یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
لوازم تحول در نظام آموزش و پرورش کشور
سالهای متمادیست که نظام آموزش و پرورش کشور از همان روش قدیمی و سنت شده ؛ بهره میگیرد و این در حالی است که در عصر ارتباطات و فن آوری اطلاعات , بهره گیری از این ابزار و تغییر بنیادین روش تدریس و آزمون و نظارت ؛ لازمه رویکرد بسوی نظام نوین آموزش و پرورش می باشد.
اوج گزارش اشکالات اساسی این نظام آموزشی ؛ باعث شد تا رهبری و رئیس جمهوری ؛ دستور تشکیل ستادی در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش را صادر نمایند و بدین ترتیب اعضای آن مکلف یه آسیب شناسی و ارائه راهکار و بهره گیری از نظرات پژوهشگران شده اند که این حرکت فرخنده می تواند گام بسیار موثر و بلندی در جهت نیل به این مهم باشد.
در این مقاله ؛ سعی شده است آسیب شناسی های نظام کنونی ؛ مطرح و راهکارهای آن بطورهمزمان ؛ و بصورت کاملا خلاصه ؛ ارائه شود به ایمد اینکه ؛ مسئولین امر ؛ در تدوین نظام نوین آموزش و پرورش از آن بهره برند:
۱) آموزش زبان انگلیسی :
آموزش زبان انگلیسی ؛ بعنوان اولین زبان واحد بین المللی باید بجای سال اول راهنمایی ؛ از سال سوم ابتدایی ؛ شروع شود.
چرا که سن کودکان در درک اینزبان بمراتب آسانتر از سالهای بعد است. اما مهمترین آسیب تدریس زبان در نظام آموزشی کشور ما تکیه بر آموزش قواعد بجای مکالمه و درک واژه هاست.برای همین است که حتی فوق دکترهای این نظام اموزشی هم توان گفتگوی محاوره ای به زبان انگلیسی را ندارند.و این درحالی است که با وجود اینکه وی بیش از بیست سال ؛ با زبان سروکار داشته ولی فقط به لحاظ اینکه بیشتر بر قواعد تکیه شده اما توان مکالمه را ندارد.
بنابراین اولی بر آموزش و درک مطلب و آشنایی با معانی واژه هاست. بخوبی ملاحظه نموده ایم که کودک ابتدا معانی لغات را درک می کند نه نحوه بیان و رعایت قواعد آن .یعنی اگر معانی واژه ها را بدانیم راحتر می توانیم چینش آنها را برعهده بگیریم تا اینکهابتدا قواعد را بدانیم در حالی که معنی جمله را نمی دانیم.
۲) تشکیل بانک اطلاعات دانش آموزان بمنظور داشتن آمار توانمندیها و مشکلات ایشان:
از نظر سن _ شغل پدرو مادر_ نوع سرپرست_ در قید حیات بودن والدین _ داشتن نامادری و ناپدری_ نوع منزل_ مسافت منزل تا محل کار_ موقعیت جغرافیایی و مشکلات سر راه دانش اموز از منزل تا مدرسه.وضعیت و نوع بیمه_ و....
۳) استفاده از دستگاه کامپیوتری ثبت تردد دانش آموزان با استفاده از اثر انگشت.بمنظور اطلاع از حضور و غیاب دانش آموزان و داشتن آمار لحظه ای از تعداد حاضرین در مدرسه.
۴) مهمترین اشکال اساسی نظام کنونی ؛ دادن امتحان جهت اخذ نمره و مدرک است بنابراین دانش آموز احساس نیازی به لزوم درک مطلب نمی کند.بهترین راهکار در این خصوص ؛ اینست که امکان درک مطلب برای دانش آموزان فراهم شود با استفاده از بندهای : ۷_ ۹_ ۱۰_ ۱۱ _ ۱۶ _۱۸ و بویژه بند ۴۴.
۵) راه اندازی و تجهیز و غنی سازی کتابخانه ها در مدارس. ارائه جایزه به بالاترین آمار دانش آموزان در مراجعه و اخذ کتاب و برگزاری مسابقه کتابخانی.
