سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
فرق میان صحت و قبول نماز
نمازگزار باید در نماز حضور قلب داشته باشد و به معنای آن است که نمازگزار هیچ آنی در حال نماز از معبود خود غفلت نداشته باشد و از ابتدا تا انتهای نماز بداند که چه میگوید و در برابر چه کسی قرارگرفته است و با که سخن میگوید. فرق میان صحت و قبولی نماز یک مطلب اصولی و فقهی میباشد. نماز دارای دو مرحله است: مرحله صحت و مرحله قبول. مرحله صحت عمدتا به کمیت عمل مربوط است و مرحله قبول به کیفیت آن.صحت به دو صورت تعریف شده است؛ صحت یعنی مطابق بودن مأتی به مأموربه یعنی آن عملی که مکلف انجام میدهد، مطابق باشد با آن چیزی که به آن امر شده است. مثلا فرض کنیم نماز دارای چهارده جز و شرط داخلی است از نیت و قیام گرفته تا تشهد و سلام. اگر شارع مقدس به این چهارده جز امر نموده است مکلف هم باید همان را بدون کم و کاست انجام بدهد.
اکنون اگر مکلف تمام چهارده جز و شرط را بی کم و کاست انجام بدهد، در این حال گفته میشود که مأتی به مطابق با مأمور به است و در نتیجه صحت محقق میشود. چون فرض بر این است که مأمور به چهارده جز است و مکلف هم تمام چهارده جز را به جا آورده است، پس نمازش صحیح است.تعریف دوم صحت به معنای اسقاط القضاست، یعنی چون عمل انجام گرفت، دیگر تکرار آن، یعنی دوباره انجام دادن این عمل در وقت یا در خارج وقت، لازم نیست. مثلا اگر کسی نماز را آنچنان که باید انجام داد، دیگر لازم نیست دوباره آن را تکرار کند، نه در وقت و نه در خارج وقت؛ یعنی هم اعاده و هم قضا از او ساقط میشود اما قبول یک مرحله بالاتر است.
تعریف قبول
قبول، یعنی این که عمل مورد عنایت و پذیرش مولا قرار گیرد و در نتیجه از مولا اجر و پاداش بگیرد. برای قبولی عمل، باید عمل به کیفیتی انجام گیرد که نظر مولی را تامین کند و مولا ازآن خوشنود شود. با توجه به این مقدمه، برای آن که نماز نشان قبول به خود بگیرد، باید دارای آب و رنگ خاصی باشد و روح نماز که همان حضور قلب است در کالبدش وجود داشته باشد.حضور قلب آن است که نمازگزار هیچ آنی در حال نماز از معبود خود غفلت نداشته باشد. از ابتدا تا انتهای نماز بداند که چه میگوید و در برابر چه کسی قرارگرفته است و با که سخن میگوید. در روایتی آمده که دو رکعت نماز که با تامل و تدبر خوانده شود از یک شب عبادت با قلبی غافل بهتر است. (بحار الانوار/ج ۸۴/ص ۲۵۹).همچنین از رسول خدا(ص) نقل شده که فرمود: متاسفانه در نمازهای عموم مردم، تمام افکار و اندیشهها راه دارد. جز اندیشه نماز و اندیشه خدا. در حالی که باید در نماز همه چیز را فراموش کرد جز خدا، اما ما همه چیز را به یاد میآوریم، جز خدا.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهادت حسین امیرعبداللهیان سقوط بالگرد بالگرد تبریز دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
کنکور امتحانات هواشناسی تهران پلیس امتحانات نهایی هلال احمر سیل قوه قضاییه سیل مشهد بارش باران آموزش و پرورش
شهادت رئیس جمهور قیمت طلا بورس یارانه قیمت خودرو قیمت دلار خودرو دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازنشستگان
لیلا حاتمی تلویزیون سینما شهید رئیسی سینمای ایران هنرمندان شعر زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی ترکیه آمریکا روسیه اسرائیل چین غزه فلسطین جنگ غزه حماس اوکراین ولادیمیر پوتین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال منچسترسیتی بازی تراکتور بارسلونا
هوش مصنوعی سامسونگ تبلیغات اپل موبایل نمایشگاه ایران هلث اینترنت هواپیما
سلامت رژیم غذایی مردان خواب آلزایمر زیبایی استرس کاهش وزن افسردگی