چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
دین، معنویت و معرفت
اساس دین و بنیان آن بر توجه به جهانآفرین یکتا و کسب فیض و معنویت از مبدأ فیاض و برقراری ارتباط و اتصال روحی به غیب و جان عالم است که انسان دیندار همواره سعی میکند این ارتباط را عمیقتر وگستردهتر کرده و تا جایی که میسر است در آن غرق گشته، محو و فانی شود.
آدمی که فطرتا اساس این موضوع و امکان این ارتباط را میفهمد، سعی میکند به شیوههای گوناگون چه از راه پیروی تعالیم انبیا یا مکاتب الهی حکما و چه از راه اشراقات روحانی و تعقل فلسفی به درک و فهم آن موفق گردد و در این میان تعالیم عالیه انبیا و نقش دین جلوه و نمودی روشنتر پیدا میکند. آموزههای الهی که بر لسان پاک پیامبران حضرت احدیت ساری و جاری میگردد چون عاری از هرگونه پلیدی و ناصافی است و نیز چون از سرچشمه زلال ایمان و توحید سرچشمه گرفته است راه سعادت و معنویت را هموارتر و رساتر متجلی مینماید و با جذبه مهر و محبت آدم را به سوی خویش فرا میخواند و شاهراه وصول به حقیقت را مینمایاند.
آموزههای دینی به فراخور حال بشر و تکامل فکری وی مبانی را مطرح میکند تا بشر زمینی با توسل به آن مبانی و کوشش و تلاش در جهت نیل به مقصودی آسمانی، ابواب غیبی را دریافته و از روحانیت آنها کسب فیض کند. در این میان انجام اعمال دینی وضع شده توسط شارع مقدس نقش بسزایی ایفا میکند، چه مرئی نمودن آن اعمال موجب سوقدادن عامل به روحانیت و جهان ماورای ماده شده و انسان خاکی را به مفاهیم آسمانی پیوند میدهد و او را هر چند برای لحظاتی متوجه وطن ملکوتی خویش مینماید که دوام این پیوند باعث ایجاد عمق و ژرفای معنوی و روحی در عامل گشته و فهم انسان را زیادت میبخشد، اما باید توجه نمود انجام اعمال دینی برای کسب روحانیت غیبی با توجه قلبی صورت پذیرد و شاید اگر بر حسب عادت و تقلید باشد نتیجه غایی به دست نیاید.
به هر حال قشریت و سطحینگری در هر رنگ و لباس آفتی میتواند باشد برای درک درست از باطن دین و معنویت و نورانیت نهفته در آن. قرآن کریم برای ایمان آوردن و اسلام آوردن فرق قائل شده و نیز ایمان را امری باطنی و قلبی معرفی کرده است، چنان که در قبال ادعای برخی که گفتند ایمان آوردهایم فرمود: نگویید ایمان آوردهایم.
بگویید اسلام آوردهایم و همچنین طبق همین تعالیم عالیه است که برتری انسانها نسبت به یکدیگر در تقوا و نزدیکی به قرب الهی معنی پیدا میکند نه اقرار به مسلمانی.
در نتیجه توجه معنوی به غیب و تمایل شدید انسان به کسب فیوضات آسمانی که امری فطری است با توسل به دین و تعالیم آن هرچه بهتر و کاملتر صورت میپذیرد و دین انسان را یاری میکند که وسعت اندیشه خویش را فراختر و درک مبانی روحی را عمیقتر کرده، فهم درستتری از غیب و جهانآفرین داشته باشد، همچنین دین آدمی را یاری میدهد که شیوه عرض عبودیت به درگاه خالق خویش را با آداب شایستهتری به انجام رساند که این موضوع یکی از ارکان اساسی در ادیان به شمار میرود یعنی ادب بندگی در برابر خالق.
امیر هاشمپور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست