جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
پل های دیگر
رودخانه زاینده رود از مغرب به مشرق جاری است و رودخانه ایست قدیمی و از هنگامی كه شهر اصفهان محل سكونت شده و ساكنان نیاز به ارتباط با قسمتهای دیگر آن داشتهاند ناگزیر به ساختن پل گردیدهاند، بدیهی است هر ارتباطی كه بین دو قسمت اصفهان ضرورت یافته پل ارتباطی آن زودتر ساخته شده است.
آنچه مسلم است پل های مارنان و شهرستان و اللهوردیخان و خواجو از پل هائی هستند كه در مرحله اول احتیاج ساخته شده اند، منتهی در اثر كثرت ایاب و ذهاب فرسوده و خراب شده و تجدید بناء گردیدهاند از همین نكته كه گفته شد معلوم گردید اینكه میگویند پل شهرستان از احداث سلسله ساسانیان است درست میباشد چه نخستین پلی است كه دو قسمت اصفهان را بیكدیگر ارتباط میداده است. ولی در اثر فرسودگی در زمان دیالمه و دیگران ترمیم و تجدید گردیده است. برای اینكه روشن گردد كه در چه محلهائی نیازمند ارتباط بودهاند تمام پل هائی كه در خود شهر و اطراف آن برای ارتباط بین دو قسمت رودخانه ساخته اند ذكر میگردد:
۱) پل اورگان:
این پل در روی زاینده رود برای امكان عبور مردم چهارلنگ بختیاری به فریدن احداث گردید آن را پل حاج كاظم نیز مینامند.
۲) پل بابا محمود:
پلی است كه در باغ محمود از دهات گركن لنجان ساخته شده و تا پل كله ۴۸ كیلومتر فاصله دارد و قافله رو است. ثبت تاریخی این پل در جریان است.
۳) پل زمان خان:
این پل دو دهانه و سه پایه طبیعی سنگ دارد و در آخر بلوك آید غمش لنجان قرار گرفته و واسطه ارتباط راه ماشین رو نجف آباد به سامان و شهركرد میباشد و تا اصفهان ۱۶ فرسخ مسافت دارد.
۴) پل ورزنه
این پل در نزدیكی ورزنه رویدشت روی آب زاینده رود ساخته شده است.
۵) پل سروش آذران:
این پل كه آن را پل سروشفادران و پل دشتی نیز میخوانند در شش كیلومتری پل چوم واقع ولی اكنون به علت تغییر بستر رودخانه آبی از آن خارج نمیگردد.
۶) پل چوم:
این پل در شش كیلومتری شرق پل خواجو واقع در محل ایاب و ذهاب قوافل میباشد.
۷) پول جویی
۸) پل فلاورجان:
این كلمه معرب از پل ورگان است چه ورگان نام دهی در لنجان میباشد كه الان معروف به فلاورجان است ولی در اصل پل ورگان بوده است.
این پل هم محل عبور و مرور قوافل و اتومبیل نیز هست و تا پل باب محمود ۱۲ كیلومتر فاصله دارد.
۹) پل نیاصرم:
پل كوچكی است كه در داخل شهر اصفهان بر روی مادی نیاصرم كه به طرف میان میرود ساخته شده و معبر است.
۱۰ پل مارنان
۱۱) پل شهرستان
۱۲) پل خواجو
۱۳) پل اللهوردیخان
۱۴) پل محمدرضا شاه:
این پل كه دارای ۱۳۶ متر طول و ۱۶ متر عرض و ۳۷۵ تن وزن است میان پل های تاریخی مرنان و ۳۳ چشمه واقع شده و اصفهان را به جلفا مربوط میكند ساختمان این پل در مهر ماه سال ۱۳۲۷ به دست محمدرضا شاه شروع و سرانجام در ادریبهشت سال ۱۳۳۸ به اتمام رسید و بهره برداری از آن شروع گردید. این پل با آهن و فلز ساخته شده و امروزه كلیه وسایط نقلیه سنگین از روی آن عبور میكنند و ایجاد این پل به منظور حفظ سایر پل های تاریخی از عبور و مرور وسایط نقلیه سنگین از روی آنها بوده است. در حقیقت این پل به منزلذه مكمل پل های تاریخی است و آنها را از خرابی حفظ میكند. پل مزبور دارای پنج دهانه و برای عبور ۹ وسیله نقلیه كه هر یك به وزن ۴۵ تن در ردیفهای ۳ تایی حركت كنند محاسبه گردیده و ۵۵ میلیون ریال هزینه ان شده است این پل شامل دو پیاده رو هر كدام به عرض ۲/۵ متر است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست