دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

گوشه چشمی به چای


گوشه چشمی به چای

چای پس از آب, دومین نوشیدنی از نظر میزان مصرف می باشد و در ایالات متحده نیز از نوشیدنی های بسیار محبوب به شمار می آید

چای پس از آب، دومین نوشیدنی از نظر میزان مصرف می باشد و در ایالات متحده نیز از نوشیدنی های بسیار محبوب به شمار می آید. تقریبا در ۸۰% از منازل آمریکایی می توان یکی از انواع چای را یافت. چای را می توان از یک حیث بسیار منحصر به فرد دانست چرا که می توان آن را هم به صورت گرم و هم به صورت سرد و در جا و مکانی، بدون محدودیت زمانی مصرف کرد. در هر روز، ۱۲۷ میلیون آمریکایی چای می نوشند و این نشان از معرف بالای این نوشیدنی در این کشور دارد.

در سال ۲۰۰۷، بیش از ۵۵ میلیارد وعده چای برابر با ۵/۲ میلیارد گالن چای در ایالات متحده مصرف شد که از این میزان ۸۲% چای عادی یا همان چای سیاه، ۱۷% چای سبز و ۱% باقیمانده چای سفید و چای Olong بوده است. هر شهروند آمریکایی حداقل هر ۲ روز یکبار، یک فنجان می نوشد و میزان مصرف این نوشیدنی در نقاط مختلف این کشور متفاوت می باشد. چای در غرب و شمال این کشور طرفدار چندانی ندارد ولی جنوبی ها و جنوب شرقی ها از طرفداران پروپا قرص چای به شمار می روند.

تقریبا ۸۵% از چای مصرفی در این کشور، به صورت سرد (Iced) می باشد و گرایش های جدید مصرف نیز درمیان مصرف کنندگان دیده می شود که از آن جمله می توان به رشد مصرف چای های آماده مصرف (RTD tea) اشاره داشت. مصرف چای آماده در ایالات متحده طی چند سال اخیر ۱۰ برابر شده است و ارزش بازار این محصول رقم جالب ۸/۲ میلیارد دلار می باشد.

در سال ۲۰۰۷، ۶۵% از چای مصرفی را چای داغ با استفاده از چای کیسه ای بوده در مقابل چاهای آماده مصرف و چای سرد ۴/۱ از بازار را در اختیار داشته اند. مجبویت چای فوری یا همان چای کیسه رو به کاهش بوده و در عوض میزان مصرف چای سیاه به صورت سنتی رو به افزایش است. این امر در فروشگاه های اختصاصی چای و قهوه به راحتی قابل مشاهده است.

سال ۲۰۰۷ سالی بود که در آن برای شانزدهمین سال متوالی فروش چای در ایالات متحده افزایش یافت. تنها سوپرمارکت های این کشور موفق به فروش ۹۵/۱ میلیارد دلار چای شدند و مصرف چای در رستوران ها، قهوه خانه ها و بوفه ها، حداقل ۱۰% افزایش را نسبت به دهه ۱۹۹۰ تجربه کرده است. آینده بازار چای در این کشور پهناور، آینده ای روشن و امید بخش برای فعالان این صنعت بوده و متخصصان بازار پیش بینی ادامه رشد حداقل تا سال ۲۰۱۲ را دارند.

این رشد در تمامی بخش های این صنعت خواهد بود و از این میان سهولت مصرف، خواص سلامتی زای چای و کشف یا تولید انواع جدید چای سهم عمده ای خواهند داشت. چای مصرفی ما از انواع مختلفی برخوردار است و ما آنها را با نام های چای سیاه، چای سبز، چای سفید و چای Olong می شناسیم ولی تمامی این محصولات از یک بوته به دست می آیند و منبعشان یکی است.

نام علمی بوته چای که گیاهی است همیشه سبز camellia sinensis می باشد. اما این که چگونه از یک منبع ۴ محصول متفاوت به دست می آید، اتفاقی است که در اثر فرآیند دهی های مختلف و میزان اکسیداسیون حاصل می شود. به عنوان مثال چای سیاه باید ۴ ساعت در معرض فرآیند اکسیداسیون قرار داده شود در حالی که برای Olong این مدت ۲ تا ۳ ساعت است. برگ سبز چای طی فرآیندهای شیمیایی طبیعی تغییر رنگ و طعم می دهد. برای چای سبز و چای سفید مراحل اکسیداسیون حذف شده و چای پس از طی مرحله فرآوری شیمیایی، آماده مصرف می باشد و طعم آن، تا حد بسیار زیادی طعم برگ سبز تازه چای می باشد و اما نوع جدید Olong، محصولی است ما بین چای سبز و چای سیاه، البته از نظر طعم و رنگ.

اما چای کجا تولید و کشت می شود؟ بیشتر محصول چای جهان در نواحی کوهستانی با ارتفاع ۹۰۰۰ تا ۲۱۰۰۰ متر بالاتر از سطح در یا عمل می آید. این مناطق در میان نواحی استوایی راس السرطان و مدار راس الجدی واقعند چرا که در این نواحی، خاک از نظر مواد معدنی بسیار غنی است. بزرگ ترین تولید کنندگان چای دنیا عبارتند از: هند، چین، برزیل، کنیا، آرژانتین، اندونزی، مالاوی، سریلانکا و تانزانیا.

اما تاریخچه چای باز می گردد به ۵ هزار سال پیش. در حقیقت کارشناسان چای معتقدند که این گیاه در سال ۲۷۳۷ پیش از میلاد مسیح کشف شد این اتفاق در چین و توسط امپراطور مشهور چین، shen-nung که به درمانگر بزرگ نیز معروف بود، حادث شد. یکی از افسانه های چین چگونگی کشف چای را این گونه عنوان می کند که جریان باد به صورت اتفاقی چند برگ چای را درون ظرف جوشان امپراطور انداخته و طعم و رنگ ساطع شده از آن توجه او را جلب کرده است.

چای در قرن هفدهم در سراسر اروپا و قاره آمریکا از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار شد و حتی آن را یکی از بازیگران اصلی استقلال ایالات متحده می دانند. در سال ۱۷۶۷؛ دولت بریتانیای کبیر اقدام به برقراری مالیات مضاعف بر جای نمود که واکنش تند مردم ایالات متحده را در پی داشت. این مخالفت منجر به تحریم خرید چای و عدم اجازه تخلیه بار چای کشتی های انگلیسی در بنادر آمریکا شد، در یکی از شب های ماه دسامبر همان سال، مردان نقاب پوش در بندر بوستون بیش از ۳۰۰ عدل چای را به دریا ریختند و این حرکت آنان خود منشاء مهمانی چای بوستونی شد که بعدها منجر به انقلاب علیه حکومت بریتانیا شد.

Ama همسر دوک شهر Bedford را به عنوان کسی می شناسند که چای عصرگاهی را ابداع نمود. این گونه منقول است که وی راس ساعت ۴ بعد از ظهر برای جلوگیری از خواب آلودگی عصرگاهی، یک غذای بسیار سبک همچون چند تکه بیسکویت را با چای میل می کرده است. نوشیدن چای غلیظ یا همان چای پررنگ خودمان نیز از طبقه کارگر انگلستان آغاز شد. این افراد وقتی به منزل می رسیدند. در کنار غذای خود برای رفع خستگی کار، یک ظرف بزرگ همچون لیوان را پر از چای غلیظ کرده و می نوشیدند. اما نقش آمریکایی ها در متحول کردن صنعت چای بسیار پررنگ است. آنان در سال ۱۹۰۴ چای سرد و چای کیسه ای را ابداع کردند. اخیرا نیز صنعت چای ایالات متحده اقدام به ابداع چای آماده مصرف نمود و چای برای اولین بار در بطری ارایه شد. چای یکی از محصولات غذایی کاملا سازگار با محیط زیست می باشد که از منابع کاملا تجدیدپذیر تهیه می شود. گیاه چای نسبت به بسیاری از حشرات و آفات مقاوم بوده و اکسیداسیون برگ چای نیز فرآیندی است کاملا طبیعی.

برای بسته بندی چای نیز شرکت های تولیدی از کاغذهای بازیافتی به عنوان ماده اصلی سود می برند.

چای نوشیدنی است نشاط آور که حاوی هیچ سدیم، شکر یا مواد قندی و چربی نمی باشد. همچنین چای ماده ای است کاملا بدون کالری. نوشیدن چای باعث ایجاد تعادل در میزان مایعات بدن شده و می تواند به سلامت عمومی بدن نیز کمک کند. چای حاوی فلاونوید می باشد که دارای خواص آنتی اکسیدان می باشد.

مواد دارای آنتی اکسیدان قادر به خنثی سازی مواد رادیکالی و در نتیجه از بین بردن چربی های زاید شود. مواد رادیکالی قادر به از بین بردن مواد ژنتیکی شده و به گسترش بیماری های مزمن در بدن کمک کنند. تحقیقات در مورد خواص پزشکی چای هوز هم ادامه دارد و محققان روز به روز به فواید بیشتری از چای پی می برند. اثرات آنتی اکسیدان چای بر روی مکانیزم های مختلف بدن قطعی است و محققان همچنان در حال کار بر روی چگونگی این تاثیرات می باشند.

از یافته های جالب در مورد چای می توان به چند نکته ذیل اشاره داشت.

نوشیدن روزانه ۳ تا ۵ فنجان چای می تواند به سلامت قلب کمک کرده و ریسک حملات قلبی را کاهش دهد. همچنین این مقدار چای می تواند تا حد مناسبی کلسترول بد خون (LDL) را کاهش دهد. به عنوان شاهد، یک گروه از افراد که روزانه ۱۶ اونس چای سیاه مصرف می کردند را با افرادی که چای نمی نوشیدند مورد مقایسه قرار دارند. افرادی که چای می نوشیدند حداقل ۵۰% کمتر از گروه دیگر به بیماری های CHD قلبی عروقی دچار می شوند. یک تحقیق علمی دیگر اثبات کرد که نوشیدنی ۳۷۵ میلی لیتر چای در روز، معادل با ۳ فنجان چای، خطر ابتلا به حملات قلبی را تا ۴۳% کاهش می دهد. موسسه کشاورزی ایالات متحده (USDA)، با انجام تحقیقی اعلام داشت که نوشیدن ۵ فنجان چای در روز در کنار حفظ تعادل در مصرف غذاهای چرب می تواند پس از ۳ هفته، LDL یا همان کلسترول بد خون را تا ۱۱% کاهش می دهد.

● سرطان کلون (روده)

تاثیرات چای بر روی سلامت جهاز هاضمه به قدری است که برخی متخصصان سلامت این بخش از بدن را با میزان چای و مدت زمان مصرف چای کاملا مرتبط می دانند. در یک تحقیق پزشکی انجام شده بر روی دو گروه از بانوان، یک گروه که روزانه حداقل ۵/۲ فنجان چای می نوشیدند و یک گروه که کمتر از ۵/۱ فنجان چای در روز مصرف داشتند نشان داد که گروه اول حداقل ۶۰% کمتر از گروه دوم به سرطان انتهای روده بزرگ دچار شدند.

یک تحقیق دیگر نشانگر این حقیقت است که نوشیدن چای قادر به کاهش خطر سرطان روده بزرگ تا ۴۲% می باشد. همچنین مردانی که روزانه بیش از ۵/۱ فنجان چای می نوشند ۷۰% کمتر از دیگران به این سرطان دچار می شوند.

● سرطان پوست

دانشگاه آریزونا پس از انجام تحقیقات بر روی گروهی از افراد که چای سرد سیاه می نوشیدند و البته در کنار آن از پوست میوه جات به عنوان ماسک استفاده می کردند، دریافتند که خطر ابتلا به سرطان پوست تا ۴۲% کاهش می یابد. نوشیدن چای گرم نیز در پیشگیری از ابتلاء به شایع ترین نوع سرطان پوست یعنی SCC، تاثیر زیادی دارد.

● پوکی استخوان

اخیرا طی ۲ تحقیق پزشکی، محققان دریافتند که زنانی که چای می نوشند، از تراکم مواد معدنی بالاتری برخوردارند. این تراکم به ویژه در خانم هایی که چای نوشیدن را به عنوان یک عادت در طی۶ سال یا بیشتر ادامه داده اند، بیشتر نیز هست. هر چه میزان این مواد معدنی بیشتر باشد، استخوان ها از استحکام بالاتری برخوردار خواهند بود.

● میزان کافئین

چای به صورت عادی از میزان کافئین پایین برخوردار است. هر فنجان چای، حدود ۴۰ میلی گرم کافئین را به بدن می رساند.

● هزینه و قیمت

اگر شما چای را در منزل تهیه و میل کنید، تقریبا برای هر فنجان، فقط ۳ سنت پرداخت خواهدی کرد. چای را می توان بعد از آب آشامیدنی، به صرفه ترین نوشیدنی از نظر مسایل اقتصادی محسوب کرد.

با در نظر گرفتن تمامی مسایل مطروح شده، چای را می توان بهترین گزینه به عنوان یک آشامیدنی معرفی نمود چرا که هم به بدن انسان سود رسانده، هم برای محیط زیست کاملا بی ضرر و بی خطر است و هم از قیمت مناسبی برخوردار می باشد.