سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

كار دشوار نیكی هایدن برای تكرار


كار دشوار نیكی هایدن برای تكرار

نیكی هایدن قهرمان فصل گذشته رقابت های گراندپری موتوسیكلت رانی موتوجی پی معتقد است تغییرات فنی اعمال شده در این رقابت ها برای فصل جاری پیش بینی نتایج را سخت كرده و نتایج تورنمنت اول فصل ۲۰۰۷ نیز كه چندی پیش در قطر برگزار و به قهرمانی غیر منتظره كیسی استونر استرالیایی منجر شد, از دیدگاه هایدن آمریكایی نشانگر همین موضوع است

نیكی هایدن قهرمان فصل گذشته رقابت های گراندپری موتوسیكلت رانی (موتوجی پی) معتقد است تغییرات فنی اعمال شده در این رقابت ها برای فصل جاری پیش بینی نتایج را سخت كرده و نتایج تورنمنت اول فصل ۲۰۰۷ نیز كه چندی پیش در قطر برگزار و به قهرمانی غیر منتظره كیسی استونر استرالیایی منجر شد، از دیدگاه هایدن آمریكایی نشانگر همین موضوع است.

امسال ظرفیت موتوسیكلت های حاضر در این پیكارها به ۸۰۰ سی سی افزایش یافته حال آن كه تا همین ۵ سال پیش این رقابت ها، گراندپری موتوسیكلت رانی ۵۰۰ سی سی نامیده می شد و به تدریج به ۶۰۰ سی سی افزایش یافته بود و افزایش جدید، شرایطی تازه را ایجاد كرده است. هایدن راننده رسپول هوندا كه سال پیش در رقابت های نزدیك با «والنتینو روسی» قهرمان ایتالیایی ۷ دوره رقابت های موتوجی.

پی وی را در آخرین تورنمنت از میدان بدر كرد و قهرمان جهان شد، می گوید: «تغییر ظرفیت موتورها، به طور كامل یك شرایط جدید را ایجاد كرده است و نه تنها راننده های حاضر در مسابقات، بلكه كل تیم ها را تكان داده و متحیر ساخته است.

نخستین پیامد وضع تازه، برابر شدن نسبی شرایط همه راننده ها است و آنها كه پیشتر برتری محسوسی بر دیگران داشتند، اكنون رقیبان را بسیار نزدیك به خود و تقریباً برابر می یابند، زیرا فرصت كافی برای جلو افتادن دوباره از آنان را نداشته اند. به واقع موتوسیكلت ران ها مجبور بوده اند همه چیز را از نو شروع كنند و تداركات و تمرینات ماههای گذشته حالت یك شروع دوباره و از نقطه صفر را برای ورزشكاران داشته و انگار كه هیچ پیشینه ای برای آنها وجود نداشته است.»

● مسائل امنیتی

اگر از افزایش ظرفیت موتوسیكلت ها تا ۸۰۰ سی سی می گوییم باید یادآور شویم كه پیشینه افزایش آن تا ۹۹۰ سی سی هم در دو فصل گذشته وجود داشته است، اما سپس مسئولان امر به این نتیجه رسیدند كه وجه امنیتی و سلامتی رعایت شده در این میزان و حجم از ظرفیت موتورها برای موتوسیكلت ران ها به حد لازم نمی رسد و در نتیجه آن را تا ۸۰۰ سی سی كاهش دادند. حسن این كاهش این است كه از سرعت افراطی و خطرناك موتورسواران جلوگیری و آنها را وادار می كند تا با سرعتی معقول تر برانند و زیاده روی نكنند.

هایدن می گوید: «وقتی مسابقات زمان سنجی در آستانه فصل جدید جریان داشت، فاصله بین موتورسواران به كمترین حد می رسید و تفاوت ها را نمی شد حس كرد. حتی برخی زمان های به دست آمده ما با زمان های ثبت شده در دوره به كارگیری موتورهای ۹۵۰ یا ۹۹۰ سی سی برابری می كرد و این به سبب تبحر ورزشكاران و پیشرفت های فناوری و بهبودی و تقویت دیگر وجوه موتورها و وسایل به كار گرفته شده در رقابت های موتو جی پی بود. هم در تمرینات اخیر و هم در نخستین تورنمنت فصل كه در قطر بود، همه ما احساس كردیم كه سرعت مان بیشتر شده و حتی در گوشه های پیست كارایی فزون تری داریم و بویژه بهره گیری از تایرهای بهتر برای موتوسیكلت ها قسمتی از مشكلات مان را حل كرده است، این تایرها كمك كرده تا حتی بتوان از نیروی مركزی موتورها بیشتر بهره گرفت.»

● نزدیك ترین رقابت

رقابت فصل پیش هایدن با روسی كه سرانجام موجب شد نوار ۵ قهرمانی متوالی راننده ایتالیایی در پیكارهای موتوجی پی قطع شود، جالب ترین و نزدیك ترین رقابت در تاریخ برپایی این مسابقات شناخته شده است.

در نهایت در تورنمنت پایان فصل و در حالی كه قبل از آن روسی دوباره به صدر جدول رفته بود، وی دچار تصادف و از صحنه این پیكار خارج شد و قهرمانی به هایدن رسید، اما اگر گفته های خود او را هم مبنا بگذاریم، تكرار آن عنوان برای او بسیار سخت خواهد بود و اگر می گوییم دشوار تنها به خاطر تغییر دوباره ظرفیت موتورها نیست، بلكه عزم روسی برای پس گرفتن عنوانش و مهارت و تبحری كه او در حرفه اش دارد، مهم ترین مسأله در این ارتباط خواهد بود.

با این حال هایدن نیز یك شگفتی ساز بزرگ در فصل ۲۰۰۶ بود و عجیب ترین رویداد در ارتباط با وی در آن فصل این نكته بود كه مدعی شد در ماه های پایانی در حالی رانندگی می كرده و پشت فرمان می نشسته است كه از ناراحتی شانه رنج می برده و این ناراحتی به اندازه ای بوده كه حتی به عمل جراحی هم نیاز داشته است.

هایدن در حالی كه برای ادامه رقابت های موتوجی پی در فصل ۲۰۰۷ مهیا می شود، می گوید: «حساسیت و ارزش رقابت ها به اندازه ای بود كه می طلبید من تن به عمل جراحی ندهم و تا پایان فصل و تعیین تكلیف نهایی تحمل كنم. شكستگی شانه هم نمی توانست مرا از ادامه راه بازدارد، زیرا بحث كسب مقام قهرمانی جهان مطرح بود و چنین احتمالی وجود داشت.» آیا بحث تغییر ظرفیت موتورها نیز به همین شكل با شانه های ترمیم شده هایدن مهار و اداره خواهد شد؟ كسی نمی داند ولی چند تورنمنت بعدی گراندپری موتوسیكلت رانی ۲۰۰۷ در این باره روشنگر خواهد بود.

وصال روحانی



همچنین مشاهده کنید