۶) رسیدگی به مشکلات معیشتی و عاطفی و تردد دانش آموزان.
۷) ارائه جایزه به دانش آموزانی که نمره بالای ده بیاورند در پنج گروه به تفکیک : بالای ده _ بالای چهارده _ بالای شانزده_بالای هجده_ بالای بیست.
۸) کنکور رده بندی :
یکی از اساسی ترین مشکلات کنکور در کشور ما ؛ مسابقه ای بودن آن بجای علمی بودن آنست یعنی به سبب ناتوانی دانشگاه ها در جذب همه دانش آموزان ؛ این کنکور علمی تبدیل به مسابقه ورود به دانشگاه ها شده است.بنابراین ؛لازم است شرایط ذیل به سمت و سوی نوین و تحول گرایی پیش رود و برای این منظور کافیست تا بجای اینکه تمام داوطلبین یک سطح را امتحان دهند برای دانش آموزان ؛ سطوح مختلف پرسش کنکور مطرح شود بگونه ای که خودشان از قبل بتوانند سطح مورد توان خود را از قبل انتخاب نمایند البته تفاوت این آزمون بدین گونه خواهد بود که حق انتخب رشته برای ایشان دارای محدودیت باشد بدین معنی که تعداد قبولی هر سطح بمیزان نازل بودن ان کمتر باشد اما حسن این روش در اینست که اولا دانش آموز ی با توانمندی کمتر؛ لزوما با دانش آموز توانمندتر ازخود رقابت نخواهد کرد و لذا امکان راهیابی به دانشگاه را بهتر خواهد یافت و دوما وی براستی بجای مسابقه ورودی؛ آزمون علمی ورودی داده است .
۹) توجه به شادابی سمعی و بصری محیط مدارس ؛ کلاسها ؛ سالنها ؛ بسیار حائز اهمییت است.کاهش اطلاعات نوشتاری و تصویری تکراری و بویژه دارای پیام مستقیم ؛ باید در دستور کار قرار گیرد چرا که دیگر اثر خود را به همین لحاظ از دست داده اند و باید از نوشتارها و تصاویر جذاب و شاد بهره گرفت .
۱۰) لب تاپ :
ارائه لب تاپ بجای کتب درسی در ایجاد انگیزه در دانش آموزان بسیار حائز اهمییت است .هم اکنون کشور عربستان این حرکت را آغاز نموده است.نباید ازایجاد تسهیلات برای ردوبدل شدن اطلاعات غیر اخلاقی بدین روش ؛ هراس داشت چراکه نسل کنونی و آینده نسلی است که راه های انتقال اطلاعات را بخوبی بلد است و لذا نباید از ترس این موضوع ؛ آنان را در بهره گیری از فن آوری اطلاعت محروم نمود.حکایت حکایت ساز موسیقی می ماند که حضرت امام به استناد اینکه می توان از یک ابزار بهره گیری مثبت نمود استفاده از آن را آزاد نمودند.ضمن اینکه تجربه ویدئو بخوبی نشان داد که در برابر فن آوری نمی توان مقابله نمود و بجای مبارزه با اصل آن باید بهره گیری ثبت از آنرا بسط و ترویج داد.
۱۱) برگزاری کنفرانس در کلاس باید بجای پرسش و پاسخ مستقیم معلم و دانش آموز نهادینه شود بدین ترتیب که در گروه های همسطح ؛ دانش آموزان خود از یکدیگر پرسش و پاسخ نمایند و معلم ناظر و راهنما باشد.
۱۲) وجود کپسول آتش نشانی در سالن مدارس در ایجاد امنیت خاطر دانش اموزان موثر است.
۱۳) وجود تهویه هوا در کلاسها و سالنها در جلوگیری از رخوت و ایجاد انگیزه در یادگیری بسیار حائز اهمییت است.
۱۴) تجهیز مدارس به سیستم سرمایشی کولر گازی به سبب تهویه مطبوع و عدم آلودگی صوتی و نیز شوفاژ بجای بخاری نفتی و گازی که دشمن اکسیژن هستند بسیار حائز اهمییت هستند.
۱۵) ارائه میوه و خشکبار و حتی چای در جلوگیری از رخوت و ایجاد انگیزه در یادگیری بسیار حائز اهمییت است.
۱۶) راه اندازی شبکه ملی اینترانت رایگان ؛ جهت وراد نمودن کتب به آن و دسترسی رایگان به آموزش و رفع اشکال لحظه ای ( آن لاین ) در ایجاد تسهیلات یادگیری بسیار حائز اهمییت است.
۱۷) هر مدرسه باید به یک پایگاه اینترنتی مجهز شود که در این سایت مدارس؛ ایام و ساعات و نوع کلاسها و نمرات دانش آموزان و اطلاعیه ها و فراخوانها و گزارشها ؛ نظرسنجی و .... منعکس میشود.والدین از وضعیت نمرات درسی و فراخوانها و و ضعیت تردد دانش اموزان خود بصورت آن لاین مطلع میشوند.
۱۸) برگزاری تور رایگان درون و برون شهری در جلوگیری از رخوت و ایجاد انگیزه در یادگیری بسیار حائز اهمییت است.
۱۹) کمک در انتخاب رشته توسط سازمان آموزش و پرورش از مقطع راهنامیی به متوسطه و نیز متوسطه به عالی ؛ می تواند برای دانش آموزان اطمینان خاطر بیاورد تا درگیر شرکتهای کلاه بردار نشوند.
۲۰) راه اندازی سرویس رایگان و یا با تخفیف ویژه ؛ علاوه بر ایجاد انگیزه و تسهیل در رفت و آمد و مقید شدن دانش اموز به نظم ؛ همچنین در جلوگیری از رخوت و ایجاد انگیزه در یادگیری به سبب تسهیلات فوق و عدم درگیر شدن در دسترسی به وسیله ایاب و ذهاب ؛ بسیار حائز اهمییت است.
۲۱) معلم قرار دادن دانش آموزان بصورت تصادفی در هر کلاس. بدین معنی که معلم بجای دانش اموز نشسته و وی را معلم کلاس مس نماید حتی اگر شده فقط ۱۵ دقیقه. ایجاد انگیزه و قرار دادن دانش آموز در موقعیت معلم ؛ بسیار حائز اهمییت است.
۲۲) دو تا سه رابر نمودن وقت کلاسهای آموزش ورزش و انشاء در پرورش توان جسمی ؛ تزریق هوای تمیز به دانش اموز و زدودن رخوت از وی و نیز وادار نمودن وی به اندیشه از محاسن ویژه این طرح است. دانش آموزان را در هرماه باید مورد نظر سنجی قرار داد بدین ترتیب که در هرماه موضوع انشاء ؛ نظر ایشان در مورد معلمان خود ؛ مدرسه و نظام آموزش و پرورش باشد فقط بدین رط که در ارائه نظرات خود آزاد باشند و هزینه ای را برای ایشان تحمیل ننماید.
۲۳) اینترنت تحت نظر مربیان برای آشنایی با آن و نیز بهره گیری از آن باید در تمامی مدارس نهادینه شود.
۲۴) تحقیق و پژوهش در مورد هر در از طریق اینترنت ؛ مواجهه حضوری با موضوع ؛ باید ملاک عمل نمره دهی شود .
۲۵) جلوگیری از ارائه لباس متحد الشکل غمگین و با رنگ تیره به دانش آموزان ؛ و در عوض ارائه لباس متحد الشکل شاد ؛ ضمن روحیه بخشی و احساس دانش آموز بودن , همچنین در کمک به کاهش تمایز برتری مالی خاونده های ایشان موثر است. بطور کلی متحد الشکل بودن البسه در مورد دانش آموزان دختر ؛ اعمال شده است اما در مورد آقایان هنوز هم عملی نشده است.
۲۶) قراردادن یک خط تلفن داخلی در هرکلاس و سالن ؛ در جهت تسهیل ارتباط معلم ؛ مبصر و دانش آموز با مدیر و مسئولان مدارس ؛ و برعکس ؛ بسیار لازم است. و نیز تابلوی الکترونیکی بجای تابلوی سنتی و قدیمی شده تخته سیاه در جلوگیری از رخوت و ایجاد انگیزه در یادگیری بسیار حائز اهمییت است.
۲۷) برگزاری کارگاه آموزشی حتی برای دروسی که عملی نیستند اما نیاز به آشنایی و مواجهه حضوری و درک بهتر موضوع دارند در جلوگیری از رخوت و ایجاد انگیزه در یادگیری بسیار حائز اهمییت است.براستی چه اشکالی دارد دانش آموزی که مثلا در درس اقتصاد ماهی یک بار همراه معلم خویش به بازار کار روانه شوند؟تا صرفا تئوری را به درک خود نسپارند؟
۲۸) نظر سنجی دوره ای از کل نظام آموزش و مدرسه از دانش اموزان از طریق سایت ؛ نصب صندوق انتقادات و پیشنهادات و....
۲۹) دسترسی رایگان به سایت آموش و پرورش.
۳۰) معاونت تحقیقات و پژوهش وزارتخانه باید یک رونوشت از کل انشاء های نظر سنجی و صندوق انتقادات و پیشنهادات ؛ را مورد تحقیق و پژوهش قرار دهد.
۳۱) معاونت پرورشی مدارس باید دانش آموزان را همگام خود کند اما نه به شکل گذشته و نه به شکل آزادانه بلکه باید معیار های اخلاقی و انسانی را باشرایط روز به دانش آموزان تفهیم نماید و از انان طلب نماید یعنی نباید اصرار بر گذشتگان نماید چرا که تجربه سی ساله از عدم امکان به این مهم خبر داده و می دهد ولی نباید هم دانش آموزان رها شوند ؛ بلکه منظور اینست که هدایت ایشان باید بگونه ای اشد که باعث فراری دادنشان نشود ؛ و راهکار برقراری تسهیلات رفاهی و اندنیشه سازی برای ایشان است بگونه ای که دانش آموز ؛ خوبی و بدی را در عمل ؛ درک کند و فقط تصویر ذهنی از آن برای وی نسازیم.انشا ا...
۳۲) جلوگیری از عدم فاصله زمانی بین آمتحانات بنابراین بین هر درس باید حداقل یک روز فاصله باشد.
۳۳) در درس انشاء ؛ معلم باید مکلف به آموزش روشهای شناخت مسائل و آیین نگارش شود.
۳۴) از طریق دانشگاه ها و بانکها ؛ دانش اموزان نخبه ؛ از همان بدو ورود به سال دوم دبیرستان ؛ بصورت بورسیه ای ؛ معرفی شوند تا زمینه حمایت از آنان و بهره گیری از ایشان فراهم شود.
۳۵) داش اموزان حتی در رشته های غیر مرتبط نیز ؛ به کارگاه ها و تورهای آموزشی و تفریحی ؛ برده شوند مثلا دانش آموز ادبیات و یا ریاضی به سر مزرعه برده شوند چراکه وی با علوم مختلف آشنا میشود و تجربه می نماید و وادار به اندیشه می شود.
۳۶) یکی از عمده ترین مشکلات اساسی کتب درسی نظام آموزشی ما ؛ حجیم بودن مطالب آنهاست.
حجم کتب درسی بسیار زیاد هستند ؛ و این باعث رخوت و عدم درک مطلب می شود و دانش اموز را وادار به حفظ مطالب می نماید. نمونه بارز آن تاریخ معاصر و تاریخ عمومی ؛ می باشند که فقط یک کامپیوتر می تواند از عهده ذخیره اطلاعات آن برآید.
۳۷) جلوگیری از تحقیر دانش اموز چه بصورت گفتاری و چه بصورت تنبیه جسمی.
۳۸) ارائه کارت شناسایی بمنظور احراز هویت دانشاموز و نیز ایجاد انگیزه در وی به سبب حس دانش اموز بودن.
۳۹) تدوین و اختصاص کتاب : درس زندگی از سال اول راهنمایی تا سال چهام متوسطه و قرار دادن شئونات زندگی در آن متناسب با سن دانش اموز.
۴۰) انعکاس سرگذشت دیگران در درس زندگی و بویژه انانکه درس نخوانده اند. درس عملی این سرگذشتها را نیز می توان از طریق مواجه حضوری دانش آموزان ؛ به ایشان آموزش داد.
۴۱) توجه دادن معلمین به اینکه از دانش آموزان چه در درس عملی و ورزشی و چه در س تئوریک ؛ انتظار ارائه پاسخ مساوی نداشته باشند چرا که توانمندی ایشان مساوی نست.
۴۲) توجه به مبلمان کلاسها ؛ در فرهنگ پذیری و ایجاد انگیزه به دانش آموزان بسایر موثر است.
۴۳) ارائه پایان نامه باید از اول راهنمایی نهادینه شود وی باید درک خود را از مجموع دروس ارائه نماید و این پایان نامه دارای نمره مستقل باشد.
۴۴) نظام تک ماده باید لغو شود و از همان اول راهنمایی ؛ مشروط شدن در یک درس همانند نظام واحدی اعمال شود تا دانش آموز نمره مجانی گیری را یاد نگیرد و تنبل نشود ضمن اینکه وی فرصت جبران آن درس در سال بعد را دارد و برای یک یا چند درس ؛ یک سال عقب نخواهد افتاد.
۴۵) معرفی دانش آموزان موفق در تمامی رده های هم سطح به سایر دانش اموزان. در این طرح یک گروه هم سطح مثلا با نمره ده ؛ نیز بعنوان دانش آموز موفق معرفی خواهند شد و هدف ؛ ایجاد انگیزه در حفظ و ارتقای وضعیت تحصیلیشان است. چرا که نباید از حقیقت فرار نمود هم اکنون آمار فرار دانش آموزان از دامه تحصیل وحشتناک است.
۴۶) جهت جلوگیری از تخلف و تقلب دانش اموزان ؛ می توان سالنهای مجه بزرگ در هر شهرراه اندازی نمود که در این سالنها ؛ دانش آموزان در اتاقکهای شیشه ای که امکان دسترسی به تقلب را نخواهند داشت ؛ آزمون خواهند داد.
ویژگی این اتاقکها ؛ عدم دسترسی به اطلاعات دیگر دانش آموزان ؛ عدم دسترسی به موبایل ؛ ماشین حساب؛ تقلب همراه به سبب پوشیدن البسه مخصوص آزمون ؛ و... خواهد بود. البته این سالنها را میتوان برای بیشتر برای دروس مشکل و حائز اهمییت بیشتر و بویژه حیاتی ؛ قرارداد منظور از حیاتی بودنشان اینست که اگر یک دانش آموز بهیاری ؛ در یک آزمون با تقلب نمره بیاورد ؛ در حقیقت به سبب سروکار داشتن وی در آینده با جان انسانها ؛ بایدفرصت قبولی با تقلب را ار وی سلب نمود.
۴۷) مکلف نمودن دانش آموزان به مطالعه رسانه های دیداری و شنیداری چاپی و الکترونیکی ایران و جهان و بویژه نشریات روز و نشریات علمی کشور.
۴۸) مکلف نمودن دانش آموزان به ارائه مقاله در خصوص مباحث و دروس .
۴۹) آموزش همزمان کلیه دروس از اول ابتدایی تا پایان دبیرستان در سایت اینترانت رایگان وزارتخانه و شبکه آموزش رادیویی و تلوزیونی.بزرگترین حسن این نوع آموزش , بویژه در مواردی است که مدارس به دلیل امنیتی ؛ وضعیت بارش برف و طوفان لازم به تعطیلی موقت و یا زمان بر هستند می باشند.
۵۰) جلوگیری از اعطای پیک نوروزی.
۵۱) توجه به ساعت کار مدارس در زمستانها ؛ بدین ترتیب که با توجه به دیر طلوع نمودن خورشید و زود غروب نمودن آن ؛ لازم است زمان آغازو پایان ساعتهای کلاسها ؛ در اول صبح و پایان روز؛ بگونه ای باشد که امکان تردد مناسب وبویژه برای دانش اموزان دخترفراهم شود.
۵۲) هر دانش آموز دارای یک مبلمان مخصوص به خود باشد که دارای قفل و کلید باشد.البته از هر قفل یک کلید یدکی نیز نزد مدیر مدرسه باشد.
۵۳) فاصله چشم دانش اموزان با تابلو ؛ باید رعایت شود.
۵۴) دانش آموزان الزاما غ به ترتیب قد در کلاس چیدمان شوند که مشکل دید تابلو معلم و دانش اموز بوجود نیاید.
۵۵) از دانش اموزان خواسته شود در پایان هر کلاس به خود نمره دهند و این نمرات نزد ایشان و معلم جهت مقایسه با نمرات پایان هر ترم ؛ نگهداری شوند تا دانش اموز ؛ نسبت به عملکرد خود ؛ وجدان خویش را به قضاوت فراخواند.
۵۶) از دانش آموزان خواسته شود که مشکل روش معلمین خود را به مدیر مدرسه آزادانه اعلام نمایندو نیز روش مطلوب صحیح تدریس ؛ را اعلام نمایند .چراکه هردانش اموز ؛ ظرفیت یادگیری و پذیرش متفاوتی دارد. فرهم اوردن امکان انتخاب و تعویض معلم برای دانش اموزان بویژه از سال اول راهنمایی در وسط هرم ترم تحصیلی فراهم باشد.
۵۷) پرسش هفتگی از دانش آموزان بصورت انفرادیدر خصوص اینکه بطور کلی در خانواده و مسیر رفت و امد به مدرسه و بالعکس و نیز با معلمین خود آیا مشکلی دارند؟
۵۸) نور کلاس الزاما از سمت چپ تابیده شود.بنابریان باید حتی الامکان چیدمان مبلمان کلاس بگونه ای باشد که این امکان فراهم شود.
۵۹) هر رشته تحصیلی متناسب با بازار کار آن در چهار سال آینده آن ؛ پذیرش دانش آموز نماید بویژه دروس فنی.
۶۰) اگر دانش اموز سال سوم راهنمایی به رشته ریاضی علاقه مند است اما نمره لازم را نیاورد به وی فرصت آزمون دوباره داده شود البته با یک ماه فرصت مطالعه.
۶۱) از دانش آموزان باید آنقدر امتحان گرفت تا نمره قبولی را بیاورند و حتی الامکان حتی دانش اموزی را بخاطر یک یا چند درس ِ یا یک یا چند نمره ؛ از تحصیل باز نداشت حتی اگر لازم باشد از طریق شورای ارزیابی منطقه مورد تخفیف قرار گیرد.
۶۲) معاونت پژوهشی وزارتخانه باید از نزدیک با دانش اموزان مواجه شود و ملاحظه نماید هر دانش آموزش به چه درسی بیشتر علاقه نشان می دهد و در چه رشته ای توانمند است. ولذا اجازه سلب انگیزه در وی در ادامه تحصیل به سبب عدم توان و علاقه در درس دیگری ؛ را به وی ندهد
۶۳) برنامه های فرهنگی و تفریحی مدارس بسیار کم هستندو فرصت خود نمایی به دانش آموزان داده نمی شود.
۶۴) هر مدرسه باید دارای یک رسانه الکترونیکی (سایت)و چاپی (نشریه) باشد که در آن اطلاع رسانی ؛ اخبار ؛ مطالب علمی و فرهنگی ؛ نظر سنجی ؛ رای گیری و.... منعگکس شوند.
۶۵) در صورت امکان ؛ دیوار کلاسها و مدارس ؛ با کاغذ دیواری منقش به تصاویر زیبای طبیعت ؛ زیبا و دل انگیز و نشاط بخش شوند. روحیه بخشی و جلوگیری از رخوت ؛ حاصل این حرکت خواهد بود. حواس پرتی احتمالی به سبب زیبایی نقوش ؛ پس از دوجلسه ؛ از بین خواهد رفت.در صورتی که امکان فوق میسر نشود ؛ رنگ آمیزی نیمه زرد ؛ دیوارها ؛ نقش مهمی در ایجاد انگیزه در مطالعه دارد.
۶۶) تا حد امکان ؛ آلودگی صوتی مدارس ؛ باید از بین بروند.
۶۷) تا حد امکان ؛ سرو غذا در سالن مدارس ؛ به احساس شخصیت دانش آموز ؛ کمک می نماید و باعث ترغیب وی به تحصیل بهتر خواهد شد.
۶۸) در صورت امکان ؛ کلاسها و سالنهای مدارس مجهز به یک لوله مرکزی ؛ "ورودی اکسیژن خالص" شوند. تاثیر اکسیزن در عملکرد بهتر مغز و فرایند یادگیری ؛ غیر قابل کتمان است.
۶۹) نور کلاسها و سالنها باید تلفیقی از نورهای زرد ؛ سفید؛ وزرد باشند.
۷۰) به معلمین یاد داشته شود بجای برخورد با داشن آموزی که حواس به درس نمی سپارد ؛ از وی بخواهد که کلاس را ترک نماید و هرگاه که احساس نمود می تواند سرکلاس بنشیند ؛ برگردد.
دانش آموز در اینصورت ؛ ضمن احساس شخصیت ؛ به وجدان خود مراجعه خواهد نمود و مجددا به کلاس برمیگردد . البته این ترک کلاس باید از طریق تلفن داخلی ؛ به اطلاع مدیر مدرسه برسد ؛ تا مدیر مدرسه ؛ امکان پاسخگویی خود در مقابل وضعیت امنیت جان دانش آموزان و مدرسه را ؛ حفظ نماید.اما نباید با دانش آموز هیچگونه برخورد قهری داشته باشد.
۷۱) انتظامات مدرسه باید در سالنها و بویژه دم درب اصلی مدرسه بصورت تمام وقت آ فعال باشد تا امکان فرار دانش آموزان ؛ فراهم نباشد و ورود و خروج ایشان ؛ ثبت شود و در سایت موسسه بصورت آن لاین ثبت و گزارش شود.
۷۲) والدین دانش اموزان بطور مرتب , به مدرسه فراخوانده شوند چنانچه والدینی ؛ مشکل ایاب و ذهاب داشته بشاند ؛ مسئولین مدرسه در منزل و محل کار ایشان ؛ با ایشان ملاقات داشته باشند.
۷۳) مربی بهداشت ؛ و بویژه بکار گیری پزشک مدرسه ؛ لازم است. البته بهتر است برای خانم ها پزشک خانم استفاده شود.
۷۴) استفاده از مدد کار ؛ و بویژه روان پزشک در مشاهدات وضعیت روحی دانش آموزان بطور غیر محسوس و ؛ مواجهه و ملاقات حضوری بسیار حائز اهمییت است.
۷۵) استفاده از روحانیت ؛ نیز بسیار حائز اهمییت است.
۷۶) قرار دادن نشریات روز و هفته و ماه و... در کتابخانه جهت مطالعه آزاد ایجاد انگیزش والایی در یادگیری و اهمییت آن در دانش آموزان می نماید.
۷۷) در صورت عدم امکان جایگزینی لب تاپ بجای کتاب ؛ لازم است روی جلد کتابها ؛ بسیار زیبا باشند و مطالب هر صفحه همراه با تصویر علمی و تصاویرکمک کننده به درک مطلب ؛ باشند.
۷۸) هر ده صفحه از هر کتاب درسی , دارای مطلب و تصویر شاد " فکاهی" و سرگرم کننده باشد. همچنین ؛ قرار دادن جدول کلمات متقاطع میتواند برای هر ده صفحه ؛ لحاظ شود تا در درک مطلب ؛ کمک نماید.
۷۹) رفع مشکلات معیشتی ؛ ایاب و ذهاب ؛ امنیتی ؛ ارتقای سطح روان شناسی و گفتمان معلمین با دانش آموزان ؛ تفکیک کلاس دانش آموزان مخل دائمی کلاسهای سالم ؛همگی می توانند ابزاربسیار مهم و حائز اهمییت در نیرو بخشی و انگیزه بخشی به معلمین جهت همکاری هرچه بهتر با این طرح بنیادین باشد.
کوروش درخشان یگانه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست