یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
برای آنهایی که خود را میزان می دانند

طرح کمیسیون ملی انتخابات در واقع بدیل و پارادایم جدیدی است که به زعم طراحان آن و تجربه های زیسته دیگر کشورها، ساختاری است که می تواند مشکلات و چالش های پیش روی انتخابات را در ایران به میزان قابل ملاحظه یی برطرف کند و ساحتی سالم تر، آزادتر، عادلانه تر، شفاف تر و پاسخگوتر از روند اجرا و نظارت انتخابات را به نمایش گذارد.
برخلاف شرایط فعلی که دولت و نهاد ناظر کمترین اهمیت را به پاسخگویی و اقناع افکار عمومی می دهند، و برخلاف نظر نویسنده کیهان (چهارشنبه مورخ ۸/۷/۸۸) اگر این طرح در گذشته هم مطرح شده است از نو بودن و جدید بودن آن کاسته نشده است بلکه آنچه امروز طرح کمیسیون ملی انتخابات را بیش از پیش ضروری ساخته تجربه هایی است که در انتخابات دوره های چهارم، پنجم، هفتم و هشتم مجلس به ویژه در موضوع رد صلاحیت های یک جریان سیاسی راه را برای انتخابات دهم ریاست جمهوری به شکل بی سابقه یی هموار کرد و اعتماد اکثریت افراد جامعه، نخبگان و بخشی از جریان اصولگرا را به نتیجه انتخابات به میزان قابل ملاحظه یی کاهش داد،به گونه یی که برخلاف دوره های گذشته که جریانات حذف شده با نجابت و تسامح با حقوق تضییع شده خود برخورد می کردند و بعضاً هم جبران آن را به روز قیامت واگذار می کردند تا مشکلی برای کشور و نظام پیش نیاید، این بار حوادث به گونه دیگری رقم خورد که برای کلیت یک جریان سیاسی عمده کشور (اصلاح طلبان) و رهبران آن و بخشی از جریان اصولگرا، نتیجه انتخابات مقبول واقع نشد.
از دیگر سو اصرار بر ظرفیت ها و قالب های خشک گذشته که مقتضای نسل اول و دوم بوده سبب شد نیازها و اقتضائات نسل های جدید به بیرون از قالب ها و کلیشه های فعلی رانده و از گسترش ظرفیت های جدید به منظور پاسخ به نیازهای زمانه آنها به شدت غفلت شود. در حالی که باید بپذیریم نسل جدید نیازمند درک جدیدی متناسب با زمانه خود است و نمی توان ذهنیت های مطلق نسل های گذشته را به آنان تحمیل کرد که پیامدهای زیانبار همراه با کارکردهای منفی و کژکارکردهای سیاسی و اجتماعی غیرقابل کنترلی در پی داشته و خواهد داشت و هر آینه آنها را در مقابل هنجارها و ارزش های تولید شده توسط دولت و دیگر بخش های حاکمیت قرار خواهد داد، همچنان که داده است. بنابراین طرح کمیسیون ملی انتخابات که در خیلی از کشورها مستقل از قدرت، مجری انتخابات است ضرورتی اجتناب پذیر در جامعه امروز ماست. اظهارات آقای دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر اصلاح نظام فعلی انتخابات و جایگزینی کمیسیون ملی انتخابات به جای وزارت کشور و دستگاه اجرایی پدیده یی امیدوارکننده، راهگشا و عبوردهنده از ساختارهای ناکارآمد و به واقع دولتی در عرصه اجرای قانون و برگزاری انتخابات است.
اما به جای استقبال و شنیدن این پیام راهگشا و مصلحانه از چهره یی ملی و مورد اعتماد مردم و رهبری، ملاحظه می کنیم که از آن به عنوان خواسته بیگانگان یاد می شود و به دروغ طرح کمیسیون ملی انتخابات را مخالف قانون اساسی تلقی می کنند. در صورتی که قانون اساسی در خصوص اینکه کدام نهاد و دستگاه انتخابات را اجرا کند ساکت است و در واقع این مهم را بر عهده نهاد تقنین گذاشته است. در حالی که نویسنده کیهان روشن نکرده است به استناد کدام اصل قانون اساسی، برگزاری انتخابات بر عهده وزارت کشور نهاده شده است تا واگذاری به نهاد و دستگاه دیگر مغایر قانون اساسی باشد. چقدر خوب بود که ایشان برای یک بار هم که شده قانون اساسی را مطالعه می فرمودند تا تصویری تحریف شده و نادرست از قانون اساسی را به نمایش نمی گذاشتند.
جفای بزرگ دیگر ایشان تشبیه کمیسیون ملی انتخابات به کمیته های صیانت از آرا است که نشان می دهد شتابزدگی در پاسخ دادن به هر طرح و نظری که نمی پسندند باعث شده است بی اطلاع از کمیسیون ملی انتخابات و... این تشبیه عجیب و غریب را اظهار بفرمایند که به واقع مغلطه یی متناقض بیش نیست. در صورتی که کمیته صیانت از آرا روش و راهکار اجرایی اعمال نظارت نمایندگان کاندیدای ریاست جمهوری بر روند اجرای انتخابات به موجب ماده واحده قانون حضور نمایندگان مصوب مجلس مورخ سال ۱۳۷۹ است. و کمیسیون ملی انتخابات نظام و ساختار اجرایی کل فرآیند انتخابات است که قرار است به جای وزارت کشور و ستاد انتخابات این مهم را به صورت مستقل از دولت انجام دهد تا با شکل گیری این نهاد، اصحاب قدرت و دولت، همزمان هم برگزارکننده انتخابات و هم رقیب دیگر کاندیداها نباشند و دست شان از مداخله در انتخابات و سوءاستفاده از امکانات دولتی و عمومی به نفع کاندیدای دولتی برای همیشه کوتاه شود. در حالی که هنوز چنین نهادی همه ابعاد آن معرفی نشده، و فرآیند قانونی آن هم در مجلس شورای اسلامی طی نشده است که بتوان پیرامون نقاط قوت و احیاناً ضعف آن داوری عالمانه و کارشناسانه و نه ژورنالیستی محض از نوع کیهانی آن کرد.
در صورتی که مسوولیت اجرای قانون و برگزاری انتخابات به وزارت کشور به موجب قانون عادی است و تنها بر نظارت شورای نگهبان در اصل ۹۹ قانون اساسی تصریح و تاکید شده است. نکته قابل توجه دیگر اینکه کمیسیون ملی انتخابات نهاد مستقل از دولت و قدرت بوده و وابستگی تشکیلاتی و سیاسی به وزارت کشور و دستگاه اجرایی نخواهد داشت و می توان رئیس آن و حتی معاونان کمیسیون را با انتخابات آزاد و مستقیم توسط مردم به مدت چهار تا شش سال یا بیشتر انتخاب کرد. کمیسیون ملی انتخابات در خیلی از کشورهای جهان عهده دار اجرای قانون و برگزاری انتخابات و بعضاً نظارت هم هست و سابقه این کمیسیون در کشوری مثل هند به حدود ۵۰ سال می رسد.
این کمیسیون در کشورهای امریکا، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، افغانستان، استرالیا، عراق، روسیه، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، لهستان، انگلستان، تایوان، یمن، لیبریا و دیگر کشورهای جهان عهده دار برگزاری انتخابات است. متاسفانه مطلق نگری و جزم اندیشی مدافعان نظام انتخابات فعلی کشور در حدی است که هر نوع اصلاحات پیشنهادی در نظام انتخابات کشور را به منزله زیر سوال بردن انتخابات گذشته و عدم مشروعیت آن تلقی کرده و از دیگر سو آن را تن دادن به مدعیات مخالفان انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ به حساب می آورند که به واقع قیاسی عجیب و شگفت انگیز است و چنین تصور شده که نظام انتخابات فعلی ساحتی ملکوتی و قدسی دارد و هر آیینه هر نوع تغییر در آن، به منزله زیر سوال رفتن اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی می شود در حالی که چنین نبوده و نیست.
قوانین بشری اعم از عادی و مادر، مخلوق اراده و خواست انسان است و هر نوع تغییر حقی است که انسان ها برای رقم زدن سرنوشت خود و کشورشان دارند و برداشت های کلیشه یی و جزمی که غالباً در شرایط امروز کشور در قالب های نظامی و امنیتی مطرح می شود، نمی تواند گشاینده معضلات فعلی کشور باشد.
محمدعلی مشفق
مدیرکل انتخابات وزارت کشور در دولت اصلاحات
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست