جمعه, ۲۸ دی, ۱۴۰۳ / 17 January, 2025
مجله ویستا

رویابافی به سبک دیجیتال


رویابافی به سبک دیجیتال

معرفی ۱۰ بازی ساز بزرگ دنیای بازی های کامپیوتری

مخاطبان ویژه جورواجیم این هفته شما هستید؛ با شما نبودم! بغل دستی‌تان! بله، با شما هستم دوست عزیز، با شما «بازی‌خور» گرامی که صبح تا شب زندگی‌ات در یک چیز خلاصه شده و همه بچه محل‌ها آمار جدیدترین بازی‌های کامپیوتر و تلفن‌همراه و پلی‌استیشن و X-BOX و احتمالا هزار جور وسیله بازی مختلف که به ذهن من نمی‌رسد را از شما می‌گیرند! شما رسما یک «بازی‌خور» هستید و مطلب این هفته‌مان هم خوراک خودتان است و بس! اگر تا به حال گذرتان به جایی به نام سینما افتاده باشد، حتما متوجه تماشاگران بی‌صبری شده‌اید که هیچ وقت برای دیدن عنوان‌بندی(تیتراژ) انتهایی فیلم منتظر نمی‌مانند و این فقط متن فیلم است که برایشان اهمیت دارد و نه عنوان‌بندی آن. بازی‌های کامپیوتری هم تقریبا به سرنوشتی مثل فیلم‌های سینمایی دچار شده‌اند و ما فقط به خود بازی اهمیت می‌دهیم و احتمالا تابه‌حال هیچ وقت به پشت صحنه بازی‌ها فکر نکرده‌ایم و به این که چه تیمی کار طراحی آن را انجام داده است. جورواجیم این هفته شما را به این پشت صحنه می‌برد و ۱۰ بازی‌ساز برتر دنیا را معرفی می‌کند که هر کدام‌شان خالق آثار محبوبی بوده‌اند.

● David Cage

دیوید کیج

یک معمای قدیمی هست که می‌گوید: نسبت فرانسیس فورد کاپولا به سینما مثل نسبت جاخالی!؟ است به بازی‌های کامپیوتری! اگر شما دوست عزیز در آزمون ورودی هر جایی با این سوال مواجه شدید، شک نکنید که باید به جای جاخالی! اسم آقای «دیوید کیج» را قرار دهید! این بازی‌ساز بزرگ، عمده شهرتش را مدیون ابتکار جالبش در پیوند دادن سینما و بازی است. دیوید کیج اولین کسی بود که روایتی سینماگونه را در بازی‌های کامپیوتری جا انداخت. کیج در سال ۱۹۹۷ استودیوی معروف Quantic Dream را راه اندازی کرد اما اولین بازی پر سر و صدای او در سال ۲۰۰۵ با عنوان Fahrenheit منتشر شد. اما بعد از ارائه این بازی، شرکت او روندی معمولی را در جذب طرفدار طی کرد تا این‌که همین سال گذشته میلادی کیج توانست با اکران بازی بسیار محبوب و پرطرفدار Heavy Rain، خود را به یکی از بازی‌سازهای جاودانه تبدیل کند. Heavy Rain بازی سینمایی بزرگی است که ساخت آن ۵ سال طول کشیده است و البته کیفیت فوق العاده بالای آن به همه ثابت کرد که این ۵ سال ارزش صبر کردن برای دیوید کیج را داشت.

● Shigeru Miyamoto

شیگرو میاموتو

ژاپن کشوری است که از قدیم حرف‌های زیادی برای گفتن در صنعت بازی‌سازی داشته است. در واقع ژاپنی‌ها آن‌قدر خوب شروع کرده بودند که غربی‌ها به گرد پای آن‌ها هم در بازی‌سازی نمی‌رسیدند و سال‌ها طول کشید تا غربی‌ها راه و رسم بازی‌سازی را از ژاپنی‌ها آموختند. شیگرو میاموتو، یکی از بازی‌سازهای بزرگ ژاپنی است. او از کودکی شیفته طبیعت و پویانمایی بود. بعدها در دانشگاه هنرهای صنعتی (چه دانشگاه عجیب و غریبی!) تحصیل کرد و بلافاصله وارد دنیای ساخت بازی‌های کامپیوتری شد. همه این ویژگی‌ها از میاموتو ۵۸ ساله، یک بازی‌ساز خلاق و نوآور ساخت تا او شرکت «نینتندو» را یک تنه به یکی از غول‌های دنیای بازی‌ تبدیل کند. شاید تا این‌جای کار شما با جناب شیگرو میاموتو، ارتباط زیادی برقرار نکرده باشید اما وقتی بفهمید «ماریو» یا همان قارچ‌خور محبوب و پرطرفدار که نقش پررنگی در نوستالژی‌های کودکی ما دارد، فرزند ارشد شیگرو میاموتو است، قضیه برای‌تان فرق می‌کند. «ماریو» تقریبا آغاز راه شیگرو میاموتو محسوب می‌شود و او با بازی‌های پرطرفدار Legend of Zelda F-Zero Pikmin Star Fox نام خود را برای همیشه در فهرست غول‌های بازی‌سازی ثبت کرد.

● Peter Molyneux

پیتر مولینکس

اولا؛ این نکته را بگویم که این بنده خدا هیچ ارتباطی با دستگاه غذاساز مولینکس، آبمیوه‌گیری مولینکس و سایر لوازم خانگی ندارد و این صرفا تشابه اسمی است! دوما؛ بعضی‌ها بلندپرواز هستند، بزرگ بزرگ فکر می‌کنند و ایده‌های دور و دراز در سر می‌پرورانند. پیتر مولینکس انگلیسی هم یکی از همین آدم‌هاست که از ابتدا بچه پرادعایی بود و هیچ چیز جلودار تخیل و قدرت طلبی او نبود! پیتر مولینکس در بازی‌های خود همین روحیه را به شما نیز می‌بخشد و به شما قدرت می‌بخشد تا یک دنیا را دگرگون کنید و چیزهایی تازه بیافرینید. بازی سبک استراتژی Black White که با همین ایده اجرا شده است، یکی از آثار جاودانه پیتر مولینکس است که نام او را در صنعت بازی پرآوازه کرد. سری Theme Park Syndicate و Dungeon Keeper از دیگر بازی‌های تحسین شده این بازی‌ساز ۵۲ ساله است. سری Fable محصول ۲۰۱۰ آخرین محصول پیتر مولینکس است که البته بعضی‌ها معتقدند این بازی می‌توانست بهتر از این از کار دربیاید.

● Shinji Mikami

شینجی میکامی

آیا می‌دانستید پشت چهره دلهره‌آور زامبی‌های بوگندو! در Resident Evil خوش ساخت و پشت قهرمان‌های خوش‌تیپ و جذاب Dvil May Cry یک فرد ژاپنی قرار دارد که از قضا شبیه هیچ کدام از این موجودات هم نیست؟! شینجی میکامی، یکی دیگر از بازی‌سازهای بزرگ ژاپن است که همه بازی‌خورهای سراسر جهان گذرشان به بازی‌های او افتاده است و از آن‌ها لذت برده‌اند. شینجی میکامی اولین موفقیت بزرگ خود را در سال ۱۹۹۲ با انتشار بازی «علاء الدین» به دست آورد. اما Resident Evil بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین اثر این بازی‌ساز ۴۶ ساله است که خیلی زود به یک بازی همه‌گیر در دنیا تبدیل شد که برای او شهرت زیادی را به ارمغان آورد. Dvil May Cry و Viewtiful از دیگر نقاط برجسته کارنامه هنری شینجی میکامی به حساب می‌آیند.

● Goichi suda

گوئیچی سودا

ایشان به واقع یکی از موجودات عجیب و غریب قرن حاضر هستند! با شنیدن داستان زندگی گوئیچی سودا (Goichi suda) متوجه می‌شوید که واقعا هیچ چیز در این دنیا غیرممکن نیست. فکر می‌کنید گوئیچی سودا قبل از این‌که یک بازی‌ساز شود به چه شغلی مشغول بوده است؟ استاد دانشگاه؟ یک دانشجوی ساده ساکن خوابگاه‌؟! یک عشق کامپیوتر؟ نخیر، هیچ کدام! شغل او خیلی عجیب و غریب‌تر از این حرف‌ها بوده؛ گوئیچی سودا قبل از اینکه به بازی‌سازی روی بیاورد مامور کفن و دفن یکی از گورستان‌های ژاپن بوده است! که موفق شده بعد از سال‌ها به عشق همیشگی‌اش یعنی بازی بپردازد. او استودیوی ۵۱suda را راه‌اندازی کرد و در همان سال‌های اولیه تاسیس آن توانست بازی‌های مطرحی مانند Killer۷ Shadow of the Damned را وارد بازار کند که با استقبال خوبی هم مواجه شدند. نامگذاری استودیوی ۵۱suda هم داستان جالبی دارد. در زبان ژاپنی کلمه Go به معنی عدد ۵ و کلمه ichi به معنای عدد یک است و به همین خاطر گوئیچی سودا، نام استودیوی خود را ۵۱suda گذاشته است.

● Will Wright

ویل رایت

آمریکایی‌ها در دو زمینه مدیون آدم‌هایی با اسم «رایت» هستند؛ یکی در صنعت هواپیماسازی که آن را مدیون برادران رایت و دیگری در صنعت بازی‌سازی که آن را مدیون ویل رایت هستند. رایت ۵۱ ساله که همه او را عاشق مکانیک، معماری و علم روباتیک می‌دانند، روی یکی از اساسی‌ترین آرزوهای بشر دست گذاشت؛ شبیه‌سازی زندگی واقعی در دنیای مجازی. در نتیجه همین ایده بود که او مجموعه محبوب The sims را خلق کرد و پس از آن بازی مدیریت شهری Sim City متولد شد. مجموعه The sims آن‌قدر بزرگ شد و رشد کرد که اکنون بعد از ماریو و پوکه‌مون، با فروش کلی ۱۰۰ میلیون نسخه، سومین بازی پرفروش تاریخ است. Spore دیگر طرح جاه‌طلبانه و بزرگ ویل‌رایت است که ایده فوق العاده‌ای دارد؛ در این بازی به شما امکان داده می‌شود تا تاریخ جهان را جور دیگری و از نو بنویسید.

● Hideo Kojima

هیدئو کوجیما

سومین بازی‌ساز ژاپنی حاضر در این فهرست، هیدئو کوجیما خالق سری Metal Gear است. کوجیما پس از پیوستن به شرکت بازی‌سازی کونامی، دردسرهای زیادی کشید تا قابلیت‌های خود را به مدیران ارشد این استودیوی بازی‌سازی ثابت کند. کوجیما در سال ۱۹۸۷ با انتشار Metal Gear هم اسم خود و هم سبک اکشن و مخفی کاری را با نام خود در دنیای بازی جا انداخت. اما انتشار این بازی ۳بعدی Metal Gear Solid در سال ۱۹۹۸ بود که کوجیما را به اوج شهرت رساند. در ضمن، عاشقان سینه‌چاک بازی Pes هم باید ممنون کوجیما باشند، چون او یکی از اعضای اصلی گروه طراحی این بازی بوده است.

● Sid Meier

سید مه‌یر

دنیای بازی‌های استراتژی با نام «سید مه‌یر» گره خورده است. مه‌یر از همان ابتدا بچه فوق‌العاده مثبتی بوده و همیشه نمره‌های خوب می‌گرفته و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه میشیگان، یک استودیوی بازی‌سازی جمع و جور به نام Micro Prose را تاسیس و مدتی بعد بازی مطرح Civilization را منتشر کرد. این بازی‌ساز که دیگر الان سنی از او گذشته است، در سال ۱۹۹۶ یک استودیوی دیگر هم به نام Firaxis Game تاسیس کرد که بیشتر بازی‌های بزرگ و محبوب او، محصول این شرکت بوده است. مه‌یر در سال ۱۹۹۹ پس از شیگرو میاموتو به دومین بازی‌سازی تبدیل شد که نامش در آکادمی علوم و هنرهای تعاملی آمریکا به ثبت رسید.

● Dan and Sam Houser

برادران هاوسر

برادران زیادی در دنیای هنر وجود دارند که برادران هاوسر یکی از معروف‌ترین آن‌ها هستند. بازی بسیار محبوب GTA اثر ماندگار برادران هاوسر است که برایشان شهرت بسیار زیادی را به ارمغان آورد. سن و دن هاوسر، بنیانگذاران راک استار، با خلق سری Grand Theft auto بازی‌های کامپیوتری را به پدیده‌ای فراتر از یک سرگرمی محض تبدیل کردند.

● Alexey Pajitnov

الکسی پاژینتف

الکسی پاژینتف، اولین و تنها بازی‌ساز روس موجود در این فهرست ده تایی است. الکسی پاژینتف یک برنامه‌نویس معمولی برنامه‌های کامپیوتری است و به اندازه هیچ‌کدام از افراد حاضر در این فهرست به دنیای بازی خدمت نکرده است. اما نوشتن یک بازی ساده توانست او را به شهرت فراوانی برساند، طوری که تنظیم کنندگان فهرست ده بازی‌ساز برتر نتوانستند از کنار آن به راحتی بگذرند. این بازی چیزی نبود جز «تتریس» حتما تابه حال این بازی را تجربه کرده‌اید؛ تتریس همان بازی است که در آتاری دستی‌های قدیمی هم وجود داشت و باید اشکالی که از بالای صفحه به پایین می‌افتاد را طوری روی هم قرار می‌دادیم که یک سطر را بدون خانه اضافی به وجود بیاورد تا آن سطر حذف شود. الکسی پاژینتف در سال ۱۹۸۴ این بازی را طراحی کرد. این بازی خیلی زود به یکی از همه‌گیرترین بازی‌های تاریخ تبدیل شد.

نویسنده: محمدمهدی اعتمادی