و برای اینکه جرم وجود خارجی پیدا کند، یک عمل خارجی مادی لازم دارد و این عمل ممکن است انجام فعل یا ترک فعل باشد.
سه - عنصر معنوی: منظور همان قصد مجرمانه و سوء نیت است. قصد مجرمانه عبارت است از تمایل به انجام دادن عملی که قانون، آن را نهی کرده است و برای تحقق عمل مجرمانه (جرم)، قصد، علم، اختیار به عنوان عنصر معنوی شرط اصلی است. (از اینرو، اکراه، اجبار و اضطرار از علل موجه یا رافع مسئولیت است.)
▪ تعزیر
الف) مفهوم واژگانی
ریشه «عزر» به معنای سرزنش کردن، ملامت کردن، تأدیب کردن و جلوگیری کردن، به کار رفته است(۱۰) و کلمه «تعزیر» نیز با معنای شبیه به «عزر» به کار میرود.
ب) مفهوم فقهی
حضرت امام خمینی(ره)، در باره تعزیر مینویسد: «کل من ترک واجباً او ارتکب حراماً فللامام علیه السلام و نائبه تعزیره بشرط أن یکون من الکبائر؛(۱۱) هر کسی واجبی را ترک کند یا حرامی را مرتکب شود، امام و نایب ایشان میتواند او را تعزیر کند به شرط اینکه از گناهان کبیره باشد.»
دیگر فقیهان امامیه نیز معتقدند که ارتکاب معصیتی که مشمول حد شرعی نباشد، قابل تعزیر است و فقیهان از نظر نص و فتوا در این حکم، اختلاف ندارند.(۱۲)
ج) مفهوم قانونی و حقوقی
ماده ۱۶ ق.م.ا در مقام تعریف تعزیر بیان میدارد: «تعزیر، تأدیب و یا عقوبتی است که نوع و مقدار آن در شرع تعیین نشده و به نظر حاکم واگذار شده است؛ از قبیل حبس و جزای نقدی و شلاق که میزان شلاق بایستی از حدش کمتر باشد».(۱۳)
در مقام تعریف تعزیر میتوان گفت جرایم تعزیری که بخش بزرگی از جرایم را تشکیل میدهند، برخلاف جرایم حدّی، به سلطه حاکم مستندند و در کیفر آن باید مقتضیات و مصالح زمانی، مکانی و شرایط مختلف رعایت گردد. جز در موارد استثنایی که به امنیت عمومی یا به صلاح جانی مربوط میشود، حاکم میتواند تعدیل به عمل بیاورد یا چنانچه مصلحت اقتضا کند، به کلی از کیفر مجرم چشمبپوشد و مَجْنیّ علیه یا ولیّ او نمیتواند از حکم تعزیر جلوگیری یا الزاماً اجرای آن را متوقف کند. دلیل این کار آن است که تعزیر، حق خاص او نیست، بلکه تعزیر، حق جامعه است و قاضی به نیابت عموم این کار را میکند.(۱۴)
▪ حجاب
الف) مفهوم واژگان
دهخدا واژه «حجاب» را اینگونه تعریف کرده است: «کلمه حجاب هم به معنی پوشیدن است و هم به معنی پرده و حاجب. بیشتر استعمالش به معنی پرده است. استعمال حجاب در مورد پوشش زن، اصطلاح نسبتاً جدیدی است. در قدیم و خصوصاً در اصطلاح فقها، کلمه ستر را به کار بردهاند، نه کلمه حجاب را.»(۱۵) معانی دیگری نیز برای واژه حجاب ذکر شده است، مانند: چادر، روپوش، روبند، آن چیزی که با آن چیزی را بپوشانند، چیزی که مانع بین دو چیز باشد(۱۶) و بُرْقَع و نقابی که زنان چهره خود را بدان پوشانند.(۱۷)
ب) مفهوم فقهی
در بحثهای بعدی به معنای فقهی و حدود حجاب میپردازیم.
ج) مفهوم قانونی و حقوقی
قانونگذار در هیچ جا «حجاب شرعی» را تعریف نکرده است و علمای حقوق نیز در بیان تعریف، به آیات قرآن و فقه مراجعه کردهاند.
▪ پوشش
واژه «پوشش» هم به معنای عمل پوشیدن و هم به معنای جامه، لباس، ستر، ساتر و حجاب، به کار رفته است.(۱۸)
▪ ستر
کلمه «ستر» نیز به معنای پوشش، حجاب و پرده به کار رفته است.(۱۹)
▪ عفت عمومی
مراد از عفت عمومی، یک سلسله افکار و باورهای اخلاقی و مذهبی و آداب و رسوم اجتماعی است که با سطح بینش و فرهنگ و دانش و تحولات مادی و اقتصادی و ایدئولوژی هر کشور و هر قوم مرتبط بوده و تشخیص آن در صلاحیت دادگاه رسیدگی کننده به جرم است.(۲۰)
● دیدگاه قانونگذار درباره حجاب و جرم بیحجابی
قانونگذار در چند مورد درباره حجاب اشاراتی داشته یا آن را جرم یا تخلف دانسته است. اکنون با بیان یکایک این مواد، به شرح و توضیح آنها میپردازیم.
۱) تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی (مصوب ۸/۵/۱۳۷۰)
ماده ۶۳۸ ق.م.ا بیان میکند: «هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر، تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل، به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم میگردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمیباشد، ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد».
تبصره این ماده نیز چنین مقرر میدارد: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد».(۲۱)
حجاب در اسلام، برای زنان و مردان بیان شده، ولی این ماده تنها درباره زنان است و از حجاب و پوشش مردان سخن نمیگوید. اسلام، رعایت حجاب را نه فقط درباره پوشش ظاهری و پوشش اندام، بلکه درباره تمامی اعضا و جوارح مانند چشم و گوش ضروری دانسته، ولی قانونگذار در این ماده، فقط درباره پوشش اندام سخن گفته است. در این ماده، «حضور زنان بدون حجاب شرعی» یکی از مصداقهای تظاهر به عمل حرام و اعمالی شمرده شده است که عفت عمومی را جریحه دار میکند.
اولین نکته در تبیین جرایم، بیان و تطبیق عناصر سه گانه جرم است. تبصره ماده ۶۳۸ ق.م.ا، که عنصر قانونی این جرم است. در این تبصره، برای رعایت نکردن حجاب اسلامی، مجازات تعیین شده است و با توجه به تعریف جرم در ماده ۲ ق.م.ا، این عمل جرم تلقی میشود. ظاهر شدن زنان بدون حجاب شرعی، عنصر مادی است. بحث معاونت در این جرم نیز مانند دیگر جرایم است. برای مثال، اگر مردی با وسیله خود، زن بیحجابی را در معابر بگرداند، معاونت در جرم کرده است و شروع به جرم نیز در این جرم وجود دارد.(۲۲)
عنصر سوم جرم، عنصر معنوی است. این جرم، از جرایم عمدی است؛ زیرا مرتکب باید علاوه بر علم و آگاهی به غیر قانونی بودن و حرام بودن عمل ارتکابی، قصد انجام آن را نیز داشته باشد. لازم نیست که این قصد به منظور جریحهدار کردن عفت عمومی باشد، بلکه ممکن است عمل ارتکابی از روی غفلت یا بیاحتیاطی یا بیمبالاتی صورت گرفته باشد، هر چند فاعل قصد خاص عمل حرام را نداشته باشد. همچنین امکان مشاهده دیگران کافی است، هرچند باید احتیاط لازم را انجام داده باشد.(۲۳) در مورد علم و آگاهی باید گفت جهل به قانون، مسموع نیست و پس از ۱۵ روز از انتشار قانون در روزنامه رسمی، لازم الاجرا است.
با گذری در قوانین موجود، به این نکته پی میبریم که قانونگذار در هیچ قانون یا آییننامهای، بهطور کامل، حجاب شرعی را تعریف نکرده است. با مراجعه به قانون اساسی میبینیم که قانونگذار، اصلی را بیان کرده است که بر اساس آن مقرر میدارد: «قاضی موظف است کوشش کند حکم هر دعوا را در قوانین مدوّنه بیابد و اگر نیابد، با استناد به منابع معتبر اسلامی و یا فتاوی معتبر، حکم قضیه را صادر نماید و نمیتواند به بهانه سکوت یا نقض یا اجمال یا تعارض قوانین مدوّنه، از رسیدگی به دعوا یا صدور حکم امتناع ورزد.»(۲۴) همچنین قانونگذار در ماده ۲۹ قانون تشکیل دادگاههای کیفری ۱ و ۲ بیان میکند: «احکام دادگاههای کیفری باید مستدل و موجه بوده، مستند به مواد قانون و اصولی باشد که بر اساس آن حکم صادر شده است. دادگاهها مکلفند حکم هر قضیه را در قوانین مدوّنه بیابند و اگر قانونی نباشد یا مستفاد به منابع فقهی معتبر و یا فتاوای معتبر، حکم قضیه را صادر نمایند و دادگاهها نمیتوانند به بهانه سکوت یا نقض یا اجمال و یا تعارض قوانین مدوّنه از رسیدگی به شکایات و دعاوی و صدور حکم امتناع ورزند.»(۲۵)
در ماده ۲۸۹، قانون اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی کیفری نیز در عبارتی مشابه با ماده ۲۹ قانون یادشده آمده است.(۲۶)
از این دو ماده نتیجه گرفته میشود که قاضی در صورت وجود نداشتن قوانین مدوّنه، باید به منابع معتبر اسلامی، فتاوای مشهور و معتبر مراجعه کند. قانونگذار با صراحت منابع معتبر اسلامی و فتاوای مشهور را جزو مستندات قاضی، ذکر میکند. باید پرسید محدوده مراجعه قاضی به منابع یادشده چیست؟ اگر در قانون، عملی جرم تلقی نشده باشد، ولی در شرع، حرام باشد، آیا با استناد به این ماده میتوان آن عمل را مجازات کرد یا خیر؟ بعضی از حقوقدانان معتقدند به استناد ماده ۲ ق.م.ا و اصل قانونی بودن جرم و مجازات، نمیتوان با استناد به منابع فقهی و اسلامی و ماده ۶۳۸، عملی را جرم دانست. بعضی از حقوقدانان نیز نظریهای مخالف این عقیده دارند. با این حال، همه حقوقدانان اتفاق نظر دارند که اگر عملی از نظر قانونگذار، جرم شناخته شده است، ولی قانون دچار ابهام یا نقض یا سکوت یا تعارض باشد، به استناد دو ماده یادشده، قاضی موظف به مراجعه به منابع دیگر است.(۲۷) حتی قانونگذار از این هم شدیدتر برخورد کرده است و در ماده ۹ قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب میگوید: «قرارها و احکام دادگاهها باید مستدل بوده و مستند به قانون و شرع و اصولی باشد که مبنای آن حکم صادر شده است. تخلّف از این امر و انشای رأی بدون استناد، موجب محکومیت انتظامی خواهد بود.»(۲۸) از این ماده برداشت میشود که در صورت استناد نکردن به قانون و شرع، قاضی، متخلّف شناخته و محکوم به مجازات انتظامی میشود. پس درباره تعیین حدود حجاب شرعی باید به منابع معتبر اسلامی و منابع شرعی مراجعه کرد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
نکته بعدی، تعریف «معابر و انظار عمومی» و «علناً» است. شرط تحقق جرم در متن ماده، آن است که در انظار عمومی و معابر صورت گیرد. بنابراین، اگر در خفا صورت گیرد، مشمول این ماده نخواهد شد. البته نکته مهم این است که صرف ارتکاب عمل با سوء نیت خاص در انظار و اماکن عمومی، برای تحقق بزه کافی است اعم از اینکه بینندهای حضور داشته یا نداشته باشد.(۲۹)
در تعریف این دو اصطلاح، ابتدا باید به قوانین مراجعه کنیم. در هیچ قانونی، این دو اصطلاح تعریف نشده است. در ماده ۲۱۴ مکرّر الف قانون مجازات عمومی چنین آمده بود: «از نقطه نظر قوانین جزایی (خواه این قانون و خواه قوانین جزایی دیگر)، مقصود از ارتکاب عمل به طور علنی، ارتکاب آن در مرئی و منظر عموم است، اعم از اینکه محل ارتکاب از امکنه عمومی باشد یا نه و یا ارتکاب آن در امکنهای است که معدّ برای پذیرفتن عموم باشد؛ از قبیل حمامهای عمومی و قهوهخانه و نمایشگاه و مانند آن».(۳۰) همچنین در حکم شماره ۴۱۳ به تاریخ ۱۳/۲/۸۱، صادره از شعبه ۲ اینگونه تعریف شده است: «مقصود از ارتکاب عمل به طور علنی در قوانین جزایی اعم از این است که در مرئی و منظر عموم واقع شود یا در اماکنی که معدّ برای عموم باشد و معابر اعم از کوچه و خیابان و به طور کلی، هر محلی که ممرّ عام شناخته شود، امکنه عمومی محسوب است. احتراز مرتکب از رؤیت مردم و آشکار شدن موضوع، به هیچ وجه تأثیری در علنی بودن موضوع ندارد و همین که عمل در محلی به وصف مذکور، ارتکاب شود، علنی محسوب است».(۳۱)
ارتکاب عمل در انظار عمومی به معنای آن است که مردم شاهد آن باشند. بنابراین، به ظاهر، شرط تحقق عمل در انظار عمومی آن است که عدهای از مردم، آن را مشاهده کنند، ولی ارتکاب عمل در معابر، چنین شرطی را ندارد؛ یعنی انجام عمل در معابر کافی است، هر چند مردم شاهد آن نباشند. همچنین با توجه به این که کلمه «معابر»، به وسیله حرف «واو» به انظار عمومی عطف شده است و با استناد به تفسیر مضیّق قانون، ممکن است منظور قانونگذار، موردی باشد که عمل، واجد هر دو جنبه باشد؛ یعنی هم در انظار عمومی و هم در معابر باشد، اگر کسی در خانه خود و در مقابل عدهای از مردم، مرتکب جرم یا حرامی شود یا در معبر، این کارها را انجام دهد، ولی کسی شاهد آن نباشد، مشمول حکم این ماده نخواهد بود. این تفسیر اگرچه تا حدودی با ظاهر ماده، سازگار است، ولی به نظر میرسد کلمه «معابر»، در متن ماده و تبصره آن به عنوان ذکر مصداق به همراه عنوان کلی است؛ یعنی قانونگذار، عنوان عام «انظار عمومی» را بیان کرده و به همراه آن، یکی از مصداقهای آن؛ یعنی «معابر» را آورده است؛ چون معابر خود به خود، در انظار عمومی به شمار میرود. بنابراین، ارتکاب عمل در معبر، مدخلیتی در تحقق این جرم ندارد، بلکه مهم آن است که در انظار عمومی باشد و انظار عمومی - همان گونه که گفته شد - به معنای آن نیست که کسی آن را ببیند، بلکه همین که محلی قابلیت مشاهده دیگران را داشته باشد، کفایت میکند؛ مگر اینکه عمل در مکان خصوصی صورت گیرد که در این صورت، دیدن دیگران لازم است. هر چند در اینجا ممکن است اختلاف پیش آید که چند نفر باید عمل را ببینند تا انظار عمومی بر آن صدق کند. به نظر میرسد بر اساس تفسیر مضیّق این قانون، لازم است عدهای که کمتر از سه نفر نباشند، شاهد جرم یا عمل منافی عفت عمومی یا بیحجابی باشند. البته در مورد بدحجابی یا بیحجابی، با توجه به این که قید «علناً» برای آن به کار رفته است، احتمال لزوم آن در معابر و اماکن عمومی تقویت میشود.(۳۲)
با توجه به ماده و حکمی که ذکر شد «علناً» تقریباً هم معنای انظار عمومی است و میان تبصره و خود ماده در این مورد تفاوتی نیست؛ چون نکتهای که به آن دقت نشده، این است که کلمه انظار عمومی در تبصره ماده، قید شده است.
از موارد گفته شده، نتیجه میگیریم که اماکن عمومی و علنی به چهار دسته تقسیم میشوند:
الف) مکان عام طبیعی (ذاتی)
به مکانهایی میگویند که به طور طبیعی و ذاتی، علنی هستند و از طرفی، همیشه به روی عموم باز است و رایگان و بدون قید و شرط، از آن استفاده میکنند. نمونه آن، خیابانها، کوچهها، راههای عمومی، میدانها، جنگلها، پارکها، باغهای غیر محصور و نظیر آنها است.(۳۳)
در این مکانها، عمل، علنی است، هرچند در اجرای عمل، مشاهدهگری در میان نباشد یا مرتکبان، خود را به صورتی از انظار عمومی پنهان کرده باشند. این مکانها در زمانهای مختلف شب و روز برای استفادهی عموم مهیا است. پس مقصود از «علناً» در این مکانها علناً به معنای اخصّ کلمه؛ یعنی حضور تماشاچی و ناظر نیست. بنابراین، عمل حرام در داخل یک اتومبیل بدون حفاظ و پوشش، در کنار خیابان یا جاده یا جنگل و غیره، جرم بوده و قابل پیگیری است.(۳۴)
ب) مکان مباح همگانی (علنی و در نتیجه عمل انسانی)
این مکانها بهطور طبیعی و ذاتی، علنی نیستند، بلکه در نتیجه عمل انسانی و به منظور استفاده خاص علنی میشوند و در وقت معینی، برای همگان آزاد هستند، مانند: مساجد، کلیساها، مدرسهها، دانشگاهها، بیمارستانها، دادگاهها، اداراههای دولتی، مغازهها، فروشگاهها و به طور کلی، همه مکانهایی که عموم افراد میتوانند در برابر پرداخت وجه و استفاده از کالایی به آن راه یابند، مانند کافهها، رستورانها، سینماها، تئاترها و نظیر آنها.(۳۵)
شرط علنی بودن در این مکانها در صورتی است که عمل در ساعتهایی انجام گیرد که مکانهای یادشده، برای استفاده اشخاص باز باشد.(۳۶) البته در ساعتهایی که این مکانها باز نیستند، بیشتر به مکان خصوصی شباهت پیدا میکند. نکته بااهمیت این است که باید به محل و چگونگی حفاظ مکان توجه کرد. برای مثال، اگر حصار مکان، نردهای یا شیشهای باشد، به گونهای که حتی هنگامی هم که مکان بسته باشد، در انظار عمومی قرار دارد، صرف قابلیت داشتن کفایت میکند و به بیننده و ناظر نیاز ندارد. اگر حصار و حفاظ آن به گونهای باشد که دیگر در انظار عمومی نباشد - در ساعت هایی که بسته است - حکم مکان خصوصی را دارد و به ناظر نیاز نیست.
ج) مکان شخصی در معرض دید
منظور مکانی است که شخصی است و دیگران حق ورود به آن را ندارند، ولی مکان قابلیت دیدن دارد، مانند عملی که در بالکن مشرف به کوچه انجام میشود. در این مورد نیز دیده شدن لازم نیست، بلکه امکان دیدن کفایت میکند.(۳۷)
د) مکان شخصی علنی به دلیل احتیاط نکردن
منظور مکانی است که شخصی است؛ دیگران هم حق ورود به آن را ندارند و قابلیت دیده شدن در حالت عادی نیز وجود ندارد، ولی به دلیل رعایت نکردن احتیاطهای لازم، در معرض دید عموم قرار گرفته است. در این مورد، وجود ناظر و شاهد، الزامی است، مانند آنکه شخصی در باغی کاری انجام داده و در باغ باز بوده و عابری آن را دیده است یا اینکه عمل حرام در داخل اتاق خانهای انجام گرفته که پنجرههایش مشرف به خیابان بوده و پردههای اتاق کشیده نشده است. در نتیجه، عابران آن کار را دیدهاند.(۳۸)
نتیجهگیری میشود که با احراز شرایط در مورد مجرم، عمل بیحجابی، جرم تلقی میشود و قابل مجازات است. مجازات مذکور در ماده این گونه است: حبس از ده روز تا دوماه و جریمه نقدی از پنجاه هزار ریال تا پانصد هزار ریال. البته متهمان به یکی از مجازاتهای مذکور، محکوم میشوند و تعیین مقدار دقیق مجازات، بر عهده قاضی است. نکته مهم این است که این جرم مانند دیگر جرایم، مشمول تخفیف یا تشدید مجازات، سقوط و تعلیق مجازاتها و دیگر احکامی میشود که برای عموم مجازاتها یا عموم مجازاتهای تعزیری وجود دارد. نکته آخر اینکه این جرم، جزو جرایم آنی است. پس برای هر بار انجام آن، مجازات بر آن بار میشود.
۲) بند ۲۰ ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلّفات اداری (مصوب ۷/۹/۱۳۷۲)
این قانون که مشتمل بر ۲۷ ماده است، در تاریخ ۷/۹/۱۳۷۲ به تصویب مجلس و در تاریخ ۱۷/۹/۱۳۷۲ به تأیید شورای نگهبان رسید. این قانون شامل مقررات تشکیل «هیئتهای رسیدگی به تخلّفات اداری کارمندان»، تشکیلات، حدود و وظایف، احصای تخلفات اداری و چگونگی رسیدگی، تجدید نظر و انواع مجازاتهاست.
فائزه عظیم زاده اردبیلی
منابع
کتاب
۱) جعفری لنگرودی، محمد جعفر، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، جلد دوم، چاپ اول، تهران، کتابخانه گنج دانش، ۱۳۷۸.
۲) حجتی اشرفی، غلامرضا، مجموعه قوانین اساسی - مدنی (با آخرین اصلاحات و الحاقات)، چاپ هفتم، تهران، کتابخانه گنج دانش، ۱۳۸۱.
۳) دهخدا، علیاکبر، لغتنامه، جلد پنجم، چاپ اول (دوره جدید)، تهران، مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۳.
۴) زارعت، عباس، شرح قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، چاپ اول، تهران، انتشارات ققنوس، ۱۳۸۲.
۵) عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، جلد اول، چاپ نهم، تهران، مؤسسه انتشارات امیر کبیر، ۱۳۷۲.
۶) فتاحیزاده، فتحیه، حجاب از دیدگاه قرآن و سنت، چاپ اول، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۳.
۷) قرائتی، محسن، تفسیر نور، جلد هشتم و نهم، چاپ اول، تهران، مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، ۱۳۸۱.
۸) قیاسی، جلالالدین، روش تفسیر قوانین کیفری، چاپ اول، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ۱۳۷۹.
۹) گلدوزیان، ایرج، محشای قانون مجازات اسلامی، چاپ اول، تهران، مجمع علمی و فرهنگی مجد، ۱۳۸۲.
۱۰) محمدینیا، اسدالله، آنچه یک زن باید بداند، چاپ چهارم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ۱۳۷۴.
۱۱) مطهری، مرتضی، مسئله حجاب، چاپ پنجاه و دوم، تهران، انتشارات صدرا، ۱۳۷۹.
۱۲) معین، محمد، فرهنگ فارسی، جلد اول و دوم، چاپ دوم، تهران، مؤسسه انتشارات امیرکبیر، ۱۳۵۳.
۱۳) مکی عاملی، علی حسین محمد، سلسلهٔ الآثار الفقهی (دراسهٔ فی المرأهٔ و ستر الوجه و الکفین)، بیروت، الدارالاسلامیهٔ، بیتا.
۱۴) منصور، جهانگیر، قانون مجازات اسلامی (حدود - قصاص - دیات - تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده)، چاپ هجدهم، تهران، نشر دیدار، ۱۳۸۲.
۱۵) محمد - م، فرهنگ جدید عربی - فارسی (ترجمه منجد الطلاب)، تهران، انتشارات اسلامی، ۱۳۶۰.
نشریه
۱) حبیب زاده، محمد جعفر و محسن عینی نجف آبادی، «مبنا و ملاک تعزیر»، قسمت اول، نشریه دادرسی، سال ششم، ۳۲، خرداد و تیر ۱۳۸۲، لوح فشرده نمایه، شماره ۱۲۷؛ شماره ۳۴، مهر و آبان ۱۳۸۱، لوح فشرده نمایه، شماره ۱۳۱.
۲) حبیبزاده، محمد جعفر و کیانوش کوراهی مقدم، «ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی و رویارویی آن با اصل قانونی بودن جرم و مجازات»، دو ماهنامه علمی و پژوهشی دانشور، سال نهم، شماره ۳۹، تیر ۱۳۸۳، تهران، دانشگاه شاهد، لوح فشرده نمایه، شماره ۱۳۵.
۳) صفار دستگردی، مهدی، «آسیبهای جامعهشناختی بدحجابی زنان»، یالثارات الحسین، شماره ۲۷۱، تهران، ۱۳۸۳، لوح فشرده نمایه، شماره ۱۵۳.
۴) کرباسی، محمد مهدی، «ماهیت جرم ازدیدگاه فقه و قانون جزا»، معرفت، شماره ۵۸، لوح فشرده نمایه، شماره ۱۳۱.
۵) گودرزی، محمدرضا، «محدوده قانون جزا و گستره جرمانگاری از دید مکاتب حقوق کیفری»، مجله حقوقی و قضایی دادگستری، شماره ۳۹، لوح فشرده نمایه، شماره ۱۳۱.
۶) مختار، محمد مصطفی، «حجاب در نگاهی نو»، پژوهشهای قرآنی، شماره ۲۶، لوح فشرده نمایه، شماره ۱۲۴.
۷) مهدیزاده، حسین، «دفاع غیر حقوقی از جرم مشهود بدحجابی»، روزنامه رسالت، ۳/۴/۱۳۸۳، تهران، لوح فشرده نمایه، شماره ۱۵۳.
۸) مهدیزاده، حسین، «دفاع غیرمنطقی از بدحجابی»، روزنامه رسالت، ۶-۸/۴/۱۳۸۳، تهران، لوح فشرده نمایه، شماره ۱۵۳.
۹) میرزا وزیری، هما، سیری دوباره در آیات حجاب، پژوهشهای قرآنی، شماره ۲۶، ۱۳۸۳، لوح فشرده نمایه، شماره ۱۵۳.
۱۰) گفتوگو با خانم طاهره ممیز، «مردم و کارشناسان از حریمها میگویند»، (قسمت یازدهم: حجاب ازدیدگاه اسلام)، زن روز، شماره ۱۹۳۹، تهران، ۱۳۸۳، لوح فشرده نمایه، شماره ۱۵۲.
پایگاه اینترنتی
۱) مرکز اطلاعات و آمار زنان www.IRANWOMEN.ORG
لوح فشرده
۱) بانک اطلاعات قوانین کشور.
۲) نمایه ۲۰۰۰.
پی نوشت ها:
۱) وقایع اتفاقیه، ۱۰/۳/۱۳۸۳.
۲) رسالت، ۳/۴/۱۳۸۳.
۳) رسالت، ۶/۴/۱۳۸۳.
۴) محمد مهدی کرباسی، «ماهیت جرم در فقه و قانون جزا»، مجله معرفت، ش ۵۸، ص ۶۸، به نقل از: راغب اصفهانی، معجم الفاظ القرآن، ص ۸۹.
۵) حسن عمید، فرهنگ فارسی عمید، ج ۱، ص ۶۸۶؛ علیاکبر دهخدا، لغتنامه، ج ۵، ص ۶۷۲۲؛ محمد معین، فرهنگ فارسی، ج ۱، ص ۱۲۲۵.
۶) ماهیت جرم در فقه و قانون جزا»، ص ۶۹.
۷) همان.
۸) همان، ص ۷۱.
۹) جهانگیر منصور، قانون مجازات اسلامی، کتاب اول، ص ۱۹.
۱۰) فرهنگ عربی به فارسی (ترجمه منجد الطلاب)، ص ۳۶۰.
۱۱) هوشنگ شامبیاتی، حقوق کیفری اختصاصی، ج ۳، ص ۵۶۶.
۱۲) محمد جعفر حبیبزاده، و محسن عینی نجفآبادی، «مبنا و ملاک تعزیر (۱)»، نشریه دادرسی، ش ۳۲، ص ۱۵.
۱۳) قانون مجازات اسلامی، کتاب اول، ص ۲۴.
۱۴) محمدرضا گودرزی، «محدوده قانون جزا و گستره جرمانگاری از دید مکاتب حقوق کیفری»، مجله حقوقی و قضایی دادگستری، ش ۳۹، ص ۶۴.
۱۵) لغتنامه دهخدا، ج ۶، ص ۷۶۴۰.
۱۶) فرهنگ فارسی عمید، ج ۱، ص ۷۷۹.
۱۷) فرهنگ فارسی معین، ج ۱، ص ۱۳۴۰.
۱۸) همان، ص ۸۳۷.
۱۹) همان، ج ۲، ص ۱۸۳۳.
۲۰) حقوق کیفری اختصاصی، ج ۳، ص ۵۵۶.
۲۱) قانون مجازات اسلامی، کتاب پنجم، ص ۱۷۵.
۲۲) عباس زراعت، شرح قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات)، ج ۲، ص ۴۳۵.
۲۳) حقوق کیفری اختصاصی، ج ۳، ص ۵۵۶.
۲۴) غلامرضا حجتی اشرفی، مجموعه قوانین اساسی و مدنی، ص ۶۶، اصل ۱۶۷.
۲۵) منصور جهانگیر، قوانین و مقررات آیین دادرسی مدنی، ص ۲۷۰.
۲۶) جلال الدین قیاسی، روش تفسیر قوانین کیفری، ص ۲۵۷.
۲۷) روش تفسیر قوانین کیفری، ص ۲۵۷؛ محمدجعفر حبیبزاده و کیانوش کوراهی مقدم، «ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی و رویارویی آن با اصل قانونی بودن جرم و مجازات»، نشریه دانشور، ش ۳۹، ص ۳۹.
۲۸) قوانین و مقررات آیین دادرسی مدنی، ص ۲۲۵.
۲۹) ایرج گلدوزیان، محشای قانون مجازات اسلامی، ص ۳۳۶ (نظریه ۵۵۵۷/۷ - ۱۳/۹/۷۲ - ا.ح).
۳۰) همان.
۳۱) همان، ص ۳۳۷.
۳۲) شرح قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات)، ج ۲، ص ۴۳۹.
۳۳) همان؛ حقوق کیفری اختصاصی، ج ۳، ص ۵۶۱.
۳۴) حقوق کیفری اختصاصی، ج ۳، ص ۵۶۱.
۳۵) همان؛ شرح قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات)، ج ۲، ص ۴۳۹.
۳۶) حقوق کیفری اختصاصی، ج ۳، ص ۵۶۱.
۳۷) شرح قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات)، ج ۲، ص ۴۳۹.
۳۸) همان، حقوق کیفری اختصاصی، ج ۳، ص ۵۶۲.
۳۹) قانون رسیدگی به تخلفات اداری، ماده ۸.
۴۰) همان.
۴۱) همان.
۴۲) همان.
۴۳) همان.
۴۴) همان.
۴۵) رسالت، ۳/۴/۱۳۸۳.
۴۶) شرح قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات)، ج ۲، ص ۴۳۶.
۴۷) همان.
۴۸) رسالت، ۳/۴/۱۳۸۳.
۴۹) همان.
۵۰) همان.
۵۱) پایگاه اینترنتی www.iranwomen.org، ذیل کلمه حجاب، بند ۷۰.
۵۲) محسن قرائتی، تفسیر نور، ج ۸، ص ۱۷۵.
۵۳) همان، ص ۲۱۰.
۵۴) همان، ج ۹، ص ۳۸۹.
۵۵) همان، ص ۳۹۴.
۵۶) همان، ص ۳۹۹.
۵۷) همان، ص ۳۶۰.
۵۸) مرتضی مطهری، مسئله حجاب، ص ۱۲۸.
۵۹) همان.
۶۰) همان، ص ۱۳۱؛ فتحیه فتاحی زاده، حجاب از دیدگاه قرآن و سنت، ص ۸۹.
۶۱) حجاب از دیدگاه قرآن و سنت، ص ۲۹.
۶۲) همان، ص ۳۱.
۶۳) همان، ص ۲۷؛ مسئله حجاب، ص ۱۵۸؛ هما میرزا وزیری، «سیری دوباره در آیات حجاب»، مجله پژوهشهای قرآنی، ش ۲۷ و ۲۸، ص ۱۷۱.
۶۴) گفتوگو با خانم ممیز، «حجاب از دیدگاه اسلام»، زن روز، ش ۱۹۳۹، ص ۸.
۶۵) مسئله حجاب، ص ۱۵۲.
۶۶) حجاب از دیدگاه قرآن و سنت، ص ۱۲۰.
۶۷) محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج ۱۰۴، ص ۳۳؛ قرب الاسناد، ص ۴۰.
۶۸) شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۰۰؛ محمدبن یعقوب کلینی، کافی، ج ۵، ص ۵۲۰.
۶۹) اسدالله محمدینیا، آنچه یک زن باید بداند، ص ۱۶۲، به نقل از: مستدرک الوسائل، ج ۲، ص ۵۵۵؛ بحار الانوار، ج ۷۶، ص ۱۰۲.
۷۰) همان، ص۱۶۳، به نقل از: مسئله حجاب، ص ۱۳۴؛ سنن ابی داوود، ج ۴، ص ۶۲.
۷۱) همان به نقل از: کافی، ج ۵، ص ۵۲۱.
۷۲) همان، ص ۱۶۴، به نقل از: مستدرک الوسائل، ج ۲، ص ۵۴۹.
۷۳) همان، به نقل از: وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۸۱.
۷۴) نک: مسئله حجاب، ص ۱۶۸؛ حجاب از دیدگاه قرآن و سنت، ص ۹۳؛ لغتنامه دهخدا، ج ۶، ص ۷۶۴۰؛ علی حسین محمد مکی عاملی، دراسهٔ فی المرأهٔ و ستر الوجه والکفین.
۷۵) آنچه یک زن باید بداند، ص ۲۶۵.
۷۶) همان، صص ۲۶۵ - ۲۶۹، پرسشهای ۳، ۴، ۱۷، ۲۲، ۲۴ و ۲۵.
۷۷) پایگاه اینترنتی: www.iranwomen.org.
۷۸) همان.
۷۹) آنچه یکزن باید بداند، صص ۲۶۵ - ۲۷۲، پرسشهای ۲، ۱۰، ۲۷، ۲۸، ۳۰، ۳۲، ۴۳ و ۴۴.
۸۰) همان، پرسشهای ۱۴، ۱۸، ۳۱، ۳۴، ۳۵، ۳۷ و ۳۸.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست